Vis full versjon : hva spiser du på julaften???
siden det er helg, og jeg er alene hjemme, må jeg underholde meg selv med sg...
så da kommer dagens nye spørreundersøkelse....
hva spiser dere på julaften.
skriver noen alternativer.... gi meg melding om jeg har for få alternativer...
selv spiser jeg pinnekjøtt.. er ikke jul uten.......
sommeryr
05-11-2004, 22:39
Vi pleier å ha finnbiff, pinnekjøtt og ribbe!!!
Alle slagene på samme dag og så varmes det opp i romjula!:juletre:
Her er det ribbe for alle penga! :blunk:
...og medisterkaker, julepølse, surkål, bacon/champignon, blomkål, broccoli, babygulrøtter osv... :nam:
Lagde min aller første julemiddag i fjor jeg, så i år føler jeg meg skikkelig dreven! :skratte:
Mamma lager steik i tillegg til ribbe, for det klarer jeg ikke å få ned! *bortskjemt* :D
Blåklokken
05-11-2004, 22:55
Pinnekjøtt!:)
:nam: Vi spiser ribbe, medisterpølser, innmatpølser og medisterkaker. Med surkål og poteter, og ribbefett.... Kan vel ikke bli særlig mer tradisjonelt "østlandsk" og tungfordøyelig :) Pleier å hjelpe på fordøyelsen med en akkevitt eller tre :skål:, men i år blir det ingen av delene..... Jeg skal nemlig jobbe på kvelden julaften.... :nissefar: (ikke det at jeg er nisse altså :hehehe: )
Og så håper :ber: jeg selvfølgelig at jeg kan takke nei til drammen i de andre jule-selskapene pga :gravid:........
Vi har heldigvis en tradisjon på pinnekjøtt i vår familie... Jeg er veldig kresen når det gjelder mat... ribbe, torsk og lutefisk får jeg rett og slett ikke ned!
Mmmm.. begynte å glede meg til julemiddagen nå!!!
PINNEKJØTT!!! Ingenting er som det!!! Nydelig. Gleder meg som en unge allerede!! :hyper:
Starlight
05-11-2004, 23:04
Her går det i ribbe, medisterpølse og medisterkaker med poteter, surkål, ribbefett og sure agurker og tyttebærsyltetøy til.
Til dessert er det riskrem med rød saus. :sikler: :sulten:
GLEDER MEG!!!!
[QUOTE=harmony]:nam: Vi spiser ribbe, medisterpølser, innmatpølser og medisterkaker. Med surkål og poteter, og ribbefett.... Kan vel ikke bli særlig mer tradisjonelt "østlandsk" og tungfordøyelig :) Pleier å hjelpe på fordøyelsen med en akkevitt eller tre :skål:,
her også
:nam: Vi spiser ribbe, medisterpølser, innmatpølser og medisterkaker. Med surkål og poteter, og ribbefett.... Kan vel ikke bli særlig mer tradisjonelt "østlandsk" og tungfordøyelig :) Pleier å hjelpe på fordøyelsen med en akkevitt eller tre :skål:, men i år blir det ingen av delene..... Jeg skal nemlig jobbe på kvelden julaften.... :nissefar: (ikke det at jeg er nisse altså :hehehe: )
Og så håper :ber: jeg selvfølgelig at jeg kan takke nei til drammen i de andre jule-selskapene pga :gravid:........
her er maten den samme
Man må heller ikke glemme riskrem med rødsaus :nikker:
Pinnekjøtt! Klarer ikke julaften uten. Geder meg... :sikler: :sikler: :nam:
Pinnekjøtt med alt som hører til :sikler:
(Bruker ikke mange i nordnorge å spise klippfisk til jul, mon tro?)
MokkMokk
05-11-2004, 23:15
Ribbe! :sulten:
Selvsagt akkompagnert av medisterpølse, medisterkaker, poteter, surkål/ rødkål, ribbefett, sure agurker og tyttebærsyltetøy. :sikler:
Noe annet enn ribbe m/ tilbehør på selve julaften kunne jeg ikke tenke meg - man pirker ikke ved en livslang tradisjon altså. :niks: Men jeg elsker pinnekjøtt, og det har vi alltid 1. eller 2. juledag. I tillegg blir det gjerne kalkun m/ fløtesaus i løpet av romjula også. Jammen ikke rart man må slippe ut beltet et par hakk når man er over på nyåret. :flau:
Pinnekjøtt! Ingen over, ingen ved siden!!!
