PDA

Vis full versjon : Sykepenger

Juli-jente
22-09-2003, 16:06
Hei jenter!

Midt i prøve-rusen har jeg begynt å tenke på en ting..
I min slekt har de aller fleste kvinnene slitt med store bekkenløsningsproblemer. Jeg vil sikkert ikke bli noe unntak av regelen.. (selv om jeg håper i det lengste)....
Akkurat nå har jeg en jobb som er krevende i den forstand at det er mye stress, løping og opp/ned trapper hele dagen..
Dette er jo ting som ikke akkurat er så veldig forenelig med bekkenløsnings-problemer.

Jeg håper at jeg kan få lagt opp jobben slik at hvis jeg får bekkenløsning, så kan jeg ta det mer med ro.
MEN..
Dersom jeg skulle bli sykemeldt (håper ikke det), hvor mye penger har jeg da krav på utbetalt av trygdekontoret?
Jeg har ikke fast månedslønn, jobber på timer, men i avtalen min står det at fast arbeidstid er mellom 08.00 og 16.00.
Vil jeg da ha rett til 150 timer pr mnd utbetalt i sykepenger?

Og..
Er det noen som vet omøvelser eller slikt som jeg kan gjøre for å forebygge bekkenløsning?

Takknemlig for alle svar.. http://www.snartgravid.com/plassen/images/smilies/smile.gif

Timian
22-09-2003, 16:31
Hei Juli-jente,

Vet ikke så mye om sykepenger, men trening: I sommer fikk jeg satt opp et treningsprogram hos en fysioterapaut for å forebygge bekkenløsning og andre mulige plager under svangerskapet. Det var da trening med vekter på helsestudio - noe jeg i utgangspunktet synes er kjedelig, men det har vist seg å være veldig effektivt og jeg føler meg mye sterkere enn jeg var tidligere. Når man trener med vekter og er gravid må man passe på å ikke bruke for tung belastning, så i de periodene hvor jeg venter på mensen så trener jeg litt lettere enn i de periodene hvor jeg er sikker på at jeg ikke er gravid. Husker ikke i farten hva de forskjellige apparatene heter nå, men det kan være greit å få en fysioterapaut til å hjelpe seg med et treningsopplegg. Lykke til med forebyggingen!

Tidl. bruker
22-09-2003, 17:41
Du får sykepenger beregnet ut fra hva din månedslønn har vært "den siste tiden". Arbeidsgiver gir fra seg en oversikt over hva du skal ha, men er du uenig i arbeidsgivers utregning er det bare å ta kontakt med Trygdekontoret og ta med deg de siste lønnsutbetalingsslippene dit. Da ordner de det slik at du får rettferdige utbetalinger.

Og sykepenger gir rett til barselpermisjonspenger, men ikke feriepenger.

Om noen skulle være så sleipe å si opp en kontrakt (ikke oppsigelse av fast arbeid, men typ vikararbeid) mens du går gravid, så vil du allikevel få sykepenger så lenge du er sykemeldt (opp til 1 år).