Vis full versjon : Ny
Jeg er ny her, men fant fort ut at jeg passer her. Er 37, men bare i 4 mndr til, har ingen barn fra før. Ser det er mange her som mener jeg ikke er for gammel, men jeg er litt redd for komplikasjoner. Er jeg alene om dette?
Hei på deg! Jeg er 36 - blir 37 om noen måneder..
Startet sent med prøvingen og har holdt på noen år nå- men håper å lykkes snart da! Ønsker deg lykke til og håper du lykkes fort!
:kryss: :kryss:
hei der..
Nei her er du visst i samma båt..jeg blir 37 om ca ett halvt år.. og har ingen barn fra før..jeg har nettopp begynt å prøve.. Syns denne siden har lært meg mye..hadde ikke så mye peiling på graviditet , el , ikm osv før jeg var innepå denne siden... Så jeg må si jeg ble ganske fort hekta etter at jeg begynte å lese på denne siden.. syns spesielt de er spennende disse listene de lager for hver mnd hvor du legger inn nicket ditt, hvilken prøveperiode du er i og når ikm er og når du kan teste.. er så spennende å se hvordan det går med folk gjennom måneden. Du får være velkommen her inne .. Det er en kjempe side.. Her kan du spørre om samma hva det er.. alltid noen som svarer.. det syns jeg er flott. Og lykke til med prøvingen.:kryss: :lykke:
Columbine
21-09-2004, 17:29
Hei Norah!
Spørsmålet om komplikasjoner er selvsagt viktig og vanskelig. Faren for det meste øker jo med årene, særlig abortrisikoen og faren for kromosomfeil.
Men det er jo likevel sånn at selv om faren er der - og er statistisk større enn før - så er den fortsatt relativt liten. Sjansen for å få et friskt barn og et greit svangerskap er alltid langt større enn risikoen for det motsatte.
Så er det jo også sånn at det å få et barn alltid er et risikoprosjekt, på alle stadier. Når som helst kan noe gå galt - og det frykteligste skje. Og det gjør det for noen få. Men for de aller flest går jo livet ganske bra, sett under ett.
Jeg synes i hvert fall ikke man skal bekymre seg for om det er "egoistisk" å få barn i voksen alder. De fleste mennesker får barn. Barn er et uimotstridelig aspekt ved menneskelivet. Og det er ikke alltid noe man styrer selv - noen får barn uten å prøve, andre prøver for harde livet, men lykkes ikke. Barn bare kommer. Og den som er så heldig å kunne ta imot, skal få lov til å glede seg over det av hele sitt hjerte!
Ønsker deg masse :lykke: :lykke: :lykke: i jakten på :fert:!
Hei Norah og Jaan!
Jeg holder gjerne kontakt med dere begge to, for jeg er også 37 og førstegangsprøver. Jaan har jeg allerede fått et kjempehyggelig svar fra før, så tusen takk for det!
Har hatt mensen to ganger siden vi begynte å prøve - og venter nå på min tredje - eller ikke??? :flau: Aller helst venter jeg jo på at noe helt fantastisk skal skje istedenfor. Fredag førstkommende er dagen jeg venter - eller ikke venter - på. Har jeg ikke fått mensen lørdag morgen, tenker jeg at jeg kommer til å kjøpe meg en test. Men ellers er jeg nok ikke så ivrig på all den testingen og sånt. Tror vi heller får ta det med ro og håpe det beste, slik at vi ikke stresser oss opp med det. Det største problemet vårt er at vi bor langt borte fra hverandre og derfor bare treffes i helgene. Så dermed har vi litt dårligere odds for å lykkes, siden han ikke er tilgjengelig alltid... :nikker:
Så dermed: Går det for lang tid uten at vi treffer blink, kommer jeg nok til å sette meg litt mer inn i EL og alt det der - og eventuelt at vi må lage oss noen langhelger eller å provosere fram slik at EL kommer i helgen - eller noe...? Ikke vet jeg. Jeg vet ikke helt ennå når jeg har EL, siden jeg har gått på pillen omtrent siden jeg var 16. Æsj, ille å tenke på med alle de hormonene. Og ille å tenke på at jeg har gått så lenge på en pille for å forhindre å få noe som jeg så gjerne vil ha! Men nå ønsker vi oss to kjappe, minst! Aller helst to tvillingpar på rappen, hehe. Siden vi begge har vokst opp i en familie med fire barn og synes det er gøy... så nå håper jeg vi også skal få det litt gøy!
