Vis full versjon : Julekaker
:nissefar: Snart jul :nissefar:
Har så smått begynt å tenke på forberedelsene :advent:
Hvilke julekaker pleier dere å lage til jul?
Colakaker, kakemenn og pepperkaker tenkte jeg å lage i år :nam:
Har dere noen kaketips og oppskrifter på gode julekaker?
:juletre:
Må bare spørre hva colakaker er???
Selv så pleier eg ikke å bake noe særlig selv, får litt fra mutteren.
Kanskje eg skal prøve meg på noe i år??
I år skal jeg bake pepperkaker, og delfiakake.
I år har jeg tenkt og bake kanelstenger og pepperkaker.
Får vel litt kromkake av mamma :)
Må bare spørre hva colakaker er???
Selv så pleier eg ikke å bake noe særlig selv, får litt fra mutteren.
Kanskje eg skal prøve meg på noe i år??
Colakaker:
200 g. smør
200 g. sukker
1 ss. mørk sirup
1 ts. vaniljesukker
2 ts. natron
300 g. hvetemel
Trill deigen til 4 stenger på en bakeplate med god avstand. Stek dem lysebrune på ca. 180 grader ca. 10 min.
Skjær på skrå til passelige kaker mens de er varme!
Min favoritt :nikker:
I år skal jeg bake pepperkaker, og delfiakake.
Ja, der ga du meg ett godt tips :nikker:
Delfiakake er jo kjempe deilig :sikle: Har du en bra oppskrift på den?
:juletre:
Cola kaker er godt! Fikk oppskrift av en trøndersk venninne. Som litt språk og dialekt opptatt, tror jeg at navnet colakaker kommer av at cola betyr karamell på svensk og at kakene smaker litt karamell... Er jeg helt på jordet nå, eller?
Hvis du sjekker delfiafett pakken i butikken, så står oppskriften der. Husker den ikke i hodet nå.
Colakaker:
200 g. smør
200 g. sukker
1 ss. mørk sirup
1 ts. vaniljesukker
2 ts. natron
300 g. hvetemel
Trill deigen til 4 stenger på en bakeplate med god avstand. Stek dem lysebrune på ca. 180 grader ca. 10 min.
Skjær på skrå til passelige kaker mens de er varme!
Min favoritt :nikker:
Høres veldig ut som de bestemor lagde før, bare at hun strødde mandler på toppen. :nam:
Selv skal jeg lage pepperkaker, men mest til å henge som pynt i vinduet, chockolate chip cookies, delfiakake og muligens kakemenn. Kan hende det blir noe mere, får se ann tiden. Og så må jeg lage kromkaker, fikk kromkakejern til jul i fjor.
Hvis du sjekker delfiafett pakken i butikken, så står oppskriften der. Husker den ikke i hodet nå.
Ja det er den oppskriften jeg pleier å bruke.:nikker: Delfiakake er kjempe godt!
Lillekos
14-11-2004, 19:50
Blir ikke å bake denne julen. Skal hjem til jul, så mamma har vel bakt så det holder tenker jeg. Men jeg bakte i fjor. :) bakte pepperkaker som jeg pyntet og skrev god jul på og ga bort i julegave...:)
Hjemme hos oss blir det alltid for mye kaker. Jeg elsker å bake, men er ikke så veldig glad i å spise dem. (Liker ikke å få 5 ekstra å jobbe med etter jul nå som jeg har klart å ta av ca 5 kg på 1 år)
Men pepperkaker blir det, smultringer også. Kanskje en krydderkake, er så godt til gløgg. Ingen av oss er egentlig hjemme i julen. Jeg feirer julaften med mine foreldre og søsken og samboeren min med sin familie. Resten av julen er annenhver dag. Blir nok slik til vi gifter oss en gang. (Selv om jeg ikke er helt happy med tanke på å måtte ha ribbe på julaften hver andre år. Hos foreldrene mine har det gått i kalkun de siste 20 årene.)
Cola kaker er godt! Fikk oppskrift av en trøndersk venninne. Som litt språk og dialekt opptatt, tror jeg at navnet colakaker kommer av at cola betyr karamell på svensk og at kakene smaker litt karamell... Er jeg helt på jordet nå, eller?
