Vis full versjon : Hva kan en gynekolog se på UL i uke 5?
Hei!
Jeg vurderer å gå til gynekolog for å sjekke meg dersom graviditetstesten blir sterkere imorgen enn den var på fredag. Lurer derfor på om noen vet hva han evt. kan se i uke 5? Kan han se om det i det hele tatt er et foster der? Kan han se hjerte slå? Kan han se om det er plassert inni/utenfor livmor? Og dersom han ikke kan se noe, kan jeg da være sikker på at det ikke er noe der, eller kan det være for tidlig til å finne noe?
Blir glad om noen vet :)!
optimisten
21-09-2003, 17:10
Hei!!
Det er nok litt tidlig med UL i uke 5, - i alle fall er det liten sjanse for at man kan se hjertet slå. Men, jeg TROR man kan se et evt graviditetsanlegg, og også om det er inni eller utenfor livmor..
Jeg tok selv UL hos legen da jeg var omtrent 5 uker på vei,(i forrige svangerskap) og skulle ønske jeg ikke hadde gjordt det så tidlig... Det ble en usikker ventetid fram til vi endelig fikk se hjerteslag omtrent i uke 8.
uansett, - LYKKE TIL!!!!!
Og til dere andre: Correct me if I'm wrong...
Klem fra Optimisten
Tidl. bruker
21-09-2003, 20:13
Det jeg har lest om uke 5 i et svangerskap da, er at egget er blitt et foster (embryo) og måler ca.1 cm.
Ryggsøylen og hjernen begynner å utvikle seg!
Hjertet tror jeg ikke begynner å slå før det nermer seg ca 8 uker.
Kanskje legen kan klare å se en fostersekk? At der er noe?
Men pass på å ikke ha for høye forventniger til denne ultralyden!
Som optimisten sier kan det bli en usikker ventetid før en evt ny UL!
Uansett, ha lykke til!
Tidl. bruker
21-09-2003, 20:43
Det hadde kanskje vært lurere å spørre om dette på www.snartmamma.com (http://www.snartmamma.com), men jeg skal nå svare det jeg vet.
Jeg vet ikke hvordan et foster ser ut ved 5 ukers alder, men mine fostre har blitt ca. 6 uker og gynekologene på sykehuset har omtalt fosteret m/omgivelser som "en klump". De kunne ikke se om det var liv eller ikke. Derfor måtte jeg ta blodprøver av hcg-verdiene for å sjekke om jeg ble mer eller mindre gravid (jeg hadde MA).
http://www.babyverden.no
Der kan du se litt i alle fall ...
Tidl. bruker
21-09-2003, 22:20
jepp, jeg støtter Muslingen.
I forrige runde tok jeg UL etter noen blødninger i uke 5 / 6 - og alt de så var en liten klump med noe greier. Hun kunne ikke avgjøre om fosteranlegget var dødt eller levende. Tok hCG og kom tilbake neste uke for ny hCG og UL - og da var det hjerteslag !!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.