PDA

Vis full versjon : God bok

Tidl. bruker
05-11-2003, 09:58
Dette er en bok for stolte storesøsken som
har mistet babyen sin. Den "forklarer" hva
som skjer etter døden, hvor vi havner da.

Boka heter "Sommerlandet, En fortelling om håp",
og er skrevet av en ved navn Skeie.

Min datter på 5 synes denne boken er veldig fin, og
snakker mye om sommerenga, og at vår Petter
sover godt der.

maylen
03-03-2004, 02:17
hei.. har vurdert om jeg skulle kjøpe den boken..
har lest brødrene løvehjerte til sønnen min på 7 etter at minstegutten gikk bort. :lei_seg: bestiller sommerlandet i dag! :nikker:

Sissel
15-04-2004, 14:00
Jeg vil anbefale bladet Mat&Helse.
Jeg kjøpte det her om dagen, og det står mye interessant inni det.
Denne gangen var potens det store temaet, med flere sider om det.
Ellers er det masse små artikler både om gravide og diverse andre ting,
sykdommer, allergier, hudpleie og slikt....åsså var det jo solkremtest pga påska da....

Er jo ikke sikker på om jeg bare var heldig at det var så mye bra akkurat denne gangen da...

Tassen
15-04-2004, 19:22
Jeg vil anbefale bladet Mat&Helse.
Jeg kjøpte det her om dagen, og det står mye interessant inni det.
Denne gangen var potens det store temaet, med flere sider om det.
Ellers er det masse små artikler både om gravide og diverse andre ting,
sykdommer, allergier, hudpleie og slikt....åsså var det jo solkremtest pga påska da....

Er jo ikke sikker på om jeg bare var heldig at det var så mye bra akkurat denne gangen da...

Jeg abonerer på bladet, og jeg er veldig fornøyd. Noen uinteressant artikler innimellom, men det står masse om kosthold og trening og sånt som interesserer meg og min mann!
:klemme:

Munter
23-04-2004, 13:00
Hei dere!
Har noen lest slike bøker eller hørt om noen spsielle? Jeg kunnet tenke meg å kjøpe og lese noen bøker om disse tingene.

Elise
23-04-2004, 13:05
De har ganske mange i bokhandelen, så du kan jo gå og titte. Ellers kan du ringe helsestasjonen. De har sikkert tips å gi.
Jeg mener Stein Erik Ulvund har skrevet en god bok, sjekk ut den!

Mina
23-04-2004, 13:08
Hei dere!
Har noen lest slike bøker eller hørt om noen spsielle? Jeg kunnet tenke meg å kjøpe og lese noen bøker om disse tingene.

Søkte litt på bokkilden og fant følgende:

Barnepsykologi (http://www.bokkilden.no/cgi-bin/ncommerce3/ExecMacro/bk/main_search_start.d2w/report?emne=Barnepsykologi)

Barneoppdragelse (http://www.bokkilden.no/cgi-bin/ncommerce3/ExecMacro/bk/main_search_start.d2w/report?emne=Barneoppdragelse)

Har ikke lest noen av dem, så kan ikke komme med anbefalinger. Men her har du iallefall en oversikt :snill:

Munter
23-04-2004, 14:19
Hmmm... Dette skal jeg sjekke ut! Vet dere om noen artikler på internett også som kan være fine å lese?

LadyBee
28-04-2004, 11:04
Dette er ikke en anbefaling, ettersom jeg ikke har lest boka enda. Men jeg fikk den i går, og den ser lovende ut...Synd at jeg må spare den til etter eksamen...

Å Drepe en Drage av Marita Fossum handler om en mor som mister sin voksne sønn. Han er rusmisbruker, og hun har lenge slitt med dårlig samvittighet fordi hun ikke klarer å ta vare på ham.

Jeg går ut fra at boka derfor tar opp temaer mange av oss sliter med, men på en passe distansert måte siden det ikke er nøyaktig samme situasjon.

Noen som har lest boka?

Edla
28-04-2004, 11:34
Åhhhh! Jag bara må anbefalle denne boken!
Den heter Dragning mot dypet og er skreven av Carol Goodman.
Det er hennes debut-roman og hu har virkligen lykkets bra! :nikker:

"For tjue år siden flyktet Jane Hudson fra Heart Lake jente-skole etter en forferdelig tragedie. Uken før avgangseksamen ble idyllen i dette beskyttede lille miljøet brutalt splintret. Tre liv gick tapt, alle som følge av selvmord. Bare Jane var tillbake, alene måtet hin bære byrden av de mørke hemlighetene som har ligget gjemt i dypet av Heart Lake i mer enn to menneskealdre.
Nå har Jane vendt tilbake til skolen for o undervise i latin. Hun er nyseparert og vil starte et nytt liv med sin vesle datter. Men illevarslende budskap fra fortiden bringer glemte minner til overflaten. Og på nytt begynner fortvilte unge jenter å dø..."

