PDA

Vis full versjon : Juletree?

Veslemøy
06-11-2004, 14:55
Lurte på hvilken juletre dere syntes er finest.. :juletre:
Jeg liker edelgran best..
Og da med Røde kuler,gull kuler, glitter og litt snø spray..
Gleder meg sånnnnn til jul!

Scorpion
06-11-2004, 15:01
Etter jeg og elsklingen stiftet bo, har vi hatt tradisjon med edelgran :juletre:
Synes den er aller penest :nikker:

Regnbue
06-11-2004, 15:02
Etter jeg og elsklingen stiftet bo, har vi hatt tradisjon med edelgran :juletre:
Synes den er aller penest :nikker:

Enig.. det er så fin grønn-blå farge på den.. også lukter den så godt. Men har aldri hatt det selv...

Måne
06-11-2004, 15:05
Plast er bra! Jeg er allergisk mot juletre, både gran og furu, så det er helt utelukket med noe annet... Er forøvrig skikkelig nazi på pynten. Det styggeste jeg vet er juletrær med 200 forskjellige kuler (fordi man hadde 5 like men 4 knuste), grelle glanspapirlenker lagd for 25 år siden (er fint når man har små barn, men kan droppes når poden når myndighetsalder), slitt glitter som drysser og annet ræl! Hos oss er det store røde kuler, små sølvkuler, glassistapper, sølvglitter og fairylights. Ferdig! :flau:

(innerst inne har jeg litt lyst på et sånt ultramoderne design-tre av metall eller noe, men da tror jeg det hadde blitt opprør i familien, og det er ikke sikkett jeg ville vært så fornøyd heller)

Baby_Angel
06-11-2004, 15:09
Liker best edelgran eg:skratte:

Robyn
06-11-2004, 15:16
Edelgran her også. Har gjort forsøk med vanlig gran men velger å bruke de ekstra kronene på edelgran.

Har dessuten en lei tendens til å ende opp med det største og flotteste treet uansett hvor liten plass jeg har.
Første gangen vi hadde juletre bodde jeg i en knøtt liten leilighet hvor stua var på ca 10 kvadrat. Skulle bare ha et bittelite tre siden plassen var liten.

Stakkars daværende svigermor ble jo helt himmelfallen når hun kom på besøk, hadde aldri sett et så stort og flott tre før hun. :flaut:

Er forøvrig litt enig med Måne ang pynten. Her går det i rødt og gull med sølvglitter.
Metall tre derimot... :hehehe:

Starlight
06-11-2004, 15:19
Edelgran her også! Finest + at den drysser ikke så mye.

Pernille
06-11-2004, 15:21
Her også lider jeg under husbonds stahet, som innebærer gran eller intet juletre i det hele tatt.

For min del kunne jeg like godt pynta en einerbusk i plast og vært fornøyd... :knegg:

Sparky
06-11-2004, 15:29
Vi kjøper alltid edelgran, men kunne nok kjøpt vanlig gran hvis edelgran ikke var å få tak i. Furu har jeg ikke så veldig sans for og plast blir aldri, jeg gjentar: ALDRI aktuelt! Det blir ingen jul uten duften av gran!

Kims
06-11-2004, 15:29
Edelgran er finast, men vi bruka alltid vanlig gran...

Jomfruen
06-11-2004, 16:00
Edelgran er finest, men vi bruker å ha vanlig gran. Hogger fra egen skog, så da blir det det som er plantet der leeeenge før min tid..

Teeny
06-11-2004, 16:04
Edelgran :nikker: Har hatt det hver jul og fortsatte med det etter at jeg og mannen flyttet sammen (var altså ikke rom for noen diskusjon der, nei :p)

Spido
06-11-2004, 16:08
Furu har vi alltid hatt, for meg finnes det ikke noe alternativ. Både lukter best og er vakrest i mine øyne.

Finni
06-11-2004, 16:08
Edelgran :nikker:

Har et selvhogstfelt borti veien her, så det sier seg nesten selv.

