Vis full versjon : Noen som har peil?
Scorpion
23-09-2003, 17:28
Hei! :)
Jeg er snart 32 år, og har vært "prøver" i 2 år og 4 mnd. nå.
På den tiden har jeg hatt:
En ex.u. graviditet i høyre eggleder i juli 2002 (berga egglederen). Da tok det nesten 1 år før jeg ble gravid.
En SA i mars 2003. Da tok det ca. 1/2 år fra ex.u`en til jeg ble gravid.
Vi begynte på utredning, og elsklingens 2 sædprøver viste nedsatt kvalitet. Dette var i begynnelsen på dette året.
Den ble litt bedre 2.gangen, men fremdeles under minimum%
Han hadde først 6% >15%, og andre gangen 9% >15% "normale" spermieceller.
Jeg har tatt blodprøve og fått konstantert el (det gjør også persona testene..), og en lap. i fbm ex.u`en viste at jeg ikke hadde cyster.
Det gynekologen konkluderte med etter den siste spermieanalysen var "sannsynligvis ok". Legen min skrev at konklusjonen delvis var skrevet pga det vi vet om tidligere oppnådde befruktninger.
Dermed fikk jeg beskjed om å prøve i nok 1 år, før de evt. gjør noe :trist2:
Nå har det gått et halvt år siden SA, og det jeg lurer på er:
ER DET BARE Å FORTSETTE Å PRØVE (noe vi selvsagt gjør..),
ELLER HAR NOEN ET FORSLAG PÅ HVA JEG KAN GJØRE :confused:
Med nedsatt sædkvalitet tar det helt sikkert lengre tid, og alderen er jo heller ikke med meg...
Kan jeg ha noen hjelp av f.eks. pergo? (For å få bedre / sterkere el)
Kan inseminasjon være en ide? (For å plukke ut de gode sædsellene)
Takknemmlig for svar!
Klem fra
Pulsatilla
23-09-2003, 21:44
Inseminasjonsforsøk kan helt klart være en idé for dere, siden de da "vasker" sæden før den føres inn, og dermed bare får med de gode sædcellene. Det koster ikke all verden å gjøre privat heller (4-5000 på Røde Kors, da jeg undersøkte). Ved inseminasjonsforsøk så får du også Pergo eller annen hormonstimulering, for å sikre at det er gode egg å velge på.
Scorpion
23-09-2003, 22:32
Takk for svar, vennen :)
Jeg skal jo til fastlegen for å ta celleprøve i november.
Har det ikke skjedd noe til da, skal jeg kreve å bli henvist til et sånt forsøk :mhmm:
Tror du ikke det da?
Har nesten mer tro på at fastlegen vil hjelpe meg, enn gynekologen på sykehuset.
Men kan fastlegen henvise meg da, eller må det være sykehuset som gjør det?
:mervink:
Hei Scorpion! :mervink:
Jeg vet at alternativ behandling kan hjelpe på dårlig sæd produksjon/kvalitet. Det som er å anbefale er en kombinasjon av akupunktur og homøpati.
Men pass på at vedkommende har erfaring med å behandle ufrivillig barnløshet!
Pulsatilla
24-09-2003, 19:00
Jeg vet ikke hvem som kan sende henvisning til et slikt forsøk, dessverre. Jeg ville tro det kan vurderes uten noen henvisning hvis dere gjør det privat, bare dere har med papirene deres/ jornalen?
Scorpion
24-09-2003, 22:27
Hei igjen :mervink:
Amazone: jeg vet ikke om det er noen her rundt som driver med alt. beh. og er flinke med barnløshet.
Har tenkt tanken tidligere også!
Vet heller ikke om elsklingen er interresset i å prøve det, for han slo seg veldig til ro med "sannsynligvis ok"...
Skal høre litt hva han mener om saken :)
Pulsatilla: venter til timen min hos fastlegen jeg, så skal jeg spørre om han kan henvise meg. Jeg har bare journalen fra ex.u`en min selv, men fastlegen har muligens resten.
