Vis full versjon : Omega 3!!
Hei jenter!
Ja, nå sitter jeg har da, lykkelig, med mirakelet i magen. Bare 5 uker på vei, men dog, jeg er på vei!!
Ville bare tipse dere om følgende......
For dere som kjenner historien min, vet dere jo at vi har prøvd over en periode på 4 og et halvt år, først to år intenst, så to års "pause"/ikke fullt så intenst, deretter ca. halvt år intenst igjen. Har aldri, i løpet av disse årene vært i nærheten av befruktning, har aldri hatt en "nesten" positiv test, før den var klart positiv nå for en uke siden!!
Forrige gang brukte jeg Ibux mot hodepine og menssmerter. Ellers tok jeg jern, e-vitamin, folsyre og multivitamin.
Denne gangen (les: fra i vår) har jeg gjort følgende:
Brukt Paracet i steden for Ibux, brukt jern, Folsyre, multivitamin, og sist men ikke minst : Omega 3 tabletter !!
Har brukt et merke som heter Pikasol, har tatt 4 stk om dagen. (Ja, de er store, og det er mange, men det er jo tross alt livsviktig for kroppen, så hva gjør man ikke :nikker: Antallet er etter anbefaling fra damen i helsekosten!)
(Har nå hørt at Triomega skal være bedre, men dette har jeg ikke prøvd.)
Leste nemlig en artikkel i Hjemmet hvor det stod listet opp hva mangel på omega 3 kunne før til, og det var bl.a depresjon (som jeg har hatt), og barnløshet....
Jeg spiser ikke fisk i det hele tatt, og hvor mange kan med hånda på hjertet si at de spiser NOK fisk? De fleste spiser vel fisk, men hvor mye er nok liksom??
Gikk i helsekosten og spurte, og hun mente at å ta to møllers dobbel, på langt nær var nok, og at det måtte kraftigere kost til.
Vel, ikke vet jeg om det gjorde utslaget, men jeg spiser nå trofast mine 4 Pikasol tabletter hver kveld, tør i hvertfall ikke slutte!!
Hvis dette tipset kan hjelpe noen av dere, hadde det jo vært toppers! :klemme:
Stor klem til dere alle!!
Hei:)
Gratulerer med :baby: og takk forr at du deller dette tipset med oss.Jeg tar selv triomega 2 kapsler hver dag. Står 1-2 anbefalt på glasset. I tillegg har jeg begynt å ta tran, er vel omega 3 i det og. Jeg begynte med omega 3 pga at jeg plages veldig med eksem på hendene pga jobben. Så var det ei på jobb som vet om mitt barnløshetsproblem, som kom med ei bok til meg som hun ville jeg skulle lese, som het omega-sonen, og fokuserte på hvor viktig omega-3-tilskudd var, også i forbindelse med barnløshet. Så det er verdt å prøve:) Ikke hatt hellet med meg jeg enda, men hva prøver man vel ikke. Det er jo bare sunt for kroppen uansett:)
Er det bare kvinner som kan skal bruke Omega 3 tabletter, eller kan menn også bruke det.
Mannen min har nedsatt sædkvalitet og jeg er villig til å prøve ALT for at de skal bli bedre. :spermie:
Stjernemix
25-10-2004, 15:55
Er det bare kvinner som kan skal bruke Omega 3 tabletter, eller kan menn også bruke det.
Mannen min har nedsatt sædkvalitet og jeg er villig til å prøve ALT for at de skal bli bedre. :spermie:
Tipper at din kjære kan også bruke Omega 3 :nikker:
(sender deg en pm)
Vilblimamma
25-10-2004, 16:25
Leste nemlig en artikkel i Hjemmet hvor det stod listet opp hva mangel på omega 3 kunne før til, og det var bl.a depresjon (som jeg har hatt),
hmm.. dette skal jeg begynne å spise! kan bli deprimert i mørkehalvåret.
Bare bra at mannen din også bruker dette.Godt for karsystemet så alle burde ta dette:)
Tar omega 3 med folat, 3-4 kapsler om dagen, for å få i meg nok folat. Visste ikkje at det kan hjelpe mot depresjoner, men det hjelper mot eksem og tørr hud. Bare et pluss visss det også hjelper for å lage barn, hehe!
Spiser veldig lite fisk, så derfor tar jeg to omega-3 kapsler hver dag. Det er kansje ikke nok med to kapsler?
Shipui82
25-10-2004, 22:34
(Har nå hørt at Triomega skal være bedre, men dette har jeg ikke prøvd.)
:jippi: Jeg spiser 2 kapsler Triomega Woman om dagen! :jupp:
Men har ikke blitt gravid enda da... :sukk:
Omega 3 (fettsyrer) er grunnlaget for etthvert sunt kosthold - i tillegg til vitaminer/mineraler. Fettsyrer er livsviktige, og det er kjent at det kan hjelpe på fruktbarhet hos både menn og kvinner. Selv tar vi olje i steden for kapsler - Udo's Choise. Smaker stygt, men alle fordelene den gjør at det er verdt det!
I butikken hvor jeg jobber brukes anbefaler vi blant annet omega 3 til kunder som forteller at de prøver å få barn... :-)
Vil bare si at dere ikke må være ukritiske til store mengder Omega3-fettsyrer da disse inneholder fettløselige vitaminer (vit. som hoper seg opp i kroppen ved overskudd). Det er derfor viktig at man ikke tar mer enn anbefalt (da enten dosen som står på glasset eller anbefalinger fra fagfolk).
Scorpion
26-10-2004, 12:26
Er det store forskjeller på Omega-3 produktene som selges?
Selv spiser jeg 2 stk. Triomega (sølvgrå lita flaske med kapsler) daglig.
Dette står beskrevet som en daglig dose, og inneholder 0,7g. Omega-3-fettsyrer.
Vil bare si at dere ikke må være ukritiske til store mengder Omega3-fettsyrer da disse inneholder fettløselige vitaminer (vit. som hoper seg opp i kroppen ved overskudd). Det er derfor viktig at man ikke tar mer enn anbefalt (da enten dosen som står på glasset eller anbefalinger fra fagfolk).
Omega-3 fettsyrer utvinnes fra fiskeoljer med tildels betydelig innhold av bl. annet miljøgiften PCB (mengde avhenger bl. annet av om oljen er en leverolje, f.eks tran, eller en såkalt "fish body oil", f. eks Triomar (hvis jeg ikke husker helt feil). Picasol og Møllers dobbel er "anrikede" omega-3 produkter som har fish body oil som råvare, men som har gjennomgått en prosess for å øke andelen omega-3 i produktet.
Så til poenget; pga disse miljøgiftene så må fiskeoljene "renses" før bruk. Dette mener jeg gjøres med i alle fall all fiskeolje som produseres i Norge. Det er jo vell og bra - og nødvendig, men "ulempen" er at denne rensingen også fjerner/ødelegger de naturlige A og D vitaminene.
Dette er naturlig nok ikke noe de ønsker fokus på i denne bransjen, men de viktige A og D vitaminene som de "skryter" av i f.eks tran er altså "kjøpt og betalt" og tilsatt etter rensingen.
Poenget er så at det derfor er mulig å produsere disse produktene også uten de fettløselige vitaminene - og det gjøres. Vitamininnholdet står jo deklarert på produktene så dere må jo sjekke (som Teeny sier), men jeg mener å huske at f. eks Møllers dobbel kun inneholder vit. E (som jeg mener er tilsatt for å forhindre at oljen harskner).
Dette gjør det mulig å ta store (terapautiske) doser av omega-3, f. eks ifm at en ønsker å senke kolestrolnivået, eller av andre grunner (som nevnt i denne diskusjonen:nikker: ).
Og ja; jeg har tidligere jobbet endel år i fikeoljebransjen. :blunk:
Hei dere!
Jeg tar vitamintillskudd som heter WELLTODAY, som jeg får rett hjem i posten hver måned. For da slipper jeg å glemme å kjøpe (he he...flink til å glemme når jeg er og handler:flau:
Der er alt jeg trenger: Omega 3, vitaminer, mineraler, jern, kalsium og antioksidanter, som er kreftforebyggende.
Føler meg såååå opplagt etter jeg begynnte med de. De er tilpasset oss jenter også, som i perioder trenger mer jern.
Og så håper jeg de virker så jeg blir gravid igjen snart, etter 2 SA siden juli.
:klemme:M@rie
oj, mange interessante svar her!!
Anbefalingen på boksen med Pikasol er 1-2 om dagen, mens damen i helsekosten mente at siden jeg ikke spiste fisk i det hele tatt, trengte jeg ekstra dose, derfor var anbefalingen fra henne, 4 om dagen.
Hvor mye A-vitamin er FOR mye da? Kan jo være greit å sjekke før jeg tar de noe mer mener jeg...
Men jeg tror nok at siden jeg ikke spiser fisk overhodet, så kan jeg nok fortsette å ta mine 4 tabletter om dagen med god samvittighet.... tror jeg...
Selv tar vi olje i steden for kapsler - Udo's Choise. Smaker stygt, men alle fordelene den gjør at det er verdt det! Jeg tar også Udo's Choise.. den inneholder jo den "riktige" mengden av alle disse fettsyrene... Oljen skal hjelpe mot masse... jeg tar den for kløe og for trøtthet.. funker for meg. Venninnen min tar den pga psoriasis, og har vært redningen hennes! OG hvis den kan hjelpe meg med å bli gravid i tillegg, er jo det bare et superbonus!! :jupp:
Den smaker veldig vondt.. :spy: ..men helt okey hvis man blander den med f.eks appelsin juice. Selv blander jeg den i en smoothie med frukt hver morgen! Da kjenner du ikke smaken i det hele tatt!! :nam:
:hviske: Husk at det ikke er lurt å ta jerntilskudd dersom dere ikke har fått beskjed av legen at dere trenger det.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.