Vis full versjon : Mørke brunt??
Hei dere...
Som dere ser på charten min har jeg merket av spotting to steder i
løpet av lutealfasen. De to dagene har det helt tydelig vært blod. Ellers
siden DPO4 har det hver dag vært mørke brun utflod (sorry at jeg
beskriver det...) Hvorfor kommer det så lenge før mensen dukker
opp? Føler meg skikkelig ekkel og har lyst til å dusje hver time...ganske
slitsomt egentlig.(hadde vært greit med en dag eller to før mensen, men
ikke over 1 uke) Er det noen som har det på samme måte eller vet
grunnen til hvorfor det er sånn??
Ellers så kjennes det ut til at mensen er like rund hjørnet igjen :leiseg:
Veldig takknemlig for tilbakemeldinger!
Hei!
Jeg drar dessverre kjensel på dette. Da vi begynte å prøve å få barn, hadde jeg lange perioder med blodblandet utflod (i alle tenkelige fargesjatteringer) før mensen kom i gang for alvor. De første månedene kunne disse småblødningene vare i opptil ni dager før selve mensen startet med smerter og ordentlig blod. Dette førte til at jeg i et halvt år blødde omtrent halve måneden i strekk. Legen min satte meg på en tre måneders kur med progesterontilskuddet Provera for å stabilisere syklusen. Dette hjalp noe, men jeg er fortsatt plaget med småblødninger i 4-5 dager før mensen starter (med menssmertene). I det siste har disse "for-blødningene" liknet mer på vanlig blod; det er ikke brunt, rosa og oransje lenger.
Jeg er dessverre ikke sikker på hva som er årsaken til dette. De første lgene jeg snakket med, trodde det at småblødningene kunne komme fra et slags "sår" på livmorhalsen. Dette kalles ektopi og går ut på at det vokser "livmoraktig", blodfylt vev i skjeden/ved inngangen til livmora. Nå har jeg mer tro på at det er lavt progesteronnivå som er årsaken. Kroppen produserer progesteron i tiden mellom eggløsning og mens (lutealfasen), og dette bidrar til å gjøre livmorslimhinna klar for å ta imot et befruktet egg. Hvis progesteronnivået faller for brått, kan det hende at livmorslimhinna begynner å brytes ned for tidlig, og blødningene starter før tida. Dermed vil kanskje ikke forholdene være gode nok til at et eventuelt befruktet egg vil kunne feste seg.
Hvis disse småblødningene ikke gir seg i løpet av en måned eller to, synes jeg du skal ta kontakt med legen din. Det er ikke sikkert at det har noen innvirkning på fruktbarheten - de første legene jeg snakket med trodde ikke det. Etter å ha prøvd i ett år uten å lykkes, føler jeg meg imidlertid ganske sikker på at småblødningene må ha noe med saken å gjøre i mitt tilfelle. Det er jo heldigvis ikke sikkert at du kommer til å få det like vanskelig, men det kan være greit å få sjekket det ut. Lykke til!
Hilsen Elinblu
Tusen takk for svar Elinblu!
Det er akkurat dette jeg har begynt å lure på...om det befruktede
egget ikke har tid nok eller forhold til å feste seg. Så det var bra
du nevnte det! Har imidlertid fått mensen nå på formiddagen med
ganske store smerter. Det viser også at jeg har en ganske kort luteal-
fase på 11 dager, noe som kanskje bekrefter at det ikke får
"tiden som trengs" til å feste seg. Litt trist dette her for nå har vi
nådd en grense som jeg hadde håpet vi skulle slippe å nå...er nå
inne i min 13pp, over 1 år med prøving :uff:
Når det er sagt er jeg veldig gla for at vi har startet utredning. Min
mann var inne og testet "svømmerene" i forrige uke og vi får
svar i løpet av neste uke. Hadde tenkt til å vente med å bestille lege
time til meg, men etter denne første mnd med temping har jeg vel
funnet ut at det er syklusen min som det må gjøres noe med...
Tenker at jeg bestiller time hos legen med en gang!
Er ikke akkurat professor i dette her så jeg håper du/dere bærer over
med meg når det gjelder dårlige formuleringer ;)
Ønsker deg også lykke til Elinblu!
Hei!