Poteter, hvit saus, og skikkelig god kålrabistappe!!
Namme nam!!!:sikler: :sikler: :sikler:
Vi spiser pinnekjøtt, som er noe av det beste jeg vet :nam: Familien min pleier å ha riskrem med rødsaus til dessert, mens mannens familie har multekrem, er ikke så veldig glad i det siste.
GlaKatta
05-11-2004, 23:39
Når vi er hos mamma i Trondheim får vi kalkun med masse deilig tilbehør og en aldeles nyyyyydelig fløtesaus. Skal dit i jula og siden jeg er temmelig matlei for tiden så gleder jeg meg enormt!
Når vi er på vestlandet blir det selvfølgelig pinnekjøtt. Godt det også, men ikke som mammas kalkun!
Klem fra GK
Vi spiser lutefisk :urk: Gruer meg til julaften hvert år. Vil mye heller ha pinnekjøtt, men det blir visst ikke aktuelt for resten av familien.. :(
Jeg stemte pinnekjøtt, men vi bytter faktisk på det. Er pinnekjøtt på menyen på julaften blir det ribbe på 1. juledag, eller omvendt. Som oftest har vi ovnsbakt ørret på 2. juledag
Tommeline81
05-11-2004, 23:54
Pinnekjøtt på oss siden familien min er fra Nord-Norge. Der er bare så sinnsykt godt. Gruer meg til når vi må begynne å feire annenhver jul hos foreldrene våre for da blir det ribbe annenhvert år. :bryn: hadde ikke smakt pinnekjøtt før vi ble sammen, men nå elsker han det. Må nok lære meg å lage det selv så kan vi be familiene våre til oss en jul. Også riskrem til dessert. Har også tradisjon med risengrynsgrøt og rømmegrøt med mandel i hos mamma og pappa hver lille-julaften, nam nam.
Vi bruker å ha ribbe og medisterkaker/pølser, men jeg er ikke så forferdelig glad i det. Vi skal ha julemiddagen hos oss i år, og jeg prøvde å ymte frempå til Månemannen at vi skulle ha noe annet, men i familien hans står og faller visst hele jula på den ribba, så det var ikke populært.... Syns det er litt dumt, det viktigste med juletradisjoner er vel at familien er samlet og koser seg, ikke akkurat hva vi spiser/drikker/synger osv.... Hva syns dere?
Vi spiser ribbe med alt det obligatoriske tilbehøret, medisterkaker/julepølse/svisker/surkål/mandelpoteter.. Litt forskjellig hva det er til dessert, stort sett enten fruktsalat eller iskake. I fjor lagde jeg hjemmelaget karamellpudding, den ble veldig god men det er veldig mektig så jeg vet ikke hva det blir i år. I år skal vi feire første jul i nytt hus med alle 4 foreldrene + farmor, det blir koselig men sikkert litt stress også.
Jeg har bodd noen år på vestlandet og har ex med tradisjoner derfra, så jeg har fått pinnekjøtt noen ganger.. synes personlig at det er mye bedre mat enn ribbe, men ribbe er nå liksom tradisjon da.. skal lukte ribbe på julaften, smugspise litt av svoren og sånn.. Men jeg vil ha pinnekjøtt en annen dag i jula altså!!
Ribbe er julemiddag for meg, men hadde ikke klaget om jeg fikk servert pinnekjøtt. Begge deler er jo nammis! :sikle:
Og det blir ikke jul uten mammas hjemmelagde rødkål, det kan ikke sammenlignes med den man får kjøpt i butikken. Resten av tilbehøret til ribba er di pittesmåe medisterpølsene, medisterkaker, brunsaus, mandelpotet, surkål, svisker, tyttebærsyltetøy, ribbefett og di dærre mini kålhodene, husker aldri på hva di heter.