Klem og håper å høre fra dere :-)
Meldingen til Norah og Jaan er også til Lena! :-)
Takk til Lotta 67, Columbine, jaan og Lena for hyggelige svar.
Jeg har et problem til :flau:! Jeg tør ikke å fortelle til så mange at jeg prøver, de fleste jeg kjenner tror jeg er steril. Steriliserte meg for noen år siden, men gjennomgikk refertilisering for ca 1 år siden. Syns det er liltt flaut at jeg har angret meg... orker ikke å forklare det for "alle". Det blir vel nok spørsmål den dagen jeg evt får mage.
Fikk beskjed fra Volvat om at det er større risiko for å bli gravid utenfor livmoren etter inngrepet.
Noen her som har vært gjennom samme inngrepet??
hei Lotta, lena og Norah...
hyggelig å høre fra dere.. jeg har ikke vært borti sterilisering.. men jeg skjønner at du syns det er ekkelt å snakke med alle om det.. det trenger du jo ikke.. det er jo ditt privatliv.. de har ikke en dritt med hva du driver med.. blir det jo spørsmål senere når de ser magen din..så er du jo litt forberedt..da er det bare å si at nei jeg angra meg hvis de vet at du er sterilisert... Men jeg vet åssen dette er..jeg sa ikke en dritt til noen at jeg gifta meg i fjor.. kun til mine foreldre og søsken.. ikke før nå 1 år etterpå har det gått opp for folk at jeg er gift.. så jeg får en del spørsmål men jeg er foreberedt på det.. og jeg sier ja hvis de spør.. da blir det ikke så spennende lengre å "slarve" om.
Jeg fikk noe som ligna mens sist fredag.. varte i 2 dager og vare borte igjen på søndag.. men men..
fikk ett annet problem.. for 3 uker siden fikk jeg urinveisinfeksjon for første gangen i mitt liv.. fikk noe antibiotika som jeg gikk på i en uke og det forsvant..men i går.. i 4 tiden kjente jeg det igjen og før Hotel Cæsar startet så var det så ille at jeg satt konstant på do.. uff det er så fryktelig ubehagelig.. nå hadde jeg piller igjen så jeg peisa på med 3 av dem og idag er jeg mye bedre.. Mannen min er utdanna farmasøyt så det var han som sa jeg skulle ta 3 i en sleng for å ta knekken på det med en gang.. men jeg frykter at det vil komme igjen.. det er da søren meg mye plag man skal ha som damer..uff! Er det ikke Urinveisinfeksjon UVI så er det soppinnfeksjon..ha ha ha...
Men vi får holde kontakten. så får jeg høre åssen det går med dere.. Det med komplikasjoner jo det tenker jeg mye på også.. jeg har en bror som har ADHD og er redd for å få en unge med det..for det er skikkelig slitsomt.. eller en med downs syndrom.. jeg vet ikke om jeg har kapasitet til å ta meg av en slik unge som krever så mye...sånne ting streifer min hjerne ofte ja.. men så tenker jeg også som columbine sa at .. man må vel ta risker i livet hvis man skal vinne noe.. og at stort sett så går det bra.. Men alt går vel hvis man er innstilt på det da.. og man må .. rett og slett... men en får jo håpe på det beste!!
Hei Jaan og alle andre!
Jaja, så fikk jeg mensen i dag, da... så må jeg inn og skrive meg på diverse lister som jeg har vært inne på.
