PDA

Vis full versjon : Uforklarlig barnløs

Emma
26-09-2003, 09:07
Hei

Vi er uforklarlig barnløse. Etter ferdig utredning, er det eneste legen har funnet en tett eggleder hos meg. Dette skulle ikke ha noe å si for muligheten til å bli gravid mente han. Allikevel får vi det altså ikke til.

Av og til tenker jeg at det hadde vært greiere å ha fått en diagnose, som forhåpentligvis kunne behandles. Eller en beskjed om at vi ikke vil kunne få det til, da kunne vi jo ha gått videre i prosessen og begynt å se på alternativer til egne biologiske barn Nå føler jeg at det bare blir prøving, venting, skuffelse, prøving, venting, skuffelse.

Vi håper å komme igang med IVF forsøk om ikke så alt for lenge, men jeg er pessimist. Hvorfor skal det lykkes? Finnes det en oversikt over suksessrate kontra "diagnose"? Jeg innbiller meg at vi uforklarlige kommer dårlig ut på statistikken uten at jeg har funnet noe konkret om det. Andre her inne i samme situasjon? Eller som vet noe mer om emnet?

siwidi
26-09-2003, 09:44
Hei Emma,

Vet du, jeg ville ikke kalt dere uforklarlig barnløse. ;) Tette eggledere, selv om det bare er én, er en diagnose. Jeg vet om kvinner som har måtte operere bort en eggleder og som har fått beskjed om at deres fertilitet er redusert med ca. 40%. Og med en tett tube, så vil det nok være tilsvarende reduksjon. De som får diagnosen tette eggledere har ofte bare en eggleder som er tett.

IVF ble opprinnelig funnet opp til hjelp for kvinner med tette eggledere og resultatene er svært gode :klapp:, spesielt for kvinner under 30. Jeg vet ikke hvor gammel du er? Men uansett er resultatene veldig gode med den diagnosen. Det er i allefall min erfaring etter å ha fulgt med på ulike fora i tre/fire år. Selv har vi en annen diagnose.

Ønsker deg lykke til!

Elinblu
26-09-2003, 11:03
Hei!

Jeg er litt i samme båt som deg, Emma. Har en eggleder som er nesten tett, på høyre side. Legen tror likevel ikke det er årsaken til at vi ikke har lykkes etter 14 prøveperioder. Jeg tror det må være noe hormonelt for mitt vedkommende, for lutealfasene er korte og jeg kjenner ikke igjen syklusen min. Det er noe som ikke stemmer!

Jeg skjønner jo at sjansene for å bli gravid må bli redusert når man bare har én fungerende eggleder, i alle fall dersom man har eggløsning på høyre og venstre side annenhver gang (noe jeg har). Men når man har holdt på lenge, må det vel likevel være flere årsaker til at det ikke klaffer? Den friske egglederen har for mitt vedkommende ført fram sju egg det siste året, men skjer det noe? Ååå nei da...

På den annen side ble jo Dana nettopp gravid like etter en hsg-røntgen som hadde greid å "presse opp" en flatklemt eggleder. Den andre egglederen var helt fin. Det var kanskje tilfeldig at det skulle klaffe akkurat den måneden, men etter to år...?

Ser av medlemslista at vi er jevngamle, Emma, så de gode prognosene for folk under 30 gjelder nok dessverre ikke for oss. (Jeg fyller 30 neste måned og er nå inne i min første av tre pergokurer.)

Lykke til, i alle fall!

Hilsen Elinblu

Emma
26-09-2003, 12:20
Jeg fikk flusha gjennom egglederne mine og så selv at den venstre var åpen, den høyre derimot var pottetett og lot seg ikke presse opp. Og som du sier Elinblue - annenhver måned bør det komme et egg på den friske siden. Ihvertfall når man er på pergo - som jeg har vært. Men av en eller annen grunn vil ikke dette egget befruktes. Og mest sannsynlig er det vel en grunn til dette, uten at legevitenskapen har kommet så langt at den har kommet til det stadiet.