Vårt juletre ser altid ut som et takras av dimensjoner. Lett blanding av mine røde kuler, lenker og epler (fra den tiden jeg hadde alt rødt) og barnas pynt laget av alt fra glanspapir til kongler og servietter. + litt annet dill som ungene har villet henge på som engler og nisser.

harmony
06-11-2004, 16:26
Synes EDELGRAN er penest, og drysser lite! Bare synd det ikke er så mange av dem i skogen, for det er aller mest koselig å gå ut og hugge sitt eget tre! (For dem som har tilgang på skog og får lov å hugge...)

Lish
06-11-2004, 16:32
Edelgran her ihuset. Mest fordi den drysser mindre enn vanlig gran.

snartmintur?
06-11-2004, 16:51
Her går det også i edelgran!

Jeg gleder meg til å finne juletre for i år skal vi ha et stoooort tre!! :nikker: Endelig fått hus med stor stue! http://smileys.smileycentral.com/cat/8/8_2_73.gif (http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb001_ZNxdm917XXNO)

Rot
06-11-2004, 17:04
Jeg misforstod litt :flau:

Og svarte plast......
I et lite by-loft er det enkleste løsningen!

Når vi får større plass blir det vel "ekte" av ett eller annet slag.
Vet ikke hvilket som er finset, kommer jo litt ann på fyldighet, størrelse osv!
Er jo individuellt fra tre til tre!

Måne
06-11-2004, 18:28
Synes EDELGRAN er penest, og drysser lite! Bare synd det ikke er så mange av dem i skogen, for det er aller mest koselig å gå ut og hugge sitt eget tre! (For dem som har tilgang på skog og får lov å hugge...)
Kjære deg, kan du være så snill å skrive med en annen farge? Det er KOMPLETT UMULIG å lese hva det står.....

Blondie
06-11-2004, 19:07
Jeg stemte edelgran, men her er det krangel i heimen om nettopp det!
Personlig synes jeg edelgranen er mer praktisk og som den symmetri-friken jeg er, så synes jeg også det er penest... :flau:
:bryn: derimot har sterke meninger om at det bare er gran som lukter juletre, derfor bytter vi som regel på hva vi har.. :blunk:

Dolci
06-11-2004, 19:17
Liker aller best edelgran, men vi har gått til anskaffelse av plast tre. Faktisk veldig fint.
Jeg ble så lei av å kjøpe trær i dyre dommer, og to dager etterpå begynner de å drysse, selv om jeg behandlet dem riktig. Derfor har vi nå et flott kunsttre.

Malie77
06-11-2004, 19:20
Stemte edelgran, de er absolutt penest.
Men har hatt tradisjon med å gå å hente tre selv i skogen til bestefaren min, og det er det ikke mye edelt å spore...

Så da blir det vanlig gran på oss.
Syns de er pene de også!

Ulvemor
06-11-2004, 19:20
Norsk gran. Med et lite julenek med små trefugler i toppen, og kurver, halmmus, nisser og røde silkepapirnett.

Milla77
06-11-2004, 19:22
Har plast tre jeg, trives med det, da det er et kjempe fint tre + at jeg har lært meg å pynte på amrikanskvis!!"amrikanskvis??heter det det???"

Har masse kuler på, men ikke 200 forskjellige kuler pga at noen er knust osv :skratte: - men har over 200 kuler som er systematisk innkjøpt og som er NØYE planlagt om hvordan de skal sitte på treet!!:flau:

Juletreet er det som jeg nok legger ned nesten all tid på, og strevet lønner seg, for mine juletrær, de er berømte - får utrolig mye skryt av de....Blir jo veldig høy i hatten da da:sparke:
:klemme: Milla77

Snipp
06-11-2004, 19:25
Kjære deg, kan du være så snill å skrive med en annen farge? Det er KOMPLETT UMULIG å lese hva det står.....

pst.. merk teksten så ser du det.. jeg hadde ingen problemer.

