Vis full versjon : Lønn ved legebesøk?
Anne-Synnøve
04-10-2004, 12:35
Jeg lurer på noe; når man går til legen i arbeidstiden, så har man rett på lønn for den tiden man er borte. Dette gjelder nødvendig legebesøk. Men hva med diverse utredninger, og f.eks all den tid som går med til ivf? Er dette "nødvendig" legebehandling? Føles veldig nødvendig for meg.... samtidig føler jeg at jeg slasker til meg lønn som ikke er fortjent.
Jeg jobber i et lite firma, og vil ikke belaste dette økonomisk "bare" fordi jeg absolutt vil ha barn, og nødvendigvis må gå til legen ganske mange ganger. Samtidig vil jeg ikke være dumsnill, det har jeg igrunnen vært nok i mitt liv.
Noen som har peiling eller synspunkter?
Anne-Synnøve
Jeg lar alltid arbeidsgiver betale når jeg er hos legen (så sant det er i arbeidstiden.)
Skal snart gå i gang med utredning, og da kommer jeg nok til å benytte meg av dette.
Interessant spørsmål! Jeg må innrømme at jeg ikke har tenkt så mye over dette - jeg har bare gått til legen med god samvittighet uten å innrapportere det som sykemeldingstid eller noe sånt. (Går det forresten an når det bare er snakk om noen få timer?) Alternativet måtte vel da være å føre det som fravær og så kompensere med overtid. Må innrømme at jeg nødig gjør det, ja... Jeg er ellers aldri syk, så jeg føler kanskje at jeg på en måte tar ut egenmeldinga mi i IVF-behandling og andre legetimer.