PDA

Vis full versjon : Menssmerter - spørreundersøkelse

Keira
24-11-2004, 19:17
Når mensen kommer... har dere store smerter da, eller slipper dere billig unna?

Er bare veldig nysgjerrig på dette, siden jeg har enormt mye smerter selv. Er slik at jeg så vidt orker å gå på jobb den første dagen, men da må jeg hive innpå noen doser med naproxen først. Jeg blør i tillegg veldig mye og lenge.. i hvertfall i en uke. Ofte føles det litt urettferdig, but that's life I guess.

Keira
24-11-2004, 19:20
:tante: :tante: :tante: :tante: :tante: :tante: :tante: Er i hvertfall ikke kjekt med besøk av tanta når vi ikke vil ha den, og i tillegg oppfører den seg som et krapyl!!!!

Caprini
24-11-2004, 19:32
Jeg har smerter når jeg har mensen, må alltid ta smertestillendes. Det er bedre når jeg bruker P-piller/p-plaster. Både min mor og søster har så sterke smerter at de ikke kommer seg på jobb/skole en gang.

Teeny
24-11-2004, 19:37
Før jeg begynte med p-piller brukte jeg aldri å kjenne antydninger til menssmerter engang. I løpet av det siste halve året jeg gikk på pillene ble menssmertene sterkere og sterkere for hver syklus. Det første året etter at jeg slutta med dem hadde jeg nesten ikke menssmerter igjen, men de har kommet litt tilbake de siste månedene. Har som regel kun 1 eller 2 dager med moderate smerter om jeg i det hele tatt har smerter, så hos meg varierer det veldig :nikker:

Lara Croft
24-11-2004, 19:47
Har aldri hatt noe smerter i forbindelse med mensen mens jeg gikk på p-piller.
Men etter jeg sluttet, har det blitt ganske ille ja :furie:

mor til GA
24-11-2004, 19:47
Dette varierer mye fra hver gang! noe ganger kan jeg vri meg i smerter (nesten som at man skulle tru at jeg hadde veer!) og andre ganger går det som om ingenting var på gang! Irriterende at dette skal variere med bruker Naproxen hvis det blir for voldsomt!

Tidl. bruker
24-11-2004, 19:58
Det varierer. Som regel er det bare en del kramper som et par paracet klarer å holde i sjakk. Et par ganger har jeg fått skikkelige "anfall". Da har jeg fått massive kramper, diarè, jeg spyr og kaldsvetter(nesten som en seriøs matforgiftning). Jeg har ligget i fosterstilling på offentlig toalett, og spydd i vasken i klasserommet. Og jeg har ikke brydd meg. Det eneste jeg tenker på da, er å komme meg hjem...

Var derfor jeg begynte på p-pillen en gang i fortiden.

Flubberworm
24-11-2004, 20:00
Hadde sterke smerter før jeg fikk barn, men etterpå merker jeg knapt at tanta er på vei :)

Pernille
24-11-2004, 20:03
Jeg har blitt velsignet med null menssmerter etter fødslene. :lettet: Ingenting som er så galt at det ikke er godt for noe...

Mari
24-11-2004, 20:17
Har slitt mye med menssmerter jeg også, men denne måneden hadde jeg ikke hatt noen i hele tatt:woohoo:
Lurer på om det kan være fordi jeg har begynt med Bio-marin.. Det står nemlig om Bio-marin pluss at: "Flere studier viser at fiskeolje kan redusere graden av menstruasjonssmerter."

Så spis i vei jenter -det skal ikke være nødvendig og ha vondt under den ufrivillige :tante: tida!

:klemme:

annalovinda
24-11-2004, 20:17
Jeg har lite eller ingen smerter. Om jeg drikker lite kan jeg kjenne noe mer. Før i tiden hadde jeg som oftest bare litt ubehag på dag 2, men i nyere tid (de siste 6 - 12 mnd?) har jeg kjent litt ubehag dagen før mensen er ventet. Jeg kan imidlertid huske et par ganger i fortiden at jeg har hatt noe mer vondt, men det er bare to eller tre ganger.