Jeg foradra mening om juletre i fjor. Har alltid likt vanlig gran, men mamma slo igjen og sa, NEI, vi skal ha edelgran.. Så dra dro jeg og ho mor ut og fant det flotte treet(kan tro pappa ble stolt av oss da.) Så det blir nok edelgran på meg og sambo etterhvert. Vi skal ikke ha noe tre i år tror jeg. vi får se. Skal feire jul hver for oss. kommer nok juler der vi får vært sammen..

Hope63
06-11-2004, 20:17
Har krysset av for at jeg syns edel-gran er penest, men har plast-tre selv, og det fungerer helt greit. Hadde ekte tre da sønnen min var liten, men syns jeg støvsuget barnåler til sommeren :sinna: Siden det har vært barn i hus, så har jeg pynt i alle farger og fasonger på treet, men ikke glitter! Og klare lys, jeg kan ikke fordra flerfargede lys - grøss!

Bambine
06-11-2004, 22:54
Jeg synes edelgran er det peneste juletreet, men siden jeg er allergisk mot både gran og furu, har vi plasttre :lei_seg:

Tussi jenta
07-11-2004, 00:57
Her går det i plastikk tre siden jeg er hyperallergisk.

Men jeg har verdens nydeligste juletre med en gang pynten er på plass, Får masse skryt hvert år. Selv om det er mye forskjellig på treet.
Gleder meg masse til jeg kan ta fram pynten og pynte juletreet, håper og få tak i noe ekstra fin pynt til treet i år og, er veldig sær på det og.

Måne
07-11-2004, 01:16
pst.. merk teksten så ser du det.. jeg hadde ingen problemer.

Det er klart det går an på noe vis, men jeg syns det er en uting å skrive med en farge som er så vanskelig å lese.... Da blir det til at jeg ikke gidder å lese innlegget... Og det virker jo litt mot sin hensikt, ikke sant.....

spent
07-11-2004, 01:25
Edelgran, ble lei av tre som drysser bare en ser på det.

Har masse kuler, hovedsakelig i rødt og gull - mange håndmalte glasskuler som henger høyt oppe så ikke barnehender rekker opp.

Robyn
07-11-2004, 12:29
Og klare lys, jeg kan ikke fordra flerfargede lys - grøss!Eller enda verre; flerfargede lys som blinker OG spiller!

Malene
07-11-2004, 23:22
:nissefar:

Vi bruker edel, synes vanlig gran drysser så fælt :nikker:

:danser: DET ER SNART ADVENTSTID OG JUL :juletre:

Tidl. bruker
08-11-2004, 12:55
Edelgran, fordi den rysser mindre og er fyldigere å se på.

Tidl. bruker
08-11-2004, 13:38
Jeg liker best gran, men mannen vil ha furu, og han får være juletresjef. Det pyntes med lys (IKKE FARGEDE), kuler, kongler, glitter og selvlaget pynt. Lisingsmannen (gartner) beskar ifjor treet fordi det ikke var helt riktig fasong, og det førte til kvaeflekker over store deler av parketten. :sur:

Kims
08-11-2004, 13:42
Lisingsmannen (gartner) beskar ifjor treet fordi det ikke var helt riktig fasong, og det førte til kvaeflekker over store deler av parketten. :sur:Forstår godt at du vart :sur:...
Det er vel viktigare at parketten er fin, enn at treet har heilt riktig fasong...:nemlig:
Dessuten er det jo en del av sjarmen at det ikkje er fasongen ikkje er heilt perfekt og syns no eg...
(Men treet skal selvfølgelig vere fint å sjå på...)

vilje
08-11-2004, 13:46
Liker egentlig vanlig gran best, men da det er en stygg tendens i Viljehjemmet til å la treet stå til godt utpå nyåret, har jeg bestemt meg for å kjøpe edelgran i år.
Jeg finner fortsatt nåler fra i fjor i teppene :flau:

Hjolto
08-11-2004, 13:51
Stemte på gran, men mente å stemme på Edelgran.

