Vis full versjon : Kan jeg begynne på dag 3 med Pergo?
Hei Pergo jenter.
Fikk mensen i går på dag 26. Syklusen min er alt fra 26-28 dager.
Er nå inne i min 8.pp og skal begynne på min 4. pergo enkel kur.
Jeg har til nå, startet med pergo på dag 5.
Tror dere at jeg kan begynne på dag 3 i stedenfor?
Håper at noen kan svare fort, da jeg må begynne i morgen.
Hilsen :baby:syk
Hei igjen.
Har nettopp snakket med kontordamen til gynekologen.
Spurde om jeg kunne begynne neste pergokur på dag 3 i stedenfor dag 5.
Da hun spurde hvorfor, sa jeg at det var så mange andre jenter som startet på dag 3, og lurte på om det hadde noe å si.
Hun ble litt irritert, og spurte om jeg tvilte på gynekologen og det han hadde foresagt.Nei for all del, svarte jeg.
Så da skal jeg begynne neste kur på dag 5, som er på søndag 21.sept.
Da jeg fikk resept på pergo i mai, sa han at hvis jeg ikke var blitt gravid innen et halvt år, så skulle jeg komme tilbake.
Nå har jeg fått time den 10.november, så får vi se hva som skal skje da.
Vi har diskutert dette her inne tidligere, og da var det noen som hadde hørt at Pergoen fikk større effekt jo tidligere man startet. Sjøl fikk jeg faktisk beskjed av gynekologen om å begynne den første ordentlige mensdagen (er plaget med småblødninger ca. 4 dager i forkant). Det endte med at jeg startet på dag 2 av selve mensen, og det er nå åtte dager siden jeg avsluttet kuren. Testet positivt med eggløsningstesten Persona i går, så eggløsningen skjer sannsynligvis i dag. Dette er akkurat som forventet i forhold til min vanlige syklus - det ser mao. ikke ut til at Pergo har hatt innvirkning på EL-tidspunktet.
Tar du Pergo hver måned i et halvt år, eller har du opphold innimellom?
Hilsen Elinblu
Hei Elinblu!
Jeg jobber i nordsjøen og er borte i 14 dager i slengen, derfor er det ikke vits å ta pergo hver måned, dersom el. er når jeg er ute.
Tok første kur i mai, en i begynnelsen og en i slutten av august.
Vet egentlig ikke om det er noe vits å ta denne måneden.
Søndag er dag 5, og jeg reiser ut tidlig onsdag 1.okt som da er dag 15.
Hva tror du?Er det håp allikevel den måneden?
Det sies at eggløsningen kommer mellom 5 og 10 dager etter siste pergotablett. Starter du kuren førstkommende søndag, kan eggløsningen ifølge dette faktisk komme så seint som søndag 5.10. Hvis syklusene dine var så korte som 26-28 dager også de månedene du gikk på pergo, vil jeg imidlertid tro at EL kommer en del tidligere enn dette, f.eks. på dag 13 eller 14.
Det virker som om det er mange her inne som har fått beskjed om å starte med Pergo på dag 3. Jeg tror faktisk jeg ville gjort det denne måneden hvis jeg var deg. Det kan vel neppe skade? Det eneste er at virkningen som sagt muligens blir noe kraftigere, noe som innebærer at sjansen for flerlingfødsel også vil øke bittelitt. Starter du på kuren i morgen, vil EL trolig seinest komme fredag 3.10. Ettersom syklusene dine er korte, tipper jeg den kommer noen dager tidligere. Dermed burde du rekke å fylle på med "soldater" før du reiser til sjøs. Sædcellene kan jo også leve noen dager inni deg hvis forholdene er gode.
Håper du også får svar fra andre enn meg - jeg er ingen ekspert på dette! (Er bare inne i min første pergokur, så jeg vet foreløpig lite om de faktiske virkningene...)
Klem fra Elinblu
Tusen takk for svar, Elinblu!
