Vis full versjon : Julegaver - low budget!
Sitter og prøver å finne gode julegaveideer i natt jeg. Men budsjettet er over før det får begynt...
Det jeg dog tenker litt på, er å gi bort krukker med hjemmelagede drops, karameller.... eller no. Har noen noen gode oppskrifter de vil dele, eller andre glimrende ideer? :)
Jeg lager ofte kransekake som jeg monterer som en kurv. Oppi kurven fyller jeg enten twist eller hjemmelagede julekaker. Alltid en populær gave har jeg inntrykk av.
Har også et år malt oppskrifter på små fjøler som mottakerene kunne henge på veggen i kjøkkenet. Det var veldig populært. ( de fikk oppskrifter av mine beste brød og boller)
Noe år gir jeg også bort hjemmelaget syltetøy, relish og lignende. Pynter gjerne glassene med søte små stoffbrikker over lokket. Det ser så hjemmekoselig og søtt ut.
Du kan også lage gavekort hvor du "byr" på deg selv, f.eks kakebaing, barnevakt, middag, Lykke til
Et vennepar av meg lagde et år hjemmelagt vin som de tappet på flasken, og som ettikett limte de på en matoppskrift der man kunne bruke vinen.
ellers så kan du jo bake småkaker og ha i bokser med julemotiv. Og pynte med oppskriften! Ett år lagde jeg og søsteren minkarameller som vi pakket i cellofanpapir og ga bort!
Karamellene lagde vi slik:
2ts margarin
1 1/2 dl sukker
3 dl melk
Røres sammen og kokes til en tykk masse. Helles på en godt smurt plate eller en plate dekket med bakepapir og deles i biter før de er blitt helt kalde. Tror vi brukte helmelk.
Slenger med en oppslrift på peppermyntekonfekt også, de kan også pakkes i cellofan og smaker supert til kaffe!!
Peppermyntekonfekt
2små eggehviter
1/2 kg melis
4 dråper peppermynteolje (kjøpes på aptek)
konditorfarge
Eggehviter og melis røres sammen, ha i olje og fargen som er valgt. Trilles i små kuler.
Lykke til med julegavene Athena! Tror jammen jeg også skal lage karameller og peppermyntkuler i år!!
Flere juler har jeg bakt gode runde brød med flettekant rundt og "snurrer" oppå av en hvetedeig (kanskje med litt honning i), frosset dem ned og gitt bort på julaften innpakket i sånne blanke stekeposer med en rød sløyfe på, sånn at folk hadde til 1.juledagsfrokost. Det ble de veldig glade for!
Ellers er salte mandler veldig godt og enkelt:
"Flå" av skallet ved å legge mandlene i kokende vann. Rull mandlene i olje, legg på bakepapir og stek i ovn ved ganske lav temperatur til de er gyldne. Strø med havsalt (med vanlig salt har det en tendens til at for mye salt fester seg). Kan fylles i krukker eller i kremmerhus.
Andre idéer: Bivokslys (kjøp plater og veker f.eks. på apoteket eller i en bokhandel), Apotekets sennep, kjøp tørket urtekrydder på innvandrerbutikk og lag ferdige blandinger på små krukker/poser, kjøp cernitleire og lisser og lag smykker...
Gleder meg sånn til jul! :lys:
Tidl. bruker
22-10-2004, 23:22
Her får alle foreldre, tigers og søsken hjemmelaget julepynt fra Panduro. Nisser og engler i ulike materialer og fasonger. Bestilte tidlig og har bare en igjen! :kry: Billig, koselig å gi og koselig å få. Garantert en gave fra :hjerter:
Noen oppskrifter... :sikler:
TRILLINGNØTTER
En pose hasselnøtter
Et par plater lys kokesjokolade
Skåld hasselnøttene.
Smelt kokesjokoladen og bland noen av nøttene i sjokoladen
(bland i flere etter hvert som det blir tomt).
Bruk en gaffel og ta opp tre og tre nøtter samtidig.
Legg det ned på et bakepapir el.l og sett det kaldt slik at det stivner.
BRENTE MANDLER
200 g mandler
200 g sukker
2 dl vann
50 g smør
Bland mandler, sukker og vann i en tykkbunnet kasserolle.
La det småkoke uten lokk på svak varme i 2 - 3 timer.
(Vannet må fordampe sakte)
Rør av og til.
Når massen er tørr, avkjøles den under omrøring slik at sukkeret blir helt pulverisert.
Tilsett smøret og sett kasserollen over meget sterk varme.
Rør hele tiden, til det er smeltet og er karamellfarget og blankt.
Hell massen i smurt langpanne og skill mandlene med to gafler dyppet i smeltet smør.
Avkjøl mandlene og brekk de som henger sammen fra hverandre.
Oppbevares i tett glass.
SJOKOLADEKARAMELLER (ca 60 stk)
2 dl sukker
1/2 dl brun farin
1/2 dl sirup
2 dl kremfløte
3 ss kakao
1 ss vaniljesukker
1 ts 12% eddik
1 ss smør eller margarin
Koketid ca 40 minutter
Bland alt bortsett fra smøret i en tykkbunnet kasserolle.
La det hele koke opp.
La blandingen koke på svak varme uten lokk til den er seig.
Ta en eller flere kuleprøver.
(Kuleprøve:
Hell noen dråper av røren i en kopp med kaldt vann. Du skal kunne forme massen til en kule. Kuleprøven måler ca 120 grader C.
