Vis full versjon : Hvilken julekake er best?
No nærma det seg jul, og det er på tide å begynne med julebaksten! :nikker:
Kva slags julekake lika du best? :nam:
Det er berre lov å krysse av for ein, for eg vil vite kva for ein du syns er aller best! :blunke:
Lyse kakemenner..Nam nam.. :sikle: :sikle:
Hasselnøttmakroner og Krumkaker er jevnstilt! I tillegg har jeg en selvkomponert oppskrift på noen småkaker som etter hvert har blitt en selvfølgelighet på kakefatet her i huset.
Hva i all verden er colakaker?
Tidl. bruker
15-11-2004, 14:13
:sikler: BERLINERKRANSER!!! (De alt for få som blir laget etter at halve deigen er spist opp :flau: )
Hadde eg berre fått ein type julekake, hadde eg nok valgt silkekaker...
Ellers kjem berlinekranser som ein god nummer to!
Her var det flere sorter jeg aldri har hørt om! Mine favoritter er
1) Julekake med smør og brunost (vel å merke uten sukat. Det er en styggedom uten sidestykke! :spy: )
2) Pepperkakedeig (og kjøpte pepperkaker)
3) Serinakakedeig
:nam:
Colakaker???
Hva i all verden er colakaker?
Finn ikkje den oppskrifta eg har brukt, så her er Malene si:
Colakaker:
200 g. smør
200 g. sukker
1 ss. mørk sirup
1 ts. vaniljesukker
2 ts. natron
300 g. hvetemel
Trill deigen til 4 stenger på en bakeplate med god avstand.
Stek dem lysebrune på ca. 180 grader ca. 10 min.
Skjær på skrå til passelige kaker mens de er varme
Dei er kjempegode!:nikker:
Cola kaker er godt da, men hvite kakemenn - ingen over, ingen ved siden - etter min mening!!!:nikker:
Helene Harefrøken
15-11-2004, 14:38
Tyskeskiver er min favoritt julekake. Det er noe bestemoren min pleier å bake hver jul. Colakaker har jeg aldri hørt om jeg.. Enig med deg om sukater Elinblu æsj! Men julekake er kjempegodt uten
snartmintur?
15-11-2004, 14:51
Min favoritt er konfektkaker! :sikler:
Det er småkaker med sjokoladebiter og mandelbiter i. Nesten som Maryland Cookies (kjeksen) Bare myyye bedre! :nikker:
(må alltid lage dobbel porsjon, deigen er også himmelsk god!!):flau:
Tidl. bruker
15-11-2004, 14:53
Min favoritt er konfektkaker! :sikler:
Det er småkaker med sjokoladebiter og mandelbiter i. Nesten som Maryland Cookies (kjeksen) Bare myyye bedre! :nikker:
(må alltid lage dobbel porsjon, deigen er også himmelsk god!!):flau:
Kan'ke jeg være så snill å få oppskriften 'a? :ber: Jeg er på jakt etter noen nye sorter å prøve i år.
Risboller :sikler: Jeg og venninna mi begynte i fjor med å bake julekaker sammen, både fordi det er sosialt og fordi man da kan lage doble oppskrifter slik at man slipper å stå flere kvelder på rad. Da vi skulle bake risboller måtte vi gange oppskriften med 4 (eller var det 6-8?) for å få mange nok :rødme: Tror nok vi er to skikkelige kakemons :fnise:
Ellers liker jeg nesten alle julekaker, men er ikke så veldig glad i pepperkaker da.. Men det er en annen historie ;)
snartmintur?
15-11-2004, 15:04
Kan'ke jeg være så snill å få oppskriften 'a? :ber: Jeg er på jakt etter noen nye sorter å prøve i år.
Finner den ikke etter flyttingen.... Må få den på nytt fra mor!
Men det hadde vel vært en ide med julekakeoppskrifter-tråd?? (eller finnes det en allerede??)
Kung Oscar Pepperkaker (er det det de heter?) som man får kjøpt i butikken er kjempegode. (De er runde.)
Pepperkakene i rund metall-kakeboks (rød med litt mønster) er også gode, de er også runde.
Ellers er jeg ikke så fryktelig glad i kaker, og hjemmebakte pepperkaker er jeg ikke noe glad i. (Bortsett fra de som stekes av deigen til Ikea, de var faktisk helt ok.)
Er Sarah Bernhard julekake? Den er veldig god (og veldig, veldig farlig).
Stjernemix
15-11-2004, 15:20
Colakaker og Sarah Bernhard er de eneste julekaker jeg liker!
Stjernemix
15-11-2004, 15:21
[Er Sarah Bernhard julekake? Den er veldig god (og veldig, veldig farlig).[/QUOTE]
Hos meg er Sarah Bernhard julekaker:sparke:
Lykkeliten
15-11-2004, 15:24
Kakemenn og smultringer
(må selvsagt være hjemmelaget. Kjøpte smaker vann og gusj :urk: )
Er Sarah Bernhard julekake? Den er veldig god (og veldig, veldig farlig).
Du har vel ikkje sånn tilfeldigvis ei oppskrift på Sarah Bernhard?
Har ikkje smakt det eg... :sparke:
Jeg er ikke så glad i julekaker, her i huset lages det i steden 7 (eller flere) sorter konfekt, og da er mine hjemmekomponerte pistasjipan-kuler favoritten (man lager marsipan av malte pistasje-nøtter istedenfor mandler, putter nougat inni og trekker med hvit og mørk sjokolade. NAMNAM!
Elinblu: Sukat =:kvalm: :spy: :blæ:
Kung Oscar Pepperkaker (er det det de heter?) som man får kjøpt i butikken er kjempegode. (De er runde.)
Pepperkakene i rund metall-kakeboks (rød med litt mønster) er også gode, de er også runde.
