Vis full versjon : Er julemiddagen "hellig"?
Etter en diskusjon med familien til Månemannen, lurer jeg på hvor viktig dere syns julemiddagen er. Står og faller jula på hvor sprø svoren blir. eller er det ikke så nøye bare familien er samlet og alle er glade?
Selvfølgelig er hyggen det viktigste, jeg mener - jeg spiser heller pinnekjøtt og har det hyggelig, enn ribbe med masse konflikter under julemiddagen. ;) Men - jeg synes liksom ikke det blir ordentlig julemiddag uten ribbe... :flau: Har bodd noen år i utlandet og måttet leve med annen julemat, og det blir ikke det samme!
hmmm. spørsmålet ditt vekker mange minner.
når jeg var yngre feiret hele min familie jul hos min farmor. hver familie kjøpte inn pinnekjøtt, og leverte det hos min farmor som kokta elt og laget til... det ble jo en slags spleisefest...
mine foreldre har aldri hatt masse penger, så vi kjøpte altid pinnekjøttet der det var billigst. min onkel og tante kjøpte altid dyrt pinnekjøtt... jeg for min del syns nå ofte det billige smaker vel så godt som dette dyre....
men ett år klarte altså min onkel å lire av seg etter hver pinn han spite om dette var deres dyre eller vår billige kjøtt... det ble så utrivelig..........
over til saken. det viktigste for meg er at familien er samlet og vi koser oss.... såfår nå svoren være blaut eller sprø for min del (vi har ikke svor da..)
jeg har litt sperre for å ikke feire jul hos svigerfamilien. vet ikke hvorfor... må liksom være sammen med mamma og pappa... og får jeg ikke det, nei da er jeg heller på jobb.... for mokkimannen er det det samme hvor han er, så det er greit for meg. men vet jo at jeg en gang må begynne å dele på hvor jeg feirer jul... gruer meg...... den dummeste tingen med å bli voksen...:nikker:
Jeg får ikke den virkelige julefølelsen uten at de rette matrettene står på bodet, sånn er det bare... Selvsagt er kosen viktigst, men for stemningen er maten viktig.
[jeg har litt sperre for å ikke feire jul hos svigerfamilien. vet ikke hvorfor... må liksom være sammen med mamma og pappa... og får jeg ikke det, nei da er jeg heller på jobb.... for mokkimannen er det det samme hvor han er, så det er greit for meg. men vet jo at jeg en gang må begynne å dele på hvor jeg feirer jul... gruer meg...... den dummeste tingen med å bli voksen...:nikker:[/QUOTE]
Helt enig! Har null lyst til å være hos svigers, så det blir ikke før vi evt. får barn.
Starlight
06-11-2004, 12:44
Å være sammen er selvfølgelig det viktigste, men blir ikke det samme med annen mat enn det jeg er vant til.
Var ett år samlet hos tanta til mannen, og der hadde de kjøttkaker og stek i tillegg til ribbe! Jeg rørte det ikke, på julaften spiser jeg bare ikke kjøttkaker!!!
Drøyde lenge før jeg var hos svigerfamilien i jula, det skjedde ikke før vi fikk barn og måtte dele oss litt mellom alle. De spiser også ribbe med tilbehør, men ble ikke det samme uansett. Ingen lager medisterkaker som mamma, de er verdens beste!
Også er det litt trist da, hvis ikke svoren blir sprø, er liksom så innmari jul å gomle sprø svor :nikker:
Julaften hadde vel ikke blitt akuratt den samme hvis jeg fikk laks elrrer noe sånt juletidene for meg handler mye om tradisjoner. Jeg har en svigermor som er svensk å de har jo masse forskjellige retter pluss sild det går helt greit for meg men ellers så går det i ribbe, midisterkaker, engletisser, å det som hører till.