Riskrem me rødsaus er noe av det styggeste jeg vet om, får brekkninger av å få det i munnen.. isj! Multekrem og kromkaker er den beste desserten i jula :nikker:
Åhh.. Hvor jeg gleder meg til jula nå! Da får jeg det beste jeg vet om, mors hjemmelagde kjøttrull på hjemmelaget julebrød me en dærsj hjemmelaget rødkål på... :knegg:
Ete alltid svineribbe, men sia sambuaren min er fra vestlandet, er han vant med pinnekjøtt (eller ribbe som han kalla det), så vi kjem nok til å ha begge deler når vi ska lage julemiddag... Og begge deler er jo kjempegodt!!! :sikler:
Viss vi feira jul hos min familie blir det svineribbe, hos han sin familie er det begge deler...
Og alltid heimelaga karamellpudding til dessert!
Det er snadder det! :D
Riskrem me rødsaus er noe av det styggeste jeg vet om, får brekkninger av å få det i munnen.. isj!
Heilt enig! :knegg:
LUTEFISK!!!!!!!!! Det er julemiddagen over alle, men etter at jeg traff mannen min har det blitt slutt på det:lei_seg: Derfor får jeg pinnekjøtt. Det er jo kjempe godt, men ingenting slår lutefisken......... savner den.....får liksom ikke julestemning uten......Stakkars meg!!!!!!!!!!!
snartmintur?
06-11-2004, 01:13
Pinnekjøtt her! :nikker:
Skal diske opp til hele familien for første gang i år.....http://smileys.smileycentral.com/cat/995v.gif (http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb001_ZNxdm917XXNO)
Lurer på om det blir like godt som "hjemme hos mor???" (aldri!)
Vi bruker å ha ribbe og medisterkaker/pølser, men jeg er ikke så forferdelig glad i det. Vi skal ha julemiddagen hos oss i år, og jeg prøvde å ymte frempå til Månemannen at vi skulle ha noe annet, men i familien hans står og faller visst hele jula på den ribba, så det var ikke populært.... Syns det er litt dumt, det viktigste med juletradisjoner er vel at familien er samlet og koser seg, ikke akkurat hva vi spiser/drikker/synger osv.... Hva syns dere?Beklager, Måne ...
Julemiddagen er hellig for meg.
Jeg har spist pinnekjøtt på juleaften i 30 år, og kan ikke forestille meg å gjøre endringer. J-man og jeg har vært sammen i 7-8 år, men har aldri feiret jul sammen.
For min del skyldes dette at jeg reiser ikke til en ribbefamilie på juleaften. ALDRI!:noway:
Tidl. bruker
06-11-2004, 07:20
.............
På julaften spiser jeg svinefillet. De andre spiser ribbe med diverse tilbehør til. Er så kresen at jeg ikke spiser ribbe:flau:
Riskrem me rødsaus er noe av det styggeste jeg vet om, får brekkninger av å få det i munnen.. isj!
Me too! Da jeg gikk på folkehøgskole hadde vi risengrynsgrøt hver lørdag, og riskrem en gang annenhver mnd av alle de nedfrossede grøt-restene... Og når men pisker krem til 100 personer i storkjøkken har man oppi et pulver eller noe slikt for at det skal bli stivt uten å bli smør (iallefall hadde de det på skolen min) som gir kremen en helt spesiell smak... Bare lukten av riskrem gir meg den "gammel, frosset grøt og kunstig krem-smaken" i munnen. GRØSS!!!!
Stjernemix
06-11-2004, 10:53
Familien min spiser ribbe med tilbehør, men jeg selv spiser kyllingwok (liker ikke ribbe) og til dessert har vi multekrem:nam: :nam:
Beklager, Måne ...
Julemiddagen er hellig for meg.
Jeg har spist pinnekjøtt på juleaften i 30 år, og kan ikke forestille meg å gjøre endringer. J-man og jeg har vært sammen i 7-8 år, men har aldri feiret jul sammen.
For min del skyldes dette at jeg reiser ikke til en ribbefamilie på juleaften. ALDRI!:noway:Mener du det? Jeg syns det er så pussig....:flau:
En eller annen gang må jo ting endre seg, mener jeg... Er veldig nyskjerig på hva resten av gjengen her mener..... (kanskje jeg må lage en spørreundersøkelse)
Jumpy, hva gjør dere når dere får barn? ;)
Her er det heldigvis like mattradisjoner på min og mannens side: Ribbe, pølse, medisterkaker og surkål. :D Kalkunen kommer på 2. juledag.
