PDA

Vis full versjon : Hvordan "lyve" for venner og familie?

Hege
28-09-2003, 01:29
Hei!

Jeg og samboeren prøver å få barn. Holder på med pergo behandling.
Vi vil gjerne holde dette for oss selv inntil videre, men jeg føler det vanskelig å servere venner hvite løgner.. føler meg litt slem :mhmm:

Noen tips?

Hege

Scorpion
28-09-2003, 10:23
Hei Hege :)

Rekner med du har prøvd en stund, siden du går på pergo nå?
Er du førstegangsprøver? Hvor gammel er du?

Jeg ville nok uansett ha valgt å være åpen om situasjonen, for å slippe alle spørsmålene og alle de hvite løgnene.
Ellers kan du jo si at dere har valgt å vente med å få barn en liten stund til, før dere prøver. Og har det ikke skjedd noe etter "en liten stund", heller fortelle hvor landet ligger.
Ofte er det støtte i bare å vite at noen "vet", dessuten kan det være godt å prate med noen du kjenner godt om det.

Lykke til :vibba:

Klem fra

Babe
28-09-2003, 11:09
Jeg har prøvd i 3 år, mistet 3 ganger og ingen rundt meg vet at jeg er prøver. Så det går ann.
Jeg lyver ikke til noen, jeg. Jeg bare snakker ikke om det til andre enn sambo, og min aller beste venninne.
Er jo en del her inne da, og det dekker behovet for å "snakke" om det ;)

bamsemor
28-09-2003, 13:13
Vi har valgt å fortelle til venner og famile at vi sliter. Vi har slitt i mange år, jeg er nå 27 og min mann er 34. Har vært gjennom utredning,mine eggledere er tette og sammenvokste,så vi kan aldri få barn på vanlig måte. Har nettopp hatt et mislykket ivf forsøk og skal ha et nytt snart. Denne gangen så visste famile og noen venner at vi holdt på med forsøk,men neste gang så er det ingen som får vite når vi skal ta forsøket,vi har bare sagt at vi skal ha et nytt snart. Så får de bare være litt nysjerrig.

Tror det kan være lurt å fortelle venner og familie noen ganger at vi sliter. Det er tungt å bære på alt alene. Ihvertfall visst man går gjennom utredning og prøverør,så kan det være greit å lufte tankene en gang i blant. Når vi fortalte min manns familie at vi slet (da hadde jeg ikke brukt p piller på mange år allerede) og at vi skulle gjennom utredning så fikk jeg bare høre at bare jeg ikke tenkte på det så ble jeg nok gravid snart. En veldig sårende kommentar når jeg senere fikk vite at vi aldri kan få barn på vanlig måte. Det er viktig å gjøre famile og de som står en nær oppmerksom på at det er ikke alle som bare kan bli gravid på en to tre,og at det er viktig med utredning,og at noen trenger litt ekstra hjelp for å få ønske barna. :leiseg: :???: :kidoki: :findag:

Scorpion
28-09-2003, 19:29
Jeg har prøvd i 3 år, mistet 3 ganger og ingen rundt meg vet at jeg er prøver. Så det går ann.
Jeg lyver ikke til noen, jeg. Jeg bare snakker ikke om det til andre enn sambo, og min aller beste venninne.
Er jo en del her inne da, og det dekker behovet for å "snakke" om det ;)

Hei Babe :)
Hva svarer du når noen spør om dere ikke skal ha barn snart da :confused:
Noen må vel ha stilt DET spørsmålet på de 3 årene...

Babe
28-09-2003, 19:38
Da svarer jeg:" hvis det kommer noen så kommer det noen, men det er ikke noe jeg stresser med."

Og siden jeg har 2 jenter fra før av, vi er "godt voksne" og jeg har gått ett år på skole i fjor og begynt på sykepleien nå.....så spør ikke folk no særlig.

Alle vet at jeg elsker barn, men de regner vel med at jeg har nok da..... siden jeg er rimelig opptatt.
Sitter i FAU på skolen til jentene, er tillitsvalgt på min skole, er med i foreldredrevet aktivitets gruppe på barneskolen....pluss studiene da :gal:
:_puh:

Scorpion
28-09-2003, 21:58
Skjønner!
Sånn sett er det nok enklere, når man har barn fra før.
Verre for en 1.gangsprøver i 30-åra... :uff:
Da forventer alle at det må bli :baby: snart.
Og for meg har derfor sannheten blitt den enkleste forklaringen.

Klem fra

Arco
29-09-2003, 17:10
Du trenger ikke føle deg slem om du serverer en og annen hvit løgn:) Dette er noe som ingen har noe med, så derfor kan du godt lyve litt;) Dere må gjøre det som føles rett for dere. Noen tips om å si noe uten å si noe har jeg ikke. Vi har valgt å være åpne om det. I og med at alle vet at nummer 1 er IVF, så er det ikke så mange som spør. Bortsett fra min bestemor som mener vi må melde oss på en runde til. Enkelte kan bare ikke gi seg:uff:

DAMEN
29-09-2003, 19:07
Hei !
Dette er et spørsmål der alle må vurdere hva som er best for en selv.
Jeg synes rett og slett man har rett til å servere hvite løgner hvis folk stiller spørsmål om private ting man ikke ønsker å svare på.
Jeg fortalte til å begynne med alle som spurte at vi hadde problemer med å få barn, men ønsket ikke å fortelle om IVF-forsøket vi nå gjennomfører. Har ikke lyst til at alle til enhver tid skal spørre hvordan det går, og når jeg skal ta graviditetstest...

Humle-Surr
30-09-2003, 18:18
Jeg blir skikkelig oppgitt jeg!
Det å lage barn er da en privatsak!!?!?!
Jeg har hatt samme problemet i 2 år og jeg blir sprø av det! Har aldri løyet så mye i hele mitt liv! Hvorfor spør folk så mye? Noen har jeg satt litt på plass og sagt "det er ikke alle som får det til vet du" (litt snurt og litt bitter... :( )

Da jeg tok lap brukte jeg mer tid på å gruble hvordan jeg skulle få sagt til folk hvorfor jeg var hjemme en uke enn å blir bra..

SIkkert noen som synes dette er en fjern sak, men jeg har hele tiden tenkt at når det skjer skal jeg fortelle at vi har strevd litt, men etter som tiden går, blir jeg lei av å lyve, og nå holder boblen på å sprekke.
Tror ikke jeg orker å holde det hemmelig mer. Føler meg alltid litt letta og når jeg har fortalt det til noen, men det liksom litt nedverdigende da... :gladtrist

Jannike_79
30-09-2003, 21:30
Hei..

Vi har ikke sagt noe til noen om at vi er prøvere.. Det er ikke så mange som spør oss heller, men det er kanskje fordi vi er unge enda.. (24, 23..) Det hender jo at folk spør, spesielt i forbindelse med at andre blir gravide eller føder, men da har vi egentlig bare fleipet det bort og sagt at vi ikke har dårlig tid.. Vi har valgt å ikke fortelle dette til noen fordi vi syns det er ille nok å føle skuffelsen hver gang tanta kommer :leiseg: om vi ikke skulle fått spørsmål hele tiden om hvordan det går.. Er for oss ett sensitivt emne.. Vil heller føle gleden ved å kunne fortelle folk at nå er vi gravide uten noe mer styr om det.. :)

Er jo egentlig veldig individuellt dette da.. Kommer jo ann på hva man føler om det selv..

Klemmer