Det er en svært gripande bok som fortelelr om importansen av att kænna sig trygg og elsket i sin familie og hva som kan ske når et barn blir lemnet til å ta seg an seg selv alt for tidligt.

Hedda76
16-12-2004, 03:26
Leser mye skjønnlitteratur, mest romaner. Noen som har ei skikkelig fin bok å anbefale? Trenger litt nytt lektyre til late juledager.

Beate
16-12-2004, 04:45
Hauge: kross og kvitsymre. 3 bøker. utrolig bra. kan ikke legge de vekk.

Bridget
16-12-2004, 07:53
Jan Wiese: Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede

Sparky
03-01-2005, 13:21
"God bok"
Husker dere dette barneprogrammet med Minken Fossheim på midten av 80-tallet? Det var et av mine favoritter. Den gang slukte jeg bøker rått og hadde leserekorden på skolen. Jeg fikk faktisk førsteretten til å lese alle nye bøker som kom inn på skolebiblioteket.

I voksen alder har det dessverre blitt sørgelig lite lesing. Jeg savner det å sitte i godstolen i timesvis, i en helt annen verden. Er det noen som kan anbefale meg en god bok?

Elinblu
03-01-2005, 13:44
Denne tråden gleder jeg meg til å følge med på! :mumse:

Her (http://www.snartgravid.com/plassen/showthread.php?t=6767&highlight=wiese) har du en liknende tråd, så har du noen tips å starte med. Den er ett år gammel, men bøker går jo ikke ut på dato! Her (http://www.snartgravid.com/plassen/showthread.php?t=32318&highlight=wiese) har du en tilbakemeldingstråd fra dagboka mi hvor du finner en del (musikk- og) litteraturtips. Jeg tror jeg har lagt ut mine anbefalinger begge steder, men kan godt slenge inn et par her også:

Mannen som elsket Yngve av Tore Renberg (utspiller seg i Stavanger-området)
Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede av Jan Wiese
Ellevte roman, bok atten av Dag Solstad
Lasso rundt fru Luna av Agnar Mykle
Hendelser ved vann av Kerstin Ekman
Seierherrene av Roy Jacobsen

Ellers alt av Gunnar Staalesen, Ingvar Ambjørnsen (med et mulig unntak av Innocentia Park, som jeg ikke likte så godt), Are Kalvø, Per Petterson og Lars Saabye Christensen.

Andre litteraturdiskusjoner finner du her (http://www.snartgravid.com/plassen/showthread.php?t=19045&highlight=seierherrene), her (http://www.snartgravid.com/plassen/showthread.php?t=18700&highlight=seierherrene) og her (http://www.snartgravid.com/plassen/showthread.php?t=2210&highlight=seierherrene).

Blondie
03-01-2005, 14:02
Sparky-vennen! Hvor skal jeg begynne?

I likhet med Elinblu er jeg en lesehest og sluker mye! (med vekslende hell)

Jeg makter vel egentlig ikke å ramse opp alle gode bøker her, men noen tips har jeg da på lager! :blunke:
-"Ungdom", Arild Nyquist (måtte ha den med..)
-Ingvar Ambjørnsen - nesten alt han har skrevet!
-"Doppler", Erlend Loe (sær og spesiell)
-"Vita brevis", Jostein Gaarder (ikke fullt så "dyp" som Sofies Verden, men god!)
-Krim: Henning Mankell, Liza Marklund, Jo Nesbø, Unni Lindell...
-"Ringer i et sommervann"-Arild Nyquist

etc..
Det finnes så ufattelig mange gode bøker og jeg leser mye etter humør. I det siste har det gått mye på krim, men jeg går ikke av veien for en skikkelig roman heller.. :hehehe:

Kommer sikkert på flere etterhvert - det står litt stille i det søte lille hodet mitt akkurat nå.. :knegg:

Elinblu
03-01-2005, 14:08
Liza Marklund
:dåne: Så henne i dagboka di også, Blondie. For en gangs skyld er jeg helt uenig med deg - synes disse bøkene er helt uutholdelige! :hehehe:

Sparky
03-01-2005, 14:37
:hyper: Tusen takk! Her har jeg litt å undersøke.

Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede av Jan Wiese Ah, en av mine store favoritter. Jeg har lest den flere ganger. Jeg har til og med stjålet utgaven av foreldrene mine. :rødme:

Blondie
03-01-2005, 14:43
:dåne: Så henne i dagboka di også, Blondie. For en gangs skyld er jeg helt uenig med deg - synes disse bøkene er helt uutholdelige! :hehehe:
Tror nok mye av min fascinasjon for disse bøkene kommer av at jeg jobber i avismiljøet og derfor finner handlingen kjent og kjær.. :fnise:

abraxas
03-01-2005, 15:20
Vanskelig å velge ut noe, for det er så mange gode bøker!

Noen forslag:

Pike med perleøredobb og Damen og enhjørningen (Tracy Chevalier)
Skyld, Skam og Svik (Karin Alvtegen)
Gutten i graven ved siden av (Katharina Mazetti)
Populærmusikk fra Vittula (Mikael Niemi)
Alle krimbøkene til Håkan Nesser
Timene (Michael Cunningham)

+++

Lilli
03-01-2005, 15:32
Åhh.. Her var det mye bra!!!

Disse liker jeg; (vanskelig å plukke ut noe, da masse allerde er nevnt!)

-Anne Karin Elstad. (God avslapningslitteratur.)
-Gunnar Staalesen -triologien fra Bergen; 1900, 1950, 1999. (m.m)
-Harry Potter. (Hehe... Mye bedre enn filmene, og faktisk kjempe moro å lese, bare man er innstilt på at det faktisk er barnebøker.)
-Sigrid Undseths bøker.
-Jan Guillous bøker.

Kommer ikke på mer i farten, men det er garantert fler.....

Kos deg med lesinga.

Sparky
03-01-2005, 16:03
Så gøy! :glis:

Nå har jeg laget en liste over bokanbefalinger (http://www.snartgravid.com/plassen/showthread.php?p=342055#post342055) fra SG-jenter. Jeg har utelatt mange bøker, enten fordi jeg allerede har lest dem eller fordi jeg har liten tro på at jeg vil like dem. Bare fortsett å anbefale, jenter. Håper at lista mi blir lang. :nikker:

milie
03-01-2005, 16:14
Jeg liker å lese bøker av Isabel Allende. Siste var "Aurora - et portrett i sepia". Dessuten digget jeg "Åndenes hus". Men den mest utrolige boka jeg har lest er "Parfymen" av Patrick Süskind. Den finner du anmeldelser på mange steder... Anbefales på det sterkeste dersom du liker merkelige historier!! Fin tråd forresten!:blomst:

Bridget
03-01-2005, 16:18
Ah, en av mine store favoritter. Jeg har lest den flere ganger.
:jupp:

"Det sjuende møtet" av Herbjørg Wassmo

Sparky
03-01-2005, 16:20
Men den mest utrolige boka jeg har lest er "Parfymen" av Patrick Süskind. :himle: Den har delt favorittplassen sammen med Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede i mange, mange år. Har enda ikke funnet andre bøker av Süskind.

milie
03-01-2005, 16:25
:himle: Har enda ikke funnet andre bøker av Süskind.Nei - ikke jeg heller. Vet bare at dette var debut'en hans! Jeg husker forresten enda kjenningsmelodien til programmet God bok, og nå har jeg fått den helt på hjernen... :Panne:Hjelp!!

Elinblu
03-01-2005, 16:33
:jupp:

"Det sjuende møtet" av Herbjørg Wassmo
:nikker: Den likte jeg også. Og Parfymen var fascinerende.

Nora ma
03-01-2005, 17:50
Har også et spesielt forhold til "kvinnen som kledde seg naken for sin elskede" - lest den igjen og igen. Syntes "Alkymisten" av Paulo Choelo er skjønn, som en god eventyrfortelling for voksne(liker flere av bøkene hans). Likte godt fjorårets hit "Da Vinci Koden". Selv om det er en stund siden, likte jeg "Tiværelsens uutholdelige letthet" av Milan Kundera veldig godt.

Det jeg huska i farta

Sparky
03-01-2005, 18:14
Har også et spesielt forhold til "kvinnen som kledde seg naken for sin elskede" - lest den igjen og igen. Syntes "Alkymisten" av Paulo Choelo er skjønn, som en god eventyrfortelling for voksne(liker flere av bøkene hans). Likte godt fjorårets hit "Da Vinci Koden". Selv om det er en stund siden, likte jeg "Tiværelsens uutholdelige letthet" av Milan Kundera veldig godt.:sparke: Er det bare jeg som ikke er så begeistret for Paulo Coelho? Jeg leste "Ved elven Piedra satt jeg og gråt " i høst, og jeg syntes den var helt forferdelig. (Ikke for å fornærme deg, Nora ma) Jeg har ikke lest "Alkymisten" enda.
Milan Kundera er jeg sikker på at jeg har lest bøker av tidligere. Jeg husker bare ikke hvilke. Han skal opp på lista mi.

