PDA

Vis full versjon : HVa bør jeg ta?

Bea
04-08-2003, 10:08
Hei, hei...:wave:

Er i 3. PP, men har ikke begynt å "forberede" for en evt graviditet.

Hva bør jeg ta?
Har hørt at jeg bør ta Folat (?). Finnest det flere typer Folat? I så fall hva bør jeg ta? Får jeg kjøpt det i helsekost eller apotek?

Er det noe mer jeg bør ta? :confused2

Klem Bea

Sissel
04-08-2003, 10:13
Det er greit med vanlig multivitaminer i allefall, men det må være uten B12
vitaminet da (Folat) siden du tar det ved siden av.

:hug:

Sissi
04-08-2003, 10:46
Heisann..

Jeg tar Folsyre som jeg har kjøpt på apoteket. Det var den eg blei anbefalt av de som jobbet der, så eg håper at den duger til sitt formål. Det var ikke spesielt dyr heller mener jeg å huske.

Klem :hug:

MokkMokk
04-08-2003, 11:24
Det er greit med vanlig multivitaminer i allefall, men det må være uten B12
vitaminet da (Folat) siden du tar det ved siden av.Må bare korrigere litt her ;)
Vitamin B12 og Folat er ikke det samme. Dessuten er Folat et vannløselig (B-)vitamin, så om du får i deg noe mer enn anbefalt dose så vil kroppen bare skille ut igjen det som blir overflødig. Multivitaminer inneholder gjerne folat, og det er ikke farlig å ta dette sammen med et eget folattilskudd ved siden av.

Folat (også kalt folsyre, folinsyre) kommer gjerne i styrke på 400 microgram, og kjøpes fortrinnsvis i apotek.
Lykke til med prøvingen! :thumbs:

Klem,

Sissel
04-08-2003, 12:04
Må bare korrigere litt her ;)
Vitamin B12 og Folat er ikke det samme. Dessuten er Folat et vannløselig (B-)vitamin, så om du får i deg noe mer enn anbefalt dose så vil kroppen bare skille ut igjen det som blir overflødig. Multivitaminer inneholder gjerne folat, og det er ikke farlig å ta dette sammen med et eget folattilskudd ved siden av.

Folat (også kalt folsyre, folinsyre) kommer gjerne i styrke på 400 microgram, og kjøpes fortrinnsvis i apotek.

Jeg trodde det var det samme!
Beklager så mye!!!

:hug:

Mina
04-08-2003, 13:18
Da jeg var i helsekosten her forleden, sto det et stativ med gratis folat på disken - de oppfordrer til å begynne med det 3 mnd. før du prøver faktisk. Bare et tips; kanskje de har det flere steder?

:hug: fra

super
04-08-2003, 13:23
De har folsyre-tabletter på helsekost også. På mammanettet las jeg om en som sa at Bio-folin som du får kjøpt på helsekost inneholder bare 0,2 mg folsyre, så dersom du tar desse bør du ta 2 om dagen (det anbefales 0,4mg til gravide). De er forresten laktose-fri.
De har sikkert forskjellige typer på helsekost, dette er bare en av dem.

MokkMokk
04-08-2003, 13:28
Jeg trodde det var det samme!
Beklager så mye!!!Du er ikke helt på jordet da, begge hører inn under B-vitaminer, og virker sammen i kroppen. Faktisk anbefaler man å heller ta et B-vitaminkompleks fremfor folat eller andre B-vit. tilskudd alene, da kroppen nyttiggjør seg B-vitaminene best når de tilføres samlet. :)

Pitt
29-08-2003, 20:28
Du får også kjøpt en vitaminpille på Apoteket som heter Gravitamin (eller noe sånt...) Den er spesielt laget for tiden før du blir gravid og de tre første månedene. Den inneholder alt du trenger (inkl 400 mg folat).

Jeg kjøpte denne i går, og hun på Apoteket anbefalte denne fremfor bare Folat. Slipper iallefall å kjøpe 10 forskjellige vitaminer:)

Amazone
31-08-2003, 22:05
Hei!
Jeg vil også annbefale Udo's Choise.
Den inneholder omega 3, 6 og 9 som er viktig for hormonproduksjonen og for fosterets utvikling.
Den fås kjøpt på helsekosten

NB: sjekk holdbarhetsdatoen!