Er jeg den eneste som spiser kalkun?
Er vant til det hjemmefra. Mine foreldre inngikk et kompromiss da de giftet seg, da de var vant til forskjellige middager. Blir ikke julestemning i huset før en ser den gyllenbrune fuglen inni ovnen.:sikler:
Var livredd for at jeg kanskje måtte ha noe annet til jul da jeg traff mannen min, men heldigvis ikke. Han er vant til pinnekjøtt, men det liker han ikke, så da er det fritt fram for meg og fjærkreet!
Ååååå, nå gleder jeg meg til julaften!
Vi spiser også kalkun. Hos oss ble det vanskelig å inngå kompromisser (altfor mange stabeister i familien) , så her omfavner vi alles tradisjoner. Dette serveres: Kalkun, ribbe, elgkaker, medisterkaker, sosisser (hvordan staves det, egentlig?), rødkål, surkål, rosenkål, kokte poteter, kandiserte poteter (som alle slåss om) og tyttebærsyltetøy. Og saus, selvfølgelig.
I år skal jeg feire jul hos mannen min for første gang, og der er det skinkestek til middag. Hvis han hadde tilhørt en pinnekjøttfamilie hadde vi feiret jul hver for oss :flau:
Vi har bestandig hatt kalkun på julaften. Henger kanskje sammen med at kokken ikke liker sau og ribbe er for fett. Samboeren min har ribbe til jul, så da blir det nok medisterkake og julepølser på meg. (Liker ikke feit julemat jeg heller, selv om medistermat ikke er supersunt det heller)http://www.snartgravid.com/plassen/images/icons/coolio.gif
Har alltid vært pinnekjøtt for meg, "bryn" elsker også det selv om han ikke var vant til det på jul - der er det helstekt indrefilet med masse godt til.
Jumpy: jeg sa også at jeg ikke ville feire jul uten pinnekjøtt så i mange år var mannen med meg og feiret med min familie. Måtte til slutt bite i det sure eplet og forlate pinnekjøtt annethvert år :lei_seg: . Men når vi inviterer begge sider i huset vårt, serveres det pinnekjøtt :nikker: etter ønske fra mann og barn
Jumpy, hva gjør dere når dere får barn? ;)
Da må J-man være med meg og min familie hvis han vil feire jul med poden ;) Andre argumenter som tilsier dette er at J-man har stor familie med mange søsken som alle er gift og har mange barn. Mens jeg har veldig liten familie.
Jeg understreker at det gjelder juleaften, og jeg tror ikke svigerfamilien ville vært så deppers over vårt fravær, såfremt vi feirer med dem på 1.juledag.
Dersom vi får barn er det vel kanskje naturlig å starte egne juletradisjoner, men det tror jeg ikke vil være aktuelt for oss med det første. Vi bor i en liten leilighet, vi har ikke en gang ett spisebord, men spiser alle måltider i sofaen.
Julemiddag rundt salongbordet? Neppe ....
Pernille
06-11-2004, 13:04
Ribbe. Kunne tenkt meg kalkun istedet, men ribba er hellig for husbond, så... Og når jeg er ekspert på å steike ribbe og få sprø svor, så kan jeg jo egentlig bare takke meg sjøl også, så... :sukk:
Veslemøy
06-11-2004, 13:48
Vi har ribbe og pinnekjøtt..
Pleier å spise hjemme hos min mamma og har da to brødre som ikke liker pinnekjøtt så da blir det begge deler da.. :nikker:
Hos oss er det ribbe som gjelder. Med medisterpølser, medisterkaker, surkål, rødkål og hele sulamitten.
Mannen min sin familie har faktisk ikke tradisjoner med julematen, det varierer litt. :dåne:
Lager litt forskjellig siden han er nordlending og ikke spiser noe laget av medisterdeig. Ribbe spiser han ikke pga. fettet (som han syns er grusomt - kresen ja. :uff: ).
Så i fjor stekte jeg en liten stek til han i tillegg. Året før hadde vi ribbe med kotelettkam og han spiste den.