Jeg må si jeg er veldig fristet til å starte på pergoen i morgen.
Vil så gjerne ha el før jeg reiser.
Tror du det tar skade av det eller? Tok siste pille i runde 3 den 1.september, og nå hvis jeg begynner på dag 3, så blir det den 21.september.
Tror du det tar skade av det eller? Tok siste pille i runde 3 den 1.september, og nå hvis jeg begynner på dag 3, så blir det den 21.september.
Jeg tror ikke det kan skade, men skulle som sagt gjerne hatt tilbakemeldinger fra andre også. I utgangspunktet er det ikke så bra å ta for mange Pergokurer i en jafs, tror jeg, men jeg har også fått beskjed fra min gynekolog om å ta Pergo tre måneder på rad. Da får vi håpe det er trygt... Om du starter på dag 3 eller 5 tror jeg ikke spiller all verdens rolle.
Ellers er det ikke sikkert at du trenger Pergo denne syklusen. Jeg innbiller meg at virkningen kan henge i en måned eller to etter at man har sluttet med Pergo også, og du har jo hatt to kurer på rad nå... Arrester meg gjerne hvis dette er feil!
Elinblu
Nå blir jeg veldig usikker gitt.:confused: :???:
Kansje jeg like gjerne skal begynne på søndag.
Har hørt at det er fare for å bli overstimulert, og det skal ikke være så godt.:trist2:
Pulsatilla
18-09-2003, 13:57
Vet ikke så mye om virkningen av Pergo om du begynner på dag tre eller dag 5, men det jeg vet, er at mange har en gratiseffekt syklusen etter Pergobruk. jeg har hvertfall hatt tilsynelatende bedre effekt syklusene mellom og etter mine to pergokurer, med blant annet flere dager lenger lutealfase enn vanlig, noe som kan tyde på mer progesteronproduksjon som følge av bedre eggmodning. Jeg får eggløsning av meg selv, det gjør kanskje ikke du?
Hei Pulsatilla!
Jeg har eggløsning hver måned. Jeg har fått Pergo for å se om jeg blir fortere gravid.
Forrige måned fikk jeg mensen 23.aug. på dag 27.
Begynte på pergo 27 aug til 1. sept.
Hadde positiv persona 2. - 3.- 4. og 5. sept.
Negativ den 6. sept som da var dag 15.
jeg har hvertfall hatt tilsynelatende bedre effekt syklusene mellom og etter mine to pergokurer, med blant annet flere dager lenger lutealfase enn vanlig, noe som kan tyde på mer progesteronproduksjon som følge av bedre eggmodning.
Åh, dette er gode nyheter! Krysser fingrene for at det samme skjer med meg... Jeg har også regelmessig eggløsning på egen hånd, men en lutealfase som er i korteste laget.
Pulsatilla
18-09-2003, 14:08
Babysyk, jeg tror hvis jeg var deg at jeg ville tatt en frimåned fra Pergo, siden du har gått på kur forrige syklus. Når du har eggløsning av deg selv til vanlig så tror jeg du drar nok nytte av "gratiseffekten", samtidig som du ikke overstimulerer eggstokkene.
Elinblu; det var derfor jeg fikk Pergo også. var superskuffet da mensen kom til vanlig tid første pergokuren, men fikk altså bedre effekt syklusen etter. Krysser fingre for at det hjelper deg også! :)
Ok ! :kidoki:
Tusen takk for hjelpen, Da tror jeg at jeg tar en fri måned fra pergoen.
Lykke til alle sammen. Håper det blir en eller to pergo :baby: er på oss om ikke så alt for lenge.
Tidl. bruker
18-09-2003, 17:56
Forrige gang jeg gikk på pergo startet jeg dag 5. Denne gang fikk jeg beskjed om å starte dag 4....Som for øvrig er i dag! Aner ikke hva som er forskjellen, men var jeg deg hadde jeg hørt på legen. Det gjør i alle fall jeg:p
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.