Pernille
06-11-2004, 13:08
Julemiddagen er hellig for husbond, så da "lider" jeg under det... :sukk:
Hellig og hellig, jeg overlever en ribbe eller pinnekjøtt middag på julaften, det viktigste er uansett å ha dagen sammen med familien :)
:efios, lutefisk spiser:
Tidl. bruker
06-11-2004, 14:17
.............
Veslemøy
06-11-2004, 14:51
Vi har den samme tradisjonen hver år..
Lille juleaften er det å vaske huset og pynte juletreet..
Se på hovmesteren og spise lutefisk..
Juleaften er det julefrokost og så drar vi en tur på kirkegården..
Kl 12 er det lunsj hos bestemoren min..
Og kl 17.00 ringer julen inn også er det middag...
Tror jula hadde blitt litt merkelig hvis vi skulle bryte tradisjonene..
Det er liksom detter jeg gleder meg til når jeg tenker på jula.. :nikker:
Baby_Angel
06-11-2004, 14:53
eg vil sei at julemiddagen er hellig!
Det er ikkje jul i huset,før lukta av pinne kjøttet kommer:nikker:
Det som er ekstra godt,er at vi kun spiser pinnekjøtt to ganger i året,på julafta og nyttårsafta..
Gleder meg til jul eg:sulten:
Definitivt hellig, ja :jupp: (..men så er jo all mat hellig for meg da :rødme: )
Vi er vant til to så forskjellige middager at vi prøver å finne noe som blir vår tradisjon. Kan ikke drive å lage sånn eller slik ettersom hvem som er her i jula.
For meg er julemiddagen hellig, det blir liksom ikke ordentelig jul uten ribbe. Jeg og :bryn: feirer annen hver jul hos familien min og familien hans, begge to er vant med ribbe til jul, så det er ingen problem.
Det viktigste for meg er å være samlet med de jeg setter størst pris på her i verden, og den stemningen og forventningen som er rundt bordet.
Jeg bryr meg ikke så veldig mye om maten er 110% perfekt, bortsett fra når jeg lager den selv da! (som var første gang i fjor..)
Jula er for meg en gyllen mulighet til å la menneskene rundt meg skjønne hvor utrolig glad jeg er i dem - spesielt de familiemedlemmene som bor langt unna.. :nikker:
Julemiddagen er mer hellig for mannen min enn for meg... Nå er det vi som står som vertskap hver jul, så vi bestemmer jo selv :nikker: Hos oss står ribbe, medisterkaker og julepølser på menyen.
Julemidagen er kanskje ikke hellig, men det er ikke langt unna!! Det er pinnekjøtt og kålrabistappe og det krever sin mann/kvinne for å få den rette smaken....
Det hadde ikke nyttet her i huset å kommet med ribbe, fisk eller kalekun til julemiddag. Her er det PINNEKJØTT!!!
Men, klart at det som er det viktigste er å kose seg sammen med familien sin.
Det står ikke og faller med hvor sprø svoren er - men ribbe må til for at julefreden skal senke seg!
At familien er samlet og alle er glade er selvfølgelig langt viktigere - men om det da hadde blitt servert dampet torsk så hadde nok stemningen dalt et par hakk, ja.... :nikker:
Liker å tenke på meg selv som relativt avslappet i forhold til det meste, men når det gjelder julemiddagen er jeg nok temmelig sidrumpet. Her må barndommens julemeny holdes ved like! For å gjøre litt krus på Mikkamannens familietradisjoner, selv om han egentlig ikke syns dette er så nøye, blir det til at det legger seg en udefinerbar eim i heimen de gangene vi er vertskap på julaften. Årsaken er en broket blanding av norsk tradisjonsjulemat...
blomstermamma
07-11-2004, 10:04
Må bare komme med en kommentar her: fetteren min spiser GRANDIOSA på julaften... :sjokk:
At familien er samlet og alle er glade er selvfølgelig langt viktigere - men om det da hadde blitt servert dampet torsk så hadde nok stemningen dalt et par hakk, ja.... :nikker:
Enig der.
