PDA

Vis full versjon : Middagstips

Ida
02-10-2003, 15:03
Min kjære sambo er på jobb til 18.00 i dag, tenkte jeg skulle overraske han med en god middag når han kom hjem (må feire temp.stigningen min i dag)..men....JEG VET ALTSÅ IKKE HVA!!:vetikke: Det er så vanskelig å finne noe lettvinnt, kjempegodt, og spennende.. :( Tenkte kanskje på noe med strimlet svinekjøtt eller kjøttdeig eller kyllingstrimler eller biffstrimler. Med litt grønnsaker og ris kanskje??, enten noe wok, pai, gryte eller noe for å sette i stekovn (slik at det lager seg selv på en måte...) Gjerne noe litt "utenlandsk" og spennende og kryddret. Uansett hva deres forslag er så blir jeg taknemmelig for det ( bare det ikke er noe med sjømat...liker ikke det jeg..)
Vi er kjempeglade i utenlands mat og spiser ofte det, jeg elsker indisk mat :nam:

Er det noen som har noen gode og lettlagde oppskrifter som jeg kan overraske :bryn: med?

Takker supermye for alle forslag, ønsker en hel drøss (!) med oppskrifter :tilber:

Solstråle
02-10-2003, 15:35
Hei!!
I går var jeg å handlet masse grønnsaker hos Fuktkongen(innvaderbutikk). Som jeg Woket. Vi brukte ikke kjøtt denne gangen. Men i blandet inn nudler rett før servering(kan svi seg). Det ble en fargerik god middag. Hvis du vill ha kjøtt i så finnes det ferdig strimlet i marinade. Ellerså er det bare å ha i olje(godt med olje, som også brukes i stekingen) og krydder/urter etter smak i en pose å la det god gjøre seg i noen timer.
Lykke til.
Når man Wok er det bare fantsien og hva man liker setter grenser.
Bruk forskjellige farger.

Soli
02-10-2003, 16:02
Skal du ha det enda enklere synes jeg Glassene til onkel Ben er veldig gode jeg da... Men de er greitt å ha i bakhold når man har litt dårlig tid. Anbefaler Tikka...

Mistral
02-10-2003, 16:04
Stek et par svinekoteletter i panne i 6-7 minutter på hver side. Hell over en saus laget av rømme som du har rørt 1-2 ts estragonsennep (eller vanlig sennep) inn i. Du kan også blande inn litt kapers hvis dere liker det. Dekk pannen med lokk og la stå på svak varme i 10 minutter. Serveres med ris, pasta eller poteter.

God middag!

Lykkeliten
02-10-2003, 16:11
Toro's Baligryte er knallgod!! Den bruker kyllingbiter i.

Ellers...Meksikansk eller Tex-Mex gryte? Alt dette er lettvint. Baligryten er ferdig på 5 min. Er en herlig fløtesaus..Nam,nam..jeg fikk vann i munnen jeg nå! ;)

smørblomst
02-10-2003, 17:20
Dette er en italiensk oppskrift som er kjempegod, veldig billig og enkel å lage.

Til to personer trenger du:

- To sitroner
- Parmesanost, raspet
- Olivenolje
- Pasta, gjerne fersk.
- 1-2 hvitløksfedd hvis du liker hvitløk.

Sett på pasta til koking.

Riv skallet av sitronene. Bare det gule, det hvite smaker beskt...
Klem saften ut av den ene sitronen, og bland i sitronskall, parmesan og olivenolje. De skal være like deler sitronsaft, parmesan og olje. Press i hvitløken hvis du har med det.

Når pastaen er kokt heller du denne blandingen over og blander. Det er kjempegodt, og passer til både biff, kylling og fisk!

:klapp:

Hilsen
Smørblomst