Keira
24-11-2004, 21:30
Et par ganger har jeg fått skikkelige "anfall". Da har jeg fått massive kramper, diarè, jeg spyr og kaldsvetter(nesten som en seriøs matforgiftning). Var derfor jeg begynte på p-pillen en gang i fortiden.
Det som er mitt problem, er at jeg har det slik som dette så og si HVER eneste måned de to første dagene av menstruasjonsperioden. Er helt pyton. Jeg må også ofte legge meg i fosterstilling, og presse hendene hardt på magen. Skulle helst hatt med meg varmeflasken min overalt. Jeg har hatt det slik som dette siden jeg begynte å menstruere for mange år siden, og begynte også på p-piller for å dempe disse smertene. Når jeg gikk på pillene blødde jeg bare såvidt, og hadde så og si ingen smerter. Av og til nå - når jeg aldri blir gravid skulle jeg faktisk ønske at jeg kunne begynne på pillene igjen. Men det kan jeg jo ikke. :lei_seg:

For jeg ønsker meg en :baby: nå!!! :nikker:

I tillegg så jobber jeg i barnehage, og da er det ikke alltid like lett når disse smerte-seansene slår ut for fullt. Kan jo ikke akkurat si til barna at nå må jeg krølle meg sammen på gulvet for jeg har så vondt. Kan ikke bare stikke ut heller viss jeg er midt oppi noe sammen med barna. Men det går nå på et vis...! :nikker:

Beate
24-11-2004, 21:51
jeg har dessverrre så sterke smerter de to første dagene i mens at jeg ligger hjemme alene. kan ikke gå på jobb eller lage avtaler eller møter da.
jeg tar sterke smertestillende noen ganger. med rød trekant på. de heter paralgin forte. noen som vet om dette er ugunstig med tanke på å skulle bli gravid? jeg bruker disse ca annenhver mnd under mensen.

Lish
24-11-2004, 22:02
Varierer veldig fra gang til gang. Noen ganger er det kjempe vondt, mens andre ganger merker jeg det nesten ikke.

Malin
24-11-2004, 22:20
Jeg kjenner littegrann 1dagen.. Hender jeg kjenner litt murringer dagen før også. Men er ikke no sånn voldsomt eller sånn at det hindrer meg i noe..
Litt murringer bare, så slipper vel ganske billig unna...:nikker:

Lilly80
25-11-2004, 11:06
Jeg er en av de litt heldige. Hadde mye vondt før (de 3-4 første årene). Etter at jeg begynte på diverse p-produkter (p-sprøyte, nå p-plaster) har mensen bare vært noe som kom liksom. Kan jo henge sammen med at mensen er unaturlig nå. Får se hvordan det går når jeg en gang slutter og vi begynner å prøve på :baby: .

Hjolto
25-11-2004, 11:22
Hadde utrolige menssmerter før jeg fikk Lillegull, var rett og slett sengeliggende:(
Men, nå etter graviditet og fødsel (Lillegull er 2år) kjenner jeg bare litt murring når jeg har mensen.

Hjolto
25-11-2004, 11:25
jeg har dessverrre så sterke smerter de to første dagene i mens at jeg ligger hjemme alene. kan ikke gå på jobb eller lage avtaler eller møter da.
jeg tar sterke smertestillende noen ganger. med rød trekant på. de heter paralgin forte. noen som vet om dette er ugunstig med tanke på å skulle bli gravid? jeg bruker disse ca annenhver mnd under mensen.
Jeg brukte Naprosyn før. Disse skal ha en mye bedre virkning på menssmerter. Paralgin Forte er rene smertestillende, men Naprosyn er muskelavslappende.

maya80
25-11-2004, 11:57
Jeg har blitt velsignet med null menssmerter etter fødslene. :lettet: Ingenting som er så galt at det ikke er godt for noe...
Samma her, det forsvant etter att jeg hadde født

Tussi jenta
25-11-2004, 12:20
Motsatt av dere som har fått det enklere etter dere fikk barn jeg da. Før jeg fikk datteren min hadde jeg aldri noensinne vondt, visste ikke hva mensensmerter var og i tilegg blødde jeg veldig lite og kun i noen få dager. Etter jeg fikk datteren min, har jeg begynnt og blø 3 ganger så mye og dobbelt så lenge og har fått skikkelige mensensmerter. Så jeg får da virkelig ikke håpe att det skal bli ennå verre etter jeg får ett barn til.

Skulle gjerne likt og ha det tilbake til sånn det var før, jeg hater virkelig mensen.

venterpånr2
25-11-2004, 12:44
Denne skulle jeg egentlig slette...

venterpånr2
25-11-2004, 12:45
Motsatt av dere som har fått det enklere etter dere fikk barn jeg da. Før jeg fikk datteren min hadde jeg aldri noensinne vondt, visste ikke hva mensensmerter var og i tilegg blødde jeg veldig lite og kun i noen få dager. Etter jeg fikk datteren min, har jeg begynnt og blø 3 ganger så mye og dobbelt så lenge og har fått skikkelige mensensmerter. Så jeg får da virkelig ikke håpe att det skal bli ennå verre etter jeg får ett barn til.

Skulle gjerne likt og ha det tilbake til sånn det var før, jeg hater virkelig mensen.
Signerer denne jeg!

Bambine
25-11-2004, 21:05
Jeg plages endel med mensensmerter. Ofte blir det så intense smerter at jeg bare krøker meg sammen i krampe :lei_seg:

Tidl. bruker
25-11-2004, 21:08
Kjenner det så og si ikke i det hele tatt.
Tror sambo "kjenner" det bedre enn meg, for humøret mitt svartner betraktelig rett før mensen.:flau:

Baby_Angel
25-11-2004, 23:19
Har ikkje mensen smerter i det heile tatt! Kjenner ikkje at den kommer ein gang:skratte: MEN, da eg gjekk på p-piller hadde eg j**** mensen smerter! Berre glad til å sleppe dei eg:nikker:

Men får litt vondt i hjertet mitt når :furie: kommer da, er jo ikkje ønska...:flau:

Tidl. bruker
26-11-2004, 11:24
Det har heldigvis blitt mye bedre etter at barna ble født. Da jeg var yngre, var jeg så dårlig med smerter, kaldsvette og :spy: at jeg lå den første dagen hver syklus. :himle:

Nå kjenner jeg enkelte små tak i magen som er helt greit.

*kattungen*
26-11-2004, 11:27
jeg har endsel smerter....men det går liksom greit!!
:kryss: :lykke: :klemme:

Keira
26-11-2004, 22:31
Stakkars deg Beate. Dette hørtes ikke kjekt ut. Men kan jeg spørre deg om noe? Hvordan gjør du dette i forhold til jobb? Bruker du egenmelding hver gang du holder deg hjemme, eller har du avtale med lege om sykemelding??

Når det gjelder parlagin forte, så er jeg ikke sikker på om dette er så gunstig nå når du er prøver, men kanskje det går greit viss du ikke tar mer enn et par...! Jeg spurte i hvertfall legen min om naproxen (men dette er jo mye mildere enn parlagin forte - men likevel uheldig når du prøver å bli gravid/er gravid pga fare for spontanabort, el at egget ikke vil feste seg o.l) å hun sa at det ikke skulle ha innvirkning så lenge jeg bare tok et par i måneden. Men du kunne jo hørt med legen din.

buzz
26-11-2004, 22:37
. Et par ganger har jeg fått skikkelige "anfall". Da har jeg fått massive kramper, diarè, jeg spyr og kaldsvetter(nesten som en seriøs matforgiftning). Jeg har ligget i fosterstilling på offentlig toalett, og spydd i vasken i klasserommet. Og jeg har ikke brydd meg. Det eneste jeg tenker på da, er å komme meg hjem...

Var derfor jeg begynte på p-pillen en gang i fortiden.
Jeg har alltid hatt store smerter.Har funnet ut at jeg må ta Naproxen før smertene tar sikkelig tak i.Gjør jeg ikke det, så kan hende at jeg havner på sykehuset. Det har nemlig skjedd at legene trodde at jeg hadde matforgiftning, og jeg ble innlagt på sykehuset. Det hjalp ikke å si at alt elendighet skyldes mensen.Jeg hadde nemlig hold på å spy innvollene ut(sorry detaljer),klarte ikke å slutte å spy. Så her i gården taes tabletter med en gang :tante: melder ankomsten. Første 2 dagene er de verste.

Elsie
27-11-2004, 02:04
Kjenner ingen verdens ting og humøret er på topp.
Jeg har sluppet unna utrolig billig. Aldri hatt plager ved mens.

thea_84
27-11-2004, 04:20
jeg slipper aldri unna. store smerter ligger bare å vrir meg. heldigvis så jobber jeg om natten, sånn at smertene ikke kommer før jeg er ferdig på jobb om morgenen.
så er de nesten borde da jeg drar på jobb igjen

Beate
27-11-2004, 10:51
[QUOTE=Keira]Stakkars deg Beate. Dette hørtes ikke kjekt ut. Men kan jeg spørre deg om noe? Hvordan gjør du dette i forhold til jobb? Bruker du egenmelding hver gang du holder deg hjemme, eller har du avtale med lege om sykemelding??

hei og takk for svar Keira :klemme:
hva jobb angår er jeg selvstendig for tiden så det går på den måten greit.
men når jeg har mensen må jeg altså ofte ty til sterk lut. jeg har faktisk aldri spurt legen min hva disse tablettene kan gjøre mot en graviditet, da det ikke har vært aktuelt med barn før nå.
hvis tablettene kan gjøre at et egg ikke vil feste seg... det er jo faktisk to uker etter mens jeg har el...kan de påvirke så lenge som det da?
uansett: takk for tips! skal spørre legen hva jeg bør gjøre. :klemme:

Prøvekanin
27-11-2004, 11:35
Jeg hadde enorme menssmerter før jeg begynte på pilla, og det holdt seg heldigvis bra da jeg slutta på dem også. Men da det var som verst var det bare å komme seg hjem fra skolen (den gangen) og ligge i fosterstilling og hyle som en tåkelur. Heldigvis hadde jeg jo ikke mensen så ofte akkurat... Etterhvert kom naproxen reseptfritt, og det hjalp veldig husker jeg. Naproxen er jo uheldig for fertiliteten, men det er jo litt usikkert hvor store doser og hvor sammenhengende disse må være for å ha noen effekt. Studiene av slike NSAIDs har vært gjort på giktpasienter som tar betennelsesdempende hver dag, så det er jo usikkert hvor stor effekt et par piller i mnd har. Men selv om det er to uker før neste EL, kan det ha en hypotetisk effekt, siden modningen av neste egg begynner allerede i begynnelsen av syklus. Paralgin Forte er ikke blant disse medikamentene så vidt jeg vet. Om det er farlig for et evt bittelite foster vet jeg ikke, men har man så enorme smerter under mensen er det nok liten sannsynlighet for at noe har festa seg der...

Lykke til med smertene Keira og Beate og dere andre!:klemme:

Beate
27-11-2004, 11:47
må innrømme at svaret ditt hjalp litt på humøret i dag :nikker:
takk så mye :klemme:

line74
27-11-2004, 19:36
Jeg har store menssmerter de 2 første dagene. Har mensen i 5 dager, de siste 3 dagene er smertene betydelig mindre. Går på paracet i 2-3 dager. Jeg kommer meg på jobb, men har måttet gå fra jobben et par ganger.

Stjernemix
27-11-2004, 22:12

:nikker:

Min søster gikk på paralgin forte når hun hadde mensen pga sterke menssmerter (er nå gravid),og hun hadde ingen problemer med å bli gravid!

Lilje
28-11-2004, 12:12
Før jeg fikk barn hadde jeg veldige smerter. Husker jeg var sengeliggende til tider når jeg gikk på ungdomsskolen og videregående.
Etter at jeg fikk barn har jeg ingen smerter mer :)

Spido
28-11-2004, 21:43
Jeg må svare ut i fra hvordan det er når jeg ikke bruker prevensjon: Jeg har såpass store smerter at om jeg ikke rekker å ta smertestillende i tide, klarer jeg ikke annet enn å ligge på magen mens smertene knar meg som en veivals, spyr og har diaré, og svimer av og til av. Jippi...:kvalm: :spy: :blæ: Ikke snakk om å gå på jobb. I den sammenheng er det jo greit å ha lange sykluser, men ikke når man skal til med prøving...

wildthing
29-11-2004, 04:48
Etterhvert kom naproxen reseptfritt, og det hjalp veldig husker jeg. Naproxen er jo uheldig for fertiliteten, men det er jo litt usikkert hvor store doser og hvor sammenhengende disse må være for å ha noen effekt.

OBS!

Jeg kjenner ikke spesielt til Naproxen, men har brukt en del NSAIDs. På disse står det oftest at kvinner i fertil alder MÅ bruke sikker prevensjon. Min lege har også instruert meg om å kutte ut disse når jeg forsøker å bli gravid. Jeg forstår det slik at faren for fosterskader er veldig stor. Dersom man bare bruker det når man har mensen, går det vel likevel an.

Paralgin Forte og Paracet er såvidt jeg forstår trygge medikamenter ved en eventuell graviditet.

Magedutta
29-11-2004, 05:41
Det har nylig kommet studier som viser at NSAID-preparater kan ha påvirkning på eggløsningen og gjøre at hele syklusen kan bli forstyrret. Naproxen er et slikt preparat, så man bør være forsiktig og rådføre seg med lege. Her er en link:
http://www.fub.no/cgi-bin/forum/YaBB.cgi?board=news;action=display;num=1073894951

Jeg er forøvrig en av de heldige som har lite plager i forbindelse med mensen. Relativt kraftig blødning, men det er også alt.

Hope63
30-11-2004, 22:57
Jeg trodde jeg hadde det helt jævlig under mensen, men jeg spyr ikke altså, ikke svimer jeg av heller!! Men det er ille nok, jeg klarer så vidt å kreke meg avgårde på jobb de to første dagene og blødningene er voldsomme. Mensen varer sjelden under en uke. Det ble mye bedre da jeg brukte hormon-spiral, og det skal jeg snart sette inn igjen. Det ser altså ikke ut til at det skal bli en liten :baby: på oss likevel :lei_seg:

RUNA
30-11-2004, 23:19
variere veldig hos meg. Men har som oftest litt mens murringer og litt verre smerter i korsryggen.. Noen mnd bedre og noen verre :nikker:..

66model
02-12-2004, 09:28
Ja, det var bedre når jeg gikk på p-piller (sluttet over 4 år siden). Jeg prøver å ikke ta naproxen, men lykkes ikke siden det er det eneste som hjelper meg.

Har hørt at man ikke skal ta naproxen når man prøver å bli gravid? Stemmer dette?
Hilsen en som skal teste seg on kun 2 dager....spent!:nikker:

wildthing
02-12-2004, 09:49
Har hørt at man ikke skal ta naproxen når man prøver å bli gravid? Stemmer dette?

:nikker:
Se på linken Magedutta har lagt inn på s 4

Bridget
02-12-2004, 11:11
Det varierer egentlig litt fra gang til gang. Når jeg gikk på p-piller visste jeg nøyaktig når den kom, så da tok jeg bare et par ibux noen timer før, også gikk det stort sett veldig greit. Har bare hatt mensen en gang etter at jeg sluttet, og da kjente jeg (bank-i-bordet!) nesten ingenting.