Har man forskjellig tradisjon er det jo ikke verre enn å lage begge deler.
Selv er jeg ikke glad i pinnekjøtt og ville da heller foreslått at jeg kunne lage en liten form med 'min' julemat og tatt det med.
Det er jo et eneste etagilde uansett, så man kan jo like godt gjøre det skikkelig. :knegg:
Dessert har i alle år vært riskrem, men de siste par årene har jeg fått trumfet gjennom fruktsalat til dessert julaften og riskremen litt senere i julen når vi har litt mer lettfordøyelig mat.
Kalkun, kalkun, kalkun OG alt det gode herlige deilige tilbehøret....Namnamnamnam!!!!:sikle: :sulten:
Og siden jeg har flyttet hjemmifra, så lager DAMA(les:meg!) hele sullamitten selv - yupp, er da veeeellll så flink da vet du!!:glis:
Men det blir ikke bare kalkun, jeg er jo sammen med en svenske, og han skal jo ha svenskt julebord julaften, som består av: Julskinka, køttboller, prinskorv, ost, brød, sild i alle slag (les:Å FYTTE RAKKER'N!),potetgrateng m/sardiner (les:DET GÅR KALDT NEDOVER RYGGEN!), ostekake,tyttebær....
Så sånn er det hos oss julaften og i år må vi visst bygge ut for å få plass til all mat.:flau:
Men jøyje meg som jeg gleder meg!!!
:klemme: Milla77
Baby_Angel
06-11-2004, 14:55
PINNEKJØTT!!! Ingenting er som det!!! Nydelig. Gleder meg som en unge allerede!! :hyper:
:nikker: Heilt enig:sikler:
Har litt forskjellig vi. Jeg er vant til ribbe, pølse og medisterkaker, mens mannen r vant til kalkun.
Kalkun, kalkun, kalkun OG alt det gode herlige deilige tilbehøret....Namnamnamnam!!!!:sikle: :sulten:
Heilt enig! Kjempegodt!:sikler:
Men vi bruka å ha det på nyttårsaften vi...
Ribbe, medisterkaker, medisterpølse, ribbefett, surkål, rødkål, lefse... I tillegg har vi fløtepudding m/reker i terteskjell som forrett, og dette er det beste jeg vet, så det blir som regel julemiddagen min; jeg spiser så mye av det at jeg sjelden orker noe hovedrett :flau: Til dessert er det riskrem m/rød saus. Herregud, er det rart man er trøtt utpå kvelden!!
Familien min spiser pinnekjøtt og det er litt sånn "må ha det, bare MÅ ha det":nikker:
Åh.. jeg får helt vann i munnen jeg nå:sikler: Men det er jo ikke så lenge til jul nå da, en og en halv måned.:vente:
Men familien til mannen spiser ribbe og det har jeg litt problemer med å kose meg med:flau: Er jo bare fett jo:urk:
Så det blir vel begge deler på julaften... problemet er at jeg fortsatt må sitte i ribbelukten. Nesten så jeg håper at jeg ikke er gravid da, for da spyr jeg sikkert garantert!
Jul uten pinnekjøtt og kålrabi stappe, er ikke jul spør du meg.....
I år blir det pinnekjøtt:sikler:, det er samboerens tradisjon.
Har alltid brukt ribbe hjemme hos foreldrene mine.:nam:
Ingen julaften uten ribbe!!!! Nam, nam!!!!!!!!!!!!!!!!! :nikker:
Verken mannen min eller jeg liker ribbe, så vi spiser kjøttkaker (mammas kjøttkaker er verdens beste!) og medisterkaker på julaften. Tror ikke noen i familien min synes det gjør noe, "da blir det bare mer ribbe på oss" stønner min far etter å la slakket beltet ett hakk til.
Hos svigers går det i svinesteik.
Hadde vi feiret jul hjemme hos oss selv, hadde vi servert kalkun, tror jeg.
Pinnekjøtt her. Ååååå nå gleder jeg meg til jul!
Kalkun med Waldorfsalat her :nikker:
Og multekrem og is + kransekake til dessert mmmm
PINNEKJØTT!! :sulten: Ingen over ingen ved siden...
Tidl. bruker
08-11-2004, 12:44
Varierer litt her, så jeg kryssa av for "annet".
Vokst opp med svineribbe både mann og jeg, men blir mindre og mindre begeistret for det. Ungene liker det jaffal ikke, så alternativet blir litt dårlig. Vi vil ha ribbe en gang ifm jula, men kanskje før eller etter julaften. Både starten av desember og starten av januar kan funke med ribbe-kveld. Bevare julestemningen litt lenger! ;)
Pinnekjøtt har jeg og mann mer og mer sansen for! Det er snadder!!! :sikler: Igjen ikke noe som ungene liker så veldig, men de spiser pølser, potet og gulrot-/kålstappe.
Dersom vi har familien på besøk, blir det gjerne kalkun! Det liker alle her og er veldig anvendelig etterpå mtp rester. :sulten: I år blir det trolig det, får nok besøk av både svigers og tigers her.
annalovinda
08-11-2004, 12:49
Julemiddag rundt salongbordet? Neppe ....Det hadde jeg mange ganger den tiden jeg bodde i en ettroms på 36 m2 i Oslo. Jeg jobbet skift, og der fikk man definitivt ikke fri julaften bare for å reise "hjem" til familien. Når man jobber til ut på ettermiddagen julaften og ikke har bil, er det litt vanskelig å komme seg noen steder også. Løsningen ble jul hjemme hos meg, med de som kunne / ville komme. Tror vi var 9 + kongepuddel på det meste. Da blir det litt trangt... :fnis: Vi brukte skrivebordet mitt som avlasningsbord da, ellers hadde det nok ikke gått med så mange.
Etterhvert kom jeg på at vi kunne putte telefonkataloger under bordbeina for å heve bordet, og det ble litt bedre. Det meste er mulig, bare man er instilt på det. Overnatting for f.eks 5 personer gikk også på et vis, to på hemsen (hadde sengen som på hems i sovealkoven), en på sofaen, og to på dobbel luftmadrass på gulvet. Trangt, javel, men når folk vet hva de går til så hvorfor ikke? Koselig var det uansett!
Kopierer mine innlegg fra denne (http://www.snartgravid.com/plassen/showthread.php?p=286016#post286016)tråden:
Jeg er tilhenger av ribbe, pølse, medisterkaker, medisterpølser, innmatpølser, surkål, mandelpoteter, grønnsaker (helst med rosenkål i blandingen), juleøl, (linje)akevitt, og rødvin. Det er basert på felles tradisjoner fra gubben og meg, med litt tillegg. Det skader ikke med riskrem eller multekrem til dessert heller. Dette bør være på plass til jul, selv om jeg ikke liker verken pølsene eller surkålen. :skratte:
Disse tingene er likevel ikke et must. Jeg jobbet (gratis for en frivillig organisasjon) mange julekvelder i sin tid, og da var det ny mat på nytt sted hvert år. Jeg var innbitt motstander av alt som luktet kristendom, og nektet å feire jul. Etter at jeg fant ut at julen / lysfest opprinnelig var en hedensk skikk ved vintersolverv har jeg moderert meg til å lage MIN (og etterhvert vår) jul, fritt for kristendom. Det ironiske er at nå er jeg blitt mer tolerant ovenfor det meste, også kristendommen, men vil fortsette med mine / våre tradisjoner. :rofl:
Har også feiret jul sammen med min onkel som har samme tradisjoner som meg (pappas lillebror), og hans sørlandskone. Hun er vant til torsk på julaften, og de har ribbe og torsk annenhvert år. Jeg var forberedt på å evt måtte spise torsk da jeg skulle dit, men de hadde ribbe, siden jeg skulle komme! (Ja, de er omtenksomme!).
Jeg tror jeg kan spise hva som helst til julemiddag, så sant det inngår i et kosthold jeg ellers kunne ha tålt. Sau er ikke akseptert av min gane, så pinnekjøtt er uansett ikke greit. Glemte helt.....
Sprø svor var ikke noe must før, og er det heller ikke nå.
Nå får vi imidlertid sprø svor hvert år. Gubben er litt av en forsker, og har forsket frem en metode (basert på løse rykter han hørte på jobben) for å lage sprø svor av selv det seigeste råmaterialet v.hj.a microen, så har vi alltid sprø svor. :nikker:
NB! Det funker ikke på den svoren som allerede er blitt sprø i steikeovnen! Dessuten er tyttebærsyltetøy evt rørt tyttebær obligatorisk, men det er pga tradisjon det også. Jeg er ikke noe glad i tyttebær uansett, men gubben elsker det, og så hører det jo med det også...
Melonina
08-11-2004, 13:01
Etter at jeg "utvandret" har det blitt klippfisk (bacalao) paa julaften.
Hos oss går det i ribbe, kalkun, lutefisk, medisterkaker, julepølse og alt annet som er godt!
Gleder meg veldig til å gå i gang!
*kattungen*
08-11-2004, 18:29
Mamma lager steik i tillegg til ribbe, for det klarer jeg ikke å få ned! *bortskjemt* :D
hehehehe... jeg også!! :klemme:
Lara Croft
09-11-2004, 10:18
:nam: Vi spiser ribbe, medisterpølser, innmatpølser og medisterkaker. Med surkål og poteter, og ribbefett.... Kan vel ikke bli særlig mer tradisjonelt "østlandsk" og tungfordøyelig :) Pleier å hjelpe på fordøyelsen med en akkevitt eller tre :skål:
Jepp, samme her! Prøver og overtale familien til og ha pinnekjøtt ved siden av eller noe siden det er desidert det beste jeg vet om!! :sikler:
Men ribbe duger bra det også, selvom det har sin effekt...:vekt_nei:
Tidl. bruker
09-11-2004, 10:33
Har hele oppveksten hatt annenhver julaften og 1.juledag med pinnekjøtt og svineribbe. Så da har jeg fått mine to favoritt retter to dager på rad hele livet. I fjor hadde vi jul hjemme hos oss selv for første gang, med svigers, mine foreldre, besteforeldre osv. (var 11 stk) Da måtte vi lage begge deler på julaften. I år skal bare svigers være her men vi har bestemt oss for å lage begge deler med alt av tilbehør.. Til dessert er det nesten værre, jeg MÅ ha riskrem med hjemmlaget jordbær saus, mannen SKAL ha karamellpudding og svigers VIL ha sherry pudding..Huff.. Flott at mannen er konditor, så jeg sliper å lage alt dette. Puh. KJempe gleder meg til jul og prøvesmakte pinnekjøtt forige helg, nam nam.
Juli-jente
09-11-2004, 10:40
Er det bare jeg som er syk nok i hodet til å si:
Vi spiser lutefisk - og det er supergodt!!!!! :nikker:
Imidlertid har det nå seg sånn at JJ-mannen har vokst opp med ribbe - og for han kan vi likegodt avlyse julen hvis det ikke serveres ribbe på juleaften..
Så når vi får barn må jeg nok ha lutefisk en annen dag i julen..
Men inntil det spiser jeg lutefisk og koser meg med det!
Det er faktisk også deilig å slippe å sitte og gulpe opp ribbefett hele kvelden etter middag... :blunke:
Jeg er oppvokst i et vegetarhjem, og har aldri fått sansen for ribbe,pinnekjøtt o.l
Vi har kalkun på julaften, med en vannvittig god saus til :nam:
Vedsiden av har vi poteter,rosenkål,rødkål,surkål,gulrøtter,salat,stekt løk,stekt sopp, syltet gresskar og mye mer.
Vi har litt annet kjøtt også da: medisterkaker og medisterpølser.
Å-nå ble jeg sulten!
Katrinemor
09-11-2004, 13:14
På julaften bruker vi ribbe, medisterkaker, hjemmelaget surkål og saus, julepølse og poteter.
Pinnekjøtt (har også ribbe, men er ikke noe særlig glad i det).
Metalmamma
20-12-2004, 19:38
Liker verken ribbe eller pinnekjøtt, så jeg holder meg til kålrabistappe og poteter:)
-Nemooo-
20-12-2004, 20:12
Pinnekjøtt her, namnam!! Alt annet er oppskrytt... ;)
PINNEKJØTT!! Eeeelsker det!
Men i år tror jeg vi skal ha and og ribbe, dansk julemat!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.