Helene Harefrøken
08-11-2004, 13:53
Gran er liksom JULETREET for meg. Edelgran har liksom ikke samme julelukta! Og her er det klare lys på treet.

Zafira
08-11-2004, 18:15
Vi kjøper alltid edelgran, men kunne nok kjøpt vanlig gran hvis edelgran ikke var å få tak i. Furu har jeg ikke så veldig sans for og plast blir aldri, jeg gjentar: ALDRI aktuelt! Det blir ingen jul uten duften av gran!
Nemlig!

Måne
08-11-2004, 20:52
plast blir aldri, jeg gjentar: ALDRI aktuelt! Det blir ingen jul uten duften av gran!
Må man så må man..... Her i huset er duften av gran = alvorlig pustebesvær, så da spiller det ikke så stor rolle om det er koselig....:blunke:

Pernille
08-11-2004, 21:14
Juletreet er det som jeg nok legger ned nesten all tid på, og strevet lønner seg, for mine juletrær, de er berømte - får utrolig mye skryt av de....Blir jo veldig høy i hatten da da:sparke: Bilde! Bilde! Bilde!

Milla77
08-11-2004, 21:21
Bilde! Bilde! Bilde!
Meg fikse, fikse, fikse!!!!!http://www.snartgravid.com/plassen/images/icons/hm.gif

jsv
08-11-2004, 21:52
Mens vi venter på bildet til Milla77 kan jeg jo fortelle at jeg stemte på Furu! Fordi det er mange vakre barndomsminner knyttet til det. Se for dere en mann på nesten to meter (pappa) kone og og to jenter,alle på ski på vei hjem med sitt nyhugde furutre. Vi skal ned en bakke, mmasse deilig løs snø, mamma og søster kjører først, så jeg og sist pappa, med treet på skulderen.Midt i bakken stopper jeg plutselig opp, husker ikke hvorfor, hører noe rare lyder bak meg, og på siden for meg kommer pappa seilende, (han måtte hive seg ned for å ikke kjøre på meg) i all den deilige løse snøen. han ser på meg,(hvis blikk kunne drepe der og da) synker ned i snøen og juletreet dekker han!!!!:skratte: :skratte: :skratte:

Kan enda finne meg selv hikstende i fosterstilling når jeg tenker på det synet.

Skulle ønske jeg kunne mane bildet frem fra netthinnen og dele det med dere jenter!

Pernille
08-11-2004, 22:07
:skratte: Knallbra, jsv!

Da kan vel jeg bidra med en annen juletrehistorie som resulterte i permanente arr mens vi venter på Millas bilde.

Det var i det herrens år 1994, noen dager utpå nyåret, og eksen min skulle hive ut grana som sto og dryssa. Det var vegg-til-vegg-teppe i sokkelleiligheten, så for å slippe å få barnåler i hele teppet planla han å stappe grana ut gjennom det nærmeste vinduet. Som tenkt, så gjort! Han tok treet fatt og trøska det ut - med toppen først!! :skratte: Greinene ble raspet mot vinduskarmen, så barnålene haglet rundt oss og utover hele stua! Jadda, vi skulle spare oss for alle barnålene utover golvet, vi..! :latter: :knegg:

Jeg sto tvikroket og hylte av latter av dette synet, og på en eller annen måte klarte jeg å miste balansen, så jeg datt så lang som jeg var bak TV'n og skrapet opp ryggen min mot murveggen. :flau: Første og forhåpentligvis siste gang jeg har vært nødt til å bli plastret etter juletreuthiving.

Tidl. bruker
08-11-2004, 22:31
Jeg synes edelgran er finest, men er vant til å ha furu, og det er furulukten som er lukten av jul(om en ser bort fra duften av stekt kalkun fra ovnen....mmmmmmmmm:nam: )

Siden jeg var en 13-14 år har faren min og jeg(av og til sammen med noen av søsknene mine) pleid å gå opp til stølen vår, og hogge juletre til både oss og farmoren min. Det har alltid vært en sååå koselig førjulstradisjon som jeg desverre ikke har fått være med på de siste fem årene.

