PDA

Vis full versjon : Folat

muffe
23-09-2003, 18:16
Hei! jeg lurer på en ting! har i de tre siste månedene tatt en folat pille hver dag.De er på 200 (står et tegn bak jeg ikke skjønner). Det er pakker som varer lenge, med 60 piller pr prett og det er tre brett i esken.Holder det med en,eller skal jeg øke til to? Håper jo en pille har vært bedre enn ingen da, og jeg håper jo at det ikke er bortkastet, når jeg spiser, men ikke blir gravid.

Bla,bla :latter: Bør jeg øke dosen? Det var det jeg lurte på :)

Jumpy
23-09-2003, 19:20
Hei!

Jeg regner med at det er tegnet ug som står på esken. Det betyr at tablettene dinne inneholder 200 mikrogram Folinsyre per tablett.
Anbefalt dagsdose for de som planlegger graviditet er 400 mikrogram daglig. Derfor bør du ta to.
(Hvis det ikke er 200ug som står på esken, vet jeg ikke hvilke tabletter du har, og da må du nesten skrive tegnet)

Tegnet jeg mener, blir redigert bort når jeg poster innlegget (funker ikke med symbol-skrifttype,- men jeg mener en u med en lang strek på høyre side)

Men en tablett er bedre enn ingen tabletter, og man tar folinsyre først og fremst for å forhindre misdannelser på fosteret.
Du bør fortsette å ta tablettene. Det er ikke farlig å ta dem selv om du ikke blir gravid. I USA anbefaler man alle kvinner i fruktbar alder å ta tilskuddet, nettopp fordi at man kan bli gravid uten å planlegge det.

Lykke til, håper det klaffer snart.

klem Jumpy