Når det gjelder sopp/urinveisinfeksjon, så har jeg bare én ting å si: Grusomt! I perioder har jeg gjerne fire antibiotikakurer på rad. Det vil liksom ikke ta slutt! Skal ikke fortelle hele den sykehistorien. Men jeg hadde en kur i sommer og da var det over ett år siden sist. Og believe me, jeg har gjort ALT som står i min makt for å unngå å få det. Jeg tråler apotek og nettsider og alt mulig for å få gode råpd om dette. Men det som faktisk hjalp meg, var å bruke Hiprex etter siste UVI. En tablett morgen og en tablett kveld i nesten ett år! Hiprex gjør urinen sur, og det klarer jeg visst ikke å gjøre selv, samme hvor mye grapefruktjuice og andre sure ting jeg drikker. Og så er det soppen, da. Canesten og alt mulig. Dere vet greia. Og blir dødsskremt av at de sier det er så lett for å få UVI og sopp ved en graviditet. Jeg klarer jo fint å få det UTEN å være gravid...
Norah, jeg forstår godt ditt valg om å ombestemme deg. Det må ha vært et stort skritt å ta å sterilisere deg den gang du gjorde det. Jeg har ikke gjort det og sånt sett stiller vi kanskje litt forskjellig. Men jeg håper jo for all del at du klarer å få det til, siden du nå har valgt om igjen. Jeg ønsker deg lykke til! Og nå vet du ihvertfall at det ikke er noe på gang med meg ennå... så vi følges kanskje en stund til?
Lotta som ønsker :fert:
hei Lotta...
Jeg har ett spørsmål... Hiprex er det på resept eller får du det utenom?
Ja hvis du fikk mensen nå så er det bare å sette seg på oktober lista.. nye spenning og nye sjanser..:nikker: ... UVI er noe dritt. .det er helt klart.. men .. en får vel prøve det som er da... hvis man skal plages med det. Jeg holder på å spise tranbær nå..og fly til legen hver gang en får UVI er jo slitsomt det også hvis man ikke kan få noe som virker..
Hei!
Ja, Hiprex er på resept. Nå sist (i sommer!) hadde jeg først Trimetoprim (eller var det Selexid...?) og så fikk jeg 20 tabletter Hiprex som en oppfølging etterpå.
Grunnen til det, var at jeg fortalte legen om min positive erfaring med å bruke Hiprex i ett år tidligere (sluttet vinteren 2004) og at jeg alltid har hatt det med tilbakeslag. Men da jeg sluttet med det, fikk jeg UVI igjen etter ca et halvt år. Da jeg brukte så mye Hiprex, fikk jeg det på blå resept, siden behandlingen varer i over 3 md. For Hiprex er ganske dyrt.
Nå spiser jeg en tranebærkapsel morgen og kveld, for å prøve det. Prøver også å drikke surt, holde meg unna søtsaker, ikke fryse og alt det der.
Du kan jo nevne Hiprex for legen din. Det KAN hjelpe og skal ikke ha store bivirkninger, bare gjøre urinen sur slik at bakteriene ikke får utfolde seg.
Lotta
heisann lotte...
Takk for svar.. akkurat nå er jeg bra..jeg spiser tranbær også.. og drikker surt.. men skulle det komme tilbake og jeg må til legen så skal jeg spørre om det..jeg har frikort slik at det kan hende det blir litt billigere.. :nikker:
Ellers alt bra med deg?
Her er det nå bra i allefall .. eneste er at det er bånn i bøtta å stå opp kl. 6.30 hver morgen.. men det går.. blir vant til det også.. Ha en fin dag!
Hei på deg!
Med meg går det bare bra. Lurer og lurer på om vi får dette til. Er jo livredd for at vi IKKE skal få det til. Har jeg tullet bort hele livet mitt og ikke benyttet anledningen mens jeg hadde den? Det er jeg jo litt redd for.
Jeg står også opp i halv sju-tiden. Prøver, ihvertfall. Akkurat nå har jeg lånt bil og da er det deilig å komme av gårde før køen.
Og akkurat nå lurer jeg på om vi skal treffe blink denne gang... :-)
Lykke til i oktober!
heisann Lotta..
