Vis full versjon : Dioscorea Villosa ekstrakt! Bare etter EL..?
Jeg tar Radix dioscorea fra Shine nå etter EL etter et tips fra ei som hadde sliti med å bli gravid men så begynnte hun med dette og det funka (og jeg prøver ALT jeg az..) Men så lurer jeg på om jeg skal kun ta dette etter EL eller gjennom hele syklussen, for det inneholder andre saker også enn bare Yamsrot.. Bl.annet grønn te, folinsyre og noen vitaminer.. Shine anbefaler 2 tabletter daglig til alle kvinner fra 25 års alderen og derfor lurte jeg på om jeg skulle ta det hele tiden? Dette er hva som står på nettet:
"Dioscorea Villosa ekstrakt (Dioscorea Villosa ekstrakt)
Yamrot, en plantefamilie som inneholder naturlig forløpere til hormoner bl. annet DHEA og progesteron. Shine benytter roten til Dioscorea Villosa en meksikansk yamrot, som har vist seg å ha et høyt innhold av diosgenin. Innhold av diosgenin er avgjørende for stimulering av egen produksjon av hormoner. Forholdstallene er 10 : 1. Dette betyr at eksempelvis 10 kg yamsrot-rot tilsvarer 1 kg ekstrakt av roten. Dermed vil 100 mg ekstrakt tilsvare 1000 mg rot. "
Dette høres ut som det samme som Wild Yam, uten at jeg har noe greie på det… Wild Yam anbefales iallfall bare etter EL, da det ellers kan klusse til eggløsningen. Når det er sagt husker jeg ei fra "gamle SG" som ble gravid etter lang tids prøving i den andre syklusen hun tok Wild Yam, og hun hadde tatt det gjennom hele syklusen.
Ikke vet jeg... kanskje noen vet mer?
Heisann. Så gøy å høre, for jeg har også akkuratt begynt på samme dette, og har egentlig de samme spørsmålene som deg. Jeg begynte for en ukes tid siden, og skal ha EL en av de nærmeste dagene.
Jeg bruker også to andre produkter som skal være rensende og bra rent generelt, så jeg håper ikke det er noe som kan være negativt for EL og fruktbarheten.
Gøy om vi kunne delt litt erfaringer om dette...:nikker:
Heisann Pio..
Jeg hadde også tenkt til å ta det hele tiden, men så synes jeg å ha lest at wild yam ikke skal tas før etter EL men er ikke sikker på om det var Donq quai (hakke peiling på hvordan det skrives) det gjalt.. Og Wild Yam må vel være det samme som Yamsrot, eller?
Ikke alltid så lett med naturprodukter heller, og ofte blir man kanksje verre før man blir bra.. ;)
Vi får holde hverandre oppdatert.. Venter IKM om ca en uke jeg :mhmm:
Wild Yam kalles iallfall "naturens progesteron", og progesteronet er jo det som produseres ETTER eggløsningen.
Jeg tok Wild Yam selv (etter EL) for noen måneder siden, men jeg fikk PMS av en annen verden med blant annet så ømme pupper som jeg aldri har hatt verken før eller siden. Jeg ble litt skremt over den sterke effekten og vil ikke ta det lenger, dessuten er det ingenting som tilsier at jeg har for lavt progesteronnivå. Men hvis man sliter med kort lutealfase, spotting i forkant av mensen etc. kan det kanskje være forsøket verdt.
Dong Quai kan man ta gjennom hele syklusen, men man bør slutte når man får to blå, etter det jeg har skjønt.
Wild Yam kalles iallfall "naturens progesteron", og progesteronet er jo det som produseres ETTER eggløsningen.
Har forhørt meg litt med henne som anbefalte med dette, og det er det samme som Wild Yam, men... Wild Yam er ikke progesteron, det hjelper kroppen med å produsere sitt eget progesteron og derfor blir det benyttet av kvinner i overgangsalderen for å minske plagene de får, og kvinner som ikke produserer så mye progesteron som nødvendig.. Dette skal altså tas gjennom hele syklussen fordi det hjelper kroppen til å produserer mer hvis det trengs, og kroppen kommer ikke til å slippe ut progesteron når den ikke trenger det..
Jeg skal i allefall ta dette i noen måneder nå, for ser ikke ut til at det bli baby på oss selv med full klaff og timing, så får vi heller bare se hva som skjer.. ;)
Wild Yam er ikke progesteron, det hjelper kroppen med å produsere sitt eget progesteron og derfor blir det benyttet av kvinner i overgangsalderen for å minske plagene de får, og kvinner som ikke produserer så mye progesteron som nødvendig..
Det var det jeg mente, jeg bare uttrykte meg litt klønete... :bonk:
Dette skal altså tas gjennom hele syklussen fordi det hjelper kroppen til å produserer mer hvis det trengs, og kroppen kommer ikke til å slippe ut progesteron når den ikke trenger det..
Dette er det tydeligvis delte meninger om. Hvis du søker på Wild Yam på internett (som jeg gjorde før jeg tok det) vil du finne mange steder hvor det står at det kun skal tas etter EL. På den annen side, som jeg selv skrev lenger opp her fins det jo også eksempler på kvinner som er blitt gravide etter å ha tatt det hele syklusen.
Gjør det som føles riktig for deg – lykke til!
Jeg får bli en liten testedukke jeg også så ser vi hvordan det går.. :eek: :lol:
Hmm.... Spennende debatt..
Tror at dere har litt rett begge to, for dette er jo ikke ett rent Wild Yam-produkt, men ett produkt som i tilleg til mye annet OGSÅ inneholder Wild Yam.
Jeg fortsetter ihvertfall med det, så får vi se åssen det går.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.