PDA

Vis full versjon : mens vi venter på julematen

Beate
26-10-2004, 19:23
jeg fant en oppskrift på matprat.no og den frister såpass at jeg tror jeg må lage den i morgen.
har dere noen gode forslag til høstmat eller kveldssnacks?
jeg er en matmums :sikler: :sulten: og det er jo viktig at vi som vil ha barn spiser god mat, ikke sant? ;)http://www.matprat.no/Recipe.aspx?artid=7178

harmony
26-10-2004, 19:33
jeg fant en oppskrift på matprat.no og den frister såpass at jeg tror jeg må lage den i morgen.
har dere noen gode forslag til høstmat eller kveldssnacks?
jeg er en matmums :sikler: :sulten: og det er jo viktig at vi som vil ha barn spiser god mat, ikke sant? ;)http://www.matprat.no/Recipe.aspx?artid=7178

Lager ofte pai med skinke og brokkoli, med salat til. Er kjempegodt! Det synes i hvert fall harmony-mannen.... tar litt tid, men er ganske lett å lage. Ellers lager jeg "min versjon" av moussaka med poteter hvis jeg vil sette kjæresten i go'humør, for det er noe av det beste han får...
:nikker:
Hvis du vil ha oppskrifter kan du gjerne sende meg en privat-melding... Jeg er veldig gla i å lage mat selv! mannen er mest gla i å spise det :skratte:

Beate
26-10-2004, 19:53
vet ikke om min private melding kom frem?
jeg tar gjerne imot oppskrifter som gjør lange kvelder hyggelige for to :D

harmony
26-10-2004, 20:11
Legger ut meldingen her også, i tilfelle andre SG'ere har lyst til å lage harmony-mat :hehehe:

Selv har jeg ingen nedskrevne oppskrifter... lager som oftest fra hukommelsen og fantasien Men du finner helt sikkert en oppskrift på pai-deig på en eller annen mat-side.
Etter at bunnen er forstekt legger jeg i lettkokt brokkoli i små buketter og skinke (fra boks) i småbiter. Så heller jeg over eggestand til det dekker (ca seks egg, 6ss melk, litt salt og pepper og evt. uter/urtekrydder), tar over reven ost og steker i ca 45 minutter på 200 grader, til eggene har stivnet. Server med en frisk salat. Pai er kjempe-godt og kan egentlig varieres i det uendelige, men alle mine venner synes i hvert fall denne er kjempegod så jeg pleier å lage den....

:sulten:

Moussakaen lager jeg slik:

Ingredienser:
8-10 poteter
1 pakke kjøttdeig
2 bokser tomater i biter
1 løk
1 boks cottage cheese
salt og pepper
1 ts basilikum
reven ost

Slik gjør du:
stek kjøttdeig og finhakket løk, og bland i tomatene
og cottage cheese. Krydre med salt og pepper og basilikum.
Del potetene i tynne skiver og legg disse i bunnen av en ovsfast form. Hell over tomat/kjøttdeigblandingen og strø over reven ost.
Stekes midt i ovnen på 220 grader i en time til potetene er møre.
Server med en gresk eller grønn salat, og gjerne (hvitløks)baguetter.

Pleier å spise godt av dette, vi..... :nam: Lykke til!

Beate
26-10-2004, 20:18
jeg sliter litt med privatmeldinger harmony, men takk for din oppskrift :D
jeg gleder meg til å prøve den på mannen i huset ;) :mumse:

Malene
27-10-2004, 01:22
Når jeg vil lage meg en hurtig og sunt måltid, lager jeg meg ofte tunfisk med tilbehør.
1.Koker først ris
2.steker tunfisk (bruker tunfisk i hermetikk)
3.hakker opp løk, sopp, mais ++ (hva jeg måtte ha i skapet)
steker dette sammen med fisken.
4.steker til slutt risen sammen med resten
5.hvitløk,salt og pepper etter smak:blunke:

Dette er ganske godt :nikker:

Spido
27-10-2004, 13:18
På høsten er det godt med smakssterke supper/gryter, synes jeg. Lager ofte gulasjsuppe (med kjøttdeig, bokstomat, vann, masse paprikapulver, fersk paprika, masse løk, karve, merian, laurbærblad, buljong, pepper, potet og tilslutt litt sukker og balsamicoeddik), tacosuppe (bokstomat, litt vann, tacokrydderpose, kjøttdeig, løk, buljong - serveres med revet ost og knuste salte tortillachips), finnbiff, etc.