Jeg skjønner at du tenker slik ja.. Har du problemer noen ganger med å komme inn på SG? Er noen morgener her at jeg bare for "page not found"... det er irriterende.. men så er det greit igjen på kveldene. Jeg har ikke så stor tro på at det klaffer for meg i allefall denne perioden, men så stresser jeg heller ikke så mye med.. Er så mye annet som en må ta seg av..og man blir litt sliten. Men of course.. ett ørlite håp har jeg .. men så langt har jeg ikke kjent noe..og hvis alt stemmer med sist jeg hadde mensen så er det vel eggløsning ca nå til helga.. eller rundt torsdag eller fredag..så vi får nå se.. Men jeg skal i allefall ikke teste før mensen ikke kommer.. eller får plutselig andre sterke tegn.. ser jo her inne at det er veldig lett å innbilde seg ting. Jeg leste på den siden Mammanett her om ting du trenger til en baby..og jeg tenkte.. Herregud..alt det der? hvordan skal jeg klare å huske på alt det? :flau: Men det er vel som de sier du kan jo kjøpe litt nå og da .. når du en gang blir gravid..og så får du sikkert litt også da.. Men jeg er litt bekymret om jeg er i god nok til å bli mamma.. ser så enkelt ut med andre men jeg nekter å tro at det er så enkelt som det ser ut til. ja ja... den tid den sorg. Men så tenker jeg også når alle de andre klarer det så må vel jeg også klare det.. :skratte: ... Har du sånne tanker?
Du får ha en fin dag så får vi skrives.. !!
Hei på deg!
Har ikke hatt problemer med å komme inn på SG, men har har hatt litt problemer med sidene likevel. Jeg er mest inne om kveldene. Noen ganger stopper alt helt opp. Jaja. Mange brukere og svake servere, kanskje?
Jeg liker heller ikke å stresse så mye med dette. Det er jo tross alt nylig at jeg har sluttet med pillen. De to første gangene fikk jeg mensen på en fredag og det gikk nøyaktig fire uker mellom de to gangene. Den tredje gangen fikk jeg den 26 dager etter, på en onsdag. Så nå vet jeg ihvertfall at kroppen er i gang og lever sitt eget liv og at vi bare får se hva som skjer og håpe vi treffer blink en dag.
Nå siste gang begynte jeg også å kjenne noen menssmerter og det har jeg jo heller ikke hatt på årevis. Men nå ser det ut til at alt det gamle er på vei tilbake og i så måte er jo det et godt tegn.
Jeg tror at mine mulige dager for å bli gravid, begynner nå på søndag og i neste uke. Men da er jo kjæresten 60 mil unna... Hm. Vi må finne utav det der og finne ut når vi bør være litt mer sammen :-) Vi får passe på en dose :spermie: søndag kveld :-)
Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for om du kan bli en god mamma eller ei! Jeg er sikker på at både du og jeg fikser den saken som bare det! Det kommer av seg selv, helt sikkert! Jeg tenker ikke så mye på at jeg ikke kan bli en god mamma. Jeg tenker mest på om vi klarer å få det til, først og fremst. For jeg tror nok vi skal bli gode foreldre.
Forresten, i dag åpnet jeg en ny diskusjon der jeg søker etter førstegangsprøvere født i 65-66-67. La den under Godt voksne prøvere. Selv om jeg allerede har funnet deg, kan du ikke svare der også, da? Dette har visst blitt din og min faste side for chat/mail, hehe.
Vel, ha en fin dag og lykke til i helga! :-) :fert: :kryss:
Hilsen Lotta
Heisdann dere og velkommen Norah! :juhu:
Er selv 35 og førstegangsprøvende og er veeeeldig spent på hvordan dette skal gå. Og mens jeg venter på at cholita:bryn: skal innfinne seg ved min side, følger jeg med på syklusen så godt jeg kan...bare for å vite hvor stabil jeg er...jeg temper dog ikke.
Lykke til jenter! :hadet:
Hei til deg også!
Hablas espanol?
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.