Disse to er mine favoritter også! :highfive: De siste fås bl.a. på Tybring Gjedde, men i fjor så jeg dem også på Rimi.
*noterer bak øret: stikk innom Rimi i dag. Kung Oscar-esken er tom!*
Jeg er ikke så glad i julekaker, her i huset lages det i steden 7 (eller flere) sorter konfekt, og da er mine hjemmekomponerte pistasjipan-kuler favoritten (man lager marsipan av malte pistasje-nøtter istedenfor mandler, putter nougat inni og tekker med hvit og mørk sjokolade. NAMNAM!
Ja, ikke sant! :dulte:
Hørtes godt ut med pistasjipan-kuler! :knegg: Vi har juleverksted med et vennepar hvert år, der vi lager marsipankonfekt og brente mandler. Hjemmelagde julekaker er det verre med, for å si det pent. Fant en boks med hjemmelagde pepperkaker oppå skapet i sommer (vel, de var lagd av deig fra Baker Hansen, hvorav omtrent halvparten i sin tid gikk rett i munnen). Årgang? 2000, tror jeg. :rødme:
Stjernemix
15-11-2004, 15:43
Du har vel ikkje sånn tilfeldigvis ei oppskrift på Sarah Bernhard?
Har ikkje smakt det eg... :sparke:
Det finns nok flere typer Sarah Bernhard,men her kommer min oppskrift:blunke:
Makroner:
200g malte mandler
200g melis
3-4eggehviter - stivpiskes og røres forsiktig inn i blandingen.
Sett de med ts på plate, stekes på 175grader i 15min
Fyll
150g smør
2dl melis
3-4eggeplommer
2ss kakao
eller
4eggeplommer
1/2dl fløte
125g suller
litt vanilje sukker (bruker 1/2ts)
100g smør
(den oppskriften bruker jeg)
Halvdeles av smøret kokes med alt det andre, røres hele tiden i noen min.
Avkjøles litt,ha i resten av smøret.
Oppå
200-250g sjokolade
4ts olje
Smelter det i en gryte!
Tar fyllet på makroner så sjokoladetrekket så lar jeg det stivne i kjølerommet!!
Måtte bare lage en spørreundersøkelse (http://www.snartgravid.com/plassen/showthread.php?t=31492), jeg. :sparke:
Det finns nok flere typer Sarah Bernhard,men her kommer min oppskrift:blunke:
Makroner:
200g malte mandler
200g melis
3-4eggehviter - stivpiskes og røres forsiktig inn i blandingen.
Sett de med ts på plate, stekes på 175grader i 15min
Fyll
150g smør
2dl melis
3-4eggeplommer
2ss kakao
eller
4eggeplommer
1/2dl fløte
125g suller
litt vanilje sukker (bruker 1/2ts)
100g smør
(den oppskriften bruker jeg)
Halvdeles av smøret kokes med alt det andre, røres hele tiden i noen min.
Avkjøles litt,ha i resten av smøret.
Oppå
200-250g sjokolade
4ts olje
Smelter det i en gryte!
Tar fyllet på makroner så sjokoladetrekket så lar jeg det stivne i kjølerommet!!
nam,nam
Silkekaker! de er så gode.... Hmm.. fikk lyst på nå jeg.. :sikle:
SeptemberSol
15-11-2004, 16:43
Pepperkaker i alle varianter og variasjoner, kjøpte som hjemmelagede... Alt går ned med stor apetitt!! :sikler:
Ingen jul uten pepperkaker og pepperkakehus
Må innrømme at kanelstenger er det beste jeg kan få i jula. På en god andre plass kommer pepperkaker.
Veslemøy
15-11-2004, 19:21
Pepperkaker,kokosmakroner og havreflak.. Det er mine favoritter :sikler:
Tidl. bruker
15-11-2004, 19:51
Hasselnøttmakroner og Krumkaker er jevnstilt! I tillegg har jeg en selvkomponert oppskrift på noen småkaker som etter hvert har blitt en selvfølgelighet på kakefatet her i huset.
Hva er hasselnøttmakroner? Hørtes jo potensielt meeeget godt ut....
Ellers tror jeg kanske krumkaker er en favoritt? Ihvertfall når de er nystekte....mmmmm....:sikler:
[QUOTE=Elinblu]
1) Julekake med smør og brunost (vel å merke uten sukat. Det er en styggedom uten sidestykke! :spy: )
[QUOTE]
Er det julebrød du mener her, Elinblu? For da er jeg enig, digger det. Det er ikke jul uten, og bland ikke inn vørterbrød...
Men, julekake har jeg aldri hørt om.
Eller kan det være forskjell på Vestlandet og Østlandet?
Baby_Angel
15-11-2004, 20:31
:sikler: No fikk eg lyst på julekaker:nikker:
Eg er kjempe glad i pepperkaker, gleder meg i hel til vi skal bake det,og pepper kake hus:nikker:
Finnes det andre navn på Silkekaker? Har en følelse av at jeg vet hva det er, men jeg tror jeg kaller det noe annet........... :nikker:
Jeg stemte annet...
Noe som mor har laget helt siden jeg var ganske liten:
Edelkonfekt
Det KAN minne om Maryland Cookies, men de er altså mye bedre! Særlig fordi jeg pleier å ta dobbelt så mye hakket sjokolade i dem som det står i oppskriften... :-)
Send en PM, så kan du få oppskriften
Spekelassier (hvite kakemenn) er aller best! :nam:
brune pinner er aller best, ingen jul uten
Stemte på pepperkaker!! Men da legger jeg til at det er flere sorter her som ikke er smakt. Har fisket til meg oppskrift på colapinner og kakemenner, skal prøve de i desember når jeg tar den siste ferieuka min......
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.