Men la oss tro på siwidi som gjorde dagen litt lysere :), og late som vi fortsatt er 29...(du er det jo enda, jeg er bare noen dager over)

Elinblu
26-09-2003, 12:52
Men la oss tro på siwidi som gjorde dagen litt lysere :), og late som vi fortsatt er 29...(du er det jo enda, jeg er bare noen dager over)

Enig! Det kan vel neppe være slik at alt snus helt på hodet fra den dagen man tilfeldigvis fyller 30. Krysser fingrene for oss begge!

Louise
26-09-2003, 18:32
Hei,

Så fint å høre fra andre uforklarlig barnløse(mener det ikke fint da men fint for meg, skulle nesten vært ei egen diskusjonsgruppe for oss)

Vi er også uforklarlig barnløse. Og det er både en lettelse og frustrerende.
Det er jo en grunn til at vi ikke blir gravide, det er bare det at legene
ikke finner ut hva det er.
Det kan være at sæden ikke klarer befrukte egget, at egget er av
dårlig kvalitet og ikke utviklert seg bra, at egget ikke fester seg,
eller kanskje cellene mine går til angrep på sæden hans? Eller kanskje
noe annet. Mye tankegang og kanskje særlig i negativ retning kan
påvirke hormonene våre og! Det samme med stress.

Jeg har vel også en tanke om at sjansen for å lykkes med IVF kan være
mindre for uforklarlig barnløse, men vet ikke sikkert.

Prøv å tenke positivt. Tror det er
viktig å komme i best mulig form. D.v.s. leve sunt, ta anbefalte
vitaminer, ta livet med ro. Jeg går selv til alternativ behandling i tillegg
til at jeg drikker Noni juice, spiser C og E vitaminer, Dong Quai korter
ned syklusen for meg så det er bra, og grapefrukt juice fører til mer slim
som også er bra. Og så har jeg kuttet ut kaffe (koffein trekker samme
blodårene på lik linje med nikotin) og ellers lever sunt.

Har du/dere prøvd alternativ behandling. Behandlerne sier jo at
denne gruppen er den letteste å arbeide med. Hun jeg går til sier at
de fleste som kommer dit faktisk blir gravide :)

For min del må jeg arbeide med psyken. Og det eneste som fungerer
for meg er å tenke at om 3.5 år har vi et adoptert barn, vi må
bare igjennom litt først. Så at jeg er her inne er utenom planen, jeg
skulle nemlig slutte å tenke på å bli gravid!

Vi skal til IVF innen 2-3 mndr da, så fram til da har jeg ferie med
prøving! (vi har selvfølgelig sex da :smask: )

Så nå tar jeg helg!

Klem fra Louise

Elinblu
26-09-2003, 19:05
Hei Louise!

Jeg er også i gang med alternativ behandling, nærmere bestemt helhetsterapi. Det er et prosjekt der to studenter behandler ufrivillig barnløse ved hjelp av fotsoneterapi (har sett lite til det så langt), øreakupunktur, kinesologi og meridiandrenasje. Jeg vet ikke hvor stor effekt jeg har merket så langt, men det er mulig at jeg har blitt noe mindre stressa. Er nok både stressa og utålmodig som type, noe som neppe er en fordel i prøver-businessen...

Var inne på noen svenske nettsider i dag, en side hvor folk spør og legen svarer. Der stod det at uforklarlig barnløse hadde like stor sjanse for å lykkes med IVF som andre par. Så vi får håpe det stemmer... Noe av årsaken til de gode tallene, tror jeg kan være medisineringen som følger IVF-behandlingen. Man blir jo stimulert både før eggløsning, før innsetting og etterpå (tror jeg?), og da legges jo forholdene forhåpentligvis best mulig til rette. Jeg innbiller meg at en del mindre, hormonelle hindringer som kanskje kan være vanskelige å påvise, kan "repareres" gjennom medisinene. Men det er bare gjetning, altså!

Lykke til videre!

Hilsen Elinblu

Liten My
26-09-2003, 21:45
Etter fler år med uforklarlig som "diagnose" fant de etter tre inseminasjoner plutselig ut ved uttak til første IVF at vi hadde dårlig kvalitet og måtte ta ICSI. Mannen hadde vært syk på forhånd og utskrift av journalene sa ingenting om dårlig kvalitet så vi tror det var mer tilfeldig. Ble gravid på første men mistet etter 5 uker. På andre forsøk gikk de på ICSI, men det var bra nok kvalitet til å prøve IVF også - vi ble gravide og resultatet på 2 år ligger i andre etasje og sover søtt.

Helt klart ikke noe dårligere sjans for uforklarlige! Vi kan helt klart lykkes! Vi har ingen betenkligheter med å prøve på søsken - vi vet jo at vi kan!

Ellers så er det moro å se at du er med på helhets-terapi-studiet Elinblu. Tror vi er med på samme, men vi er ferdige med behandlingene nå og bare jobber med å la tida vise hva som skjer. Har stor tro på det!

Louise
28-09-2003, 10:30
Takk Elinblu og Lille My for informasjonen. Det er jo bra å høre at vi har
like stor sjanse som andre!

Lykke til med forsøk på barn nr 1 og 2!

Klem fra Louise :mervink:

Emma
29-09-2003, 11:55
Hei

Jeg er nok som deg Elinblu, en utålmodig type som helst vil se resultater av ting med en gang. (Lurer derfor av og til på om denne barnløsheten er en spøk fra høyere makter for å lære meg å være tålmodig.... :) )
Jeg er også åpen for å prøve alternativ behandling og har gått til akupunktur. Akupunktøren har et godt ry og jeg var positivt innstilt, men etterhvert merket jeg at hun ikke hva var konsekvent i hva hun sa og gjorde så jeg mistet tillitten til henne. I tillegg ble jeg så stressa av å gå dit, fordi hun alltid var så forsinket og jeg, som ikke liker å vente, ble sittende i opptil halvannen time og vente på timen min. Så jeg slutta. Men jeg er åpen for å prøve igjen, vel og merke hos noen andre.

Skal forresten til legen i dag - har sittet hele helga og forbredt meg på tusen spørsmål jeg gjerne vil ha svar på. Skal ihvertfall spørre igjen om vi "tette" går under derfinisjonen uforklarlig barnløs. Har dere andre "uforklarlige" blitt sjekka ut for endo? Legen min har aldri nevnt noe om dette, må huske og spørre om det også. Hva med sædprøven - har deres kjære tatt mer enn en prøve? Mannen min leverte så god prøve at legen sa han burde fått diplom (gjett om jeg har fått høre det i ettertid :D) Men kvaliteten kan vel variere?

Elinblu
29-09-2003, 12:41
Hei igjen!

Jeg har ikke blitt sjekka for endo så langt. Legen min snakket om laparoskopi en periode, men det virker som om hun har gått bort fra det igjen nå. Jeg skal ta Pergotime i tre måneder nå, og deretter blir det antakelig venteliste for IVF. Må innrømme at jeg stadig har dette endo-spøkelset i bakhodet. Det ville ikke forundre meg om det viste seg at jeg har så mye endo at jeg bare kunne glemme å tenke på barn... Innerst inne tror jeg det er noe hormonelt som er årsaken, for jeg blør jo i hytt og pine (selv om de ikke finner noe feil på prøvene). Denne måneden har blødningen starta så mye som ei uke før jeg venter mensen - ufattelig irriterende! Pergotime virker visst ikke likt på alle, nei... Det blir ikke bedre av at :bryn: skal reise bort rundt EL-tider neste måned, at jeg blir 30 i oktober - og at han også reiser bort på dagen min :leiseg:. Han har for øvrig bare tatt én sædprøve. Alt vi har fått vite, var at den var normal - ikke om den var god eller ganske dårlig innenfor det normale.

Tanken om at det sitter noen der oppe som gjør dette for å "straffe meg" og min utålmodighet, har absolutt streifet meg også...

Lykke til hos legen, Emma! Vet hvordan det er å sitte der med mange spørsmål - håper du får svar! Ofte føler jeg meg like klok når jeg går ut fra legekontoret igjen...

Hilsen Elinblu

Lykkeliten
29-09-2003, 13:12
Hei igjen!

Jeg har ikke blitt sjekka for endo så langt. Legen min snakket om laparoskopi en periode, men det virker som om hun har gått bort fra det igjen nå. Jeg skal ta Pergotime i tre måneder nå, og deretter blir det antakelig venteliste for IVF. Må innrømme at jeg stadig har dette endo-spøkelset i bakhodet. Det ville ikke forundre meg om det viste seg at jeg har så mye endo at jeg bare kunne glemme å tenke på barn... Innerst inne tror jeg det er noe hormonelt som er årsaken, for jeg blør jo i hytt og pine (selv om de ikke finner noe feil på prøvene). Denne måneden har blødningen starta så mye som ei uke før jeg venter mensen - ufattelig irriterende! Pergotime virker visst ikke likt på alle, nei... Det blir ikke bedre av at :bryn: skal reise bort rundt EL-tider neste måned, at jeg blir 30 i oktober - og at han også reiser bort på dagen min :leiseg:. Han har for øvrig bare tatt én sædprøve. Alt vi har fått vite, var at den var normal - ikke om den var god eller ganske dårlig innenfor det normale.

Tanken om at det sitter noen der oppe som gjør dette for å "straffe meg" og min utålmodighet, har absolutt streifet meg også...

Lykke til hos legen, Emma! Vet hvordan det er å sitte der med mange spørsmål - håper du får svar! Ofte føler jeg meg like klok når jeg går ut fra legekontoret igjen...

Hilsen Elinblu
Uff, jeg ble litt paff av det innlegget ditt jeg Elinblu..

Har du tatt de prøver som skal til for å sjekke opp i hormonbalansen din?
Og du bør jo absolutt få tatt lap før IVF. Vet ikke engang om man får ta IVF før HSG el. lap er gjennomført.
Det er jo mulig at de kan finne en mulig årsak der.

Jeg var forresten overbevist om at jeg hadde tette eggledere el. endo før jeg tok lap.
Men det hadde jeg ikke da. Men de fant utsvigning på tykktarmen (etter infeskjon i magen) som presset mot venstre eggstokk. Det forklarte smerter jeg har hatt i en evighet der. Hadde tatt masse prøver samt gastroskopi for å finne ut av det på forhånd. Utrolig at de fant det ut under lap! :uff:

Vi er forresten også uforklarlig barnløs med mange Pergokurer bak oss samt et FSH-forsøk.

Da jeg fikk mensen på onsdag etter mislykket FSH, bestemte jeg meg for å ringe akupunktør/fotsoneterapeut mm. som er spesialist på barnløse. Da fikk jeg med en gang beskjed om at Sambo ikke engang er ferdig utredet med bare 1 prøve avlagt.
Han ville ikke gjøre noe med ham eller noe drastisk med meg før neste prøveres. var klart.
Det har tidligere også slått meg at bare 1 prøve av ham er lite. I og med at de hele tiden produserer så er det jo sjanse for at neste vil vise et annet resultat.

Jeg vil anbefale dere å få levert en ny en.

Ellers har jeg også vært inne på tanken at vi som er uforklarlig barnløs kanskje har mindre sjanse ved IVF. Er jo ikke rart vi tenker slik.
Som Emma skriver; skulle jeg ønske vi også kunne fått vite nå slik at vi kunne forberede oss på en ev. adopsjon.
Vi er ikke gift enda engang, og om vi må ha vært gift i 2 år for å søke om adopsjon...- ja, da ligger det en stund inn i fremtiden for oss...:(
Så nå satser vi på at alternativ behandling skal fungere for oss! Kanskje det blir helklaff på neste FSH forsøk i nov./des.! ;)

Elinblu
29-09-2003, 13:39
Uff, jeg ble litt paff av det innlegget ditt jeg Elinblu..

Huff da, hvorfor det? Beklager hvis jeg høres litt sutrete ut i dag, men det meste har gått litt skeis akkurat nå.

Jeg håper og tror at jeg har tatt de hormonprøvene som er nødvendige, men synes nok at det har vært litt få blodprøver, ja. Er enig i at mannen også bør sjekkes en gang til. På den annen side er det vel mye som tyder på at det er hos meg feilen ligger, så lenge jeg sliter med disse merkelige småblødningene før mensen. Jeg tok for øvrig HSG-røntgen for tre måneder siden, og det var vel i utgangspunktet tenkt som et alternativ til lap. Undersøkelsen viste en delvis tett eggleder på høyre side.

Lykke til med det neste FSH-forsøket, Maia!

Hilsen Elinblu

Arco
29-09-2003, 17:04
Hei

Vi h ar det likt som deg. Den ene egglederen min er "nesten" tett.
Men jeg ble gravid ved 2. forsøk IVF. Da vi kom inn til gynekologen ved sykehuset kom han med en kommentar til en lærling han hadde der: "Disse som er uforklarlig barnløs er de spesielt lystnen til å ta inn for resultatene er så gode" Kanskje ikke helt sånn:) men det er nå uansett en god tilbakemelding:)

Emma
29-09-2003, 20:20
Dagens legetime vel overstått - heldigvis bare prat og ingen ubehagelige undersøkelser.

Til dere andre tette damer kan jeg nå opplyse om at vi ikke er uforklarlig barnløse slik jeg har trodd hele tiden - vi har en tubefaktor og i medisinens verden er det dette som gjør at vi ikke blir gravide. Men hvorfor vi ikke blir gravide når bare den ene er tett fikk jeg ikke helt svar på. I følge legen vår er den beste behandlingsformen for dette IVF så nå blir vi henvist til det. Blir spennende å se hvor lang tid det tar.

Det er heller ikke normalt å ta en sædprøve nummer to dersom nummer en er god. Prøvene kan variere, men en god blir aldri svært dårlig eller omvendt. Men jeg skjønner jo at praksisen varierer her siden andre har blitt bedt om å ta to.

Også er jeg allerede sjekket og frifunnet for endo :klapp: Fikk ikke med meg det under selve undersøkelsen tidligere i sommer. Jeg tok noe de kaller "fertiloskopi", det er samme prinsipp som lap, forskjellen er bare at kameraet føres inn gjennom skjeden under lokalbedøvelse, slik at du selv kan følge med på hva som skjer. Også er du frisk som en fisk etterpå, vel ihvertfall dagen etterpå.

Så da står vi igjen med tube da. Eggene kan selvfølgelig være dårlig kvalitet, men det finner de jo ikke ut før ved et IVF-forsøk. Men jeg tenker med meg selv at det er da maks uflaks å ha både tett eggleder og dårlige egg. Sjansen for det må da være minimal..

Og Elinblu - 30 er ingen alder i følge legen min!
Plutselig føler jeg meg så veldig optimistisk :p

Lena
29-09-2003, 22:09
Hei Elinblu! Jeg fikk beskjed om at kontrastvæsken som blir sprøytet inn også kan åpne opp litt tette eggledere. Rart at du ikke har fått dette tilbudet? (hvis jeg ikke har misforstått her da).

Lykke til videre :) - og... vi har alle våre dårlige dager!

hilsen Lena

Emma
30-09-2003, 08:18
Hei

Jeg har nok forklart litt dårlig - jeg fikk selvfølgelig kontrastveske sprøyta inn også - i store mengder, men til tross for at de økte trykket, ville ikke den tette egglederen åpne seg.

Elinblu
30-09-2003, 08:41
Jeg har nok forklart litt dårlig - jeg fikk selvfølgelig kontrastveske sprøyta inn også - i store mengder, men til tross for at de økte trykket, ville ikke den tette egglederen åpne seg.

Samme her! Da de økte trykket, ble bare gjennomstrømningen i den gode (venstre) egglederen større. På bildene så det riktignok også ut til at det også var noe passasje i den høyre egglederen, men jeg vet ikke om den er god nok :uff: .

Pulsatilla
30-09-2003, 09:00
Vil bare gi meg til kjenne, har fulgt debatten i lenger tid nå. Nå har også jeg fått meg en diagnose, Emma - takk skal du ha!:)

Tubefaktor på meg også da, mengler en eggleder, men den andre fungerer visst som den skal.

(jeg har en teori dypt skjult i mitt sinn om at øvre bit av den ødelagte egglederen fortsatt er der, og snapper opp alle egga før den gode egglederen; altså at jeg ikke har en god og en dårlig eggleder, men en god og en OND:luring: )

Mistral
30-09-2003, 09:09
(jeg har en teori dypt skjult i mitt sinn om at øvre bit av den ødelagte egglederen fortsatt er der, og snapper opp alle egga før den gode egglederen; altså at jeg ikke har en god og en dårlig eggleder, men en god og en OND:luring: )
:latter:
Vel, egentlig er det jo ikke noe å le av, men jeg måtte allikevel…

Jeg har også fulgt debatten med interesse, selv om jeg ikke har kommet så langt som dere. Men nå har jeg tatt mot til meg og bestilt time hos gynekologen til 10. oktober – så nå skal jeg også i gang med å finne ut hvorfor bebis lar vente på seg.

Lykke til alle sammen!

Tinarina
30-09-2003, 14:00
Hei Emma!

Jeg fikk også diagnosen uforklarlig barnløs i fjor. Dette slo jeg meg IKKE til ro med, så jeg krevde en Lapraskopi. Det hadde jeg her om dagen, og gjett hva?!? Jo, der fant de ut at jeg hadde ganske kraftig ENDOMETRIOSE.

Så ikke gi deg! Jeg er et levende eksempel på at det skal mye til før en blir uforklarlig barnløs.

Lykke til! :)

henni
30-09-2003, 14:25
Hei jenterI

Her var det mye interessant lesning! Vi er nesten ferdigutredet. Dvs jeg har ikke tatt HSG røntgen eller LAP. Har time til LAP på Ullevål om 3 uker og gruer meg noe sinnsykt. Både min gyn og fertilitetsspesialisten vi går til mener jeg burde ta lap, selv om det ikke er noen ting som tilsier at det er noe galt med meg. VI fikk først beskjed om at min kjæres soldater var dårlige, men 2. prøve viste at de var ganske OK alikevel, de svømmer bare litt sakte. Det arsenalet av vitaminer og mineraler jeg dytter i han + at vi begge har stumpet fest-røyken kan nok hjelpe på.

Har jeg noe å grue meg til? Har alle dere som har tatt lap vært igjennom HSG først? Dersom de finner at egglederene mine er tette f.eks. Kan de åpne disse ved lap eller blir det IVF da? Det er vel kanskje lurt å ta lap. Vil jo gjerne forsikre meg om at alt er OK med meg...

Argh! Hvorfor skal dette ta så %¤#%¤#"& lang tid!!!

HAr alle dere prøvd pergo forresten? Ingen av legene har foreslått dette, da jeg har regelmessig syklus og eggløsning. Mye frustrasjon og mange spørsmål på en gang... Håper dere bærer over med meg......

superklem fra

Effie
30-09-2003, 18:07
Jeg er uforklarlig barnløs. Har vært gjennom alt av utredning og Lap. Mannen har tatt diverse sædprøver, og svømmerne hans var helt normale.
Jeg fikk heller ikke tilbud om Pergo, da jeg hadde regelmessige sykluser/eggløsninger.
Vi var til 2 inseminasjoner på Riksen, hvor jeg ikke ble gravid. Orket ikke en til, men ville rett til IVF. Det fikk vi, og jeg ble gravid på første forsøk! Men - mistet i uke 5 og 7 (tvillinger). Så tok jeg nytt forsøk i januar, ble ikke gravid. Ble så gravid på egenhånd (utrolig!) i februar, hadde begynt med akupunktur så vi trodde det gjorde utslaget! Men - abort igjen... Så tok vi vårt 3. og siste forsøk i mai, og endelig satt den! Imorgen er jeg 21 uker på vei, og verdens lykkeligste!!!!!!
Så - vi uforklarlige barnløse har absolutt sjanser til å lykkes, vi også:)))

Henni: Du har ikke noe å grue deg til ift. LAP. Du ligger i narkose, så du merker ingenting. Det kan være litt ømt i magen etterpå og dagen etter, og man kan få litt vondt i skuldrene i noen dager. Jeg tok ikke HSG først. De ser jo på egglederne, og ved noen tilfeller åpner egglederne seg av kontrastvæsken som blir sprutet inn. Hos meg fant de litt endometriose, som de fjernet med en gang. Jeg synes Lap. er en mye bedre undersøkelse enn HSG, for under lap kan de "operere" når du først ligger der:)

LYKKE TIL ALLE SAMMEN - I MAGEN HAR JEG IALLEFALL ET LEVENDE BEVIS PÅ AT DET ER HÅP FOR OSS ALLE!!!!!!!!!