PDA

Vis full versjon : hva bør vi ta....

Synnøve
29-09-2003, 10:45
........... av vitaminer og sånne ting? jeg bruker folat nå... Vi har nettopp hatt ett misslykket IVF forsøk, og vi vil prøve litt på egenhånd før vi setter igang igjen. Hva kan jeg bidra med? -og hva bør mannen ta, for å få max svømmere? Det vil ikke bli kjøpt 100-vis av forskjellige tabletter og "styrke-drikker", så jeg håper dere bare nevner de som er viktigest! Gjerne med begrunnelse... Var jeg litt storkrevende nå? Hadde iallefall vært supert hvis noen vil ta seg tid til å svare meg! Tusen takk!

Klem fra Synnøve

Mathilde
29-09-2003, 11:12
Hei
Det viktigste er Folat og Multivitaminer.

Et sunnt kosthold og helst holde seg unna alkohol og røyk,mens man prøver.
Leste også et sted at vi jentene burde holde oss unna kaffe,men at det var bra for guttas svømmere og drikke kaffe om dette stemmer eller ikke anner jeg ikke.De mer erfarne damene her inne kan vel svare på det?

Klem fra Mathilde

HOPPLA
29-09-2003, 11:17
Jeg tar folsyre og A og D vitaminer. I tillegg drikker jeg et glass med grapefruktjuice om morgen for å få mer el slim.

Folsyre: Dette mener forskere at kan være med å forebygge ryggmargsbrokk, hareskår og down syndrom

Leste nå en reportasje om folinsyre. Mannen burde også ta dette i ukene før el.
Dette skulle forebygge det samme som det vi tar det for.

Ellers er det lurt å ha et allsidig kosthold med både grønt, fisk, kjøtt melk osv...

Lykke til

Amazone
29-09-2003, 15:17
Hei! :mervink:
For å få bedre resultat ved IVF, og kanskje klare det på den naturlige måten, annbefales alternativ behandling. (fotsoneterapi, akupunktur e.l.) Det benytter jeg meg av.
Ellers er det vitaminer og mineraler som gjelder.
Folat
Vitamin B (viktig for celleproduksjonen)
Vitamin C (for opptak av jern, viktig for veksten av og nydannelse av celler)
magnesium (for kroppens opptak av kalsium, C-vitamin, fosfor, natrium og kalium)
fettsyrer (jeg anbefaler Udo's Choise som inneholder omega 3, 6 og 9. Disse fettsyrene er viktige for kroppens hormon produksjon og fosterets utvikling.

Spektro er et bra kosttilskudd for oss prøvere. Selv foretrekker jeg Tahitian Noni juice. Det bruker jeg, og spesielt nå som jeg skal igjennom et nytt ICSI forsøk.

Mannen bør ta:
Vitamin B
Sink og selen (for svømmerene)
Udo's Choise

Håper dette hjelper deg litt!

mvh

Mathilde
29-09-2003, 16:01
OBS OBS Folat er et B-Vitamin så tar du Folat må du ikke ta B-vitamin i tilegg (Smør på flesk,det er viktig å ikke få for mye).
Spektro er multivitaminer og er helt enig i at dette er et meget bra produkt,det inneholder mange vitaminer/mineraler.Det som er viktig er og ikke overdrive.Tar man mulitvitaminer trenger man ikke ta andre vitaminer/mineraler fordi multivitaminer inneholder alt.

Mathilde- jobber i legemiddelindustrien

Tossi
29-09-2003, 16:40
OBS OBS Folat er et B-Vitamin så tar du Folat må du ikke ta B-vitamin i tilegg (Smør på flesk,det er viktig å ikke få for mye).
Jeg trodde man måtte sørge for å få nok av alle B-vitaminene, folat er jo bare ett..? Hva med bl.a. B1 og B6?

Jumpy
29-09-2003, 22:30
Jeg trodde man måtte sørge for å få nok av alle B-vitaminene, folat er jo bare ett..? Hva med bl.a. B1 og B6?
Du har helt rett. Man trenger alle B-vitaminene, (normalt får man nok av disse gjennom kosten) - men når man planlegger graviditet bør man ta ekstra tilskudd av folat.
Det er egentlig ikke noe problem å spise både folat-tilskudd og multivitaminer. B-vitaminer er vannløselige og det kroppen ikke har bruk for blir skilt ut av kroppen gjennom urinen.

Jeg for min del spiser "Gravid" fra Nycoplus,- som er et multivitamin/mineraltilskudd med anbefalt mengde folinsyre sammen med de øvrige vitaminene. I tillegg tar jeg litt ekstra C-vitamin og en E-vitamin tablett av og til.

Synnøve
30-09-2003, 18:31
Tusen takk for mange fornuftige svar! Da er det bare å skrive handleliste og dra til apotek/ helsekost :)

Klem fra Synnøve

Sever
30-09-2003, 18:56
Jeg tar Spectro multivitamin og en folsyretablett i tillegg (Spectroen inneholder bare 200 mg. folsyre) I tillegg blir det av og til en skje tran. Jeg har aldri røkt, og jeg prøver å ha et sunnt kosthold.