Dersom jeg skal vente helt til mars uten at det skjer noe, er det bare 3 mnd. igjen til vi har prøvd i 3 år.
Synes virkelig vi kan få litt hjelp her :sint:
Takk for svar :)
Klem fra
Hei Scorpion!
Synes absolutt at dere burde kontakte et fertilitetssenter for felles utredning. Det gjorde vi på Røde Kors hos Dr. Magnus. Veldig god oppfølgning! Vi sliter med det samme som dere. Han vurdere alle prøvene våre under ett og det er så deilig at noen har tatt kontroll over prosessen. Vi har snart prøvd i 2 år. Dr. Magnus har også troen på at vitaminer og alt. behandling kan være verdt et forsøk.
Anbefales på det varmeste!
Scorpion
27-09-2003, 21:39
Hei Henni :)
Jeg skal be instendig om at fastlegen vår sender en henvisning til St.Olavs Hospital, når jeg skal dit for å ta celleprøve.
Det var jo gynekologen på sykehuset her som ville vi skulle prøve i 1 år til. Kanskje de på kvinneklinikken er mer forståelsesfulle :nikker:
Er så lei av å være prøver at jeg :spy:
Er nå den eneste i venneflokken som er barnløs, den nest siste av oss har termin nå i november.
Takk for tilbakemelding!
:klem:
Vi var til 2 inseminasjoner på Riksen, og der fikk vi beskjed om at det kunne lykkes siden mannen hadde god kvalitet på spermiene sine....
Jeg ville heller satset på ICSI med en gang, jeg!
Jeg skjønner ikke hvorfor gyn. ville dere skulle prøve på egenhånd i 1 år til???? Dere har jo allerede prøvd i over 2 år!
Vi var til utredning etter 2 år, og først etter 4 års prøving og mislykkede inseminasjoner og IVF, så klarte vi det på 3. forsøk med IVF/ICSI :)
Det tar jo gjerne litt tid med selve utredningen også, og du drar jo på årene du også:) Jeg er 31 år nå, og følte selv at jeg begynte å få dårlig tid... har jo lyst på flere barn etterhvert, hvis jeg ikke må gjennom samme slitet (er såkalt uforklarlig barnløs....)
Lykke til!!!
Scorpion
01-10-2003, 22:07
Hei Effie :mervink:
Det er meget mulig du har rett i det, ja!
Skal uansett KREVE en ny og 3. sædprøve av elsklingen, og er den også under minimumskravet kan de vel ikke nekte å henvise oss til ICSI :confused:
Jeg har jo også lyst på flere barn...men først må vi jo få ett da :tilber:
Håper fastlegen vår er forståelsesfull.
Takk for svar :)
Klem fra
Scorpion
06-10-2003, 22:30
Hei igjen :)
I dag ringte jeg til fastlegen min, for å be om rekvisisjon til ny sædprøve. Fikk dessverre ikke prate med legen selv, men legesekretæren skulle overbringe ønsket mitt. Hun ba meg ringe tilbake på onsdag, for å høre om det gikk i orden.
Håper det lar seg gjøre, og at vi evt. kan få prøvesvaret til den 5.nov. da jeg har time. Er prøveresultatet dårlig, blir han jo nødt til å henvise oss!
Da er det jo ikke noe vits i å kaste bort tiden!
Men hva om resultatet har blitt bedre / bra... :confused: Da blir det muligens videre utredning av meg da, når det har gått et år i mars.
HSG-røntgen først da antagelig :forvirra:
Klem
Scorpion
08-10-2003, 14:51
Svaret var nei :trist2:
Fastlegen forholdt seg til det gynekologen hadde sagt, om å prøve 1 år først.
Er det jeg som overreagerer, eller hva :undrer:
Dette var jo kjempefrustrerende...
Bare vent til jeg skal inn til time i nov! Da :krangel:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.