PDA

Vis full versjon : julegaver

hope76
24-09-2004, 15:55
Ja..jeg har så vidt begynt å tenke på julegaver. Har tenkt å lage noen selv. Så jeg holder på å strikker noen fine grytelapper. Noen som har gode ide`er til julegaver en kan lage selv???

Tidl. bruker
24-09-2004, 16:24
Wow, veldig flink du er da!
Jeg er elendig seint ute med julegaver, så der tok du i hvert fall meg på senga!
:)

jsv
24-09-2004, 16:43
Så flink du har vært!
Hjemmelagde gaver er bestandig en suksess, har du oppskrift på de gryteklutene forresten?
i tillegg tilgrytekluter kan du jo gi bort hjemmelagde karameller, eller småkaker og sånt, i en av de julekakeboksene de selger før jul. Eller så kan du kjøpe handuker/ vaskekuter og brodere på navnet/initialene til mottakeren. En gang tok søsteren min og jeg og samlet masse bilder vi hadde tatt i løpet av de siste tre fire årene kjøpte to store rammer klippet til bildene vi ville bruke fylte rammene og ga til foreldrene våre i julegave. Stor suksess!!
Ellers så kan du jo brodere små bilder med julemotiv og sånt.
Du kan strikke sånne tovede votter, de er lettlagde og går fort også siden pinnene skal være så tykke. har oppskrift hvis du vil ha den, bare send en PM

Nå fikk jeg skikkelig lyst til å lage julegaver selv!! Har jukset og strikket gensere til tantebarna mine i sommer, de er to og eldste blir snart to år så da var det en overkommelig oppgave å strikke til dem.

Hilsen jsv

hope76
24-09-2004, 16:51
Det er så kjekt...skal prøve å legge ut oppskrift på grytelappene snart. Må prøve å skrive det ned så dere forstår det. Så det kommer i løpet av helgen.

Fine forslag.....tar i mot flere også:)

Tidl. bruker
24-09-2004, 16:54
Hei! Personlig maler jeg bilder, super gave til besteforeldre som har alt. Da kan en heller bruke litt panger på fin ramme/lerret.

En annen gave, som jeg aldri har lagd selv men sett flere gang, er sånne kalendre av familien feks. Skjønner dere hva jeg mener? Dersom du har digitalkamera kan du ordne disse, eller sende inn bildene til en fotoshop. Det er difinitivt de fineste gavene jeg har sett. Søstra mi lagde en sånn kalender, med bilder fra det første leveåret til gutten sin, gjett om mamma ble glad da!

Regnbue
24-09-2004, 17:23
Hehe.. enda en julediskusjon. Koselig! Jeg begynte faktisk å lage juletrepynt i går jeg... :flau:
Har også begynt å kjøpe litt julegaver på salg...

Sunshine*
24-09-2004, 17:48
Jeg har så vidt begynt med julegave innkjøp å skal kjøpe mer neste mnd. Greit å få det unnagjort.

Så flink du er som lager julegaver selv også :nikker:

hope76
25-09-2004, 17:40
Her er oppskriften på enkle grytelapper dersom noen er interessert:nikker:
Grytelapper
Strikker rett hele tiden, og bruker to farger (bunnfarge og mønsterfarge).

Bruk bomullsgarn og strikkepinner 3,5 til 4,0

Det må legges opp masker til ønsket størrelse, og oddetall!

Mønsteret stikkes over 4 pinner (frem og tilbake)

Omgang 1 med bunnfarge: rettstrikk
Omgang 2 med bunnfarge: rettstrikk

Omgang 3 med mønsterfarge: strikk en rett, ta neste maske løst av...fortsett ut omgangen.

Omgang 4 med mønsterfarge: strikk mønsterfarge masken rett, ta den neste masken (som er bunnfarge) løst av NB! her skal en passe på at tråden fra mønsterfargen kommer framfor den masken en tar løst av. På denne måten får en en fremside og en bakside

Strikk til du kan legge det dobbelt og får en passe stor grytelapp....hekle en fin kant rundt!

Lykke til, og send meg en pm om det er noe som er uklart:)

Cille
25-09-2004, 17:53
Å, jeg blir bare så imponert over dere som kan lage så mye selv!! Jeg kan ikke strikke og ikke brodere, ikke kan jeg male heller.....

Men, noe pleier vi å få til vi å da... Vi kjøper inn fine flasker og krukker og fyller de opp med hjemmelagede dressinger, oljer(vi lager ikke oljene, men lager egne blandinger av gode oljer og eddiker), rognebærgele, ripsgele osv... , så lager vi en personlig etikett til de vi gir de til. Pleier å være veldig populært det!
Tenkte jeg skulle prøve meg på hjemmelagede karameller og sjokolade til noen av ungene og finne et fint glass eller boks eller noe å legge de i. Hva tror dere om det??

Men, skulle ønske jeg kunne strikke noe... :) tenk hvor mange fine babyklær jeg ikke kan lage etterhvert!! :)

hope76
25-09-2004, 17:57
Ja matgaver er kjempekjekt å gi det også...jeg har dårlig med fantasi til å finne på så mye selv...så jeg har kjøpt en bok som heter matgaver!! Mange flotte ideer der:nikker:

I fjor malte jeg feks. Pringles bokser, og laget fine etiketter som jeg skrev navnet på det som var oppi....ble fine de også.

Har du noen gode forslag til oljer som er gode å blande?? Og hvordan gjør du dette?? synes det var en kjempeide til noen venninner