Ja, det kan nok stemme :nikker: Smaker litt karamell av colakakene, de er sååå gode :nam: gleder meg :nikker:
Fant noen oppskrifter på nettet, bla. denne liker jeg veldig godt :nikker:
kokosmakroner
6 eggehviter
450 g. melis
450 g. kokosmasse
2 ts. bakepulver
1/2 ts. vaniljesukker
Pisk eggehvitene stive. Deretter sammen med melisen over varmt dampende vann i 10 minutter (sett bollen over en kjele med småkokende vann). Rør så i kokosmassen, bakepulver og vaniljesukker.
Sett topper på en plate med en spiseskje.
Stek ved 170 grader i ca. 10 minutter.
Vent litt med å ta dem av bakepapiret.
Blåklokken
14-11-2004, 22:57
Noen som vet hva delfiafett faktisk er? Vil gjerne lage delfiakake, men det selges nok ikke delfiafett her i USA. Kan noe annet brukes istedenfor?
Takk!
Starlight
14-11-2004, 23:11
Blir vel hvertfall pepperkaker og ett pepperkakehus med guttungen.
Også pleier vi å lage litt marsipankuler.
Prøvde meg på smultringer i fjor, men det gikk ikke så greit gitt. Enten ble de rå inni, ellers så ble de sprøstekt :flau:
Ja, også sånne sjokolade-ris kaker, mannen elsker de :nikker:
Noen som vet hva delfiafett faktisk er? Vil gjerne lage delfiakake, men det selges nok ikke delfiafett her i USA. Kan noe annet brukes istedenfor?
Takk!
Jeg kan sjekke på jobb i morgen, tror det er kokosfett, men er ikke helt sikker.
Takk!
Delfiafett er kokosfett :nikker:
Vet ikke hvordan det blir å erstatte delfiafett med vanlig kokosfett. Delfiafett smaker jo ingenting, i motsetning til kokosfett som smaker kokos :undrer:
Blåklokken
15-11-2004, 16:55
Takk til dere begge, Grete og Malene!:)
Ja, også sånne sjokolade-ris kaker, mannen elsker de :nikker:
Å ja..de er jo så gode :nikker:
Hvilken oppskrift bruker du? :sikler:
Kan man bruke lys sjokolade på de?
Synes lys sjokolade er best skjønner du :nikker:
Jeg skal bake masse julekaker i år :)
Pleier i grunnen alltid bake masse til jul, men i år skal jeg virkelig kose meg med julebaksten. Min første jul uten eksamensjag :jippi:
Skal bake: - Pepperkaker med lille gutten min (stesønnen min) Blir
ikke jul uten pepperkakehus!
- Krumkaker med mamma. Godt å være to når man baker det..
- Mandelpinsvin. Mmm.. nydelige "marengs-mandel kaker"
- Berlinerkranser
- Sandkaker med besta mi. Har aldri bakt disse før, men i år
skal besta lære meg
- Sprut og Serinakaker med venninner
I tillegg får jeg hvert år kransekake og smultringer av svigermor.
Jeg bare elsker julekaker. Godt jeg har høy forbrenning. ellers hadde jeg sikkert lagt på meg 20 kg hver jul ;)
Tidl. bruker
15-11-2004, 19:47
Åååå, gleder meg til å k jenne lukten av nybakte julekaker!
Her i huset blir det:
*Krumkaker
*Pepperkaker
*Sirupssnipper
*Kokosmakroner
*Kanskje bordstabelsbakkels(vet ikke om det er det de heter, men det er nå det vi kaller dem ihvertfall!)
*Kransekakestenger
Masse rundstykker:glis:
Ingenting slår hjemmebakte (og verdens beste;)) rundstykker, med hjemmelaget lammerull, kokt fenalår(ja kokt, det er nydelig), hjemmelaget type-italiensk-salat, og hjemmelaget sylte, og for ikke å snakke om sild da.
Himmel som jeg ble sulten nå!
Åååå, gleder meg til å k jenne lukten av nybakte julekaker!
Her i huset blir det:
*Sirupssnipper
Ja :nikker: Det vil jeg også bake, er det vanskelig tro :vetikke:
Masse rundstykker:glis:
Ingenting slår hjemmebakte (og verdens beste;)) rundstykker, med hjemmelaget lammerull, kokt fenalår(ja kokt, det er nydelig), hjemmelaget type-italiensk-salat, og hjemmelaget sylte, og for ikke å snakke om sild da.
Himmel som jeg ble sulten nå!
Flittig du er da :nikker:
Skal du virkelig lage alt det, det må jeg si :nam:
Holder meg til bakst i år jeg :flau:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.