Dersom du ønsker myke karameller skal temperaturen være like under 120 grader C. Dersom du ønsker harde karameller må temperaturen være mer enn 120 grader C. Da blir kulen fast eller hard under prøven.)
Ha i smør/margarin når blandingen har fått ønsket konsistens.
Hell blandingen i en smurt langpanne.
Skjær og klipp karamellene i biter når de er avkjølt, men før de har stivnet helt.
Pakk karamellene inn i papir eller cellofan.
KOKOSKULER
50 g smør eller margarin
3 dl havregryn
1 dl sukker
3 ss kakao
3 ss melk
1 plate mørk kokesjokolade
Kokosmasse
Kutt smøret/margarinen i små biter.
Bland alt til en fast deig.
Trill kuler av massen. (Pass på at de ikke blir så veldig store.)
Smelt kokesjokoladen og dypp kulene i den med en gaffel.
Legg kulene på et bakepapir el.l. og strø kokosmasse over.
Sett det kaldt slik at det avkjøles.
Blåklokken
23-10-2004, 00:23
Athena,
Noe som er populært her, er fine krukker med alt en trenger for å lage småkaker f.eks oppi. Ingrediensene ligger i ryddige lag inne i krukken, og så fester en oppskriften utenpå eller henger den med sløyfe på et pent kort.
Her er bilde:
http://altura.speedera.net/ccimg.catalogcity.com/200000/208200/208250/products/7023061.jpg
Ha en fin helg!:)
Mange takk for svar! :)
Ååååååh som jeg gleder meg til å begynne på dette! :D Tror kanskje jeg skal gå for husmorversjonen siden jeg ikke normalt lager så mye mat og kaker og godteri og sånn. ;)
Planen er at alt skal være ferdig innen 1. desember, så jeg bare kan drikke gløgg og se på Blåfjell og nyte adventstemninga. Går for stressfri høytid i år! :)
Jeg lager ofte forskjellige sildetyper : kryddersild,tyttebærsild,cherrysild osv.
Putter de i gamle syltetøyglass, og lager etiketter på dataen med feks : "rumles spesial julesild", "rumles utsøkte cherrysild" o.l.....
Tar og trekker julestoff over lokket og knyter en rød sløyfe rundt.
Noe jeg synes er veldig moro å lage er tema-pakker.
Det behøver ikke å bli så dyrt, og bare fantasien (og penger) setter en stopper på dette.
Ex: Kjøp noen poser løs te, kandissukker på pinner og evnt legg til ting du forbinder med te ( te-skjeer, kopper, servietter, lys...osv)
Ex2: til en kreativ venninne kjøpte jeg en liten kurv, som jeg fyllte opp med sytråd i forskjellige farger, synåler,knappenåler,saks og masse stoff (stoffet var kjøpt billig som restestoff på Kid)
Ex3:Til pasta elskere kan man kjøpe to/tre billige gjennomsiktige krukker (på nille/big/ikea) og fylle opp med div pasta: hjertepasta, grønn tagliatelle,eller disse syltynne spagetti-tråene)
Kjempe fint og dekorativt.
Det jeg også liker er farge-tema :
Til en som er glad i sjøen kan alt være blått o.l eller så kan man bare bruke yndlinsfargene til mottakeren.
Og da når de får en blå pakke, med alt innvendig også er blått, ja det setter folk pris på.For de ser at du har observert hva de liker og at du har tatt deg tid til å lage gave til akkurat de.
Hvis du liker å strikke eller hekle, så er det utrolig moderne med sjal for tiden.
Bruk de største strikkepinnene du finner, for det er fint med sjal med stor hull i.
Okei, nå ser jeg at jeg tok heeeelt av ang julegave-tips :flau: , men håper du kan få nytte av noen av ideene.
Jeg gleder meg også til jul :julegave:
Kjempemange flotte tips her!
Som tilleggspresang hender det at jeg kjøper en koselig kurv (som senere kan brukes som brødkurv, ect) og fyller denne med masse "dilldall" - f. eks. et herlig, lunt sokkepar, evt. ei søt truse, god dusjsåpe, en god fuktighetskrem, fotsalt/-krem, aromaolje, duftelys, servietter, en god vaskeklut, noen gode kamferdrops, teposer, ect. Velger alt etter farge, slik at hver kurv har ett fargetema. Kjekk presang å få i og med at man ofte glemmer å skjemme seg selv bort i en travel hverdag.
Et tips... Jeg kjøpte hvite keramikkdamer til 20 kr, på max 20, malte dem i sort og gull... De ble kjempeflotte, og ser mye dyrere ut !! Fin gave til voksne...
Ååååh ja!! Så flinke dere er!!! :D *notere så blekket spruter* :tilber: :tilber: :tilber:
Synes det er koselig med hjemmelagede gaver også jeg. Jeg har tenkt å sy noen små hjerter og engler til å ha på juletreet.. så jeg kan jo gi bort noen av disse. Også skal jeg brodere noen koselige små bilder...
Også kan man gi bort et fint pyntet pepperkakehjerte med rød sløyfe... som tilleggsgave. Små pepperkakehjerter kan også brukes som til-fra-lapper, hvis man skriver navnet med melis... og passer på så de ikke knuser....
JUL ER HERLIG!! GLEDER MEG!!! :juletre:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.