Vis full versjon : Hei!!
Solstråle
23-09-2003, 14:20
Hei :mervink:
Jeg er ei jente på 24 år. Jeg og samboeren har veldig lyst på barn.
Det jeg er litt usikker på noe. Det gjelder penger. Jeg går på atføring, og studerer fram til jul. Da er jeg også ferdig med aetat og skal ut i jobb. Jeg vet at man må være ansatt i nesten 1år før en kan få full fødselpermisjon.
Så til det jeg lurer på. Er det noen som vet om enn får det når enn går på atføring.
Vi er litt usikre.
Men planen vår er egentlig å vente til etter bryluppet som skal stå i 2005. Men er man "værpe syk" :gal: så er man det.
Håper noen vill svare meg.
Hei! Kan ikke akkurat svare deg på det du spør om, men ville iallefall ønske deg velkommen og lykke til! :)
Du må ha "jobbet" minst 6 av de 10 siste månedene før nedkomst. Vet at sykepenger og svangerskapslønn regnes med i grunnlaget, men er usikker på om dette gjelder atføring også.
Lykke til :)
Har forstått det sånn at sykepenger, dagpenger og attføringspenger stiller på "lik linje" med vanlig lønn, dvs. at man får opptjent fødselspenger av de ovennevnte.
Men ikke heng meg hvis det ikke er riktig.......
Leonie
Pernille
23-09-2003, 18:50
Attføringspenger gir dessverre ikke noe grunnlag for fødselspenger. :(
Trygdekontoret tenkte å attføre meg en gang, men jeg nektet plent da jeg fant ut at man ikke har rett på noen ting etter attføringen.
Får man ikke jobb etter endt attføring, så har man ikke krav på dagpenger. Blir man syk under attføring, så har man ikke krav på sykepenger. Blir man gravid under/etter attføring, så har man ikke krav på annet enn engangsstønaden på noen-og-tredve-tusen kroner Attføring er noe dritt! :grrr:
Vanlig lønn, dagpenger, sykepenger og svangerskapspenger (som man får når man er arbeidsdyktig, men ikke kan gjøre jobben sin) gir rett på fødselspenger. Man må da ha hatt dette i minst 6 måneder av de siste 10 månedene før nedkomsten, som Acin sier.
Hadde jeg vært deg så ville jeg ventet med svangerskap fram til den dagen kommer at du rekker å ha lønn/dagpenger/sykepenger/svangerskapspenger i minimum 6 måneder før barnet kommer. Hvis du garantert får jobb på nyåret, så "bør" du ikke ha termin før tidligst i juni/juli hvis du skal rekke å ha en eller annen form for lønn i minimum 6 mnd før fødsel. Jeg ville drøyet prøvingen et par måneder til ihvertfall, for å være på den sikre, lønnsomme siden... Men det er enkelt for meg å si da... :uff:
Tidl. bruker
23-09-2003, 19:11
...Pernille, man har ikke krav på noe av de ovennevnte stønadene (sykepenger, dagpenger eller permisjonspenger) når man er student heller, og da sitter man i tillegg med et skyhøyt studielån... Med attføring får man i det minste gratis utdanning.
Nova
-som har bundet studielånsrenta på aaaaalt for mye..
Pernille
23-09-2003, 19:13
Sant det, Nova... :blush:
Solstråle
24-09-2003, 13:58
Hei igjen.
Takk for alle svarene.
Det ser nok ut til at vi kommer til å vente til jeg har kommet meg i jobb på ny året. Hvis det ikke plutselig dukker opp en lottopott. For penger må man ha.
Som sagt så skal jeg gifte meg i 2005(juni/juli) og vill ikke ha stor mage da. Så muligens det skjer noe ekstra den natten....
Og tiden dit går jo fort.Og da har jeg nok vært i jobb nok til å få det jeg har krav på.
Så vi for holde oss til treningen, det kan vi...
Og jeg er 24 år og det er jo ikke hast. Men har veldig lyst på. Jeg ser enten gravide damer/jenter overalte eller barnevogner med små søte babyer i..
Klem.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.