Vis full versjon : når ta det opp med lege
hei vi har nå prøvd et år uten hell ,når er det vanlig og sjekke ut om noe er galt noen som vet hvordan de starter og sjekke ut/hva de starter med ,er lei ventingen og bedre er det jo ikke når det popper opp babyer rundt oss :lei_seg: noen som vet:klemme: fra meg
Hei.Det kan være lurt å kontakte fastlegen når dere har prøvd et helt år,stakkars!Det vanligste er at mannen utredes først...mindre omfattende det....
Jeg er utdannet soneterapaut og kan gi deg noen tips om alternative behanlings metoder,kosthold og naturmedisin...Mange som har gode erfaringer med det...
:nikker:
jeg skal til legen 21 des kan jo ta det opp med han da,problemet er bare det at min samboer ikke føler for og være hos legen når han skal få ut litt sæd må man på et spes sted eller gjør de det hos legen:klemme:
Hei.Det har jeg ikke anelse om...vet ikke om fastlegen kan sende slike prøver til større labratorier...Sender det oppover.Kanskje andre kan svare deg:xsperm:
Hei det sies vel at hvis det ikke er skjedd no etter et år bør man oppsøke lege. Jeg oppsøkte gyn etter 7 mnd, og hun fant ut at jeg ikke har el så foreløpig har mannen slippet unna testinga og gjett om han er glad for det :nikker:
:lykke: til :rørt:
Heisann!
Man starter ofte utredningen når man har prøvd et år uten å lykkes. Jeg har ikke inntrykk av at det vanlige er at mannen utredes først, men at begge utredes samtidig. Helsevesenet har vel en forståelse for at utredning og venting i forbindelse med barnløshet tar lang nok tid som det er, om man ikke skulle bruke unødig lang tid gjennom å utrede bare den ene først. (Slik er det i de fleste tilfeller, og blir ikke dette gjort har man full rett til å forlange at begge utredes samtidig.)
Slik foregikk starten på utredningen for oss:
Fastlegen tok noen hormonprøver samt en enkel GU av meg, samtidig som han heviste til gynekolog på sykehuset.
Mannen min leverte sædprøve etter at han fikk tilsendt rekvisisjon og prøveglass fra sykehuset. Han tok den hjemme, før vi kjørte til sykehuset og leverte den. Den skal holdes varm og leveres innen en time. (Hvordan man løser dette rent praktisk varierer litt i fra sykehus til sykehus, og etter hvor lang vei man har til sykehuset, men som regel kan man slippe å presse ut de edle dråpene hos legen/sykehuset.)
Jeg tok flere blodprøver fordelt på visse dager i syklusen.
Videre fulgte ny GU og innvendig ultralyd på meg, overfladisk undersøkelse av mannens underliv, og flere blodprøver for min del.
Veien videre bestemmes vel av hva man har funnet ut så langt, men røntgen av livmor/eggledere osv. er ganske vanlig.
Ønsker dere lykke til med utredning og selvsagt prøving! :lykke:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.