PDA

Vis full versjon : Noen spørsmål ang. fuglehus

Blåklokken
22-11-2004, 23:05
Håper noen vet svarene på dette. Vi vil sette ut et fuglehus i hagen, kan det males først, med innendørs veggmaling? Ikke på innsiden, bare utsiden. Kan maling forgifte fuglene? Og det andre jeg håper noen vet, er hva en kan legge inni, som er mykt og varmt for dem? Kan en bruke bomull eller er det farlig? Er dopapir bedre, eller noe annet? :undrer:

Tusen takk for svar!:)

Veslemøy
22-11-2004, 23:10
Ville brukt oljemaling.. Tror ikke det kan forgifte fuglene..
Fuglene tror jeg ville ha brukt mose eller noe lignende hvis dem skulle ha innredet huset sitt..:)

Grete
22-11-2004, 23:11
Tenker du på fugle hus til å mate fugler i, eller fuglekasse som du henger opp, og de bruker til å lage rede i?

Vil jo tro det kan males ja, men bruker du innendørs maling, så vil jeg tro det kommer til å flasse av. Eneste er nok at det bør stå og lufte seg så det ikke er farlige gasser som kan være skadelig for fuglen.

Tror ikke du skal legge noe i. Ingen god begrunnelse for hvorfor.

Blåklokken
22-11-2004, 23:16
Grete,
Fuglehuset er mer til å lage rede i eller bruke når det blir kaldt og sånn. Det er et lite hull foran og sikkert lunt og godt om vinteren. Ikke sikkert det er nødvendig å ha noe nedi nei. Kanskje de vil velge det ut selv?:)

Det egner seg ikke så godt for mat egentlig. Vi tenkte vi skulle henge allslags mat rundt heller, fra greinene. Tror vi lar være å male det da. Vi har litt grønnfarge igjen fra å ha malt soverommet som vi kunne brukt. Det er sikkert tryggere å la være, tenker jeg.

Lillevips
22-11-2004, 23:19
Hei og hopp kjiære fugleelsker:nikker:

Tror nok du må bruke maling som er beregnet for utebruk, sånn at det tåler både regn og kulde. Ikke det at jeg er noen expert på fuglehus, men tror ikke man pleier å lege noe inni, det ordner de selv med kvister og mose osv... de er nok bare glade for tak over hodet, de krever vel ikke mer enn det:nikker:

Syns du er kjempeflink, hadde lyst å lage fuglemat å henge ut i nett, men litt kjipt da jeg bor i 5.etg i blokk:flau:

Blåklokken
22-11-2004, 23:22
Lillevips,
Med mindre du er veldig høyt oppe, så kan det hende et fuglenek hadde blitt populært med fuglene rundt hvor du bor. 5.etasje er jo litt høyt, men. Og så er det jo fint og julete og kikke ut på også innenfra.

Grete
22-11-2004, 23:26
Tenkte kanskje det var fugle kasse du mente ja. Da skal du ikke legge noe i, fuglene finner det de vil ha selv når de skal bygge rede.

Kassene blir ikke brukt om vinteren, men det kan være lurt å henge dem opp nå, i håp om å få en liten fugle familie til våren.

(iallefall blir ikke de vi har hjemme hos foreldrene mine det, fuglene finner seg andre steder å være om vinteren+ at de fuglene som er igjen her, er fulger som tåler kulde)

Lillevips
22-11-2004, 23:31
Lillevips,
Med mindre du er veldig høyt oppe, så kan det hende et fuglenek hadde blitt populært med fuglene rundt hvor du bor. 5.etasje er jo litt høyt, men. Og så er det jo fint og julete og kikke ut på også innenfra.Hi hi... naboene under meg hadde sikkert dødd av begeistring:skratte:
fikk lyst å prøve, bare for å se hvor mange klager jeg kommer til å få:skratte:

Blåklokken
22-11-2004, 23:35
Hadde det drysset ned på dem er du redd, Lillevips?:)

Lillevips
22-11-2004, 23:38
Hadde det drysset ned på dem er du redd, Lillevips?:)
Ser for meg et enormt gris, fuglenek i kilovis rett under vår veranda! En gjeng med sinte beboere som står på bakken og titter opp på vår leilighet og hytter med nevene og roper og er hysterisk:skratte: