PDA

Vis full versjon : Kaffe, svart te, cola m.m.

Amazone
25-09-2003, 17:41
Hei!
Her er en del info om koffein i disse drikkene.

Koffeinet stimulerer leveren til å frigjøre lagret sukker. Dette utsetter det endokrinesystemet for store påkjenninger.
Personer som drikker mye kaffe kan bli nervøse og skjelvene.
En blir avhengig av koffein, og kan få abstinenser om en ikke drikker det en dag.
Dr. John Minton, professor i kirurgi ved Ohio State University i USA og spesialist på onkologi, har oppdaget at et overdrevet inntak av metylxantiner (aktive kjemiske stoffer i kaffe) kan forårsake godartede brysttumorer og prostataplager.
Koffeinet berøver kroppen for B vitamin (spesielt inostiol og tiamin), C vitamin, sink, kalium og andre mineraler.
Kaffe øker magens surhetsgrad og kan forårsake analkløe.
Mange leger mener kaffe er ”skurken” i dramaet om høyt blodtrykk. Det er rapportert en sterk forbindelse mellom kaffedrikking og kreft i urinblære og nedre urinveier.
Personer som drikker mer enn 5 kopper kaffe daglig har 50 % større risiko for å bli rammet av hjerteinfarkt.
Kvinner som drikker 4 kopper eller mer om dagen dobler faren for spontanabort.
Kaffe påvirker DNA-replikasjonen.
Center for Science in the Public Interest gir gravide kvinner det råd om å unngå koffein, fordi studier har vist at den mengden koffein som finnes i ca. fire kopper kaffe, har forårsaket defekter hos unger født av forsøksdyr.
Høye doser koffein gir forsøksdyr krampetrekninger, deretter dør de.
Den dødelige dosen koffein er satt til ca. 10g.

Mengde koffein i mg:
33 cl coca cola 64,7 mg
33 cl pepsi cola 43,1 mg
33 cl pepsi light 36,0 mg
1 kopp pulverkaffe 66,0 mg
1 kopp kokekaffe 110-146 mg
1 pose mørk te, trukket 5 min 46 mg
1 pose mørk te, trukket 1 min 28 mg
1 kopp mørk te, løs vekt, trukket 6 min 40 mg
kakao 13 mg.

Koffein fri kaffe er heller ingen god løsning. Stoffer som blir brukt for å fjerne koffeinet, produserer samme karbon-klor-forbindelse i kroppen som karakteriserer mange giftige insektmidler. :trist2:

Mitt råd er å drikke frukt te, grønn te (uten koffein) og andre koffein frie drikker.

Mina
26-09-2003, 14:35
Huff, jeg likte ikke det med koffeinfri kaffe, har trøsta meg med litt sånn nå som jeg har kutta ut den vanlige kaffen! Men men, heldigvis er jeg veldig glad i grønn te - så da får jeg trøste meg med det istedenfor :D

:klem: fra

Sever
30-09-2003, 18:47
Hmmm, dette hørtes ikke bra ut :( ! Trøster meg med at jeg kuttet adskillig ned på kaffedrikkingen da vi ble prøvere, drikker stort sett bare en kopp kaffe om morgenen. Har ellers gått over til fruktte, men det var dette med cola, da... :uff: Hmmm, høres ikke bra ut ! Trøster meg med at jeg har trappet adskillig ned på kaffedrikkingen etter at vi ble prøvere, drikker stort sett bare en kopp om morgenen. Har ellers gått over til fruktte, men det var dette med

Amazone
01-10-2003, 10:18
Hei!:mervink:
Så lenge en reduserer inntaket, så hjelper det mye!
Jeg er selv i utgangspunktet "kaffekjerring", men drikker nå for det meste grønn te, men innimellom koser jeg meg med en kopp kaffe.
Det er ikke bra å bli helt fanatiker heller!:bonk:
en bør bare tenke seg litt mer om hva en har i seg.

Lykke til alle sammen!

Blåklokken
08-10-2003, 20:43
Oj, høres skummelt ut. Kaffedrikker er jeg ikke, men litt te og cola er godt, syns jeg. Prøver å holde meg unna det akkurat nå, mens vi lurer på om jeg er gravid.

Lille Maur
08-10-2003, 21:36
Uff, liker ikke det jeg leser!! :eek:

*forter meg og holder for øynene og blar videre*