PDA

Vis full versjon : Når teste?

vilje
01-10-2003, 12:28
Heisann :undrer:

Jeg har nylig sluttet pillen og vet av erfaring at syklusen er svært variabel. Har aldri hatt noen merkbare tegn til EL når jeg ikke har gått på pillen tidligere (Har heller ikke lett etter tegn)
Vet at det er vanlig å begynne å teste ca. 16 dager før forventet mens, men det blir vanskelig når man ikke aner når denne kommer. (blir litt dyrt å teste hver dag i ukesvis)
Har lest at tempen stiger først etter EL, vil en test fortsatt få utslag da?
Er det eventuelt noen symptomer man kan lete etter?

Skulle så gjerne hatt noen bevis på at det er EL i det hele tatt. Vet jo at det ikke er uvanlig at de uteblir...
Har med stor sannsynlighet PCO. Har lyst å se om kroppen fungerer som den skal før jeg evt. søker lege om hjelp.

Håper noen har noen gode råd å gi... :)

Vennlig hilsen

Vilje

(hvordan lager jeg forresten signatur??)

Nuta
01-10-2003, 14:45
Hei:)
Jeg har ikke så mange råd til deg, men temping hele syklusen er jo mye billigere enn EL tester! på pernilles hjemmeside og på FF klubben finner du mye om det:)

Her er en forklaring på hvordan du lager signatur:

Gå på "kontrollpanel" øverst på siden. Så inn på signatur. Der kan du lage signaturen din:)

vilje
01-10-2003, 15:01
Tusen takk skal du ha, tror jeg fikk laget meg en liten signatur......

Klem fra

Nuta
01-10-2003, 15:20
fin signatur da:) morsomt ordspill!

Mistral
01-10-2003, 15:39
Har lest at tempen stiger først etter EL, vil en test fortsatt få utslag da?
Er det eventuelt noen symptomer man kan lete etter?
Når du oppdager EL ved hjelp av tempen, er det for seint å teste. EL-testen blir nemlig positiv 12-36 timer før EL (og er vanligvis negativ på selve EL-dagen og i dagene deretter), mens tempen stiger først etter EL.

Men temping er ikke bare billigere enn EL-tester, det er også den sikreste metoden for å finne ut om du virkelig har EL. EL-tester kan nemlig være positive selv om du ikke har EL (riktignok hører det vel til sjeldenhetene, men likevel). Så hvis du finner EL ved hjelp av tempen, er EL-tester helt overflødige.

Fordelen med EL-tester er selvsagt at du får et forvarsel, og kan hale mannen med til køys i rette øyeblikk. Når tempen stiger er det for seint...

Av andre tegn på EL kan du sjekke utfloden (http://www.pernille.info/utflod.htm) og livmortappens plassering (http://www.pernille.info/livmortapp.htm), selv om ingen av disse indikatorene gir deg noen garanti for at du har EL slik tempen gjør.

Lykke til!