Men :bryn: har en helt annen tradisjon enn meg, så vi må nok begynne å lage vår egen lille variant av julen. Vil jo at våre framtidige barn skal ha et forhold til hans tradisjoner også.
Nja... den er jo egentlig litt hellig, men... svarte på alt. 2...
Min familie spiser pinnekjøtt og hans spiser ribbe. Jeg har seriøst problemer med hele ribben og alt det fettet... Har foreslått at vi heller kan spise kalkun, men der ble jeg grundig nedstemt av både den ene og den andre. Så der vi er nå er at jeg tar med pinnekjøtt og kålrabistappe og så fikser svigers resten.
Føler meg rimlig sær da:flau: Men jeg foreslo jo kalkun som jeg VET at alle liker....
For meg er den egentlig hellig.
Jeg og mannen har forskjellige tradisjoner.
Feirer annenhver jul hjemme hos oss med min familie. Da er det ribbe ++++ og pinnekjøtt.
Men..... når vi skal feire jul med hannes familie så er det "bare" pinnekjøtt. Synes ikke det blir skikkelig jul av det.... det er noe som mangler.
Så i år så bærer ned Førde for å feire jul hos svigers, og .... ja, kan ikke si at jeg ser så veldig fram til det...
Jeg er rett og slett utrolig overrasket over at nesten halvparten her inne syns julemiddagen er så viktig at de gjør "hvasomhelst" for å få den, inkludert feire jul uten kjæreste og lage flere forskjellige retter... Jeg syns at tradisjoner mister litt sin verdi når de blir kokt ned til så små detaljer, jeg... Kan likson ikke se hvordan man, når man blir bedt om å velge mellom kjæresten eller ribbe på julaften, seriøst kan velge ribba..... :undrer: :???: :vetikke:
Jeg er rett og slett utrolig overrasket over at nesten halvparten her inne syns julemiddagen er så viktig at de gjør "hvasomhelst" for å få den, inkludert feire jul uten kjæreste og lage flere forskjellige retter... Jeg syns at tradisjoner mister litt sin verdi når de blir kokt ned til så små detaljer, jeg... Kan likson ikke se hvordan man, når man blir bedt om å velge mellom kjæresten eller ribbe på julaften, seriøst kan velge ribba..... :undrer: :???: :vetikke:
Må si meg litt enig med deg der Måne. :nikker:
Nå er det igrunnen ikke noe problem for oss, for både jeg og mannen er vant til ribbe på julaften.
Maten betyr litt i sammenhengen, men jeg vil nå mye heller feire jul med mannen min hvert år enn å spise den "rette" julematen.
Ellers er jeg igrunnen veldig glad i noen av de andre tradisjonene som svigermor har, som feks pinnekjøtt 1. juledag, for det har aldri vi hatt hjemme. (Foreldrene min liker det ikke, hvordan nå det er mulig?).
For meg er både maten og det at man er sammen med familien viktig når det kommer til julaften. Men jeg kan fint ha en like flott jul uten og. Har feiret jul to år i USA, først med vertsfamilien min, og året etter var jeg på besøk hos ei venninne og feiret julaften. Så jeg kan godt finne på å velge en annen slags julefeiring, det ødelegger ikke jula for meg.
HMM, når jeg begynner å tenke etter, så er det igrunnen ikke maten som betyr noe, men de man er sammen med. :fnis: Ja det er godt man ikke alltid er enig med seg selv.
Det å kjenne pinnekjøttlukten bre seg i huset...ja da er det jul :nikker:
Hadde ikke vært det samme uten nei.
annalovinda
07-11-2004, 16:58
Jeg er tilhenger av ribbe, pølse, medisterkaker, medisterpølser, innmatpølser, surkål, mandelpoteter, grønnsaker (helst med rosenkål i blandingen), juleøl, (linje)akevitt, og rødvin. Det er basert på felles tradisjoner fra gubben og meg, med litt tillegg. Det skader ikke med riskrem eller multekrem til dessert heller. Dette bør være på plass til jul, selv om jeg ikke liker verken pølsene eller surkålen. :skratte:
Disse tingene er likevel ikke et must. Jeg jobbet (gratis for en frivillig organisasjon) mange julekvelder i sin tid, og da var det ny mat på nytt sted hvert år. Jeg var innbitt motstander av alt som luktet kristendom, og nektet å feire jul. Etter at jeg fant ut at julen / lysfest opprinnelig var en hedensk skikk ved vintersolverv har jeg moderert meg til å lage MIN (og etterhvert vår) jul, fritt for kristendom. Det ironiske er at nå er jeg blitt mer tolerant ovenfor det meste, også kristendommen, men vil fortsette med mine / våre tradisjoner. :rofl:
Har også feiret jul sammen med min onkel som har samme tradisjoner som meg (pappas lillebror), og hans sørlandskone. Hun er vant til torsk på julaften, og de har ribbe og torsk annenhvert år. Jeg var forberedt på å evt måtte spise torsk da jeg skulle dit, men de hadde ribbe, siden jeg skulle komme! (Ja, de er omtenksomme!).
Jeg tror jeg kan spise hva som helst til julemiddag, så sant det inngår i et kosthold jeg ellers kunne ha tålt. Sau er ikke akseptert av min gane, så pinnekjøtt er uansett ikke greit.
annalovinda
07-11-2004, 17:05
Glemte helt.....
Sprø svor var ikke noe must før, og er det heller ikke nå.
Nå får vi imidlertid sprø svor hvert år. Gubben er litt av en forsker, og har forsket frem en metode (basert på løse rykter han hørte på jobben) for å lage sprø svor av selv det seigeste råmaterialet v.hj.a microen, så har vi alltid sprø svor. :nikker:
NB! Det funker ikke på den svoren som allerede er blitt sprø i steikeovnen!
"hellig" er vel ikke det rette ordet men jeg har vokst opp med ribbe så lenge jeg kan huske! Og ja svoren skal være sprø, ett år sto pappa i vasken med skjærebrenner....:skratte: Helt sant!!
Svigers spiser også ribbe, men vi har enda ikke feiret jul hjemme hos dem da.
Må bare komme med en kommentar her: fetteren min spiser GRANDIOSA på julaften... :sjokk:
:urk:
Grandiosa er aldri godt, men på julaften da gitt! :fy:
Har bestandig brukt ribbe på julaften. :nam: Siden jeg og samboeren skal feire ilag i år, har jeg offeret ribba mot hans tradisjon som er pinnekjøtt,helt ok synes jeg. :nikker:
Elsker pinnekjøtt :sikler:, regner dessuten med at det blir litt ribbespising både før og etter julaften uansett:sulten:
For meg spiller det ingen rolle hva vi spiser. :bryn: og jeg har vokst opp med ulike tradisjoner, men trives hjemme hos hverandre likevel. :nikker:
Flubberworm
20-12-2004, 15:06
Det blir ikke jul uten ribbe, sånn er det bare. :) Jula vanhelliges også hvis man inntar ribbe andre dager enn julaften :sulten: . Heldigvis står ribbe på menyen julaften hos både mine foreldre og min bedre halvdels foreldre (vi feirer annethvert år hos hver). Søsteren min og mamma er begge gift med pinnekjøtt-spisere, og mamma disker opp med BÅDE ribbe og pinnekjøtt for å tilfredsstille alle parter, og det samme gjør svigerforeldrene til lillesøster siden de også feirer jul annethvert år hos hver av foreldrene.
Metalmamma
20-12-2004, 19:39
Middagen skal bli fort overstått så vi kan begynne på pakkene:nikker:
Katrinemor
20-12-2004, 19:53
Får jeg ikke ribba og tilbehør på julaften så blir det ikke jul til meg.
så lenge det er julemat så er det fint for meg. pinnekjøtt, ribbe eller lutefisk. medisterkaker og julepølse, kalkun...
samboer MÅ ha ribbe, da er det jul for ham. jeg spiser det jeg får :nikker:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.