PDA

Vis full versjon : Må jeg ta lap???

henni
04-08-2003, 12:36
Hei jenter

Som noen av dere kanskje husker er vi godt i gang med utredningen. Mens jeg var på ferie hadde min gynekolog sendt inn en rekvisisjon på laparosopi og jeg står nå på venteliste på Ullevål(uten å gi beskjed til meg). Jeg hadde ikke fått gitt beskjed til min lege om at min mann har fått påvist dårlig sædkvalitet. (Han skal ta en ny test nå snart.) Da jeg nå isted fortalte dette til min lege, spurte jeg om det virkelig var nødvendig med lap på bakgrunn av det vi nå vet. Fikk beskjed om at dette måtte jeg bare gjennomføre og ville ikke foreta seg noe før dette var gjort:(.

Har ikke lyst til å ta LAP dersom det er hos han feilen ligger uansett:shakehead.
Alle andre prøver av meg er normale. Er det jeg som er teit eller:beklager:?
Vil ikke utsette kroppen min for mer enn nødvendig. Narkose og alt tatt i betraktning. Særlig med tanke på at ICSI muligvis er neste skritt uansett.??

Noe synspunkter???:confused:

:fin_dag2: fra henni

Villevilde
04-08-2003, 12:53
Skulle ikke tro dette var nødvendig, nei.. men dette tror jeg avhenger av hvilken lege du er hos og hvilket sykehus du evt skal ta prøverør på. Men jeg tror de fleste sender deg videre til ICSI dersom mannen har dårlige svømmere. For mitt tilfelle har jeg blitt sendt videre til IVF uten å ha tatt lap. Dette er fordi jeg har kort LF og mener dette er grunnen... Legen var enig og sendte derfor henvisning til IVF. Sykehuset har akseptert dette og vi er i systemet. Så jeg tror nok det er avh. av hvilken lege du kommer til. Håper det ordner seg. Kjedelig å måtte utføre inngrep som virker unødvendige...

henni
04-08-2003, 13:03
Ble litt sur på legen min som ikke ville diskutere dette med meg engang.... Tenkte å sende en søknad til Porsgrunn, men det må kanskje min lege gjøre? Jeg vil ikke la meg overkjøre av en lege og bli presset til å
utsette meg for en operasjon jeg ikke har lyst på:( og som kankje ikke er nødvendig.

Noen som vet om man må ha tatt lap før samtale i Porsgrunn?

:wave: henni (som vanligvis ikke er så inmari sur altså:hearts:)

Villevilde
04-08-2003, 13:06
Jeg skjønner deg veldig godt jeg. Vil bare sende deg en stoor :hug: . Håper virkelig du slipper lap. Vet dessverre ikke hvordan det fungerer i Porsgrunn...

Bergkrystall
04-08-2003, 13:25
Hei Henni!

Det skulle ikke være nødvendig å ta lap når det er konstatert dårlig sædkvalitet! Jeg hadde ringt IVF-avdelingen enten i Porsgrunn eller Ullevål for å høre hva de sier. Noen vil gjerne at det blir utført en laparoskopi, mens andre synes ikke det er nødvendig. Deretter hadde jeg bestilt time på Volvat e.l og fått en gynekolog der til å søke rett til IVF! (de kan sende søknader til offentlige sykehus også) Det koster en tusing, men det er det vel verdt ;) Ingen lege kan bestemme at du skal ta lap bare fordi det er det neste punktet på skjemaet deres (sånn følelse har jeg av og til!)

Håper det ordner seg.

:fin_dag2:

:hug:

Chiquita
04-08-2003, 23:04
Men det kan jo hende at legen vil at du skal igjennom en lap også, for å se om mannen din er det ENESTE problemet.... *bare tenker høyt*

Det kommer jo ann på HVOR dårlig sædkvaliteten er da, mener jeg - er den LITT dårlig, så er det jo greit å kartlegge andre mulige hindre også, men er den VELDIG dårlig og assistert befruktning er eneste utvei, da skjønner jeg ikke hvorfor du er henvist til Lap.
Vel, lykke til uansett

*klem*

Lusk
04-08-2003, 23:12
Chiquita: :latter: :latter: :latter:
- morsom 'signatur' du har -