Blir nok forøvrig kjøpetre på oss i år. I fjor la mannen ned forbud mot julepynting, men i år viser jeg ingen nåde!:samurai:

Teeny
08-11-2004, 23:37
Herregud Pernus og jsv, dere er jo ikke riktig kloke :lol:

Milla: Venter på bildet, ja.... Må legge meg nå, men regner med at du har fiksa det til i morgen..? :blunke:

Milla77
09-11-2004, 00:12
Jadajada DET skal komme bilde av juletreet år 2003 - OM jeg får forminsket bildet ned til ønsket størrelse!!!!!!:sinna:

Er sikkelig irritert nå - var det jeg visste jeg, JEG må få tatt meg et data kurs snart altså......:sinna:

Så inntil en stakkars sjel forbarmer seg over meg, får jeg bare slå meg til ro.... MEN jeg lover at bilde vises innom kort tid - FORHÅPENTLIGVIS:data: :juletre: :datadunk:

:klemme: fra en forferdelig irritert Milla77
(data er no dritt!!!!!! iallefall for sånne IDIOTER som meg!!!!)

Milla77
09-11-2004, 11:17
Hei!

Her er treet!!

Ikke sikkert dere synes det er fint da - men men....:sparke:

Milla77
09-11-2004, 12:37
Ehm.....var det ingen som likte juletreet mitt, eller har ikke bildet blitt lagt til ennda???:sparke:

Tidl. bruker
09-11-2004, 13:20
Venter spent på bildet Milla!!

Selv liker jeg gran best. Vi hogger fra egen skog, og har aldri hatt noe annet. For meg trenger det ikke være symmetrisk og perfekt. Det viktigste er at det er tett med grener, og at man kan henge opp mest mulig. :heia: Og ja, vi har masse hjemmelaga julepynt!! :hyper: Det kommer noe nytt til hvert eneste år, og alt skal henges opp. For meg teller ikke utseende, men minnene. Jeg kan gjerne gå i flere timer og se på alt som henger så pent på grenene og mimre...
Vi bruker forøvrig ikke flerfargete lys eller noen som helst form for lenker/glitter.

:klem:

Katrinemor
09-11-2004, 13:23
Her i huset så går det på edel gran

Tidl. bruker
09-11-2004, 13:23
Veldig pent tre Milla!!! :klemme:

Tonemor
09-11-2004, 13:41
Sverger til edelgran her i huset, drysser jo nesten ikke og så er det så pent. Svigers har plasttre :himle:

Isolde
09-11-2004, 14:11
:kidoki: Jul = tradisjon;
:kidoki: Juletre = grantre;
:kidoki: Skal helst (:flau: ) hentes i skogen selv;
:nodoki: Edelgran = nymotens greier;
:kidoki: Julepynt = god blanding av arvet, hjemmelaget og nytt;
:nodoki: - men aldri med flagg...;
:kidoki: Juletrelys er blanke - og av den gamle "store" sorten;
:kidoki: Og det skal være mange pakker under treet.

Milla77
09-11-2004, 14:31
Veldig pent tre Milla!!! :klemme:
Takk!!:rødme:

Teeny
09-11-2004, 16:13
Kjempefint tre, Milla! :nikker:

og for et utrolig flott bilde som var i bakgrunnen!

Milla77
09-11-2004, 19:01
Kjempefint tre, Milla! :nikker:

og for et utrolig flott bilde som var i bakgrunnen!
Det bildet i bakgrunnen kjøpte jeg på Bohus for 1000kr for 6år siden - fallt pladask for det, og kaller det for "Dama mi":flau:

Veslemøy
09-11-2004, 19:48
Så flink du er Milla..
Du hadde et kjæmpe fint tre...

Milla77
09-11-2004, 20:18
Så flink du er Milla..
Du hadde et kjæmpe fint tre...
Milla takker og bukker!:rødme: