Vis full versjon : B-vitaminer (og lutealfase)?
Hadde tenkt å begynne med Nycoplus (?) multivitaminer for (kommende) gravide. Det skal tas to tabletter hver dag, som dekker alle behov inkludert de anbefalte 0,4 mg. med folat daglig.
MEN, jeg hadde i tillegg tenkt å ta ekstra tilskudd av B6 da jeg leste her forleden at det kunne ha positiv effekt på korte lutealfaser. Men jeg har ikke funnet rene B6-tilskudd, de er alltid i kombinasjon med B12 og folat. Også disse tablettene skal man ta 1-2 av daglig, og da er jeg i så fall oppe i 0,6-0,8 med folat. Nå er vel folat vannløselig og skilles ut av kroppen, men er det særlig gunstig å tilføre kroppen for store doser av dette over lengre tid?
Dessuten, ifølge TCOYF måtte man visstnok ta 200-600 mg B6 daglig for at det skulle ha effekt... Vil lavere doser ha noen som helst effekt, eller er man nødt til å opp i såpass ekstreme mengder? Da er man vel avhengig av å finne rene B6-tilskudd..? Og hva kan bivirkningene være av så høye doser?
Tidl. bruker
02-10-2003, 00:24
Bare sånn til info: De Nycomed Gravidpillene smaker helt pyton! Jeg har prøvd å true de i meg siden april og har så vidt spist ett brett. Må ut og kjøpe meg reine vitaminer og rein folat nå!
Etter hva apotekdamen fortalte meg, kan man ikke ta for mye b-vitamin, fordi den skilles ut i urinen. Men om man kan ta overdose av virkelig mye på en gang, det spurte jeg ikke om altså ...
B6 vitaminer fikk jeg i sprøyte-form under sist graviditet mot kvalme........
Bortsett fra det så skal det gå ann å kjøpe de for seg sel (alene).....på apoteket.
Som muslingen sier her så er de vannløselige og skilles ut gjennom urin.
Tror man skal opp i rimelig store doser for at det skal regnes som overdose, ja..............
Villevilde
02-10-2003, 09:50
B6 vitaminer kan du få kjøpt rene på helsekost. I Norge selges de med ganske lave doser. Jeg prøvde dette. Da tok jeg ti !! tabletter tror jeg om dagen. I Sverige selges de med mye større doser. Var bedre å få tak i slike der og da kun ta en om gangen.... Lykke til. Håper det hjelper!!
B6 vitaminer kan du få kjøpt rene på helsekost. I Norge selges de med ganske lave doser. Jeg prøvde dette. Da tok jeg ti !! tabletter tror jeg om dagen. I Sverige selges de med mye større doser. Var bedre å få tak i slike der og da kun ta en om gangen.... Lykke til. Håper det hjelper!!
Har nå vært på helsekosten og skaffet meg rene B6-vitaminer. De er på 4,2 mg pr. stk., så en daglig dose på drøye 200 mg (= ca. 50 tabletter daglig :eek: ) er nok litt utenfor rekkevidde... Kan jo prøve å se om jeg får i meg ti eller noe. Men hvor lenge spiste du såpass med B6, Villevilde? Er det viktigst før EL eller under LF eller begge? Klarer ikke helt se for meg at jeg vil ha tålmodighet til å proppe i meg så mange piller over lang tid, så jeg håper liksom at det er en periode jeg bør konsentrere pilleinntaket til :uff:...
xantippe
13-10-2003, 17:45
Hei, så ikke denne tråden før nå. Jeg kjøpte B6-vitaminer fra USA via internet med kosentrasjon 50mg per tablett. Gikk utmerket det, ble levert på døra! Jeg ble gravid den syklusen jeg brukte det (1tablett dgl) og fikk aldri sjekka om det faktisk hjalp på lutealfasen. Men for en gang skyld spottet jeg ikke. Gjør alltid det, også de tre andre gangene jeg har fått positiv graviditetstest.
En tidligere bruker her inne som jeg ikke husker navnet på lenger, brukte B6 og progesteronkrem den syklusen hun ble gravid. Hun hadde svært korte lutealfaser.
Hun ble mamma i juni så vidt jeg husker.
Pernille
13-10-2003, 17:54
Verene du tenker på, regner jeg med... ;)
Jeg kjøpte B6-vitaminer fra USA via internet med kosentrasjon 50mg per tablett. Gikk utmerket det, ble levert på døra! Jeg ble gravid den syklusen jeg brukte det (1tablett dgl) og fikk aldri sjekka om det faktisk hjalp på lutealfasen.
Har du adressen du bestilte fra? Bruker du fortsatt B6 eller har du sluttet med det? Og i så fall hvorfor?
Har lest et innlegg fra Verene her ang. progesteronkrem, ja. Fant den på helsekosten her forleden, men kjøpte den (foreløpig...) ikke. Får se om B6 gjør susen først :nikker:!
xantippe
15-10-2003, 17:08
Verene ja!
Jeg sluttet med B6 da jeg ble gravid, dvs jeg gikk noen ekstra dager på dem etter positiv test. Men jeg gikk også på DQ den syklusen og slutta sammen med B6, så det er jammen ikke godt å si hva som gjorde susen om noen av delene... Dessverre endte det i MA. :uff: Siden har jeg ikke brukt B6. Jeg hadde to aborter etter hverandre som var tungt å takle. Så vi har ikke begynt å prøve igjen, men det nærmer seg :kidoki: Men har fortsatt så mange piller igjen at det holder til noen runder til om jeg bestemmer meg for å prøve det mer. Det var 100 tabletter i boksen jeg kjøpte. Men neste sykluse blir det crinone gel. Koster en formue :sint: men verdt et forsøk det også.
Her er linken
www.smartbomb.com
xantippe
15-10-2003, 17:16
En ting til... har også prøvd progesteronkrem. Brukte den flere måneder og gikk opp en dag i lutealfase faktisk, men spottinga tok den ikke knekken på. Så jeg gadd ikke mer...
Crinone gel som jeg nå skal prøve er også progesteron, men større dose. Den er reseptbelagt.
Tusen takk for link og svar på spørsmål! Har imidlertid ett spørsmål til, jeg :flau:...
Skaffet meg nemlig en brosjyre på progesteronkremen i dag, og der står det at man skal fortsette med innsmøring i 4-5 måneder etter påvist svangerskap. Har du fått samme beskjed når det gjelder den sterkere progesterongel'en du skal begynne med nå?
Synes det høres så skummelt ut å tilføre kroppen en masse rart under en graviditet uten 'løyve' fra lege (og kjenner jeg legen rett kommer hun til å kjefte meg huden full for at jeg i det hele tatt prøver sånt...). Men dersom det faktisk er sånn at det er progesteronmangel som hindrer meg i å bli gravid, så trenger jeg kanskje tilførsel av progesteron for å opprettholde en eventuell graviditet..? Synes dette er så vanskelig..! Redd for å gjøre noe galt, men redd for å gjøre for lite også...
Lykke, lykke til :lykke: når dere starter opp med prøvinga igjen, xantippe! Håper en liten spire klorer seg raskt og grundig fast og blir der i ni måneder :kryss: !
Pernille
15-10-2003, 20:31
Når man først har blitt gravid, så er det bare bra med masse progesteron. Det er jo det svangerskapsbevarende hormonet, og morkaken danner jo stadig mer progesteron selv etterhvert som svangerskapet skrider frem. Bare pass på at du trapper gradvis ned når du skal slutte med det, sånn at ikke kroppen får sjokk når den plutselig får mye mindre progesteron (kan i verste fall fremkalle abort).
Bare pass på at du trapper gradvis ned når du skal slutte med detKan jeg overføre dette til B6-inntaket mitt også? At dersom jeg skulle bli gravid denne syklusen så bør jeg videreføre B6-inntaket et stykke inn i svangerskapet med gradvis nedtrapping, fordi B6 kanskje var medvirkende i at dette eventuelle svangerskapet faktisk ble i det hele tatt, og det dermed kan være potensielt skadelig å slutte brått? Ble langt det der, men... Er en liten kontrollfrik jeg serru, liker å ha klarhet i sånne ting på forhånd jeg :flau:...
Pernille
16-10-2003, 00:09
Det vet jeg ingenting om. Men siden det ikke er farlig å ta overdose på B6, så skulle det vel ikke være noe i veien for å satse på den sikre måten og trappe ned...
xantippe
17-10-2003, 19:45
Hei Tossi
Takk for lykkeønskninger Tossi :)
Jeg har fått beskjed om å bruke crinone gel i 3-4 mnd dersom jeg blir gravid. Men en pris på over 700 kroner for 14 dager, skal det jammen bli dyrt! Men, men vi får gjøre et forsøk. Blir det barn ut av det er prislappen fort glemt.
Men jeg har lest at de som tar IVF o.l går på progesteron for eks. crinone gel eller lignende, bare de første par uker av svangerskapet. Korriger meg noen dersom jeg har missforstått!
Men, siden crinonegel er mer konsentrert enn progesteronkrem og jeg skal bruke den i flere måneder, kan jeg ikke skjønne at å bruke progesteronkrem i flere måneder skal være problematisk. B6 er jeg mer usikker på. Det står på boksen jeg har at man skal kontakte lege ved bruk under svangerskap... Men B6 er ikke giftig før i riktig store doser har jeg lest i vitamin/mineral bøker. Jeg ville kanskje ha trappet ned utover i svangerskapet, men muliges ikke før etter noen uker...
Da jeg ble gravid, ble jeg veldig i tvil om jeg skulle kutte ut DQ og B6. Jeg hadde skyhøye HcG verdier og en knallblå test, så alt så meget lovende ut. Jeg valgte derfor å kutte det ut. Så ble det en MA..., men vi aner ikke årsaken til den. Det blir bare masse spekulasjoner.
Oi, ble langt dette! Lykke til du også, og ha en god helg
Puh - endelig fant jeg tilbake til denne diskusjonen. Ettersom både Tossi og Xantippe nå har blitt gravide, tenkte jeg at jeg også skulle prøve B6 denne syklusen. Krysser fingrene for at disse pillene kan bidra til å stagge de elendige småblødningene!
Hvis flere sliter med småblødninger og korte lutealfaser, vil jeg gjerne tipse om at man kan få tak i B6 på apoteket. Det selges under navnet Pyridoksin, og styrken er 40 mg. Da trenger man altså bare 5 tabletter om dagen for å oppnå den anbefalte dosen på 200 mg. (På glasset står det 1/2-2 tabletter daglig, men bruksområdet er ikke nevnt.) Tenker jeg nøyer meg med 3 tabletter, jeg!
Solstrålen
18-11-2003, 18:31
[
Men jeg har lest at de som tar IVF o.l går på progesteron for eks. crinone gel eller lignende, bare de første par uker av svangerskapet. Korriger meg noen dersom jeg har missforstått!
(Gikk ikke å "quote" det, så jeg uthever i stedet)
Jeg fikk beskjed om å gå på Crinone i 8 uker ut i svangerskapet. Nå ble det jo ikke noen baby da, og derfor ikke aktuelt. Brukte den i 2 uker før jeg testet negativt.
Forresten, er det bare B6 det er lurt å ta? Jeg tar B-total, og får derfor i meg andre b-vit. også.
[Forresten, er det bare B6 det er lurt å ta? Jeg tar B-total, og får derfor i meg andre b-vit. også.
Godt spørsmål! Jeg startet også med B-total etter EL denne syklusen, har tatt det i fire dager nå - en aldri så liten overdose. Er det dessuten noen som vet hva B6 normalt brukes til? Og er det ikke så at B-vitaminer generelt er bra for hud og hår? (Øyner jeg et håp om å bli kvitt småkvisene jeg fikk etter pergoen..?)
Ville bare si at det er mye B6 i bananer.. Må kanskje spise så mye at man blir rene chiquita-piken skal det gi tilstrekkelig dose, det vet jeg ikke, men det er helt naturlig og ikke farlig da..
Forresten, er det bare B6 det er lurt å ta? Jeg tar B-total, og får derfor i meg andre b-vit. også.Har hørt at B-vitaminer funker best i selskap med andre B-vitaminer, så B-total tror jeg ikke er så dumt. Men man bør da kanskje ta B6 i tillegg for å få store nok doser av det vitaminet, dersom man prøver det ut for dens 'graviditetshjelpende' effekt.
Er det dessuten noen som vet hva B6 normalt brukes til? Og er det ikke så at B-vitaminer generelt er bra for hud og hår?B6 er nødvendig for at leveren skal kunne spalte fett. Skal også funke mot PMS, svangerskapskvalme og ødemer. Fant mye interessant om B-vitaminer generelt her (http://www.labnett.no/Analyser/vitaminer.htm) og her (http://www.helsekostshop.no/site/maler/standard/standard.asp?case_vis=nyhet&nyhetid=63). Ellers tror jeg vel det er B12 (ølgjær) gutta tar når de frykter for fjonene på topplokket..?
Takk for tipset om pyridoksin, Elinblu! Kjekt å vite om jeg skulle trenge B6-vitaminets hjelp ved senere anledninger!
Så ikke dette innlegget før nå, så jeg håper det ikke er helt glemt. Hvor mange tabl av ren B6 tok dere som har helsekostvarianten (4.2 mg)? Er det noen vitaminer/mineraler en ikke skal ta B6 sammen med (som hemmer opptaket)?
Jeg hadde tablettene med 4.2 mg, og bestemte meg for at jeg skulle prøve meg med en daglig dose på ca. 100mg, noe som utgjorde drøye 23 tabletter!! Siden jeg ikke orka å stå og spise tabletter en halvtime hver morgen (bruker litt tid på å få ned tabletter, nemlig :flau:...), så delte jeg det opp i 12 tabletter morgen og 12 tabletter ettermiddag/kveld.
Har ikke hørt om noen vitaminer/mineraler som ikke bør tas sammen med B6.
Ok, takk for svar! Jeg får vel svelge ned 12 til da :drikkele:
Og så lurer jeg på to ting til (er så nysgjerrig ..): En stund etter at jeg hadde tatt 12 tabletter B6 ble jeg kjempevarm, var helt rød på snuten (og jeg som vanligvis er en frysepinn) :_puh: Var varm ganske lenge. Kan dette være pga progesteronen i B6'en?
Og så er det jo en kjent sak at de fleste får veldig fin hud og fint hår under graviditeten. B-vitaminer er jo veldig bra for hud, hår og negler, og i og med at B6 inneholder progesteron så lurer jeg på om det er progesteronen som fører til dette? Er det ikke størst nivå av progesteron de 3 første mnd? Og så faller nivået litt? For det fine håret og huden kommer vel som regel ikke før i 2. trimester. Noen som vet? :lyspære:
Jeg aner ikke om det var B6-inntaket som gjorde deg kjempevarm, men det ville vel uansett være rart om en sånn effekt kom såpass raskt etter inntak..?
Når det gjelder fint hår og fin hud under svangerskap, så tror jeg dette er en sannhet med modifikasjoner. Man røyter generelt mindre under graviditet, fordi hormonene gjør at håret sitter på hodet lenger, i tillegg til at man gror en masse små fjon særlig rundt hårfestet (men så tar kroppen hevn 3-4 måneder etter fødselen, hvor man tror hele parykken skal ryke...). Jeg har absolutt ikke merket noen forbedring i ansiktshuden under mine svangerskap, men huden ellers på kroppen er begge gangene blitt renere og mykere ganske tidlig (etter 6-7 uker). Akkurat hva som har denne innvirkningen på hud og hår vet jeg dessverre ikke, men kanskje noen andre har noen tanker om det..?
Er ikke sikker på hvordan progesteronbalansen er igjennom svangerskapet, men vet at de som bruker progesterontilskudd før og under svangerskap skal videreføre bruken helt til de er 4-5 måneder på vei. Ellers vet jeg at hCG-produksjonen øker kraftig helt fram til man er ca 14 uker på vei, før det deretter går drastisk tilbake. Resten av svangerskapet ligger nivået på det samme som det lå på når man bare var 5-6 uker på vei.
Ellers må jeg bare oppklare én ting: B6 inneholder ikke progesteron. Vitaminet fungerer imidlertid på den måten at det jevner ut en eventuell ubalanse i kroppen mellom østrogen og progesteron. Har man opphopninger av østrogen i kroppen reduseres nemlig produksjonen av progesteron. Så et høyt inntak av B6 øker indirekte kroppens progesteronproduksjon. Dette kan du lese litt mer om her (http://www.snartgravid.com/plassen/showthread.php?t=4699) om du ønsker.
Åj åj åj! Tusen takk for et mer enn tilfredsstillende svar! :tilber:
Veldig fine linker du refererer til!
Når det gjelder B6'en tror jeg at jeg går på apoteket og får tak i den andre sorten B6 (à 40 mg). Blir rimelig mett i magen av å svelge 12 tabl på én gang.
Aurora E
24-01-2004, 16:34
Vet ikke så mye om B6 jeg, men jeg vet at de selger alle de forskjellige b-vitaminene i STERKE doser på helsekostbutikker i sverige. Det er snakk om 100 ganger så sterke doser ofte på vitaminene der enn det du får kjøpt her i Norge.
Hehe, takk for svar!
Jeg kjøpte på apoteket, jeg. Brukte dem bare den ene syklusen der; fikk faktisk 1 dag lengre lutealfase (og da tok jeg dem ikke helt frem til IKM en gang). Fant ut at jeg ikke har kort LF så da tar jeg ikke noe tilskudd av den slags. Takk for tipset ihvertfall!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.