Jeg er heller ingen ekspert på dette området, men har plukket opp en del inne på disse fine sidene samt gjennom mange legebesøk. Vi er faktisk i akkurat samme båt, du og jeg! I august var det nøyaktig ett år siden vi begynte å prøve - et trist jubileum :trist2:
Det er nok lurt å ta en tur til legen først som sist. Det er ikke alltid de finner ut av ting med det samme, men de vil antakelig i det minste ha noen teorier om hva som kan være galt. I utgangspunktet tror jeg at en lutealfase på 11 dager skal være tilstrekkelig, men det er vanskelig å vite. Tok det 11 dager før selve mensen kom, eller var det 11 dager til småblødningene startet?
Legen min har nå begynt å lure på om jeg kanskje har endometriose fordi jeg av og til har hatt veldig kraftige menssmerter. Jeg har ikke fått undersøkt dette enda og håper jeg slipper... Denne syklusen går jeg på Pergotime for å stimulere eggløsningen.
Lykke til til deg også!
Hilsen Elinblu
Hei igjen...
Kan ikke si at jeg hopper i taket over dette jubileumet nei, men det var
fint å finne deg her inne da...missforstå meg rett jeg håper inderlig
at dere lykkes!
Jeg hadde spotting(tydelig blod) 4 dager etter eggløsning og mye
brun utflod frem til mensen kom i dag (DPO 11). Kom også litt mere
blod på DPO 7, tror jeg det var... du kan se charten under. Så det
har vart i 7 dager nå! Det kan vel ikke bety at jeg har en lutealfase
på bare 4 dager???
Jeg har også store smerter under menstruasjonen. Ofte er
det sånn at jeg må være hjemme(...ligge i sengen med noe varmt på
magen)
Har du fått en mer stabil syklus etter at du begynte på pergotime?
Fikk du denne kuren med en gang du var hos legen eller har du vært
igjennom noe mer utredning?
Koselig å møte deg her inne :)
Hei igjen!
Koselig å møte deg her også! Dette er et fint sted å være.
En lutealfase på bare fire dager høres jo ekstremt kort ut. Det blir nok kanskje riktigere å regne fra første ordentlige mensdag, altså dag 11. Jeg synes dette er vanskelig å vite! Er veldig i tvil om hvordan jeg skal telle på meg selv også. I starten tenkte jeg at den blodblanda utfloden ikke hadde noe med mensen å gjøre, men nå vet jeg jammen ikke lenger. Det sies at man skal regne den første dagen med ordentlig, rødt blod som første mensdag. Men hva er egentlig "ordentlig" blod? Hos meg er det en del grensetilfeller, men ett eller annet må i alle fall være galt!
Dette er min første syklus med pergotime, så jeg vet foreløpig ikke hvilken virkning tablettene har. Er tre dager over eggløsning nå. Den eneste forskjellen jeg har merka så langt, er at eggløsningssmertene ble tydeligere. For første gang opptrådte de også på begge sider; ellers har det vært på høyre og venstre side annenhver måned.
Jeg var hos legen første gang i november i fjor pga blødningsforstyrrelsene. Da hadde vi bare prøvd i tre måneder. I mai/juni i år satte vi i gang med utredning, og jeg fikk pergo-resepten nå i august. Håpet er at tablettene skal gi bedre kvalitet på eggene, og at dette igjen skal føre til at kroppen produserer mer progesteron i lutealfasen. Hvis det ikke har skjedd noe etter 3 kurer, blir det kanskje IVF-venteliste (muligens med laparaskopi først).
Hilsen Elinblu
Hei, hei...
Jeg må med andre ord smøre meg med litt tolmodighet, skjønner jeg!
Bestilte legetime i dag...fikk time om 2 1/2 uke, tors 9.10. Da blir det
vel bare en samtale regner jeg med også blir det litt venting igjen til
neste time :p Og deretter en stund til jeg får noe
hormonbehandling...det blir i hvert fall spennende, og jeg er uansett
veldig gla for at vi er i gang med utredning!
Det blir spennende for deg denne mnd da og se virkningen av Pergotime.
Jeg skal i hvert fall krysse fingrene for deg.
Takker deg så hjerteligst for veldig god hjelp. Veldig fine og greie svar
du gir på spørsmålene mine...tusen takk!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.