PDA

Vis full versjon : Når bør man ta kontakt med lege?

Tidl. bruker
09-12-2004, 01:08
Vi brukte 13 pp på å bli gravide med minstemann. Jeg var ganske ung, og hadde ikke så veldig lyst å gå til legen med dette problemet, selv om jeg vurderte det sterkt like før positiv test.

Men når vi brukte såpass lang tid (vet flere her har prøvd enda lengre en det, beklager), hvor lenge er det da rimelig at vi prøver denne gang før vi tar kontakt med lege?

Og må mannens :spermie: testes aller først(han har ikke akkurat lyst til det da) eller vil det først være aktuellt for meg og prøve noe medikamenter?

Prøver å "ikke ta sorgene på forskudd", men forrige prøverunde sitter enda frisk i minnet, og vi vil ikke at det skal måtte ta lengre tid enn nødvendig denne gang (hvem vil vel det)

Magedutta
09-12-2004, 02:58
Det spørs litt hvor gammel du er, faktisk. Normalt prøver man vel ett år også på sekundær før man oppsøker lege, men om du er over 34 år så er det helst etter et halvt år.

Tidl. bruker
11-12-2004, 14:59
Vi brukte 1 1/2 år med førstemann, 3-4 år med nr 2. Begynte prøvinga igjen da hun var ca 6 mnd og tok kontakt ca 1 år etter. Da hadde jeg i mellomtida hatt en SA etter 7 mnds prøvetid.
Siden vi var under utredning og skulle starte behandling med nr 2, fikk vi komme inn med en gang uten lenger prøvetid. De visste jo hvor problemet lå.

Kornelia
13-12-2004, 21:10
Ta kontakt med lege jo før jo heller, sier nå jeg, dersom du har misstanke om at ting ikke er som det skal. :nikker: Vanlige råd er vel 12 mnd, men jeg starta med å mnd. blodprøver til legen min etter 9 mnd.
Med ventetid på alt mulig, går tida utrolig fort. Hadde jeg vist det jeg vet i dag, hadde jeg bedt om å få starte prosessen noe før.

Lykke til! :lykke:

Sparky
13-12-2004, 22:00
Jeg ville tatt kontakt med lege nå. Selv ventet jeg mye lenger og det angrer jeg virkelig på. Sparkymannens svømmere ble testet samtidig. Han gjorde det hjemme og leverte prøven hos legen innen en time. Lykke til!