Vis full versjon : Lønn ved legebesøk?
Anne-Synnøve
04-10-2004, 12:35
Jeg lurer på noe; når man går til legen i arbeidstiden, så har man rett på lønn for den tiden man er borte. Dette gjelder nødvendig legebesøk. Men hva med diverse utredninger, og f.eks all den tid som går med til ivf? Er dette "nødvendig" legebehandling? Føles veldig nødvendig for meg.... samtidig føler jeg at jeg slasker til meg lønn som ikke er fortjent.
Jeg jobber i et lite firma, og vil ikke belaste dette økonomisk "bare" fordi jeg absolutt vil ha barn, og nødvendigvis må gå til legen ganske mange ganger. Samtidig vil jeg ikke være dumsnill, det har jeg igrunnen vært nok i mitt liv.
Noen som har peiling eller synspunkter?
Anne-Synnøve
Jeg lar alltid arbeidsgiver betale når jeg er hos legen (så sant det er i arbeidstiden.)
Skal snart gå i gang med utredning, og da kommer jeg nok til å benytte meg av dette.
Interessant spørsmål! Jeg må innrømme at jeg ikke har tenkt så mye over dette - jeg har bare gått til legen med god samvittighet uten å innrapportere det som sykemeldingstid eller noe sånt. (Går det forresten an når det bare er snakk om noen få timer?) Alternativet måtte vel da være å føre det som fravær og så kompensere med overtid. Må innrømme at jeg nødig gjør det, ja... Jeg er ellers aldri syk, så jeg føler kanskje at jeg på en måte tar ut egenmeldinga mi i IVF-behandling og andre legetimer.
I Danmark dekkes utgiftene til IVF-behandling av det offentlige. Det kan kanskje tolkes dithen at fravær ved slik behandling er "syketid" god som noen? Det er jo ikke din skyld at dere har problemer med å få barn. For å sette det litt på spissen: Folk blir jo sykmeldt hvis de i overmot tryner på snowboard og brekker armen - dette er på sett og vis mer selvforskyldt. :fnis: Etter mitt syn er barnløshet i seg selv en så stor belastning at det bare skulle mangle om ikke arbeidsgiverne (eller evt. det offentlige) tok støyten for noen skarve fraværstimer. Men jeg er ikke objektiv i denne saken, da... :Plystre:
Greia er at arbeidsgiver ikke er pålagt å lønne deg ved legebesøk - det går under velferdspermisjon, og man har krav på å kunne gå til legen i arbeidstida ved behov (selv om det bør times på best mulig måte i forhold til arbeidsplassen - lettere sagt enn gjort). Men man har ikke krav på å få lønn for de timene. Hos oss må vi derfor ta det av avspaseringa. Det er altså opp til arbeidsgiver, slik jeg forstår det.
Tidl. bruker
04-10-2004, 19:51
Vi har krav på å få fri i forb. med legebesøk, og når vi drar til spesialist får vi på vår arbeidsplass også permisjon med lønn(minner meg på at jeg må gi beskjed til personalsjefen i morgen...). Dersom vi ikke hadde fått det, hadde det vært virkelig kjipt. Jeg hadde en legetime forrige uke, og for å komme meg til denne, måtte jeg ta fri 2 1/2 dag-da blir det fort penger av det!
Starlight
04-10-2004, 20:02
På min jobb får vi ikke betalt for legebesøk.
Skal vi til legen må det tas av avspaseringstimer, eller trekkes i lønn.
Unntaket er hvis det er akutte legebesøk i arbeidstida, da får vi lønn.
Tidl. bruker
04-10-2004, 20:19
Jeg har selvsagt krav på å gå til legen, men ikke med lønn (med mindre jeg skal til en speisialist som bedriftslegen har henvist meg til). Så jeg må ta det på avspasering. Kan godt hende jeg hadde fått fri med lønn dersom jeg hadde søkt hos arbeidsgiver, men jeg har ikke følt for å innvolvere denne ennå.
Og så har man krav på fri med lønn når man skal til lege i forbindelse med svangerskap, det tror jeg gjelder alle??
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.