PDA

Vis full versjon : Eggløsning, temp og cyster

Camber
25-09-2003, 09:37
Hei

Jeg har nettopp registret meg her..
Meg og min kommende mann (gifter oss i november) prøver å få barn… vi prøvde i fra nyttår og frem til ca. mai i år… da han fridde i mai fant ut at vi skulle gifte oss først…
Vi har startet prøvingen igjen nå.
Men jeg har vann cyster på eggstokkene, så jeg har ikke den månedlige hver måned…
Derfor kan jeg ikke være sikker på når jeg har eggløsning. Det virker som om den kommer ganske jevnt for tiden, jeg tror dette er på grunn av at jeg har gått noe ned i vekt, som virker som om det har innvirkning på dette. Den kom hver måned før en gang også når jeg gikk ned i vekt. Rundt eggløsningstid kjenner jeg riving i eggstokkene i ca. 4-5 dager. Ca. en uke før ventet mens har jeg veldig ømme bryster.

Jeg var gravid i 2000, men tok medisinsk abort da. Jeg har ikke gått på p-pillen siden da. Så jeg vet at jeg kan bli gravid.

Men jeg har tenkt å begynne å tempe. Men mitt store spørsmål er: Kan jeg vite helt sikkert at jeg har hatt eggløsning når tempen synker litt først og stiger rett etterpå. Eller kan dette også tyde på at kroppen har prøvd på eggløsning. Jeg har aldri sett noe eggløsningsslim så jeg vet ikke om jeg har noe synlig.

Så kanskje et dumt spørsmål som jeg lurer litt på, når jeg får den månedlige MÅ jeg da hatt eggløsning, eller kan den komme uten eggløsning også?

Når er det størst sjangse for å lykkes,å ha sex liker før eggløsning eller like etter?

Hilsen en som lurer!

Billie
25-09-2003, 09:56
Hei Camber! :)

Når du har eggløsning vil tempen stige med 0,2-0,5 grader ca. Den skal da holde seg høy frem til mensen, da vil den synke igjen. Hvis du ikke har eggløsning vil ikke tempen holde seg høy, men kanskje gå litt opp og ned igjennom syklusen.

Hvis du blir gravid skal tempen fortsette å holde seg høy.

Du kan få mensen selv om du ikke har eggløsning, fordi livmoren vil danne en tykk slimhinne for å kunne ta imot ett befruktet egg, den er denne slimhinnen som kroppen kvitter seg med under menstruasjonen.
Men tror mensen kan være kan være ustabil i forhold til når den kommer når man ikke har hatt eggløsning.

Håper dette var til litt hjelp, og lykke til med babylagingen!!! :kidoki:

Billie
25-09-2003, 10:01
Glemte siste spørsmål.....
Det lønner seg å ha sex i dagene før eggløsningen og gjerne dagen etter eggløsningen. Egget lever i ca. 24 timer, mens sædcellene kan leve ca i opp til 5 dager, lengre sier noen , kortere sier andre, men de lever iallefall lengre enn egget.... :p