Nora ma
03-01-2005, 18:17
:sparke: Er det bare jeg som ikke er så begeistret for Paulo Coelho? Jeg har ikke lest "Alkymisten" enda.

Prøv "Alkymisten" - akkurat som en hyggelig eventyrfortelling for voksne. På mange måter annerledes enn de andre bøkene han har skrevet.

Sparky
03-01-2005, 18:25
Prøv "Alkymisten" - akkurat som en hyggelig eventyrfortelling for voksne. På mange måter annerledes enn de andre bøkene han har skrevet.OK, "Alkymisten" settes opp på lista. :nikker:

Nora ma
03-01-2005, 18:26
OK, "Alkymisten" settes opp på lista. :nikker::blunke: da blir jeg ivertfall ikke fornærma....

mirmel
03-01-2005, 18:45
Her kommer det et par anbefalinger til (mange av bøkene som er nevnt er også blant mine favoritter, men skal prøve å la være å gjenta dem):

Novellesamlinger:
Frode Grytten - Bikubesong
Jens M. Johansson - Bisettelsen har funnet sted
Johan Harstad: Ambulanse

Romaner:
Carl Johan Vallgren: Den vidunderlige kjærlighetens historie
Jan Zahl og Mari Grydeland: Vi kan godt kysse (strandlektyre)
Karl Ove Knausgård: Ute av verden og En tid for alt
Hanne Ørstavik: Kjærlighet
Ian McEwan: Om forlatelse
Mattis Øybø: Alle ting skinner
Per Olov Enquist: Livlegens besøk
Kjetil Brottveit: Nattradioen
Margaret Atwood: Den blinde morderen

Sparky
04-01-2005, 07:48
Tusen takk, alle sammen! :klem:
Jeg tar gjerne i mot flere forslag.

Da er jeg i gang. Første utvalgte er Halvbroren av Saabye Christensen.

Elinblu
04-01-2005, 10:29
Lykke til! Håper du kommer deg forbi de vanskelige førstesidene. Jeg hadde litt problemer med Cliff Richard og måtte legge boka fra meg i flere uker og starte på nytt. Da jeg endelig kom videre, ble det imidlertid en sekser!

Blondie
04-01-2005, 10:59
Den er knallbra!! :kidoki:

Glemte forresten helt min fascinasjon for Agnar Mykle i mitt forrige innlegg. MYE bra, faktisk! :nikker:

Helene Harefrøken
04-01-2005, 11:32
Dette her er nok en bok som er litt mer lettlest en de andre bøkene på lista her men jeg syntes Tamara McKinley - Siste dans for Matilda er en kjempefin bok.
Noen flere som har lest den?

Og Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede står i bokhylla her også. Det er en veldig god bok!

Egils
06-01-2005, 18:50
..som du vil anbefale?

Jeg var en lesehest før, og har lyst å begynne igjen nå... :nikker:

:klemme: fra Egils

Thyresse
06-01-2005, 18:53
fikk ikke bok, men lånte Anne Holt sin siste "Det som aldri skjer" Den ble slukt ned på høykant. Tyren leste DaVinci koden veldig kjapt....

Ellers så kan jeg tipse om denne tidligere linken (http://www.snartgravid.com/plassen/showthread.php?t=6767&highlight=lille+prinsen) med mange gode tips. Lykke til med lesingen. Det er alltid gøy :lese:

Egils
06-01-2005, 19:05
fikk ikke bok, men lånte Anne Holt sin siste "Det som aldri skjer" Den ble slukt ned på høykant. Tyren leste DaVinci koden veldig kjapt....

Ellers så kan jeg tipse om denne tidligere linken (http://www.snartgravid.com/plassen/showthread.php?t=6767&highlight=lille+prinsen) med mange gode tips. Lykke til med lesingen. Det er alltid gøy :lese:
Takk for linken! I morgen blir det en tur på biblioteket! :nikker:

Thyresse
06-01-2005, 19:21
Takk for linken! I morgen blir det en tur på biblioteket! :nikker:
Bare hyggelig :fnis:

Kala
09-01-2005, 17:15
Jan Wieses " Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede" er en nydelig bok, men liten og unnagjort på en ettermiddag. Dersom du ønsker en stor, drivende leseopplevelse anbefaler jeg "Vindens skygge" av Carlos Ruiz Zafón. Den boka er bare helt magisk! Den har alt! Poesi, romantikk, mystikk, historie, politikk, krim, thriller, litteratur!

Har enda ikke klart å begynne på en ny bok etter at jeg leste denne, jeg! Den var så bra at enhver bok må jo bli en skuffelse etter denne. Den tar litt tid å fordøye, helt fantastisk historie!

Sparky
09-01-2005, 18:14
Zafón, Carlos Ruiz - Vindens skygge

Jeg tar den med på boklista (http://www.snartgravid.com/plassen/showthread.php?p=342015#post342015) mi hvis det er greit, Kala? Den høres spennende ut. :nikker:

Kala
09-01-2005, 23:28
Ja, du har noe å glede deg til Sparky!

Jeg ser du har -Margaret Atwood: Den blinde morderen- på lista di også. Det er også en veldig god bok. M.A. er min yndlingsforfatter, og "Alias Grace" er den absolutt beste boka av henne synes jeg. Den er så bra at jeg måtte lese den flere ganger, både på norsk og på engelsk!

milie
12-01-2005, 13:52
Jeg vil atter anbefale "Parfymen" av Patrick Süskind. En drivende god bok om en uhyggelig snodig person... Den handler om en mann som bokstavelig talt går over lik for å lage og finne den ultimate duften.

Parfymen kan oppleves på mange plan: som en gruoppvekkende kriminalhistorie, en lattervekkende satire, en kulturhistorisk fortelling og en personskildring om en kunstnerisk besettelse.
Les mer om boka her (http://www.arkbokhandel.no/bark/bark06/dbaFile4471.html).

Sparky
12-01-2005, 15:37
Jeg får aldri bøker til jul jeg. Fatter ikke hvorfor. :vetikke: Neste jul skal jeg skrive en ønskeliste tror jeg.

Ellers så har jo jeg fått mange anbefalinger her inne. Jeg har samlet opp flere på en egen bokliste (http://www.snartgravid.com/plassen/showthread.php?p=342055#post342055).

Scorpion
12-01-2005, 19:56
Jeg fikk ingen selv, men kjøpte "Marekors" av Jo Nesbø til elsklingen fra katten.
Baktanker..? :Plystre:

Kala
13-01-2005, 18:18
Ah...Parfymen er en deilig bok...pirrer alle sanser i våre sammensatte personligheter!

En annen vakker, vakker bok er "Mariana" av Katherine Vaz. Den er basert på en sann historie om en portugisisk nonne som forelsker seg i en fransk militær, og de fem brevene hun skrev til ham. Dessverre er ikke denne boka å få på norsk ennå. Jeg har også spurt etter den flere ganger i England, men den engelske utgaven er jammen utsolgt fra forlaget den også.

Jeg gråt og gråt av denne boka da jeg leste den. Og det har jeg ikke gjort siden jeg leste "Min venn Flicka" da jeg var elleve..

milie
14-01-2005, 08:14
...Jeg gråt og gråt av denne boka da jeg leste den. Og det har jeg ikke gjort siden jeg leste "Min venn Flicka" da jeg var elleve..
Åååh! "Min venn Flicka" mimre mimre... :rørt:

cholita
15-01-2005, 22:55
Åååh! "Min venn Flicka" mimre mimre... :rørt:
Åh, det var fine bøker det..!
...og...åh, det er lenge siden det... :Plystre:

lemoen
29-01-2005, 23:34
Noen som har lest disse bøkene? Har fått ei av gubben idag og de skal visst være hysterisk morsomme :nikker:
Den jeg skal begynne på heter " Mirandas (nerve) dyreklinikk"
Hvis noen har lest disse bøkene, tar jeg med glede mot tips!

jinen83
16-04-2007, 15:50
Jeg må bare "reklamere" litt for dette flotte initiativet.

På www.librivox.org kan man laste ned lydbøker gratis. Dette er helt lovlig, for de leser nemlig kun inn bøker som det ikke leger er copyright på, dvs. bøker som er gamle. Det finnes foreløpig ingenting på norsk enda, men dere som er sånn noenlunde i engelsk vil ikke ha noe problem med å komme inn i å høre engelske lydbøker.

Her er det en del stoore klassikere, og en del fine små fortellinger. Jeg har akkurat gjennom Jane Austen. Helt topp mens man rydder/vasker!

Dersom noen av dere har unger på ungdomsskolen/videregående er det masse flotte fortellinger for barn/unge, og så kan de bli gode i engelsk samtidig ;)