PDA

Vis full versjon : Noen som har peiling på vitaminer???

Karmen
23-09-2003, 10:19
Hei!

Nå er vi inne i 13 pp, og har nå bestemt meg for å prøve litt forskjellig. Jeg skal gå til innkjøp av grapefrukt juice, el tester og vitaminer.

Jeg har tenkt å kjøpe:
- Spektro vitaminer og min. tilskudd
- E-vitaminer
- Omega 3

Jeg har lest at hvis man tar 2 spektro tabletter for dagen får man dekket folat behovet også. Er det nødvendig å ta e-vitaminer i tillegg? Det er vel e-vit i spektroen? Kan man ta for mye av noe?
Hva synes dere om handlelisten min? Mangler jeg noe, eller har jeg fått med meg det viktigste?

Håper på svar!!!

Klem

Amazone
24-09-2003, 15:18
Hei! :mervink:
Jeg kjenner ikke til innholdet i spektro, men vitaminer som er viktige i forbindelse med å bli gravid er:
folat
E-vitaminer
fettsyrer (jeg anbefaler Udo's Choise som har omega 3,6 og 9)
magnesium (den til Pharma Nord liker jeg)

Det som er viktig er at det du kjøper ikke er syntetisk fremstilt, eller inneholer skadelige stoffer (konserveringsmidler, E-stoffer m.m.)
Spektro mener jeg skal være OK sånn sett.

Et tips samtidig:
unngå melkeprodukter (søte), kaffe og svart te, cola og andre "sorte" brustyper, lettprodukter med kunstig søtningsmidler.

Lykke til!:kidoki:

Karmen
24-09-2003, 15:59
Hei Amazone!

Tusen takk for svar. Da skal jeg gå til innkjøp av dette og begynne å spise vitaminer. (Jeg har tatt folat hele tiden). Håper dette gjør susen!!!

Klem

Tidl. bruker
24-09-2003, 16:58
Hei :mervink:
jeg lurer bare på hvorfor kaffe, svart te og mørk brus ikke er bra?
Det har vel noe med koffeinet å gjøre, men hva :undrer:

Stjernemix
24-09-2003, 17:18
Jeg kjenner ikke til innholdet i spektro, men vitaminer som er viktige i forbindelse med å bli gravid er:
folat
E-vitaminer

Det som er viktig er at det du kjøper ikke er syntetisk fremstilt, eller inneholer skadelige stoffer (konserveringsmidler, E-stoffer m.m.)

Et tips samtidig:
unngå melkeprodukter (søte), kaffe og svart te, cola og andre "sorte" brustyper, lettprodukter med kunstig søtningsmidler.

Lykke til!:kidoki:

Takk for hjelpen.
Jeg skal prøve å følge tipset ditt? Det gjelder vell også :bryn: eller bare fruen?

Amazone
25-09-2003, 16:58
Hei igjen! :mervink:
Det er selvfølgelig like viktig at mannen også følger et sunt levesett, og gjerne tar litt vitaminer. Sink og selen er bra for :spermie:.

Kaffe, svart te, cola o.l. er koffeinet den stor synderen.
Koffein kan berøve kroppen for B vitaminer, C vitaminer, sink, kalium og andre mineraler. Kaffe påvirker også DNA-replikasjonen.:trist2:
Skal ta meg tid en dag (vet ikke om jeg rekker i dag) til å skrive litt mer om det.

Brus inneholder også store menger sukker, og det er ikke bra for gravide (og ikke før heller!). Dessuten inneholder lett-brusen kunstig søtningsmiddler som f.eks. aspartan, sacharin, sorbitol o.l. Og disse stoffene gjør stor skade, selv om en kanskje ikke merker noe til det i utgangspunktet.
Jeg ble selv ganske overrasket når jeg søkte på aspartan på internett. Det stoffet er IKKE bra. Og aspartan omdannes faktisk til maursyre i kroppen.
Barn som blir født i dag og lider av hyperaktivitet, kan f.eks. disse kunstige stoffene være noe av årsaken til det. Det er viktig at VI spiser riktig, for å få sunne og friske barn.

Jumpy
25-09-2003, 18:29
folat
E-vitaminer

Hei!

Jeg synes det er flott at folk er bevisste på hva de spiser.
Men å drive skremselspropaganda mot E-stoffer generelt blir litt feil, det er litt mer nyansert enn det.

At et stoff er merket med et E-nummer er ikke ensbetydende med at et stoff er farlig. Det er endel E-stoffer man bør unngå, - deriblant aspartam som du skriver lengre ned og sakkariner og syklamater som også er kunstige søtestoffer. (Dog er det mengde og måtehold som er avgjørende her)Mange fargestoffer er også litt kjipe (særlig blandt de røde,- (det er derfor M&M's lenge var forbudt i Norge,- pga. rødt fargestoff)). De grønne fargestoffene som kanskje ser mest "giftige ut" er som regel basert på klorofyll og er ikke regnet som farlige.
Generelt er det jo helt som du sier at man bør unngå brus, gotteri etc, for dette er unødvendige inntak av usunne stoffer.

Magnesium og mange andre mineraler har E-numre, fordi de tilsettes mat i andre henseende enn som kosttilskudd. F.eks. Magnesium fra Pharmanord inneholder Magnesium i form av E-504, E-528. De inneholder garantert andre E-stoffer også, uten at jeg kjenner sammensetningen, men det er ganske umulig å lage tabletter uten å bruke E-stoffer)

Askorbinsyre (Vit.C) er E-300, og det gir ingen grunn til å steile eller å skygge unna produkter med E-300.

T.o.m. Oksygen har et E-nummer.

Å være hysterisk mot E-numre er overdrevent. Man bør skaffe seg informasjon fra troverdige kilder og være bevisst på hvilke E-stoffer som kan være skadelige i høye doser.

Mener ikke å være ufin med dette innlegget, men prøver bare å komme med supplerende opplysninger om et tema som interesserer meg.

Jumpy

Amazone
25-09-2003, 23:24
Hei Jumpy! :mervink:
Kjempefint med supplerende opplysninger!:kidoki:
Jeg burde vel bare nevnt at noen E-stoffer kan være skadelige.
Her (http://www.e-nummer.no/nummer.htm)kan en gå inn og se hva de forskjellige E-stoffene er!