Vis full versjon : Hvilke muligheter finnes?
Tuppeline
04-01-2005, 11:51
Hvilke muligheter finnes om man har slitt 1 år uten å få barn?
Hva er det greit å teste ut? Hvilke behandlinger? Hva bør man gjøre først?
Noen billige metoder det er greit å teste først?
Noen tips?
Tidl. bruker
04-01-2005, 12:15
Hei! det første dere gjør er å kontakte fastlege, og da vil dere bli henvist vidre til sykehus og gyn der. I hvilken rekkefølge de velger å gjøre ting der er litt forskjellig.
Til oss tok de innvendig ul av meg og så måtte jeg ta tempen i fem mnd på skjema fra legen, når de mnd var gjort var det tilbake for å vurdere resultatet av de. I mellomtiden måtte mannen avgi spærmprøve, da det er lettest å utrede mannen. Når den prøven viste seg å være bra ble det lapraskopi på meg for å se om det kunne være sammenvoksninger, endometriose o.l.
Når de da ikke fant noe spesielt der , annet enn litt tette eggledere og svake eggløsninger fikk jeg pergotime.
Da ble jeg gravid etter to mnd men mistet i uke 6. Fikk da beskjed om en siste runde med pergo før vi skulle bli henvist til ivf og da klaffet det igjen , heldigvis.
Men gangen i utredningsprosessen varierer alt etter som hva de finner er galt og er forskjellig fra sted til sted er min erfaring etter å ha lest her inne en stund.
Ønsker dere lykke til, og start med en tlf til legen din.. Håper dette gjorde deg litt klokere..
:klem:
Hvilke muligheter finnes om man har slitt 1 år uten å få barn?
Hva er det greit å teste ut? Hvilke behandlinger? Hva bør man gjøre først?
Noen billige metoder det er greit å teste først? Noen tips?Jeg ville først i en periode prøvet å ta tempen kombinert med EL-tester for å sjekke om du har eggløsning. Slik kan dere treffe bedre med sengekosen.
Deretter ville jeg kontaktet fastlegen for å få henvisning til spesialist --> utredning av både deg og mannen. Lykke til videre!!
Tuppeline
04-01-2005, 12:48
Tusen takk!
Har noen EL-tester hjemme, så jeg kan kanskje prøve de. Forrige gange jeg prøvde de, fikk jeg aldri noe resultat. Og ofte ble også testene mislykket av at det virket som om det ikke ble nok urin på dem. Ble så irritert på det hele at jeg la de langt vekk...
Har noen EL-tester hjemme, så jeg kan kanskje prøve de. Forrige gange jeg prøvde de, fikk jeg aldri noe resultat. Og ofte ble også testene mislykket av at det virket som om det ikke ble nok urin på dem. Ble så irritert på det hele at jeg la de langt vekk...
Ja, jeg synes heller ikke at det var noe enkelt å få til det der med testene - så nå har jeg prøvd en hel rekke ulike typer. Jeg har bare får positivt utslag med persona. Den går visst for å være den mest sensitive. CB-testene, babydreams.dk sine tester, babymirakel.dk sine tester har ikke slått ut på meg!!
Men ved å holde følge med tempen evt. sekret samtidig har jeg nå etter to PP (prøveperioder) fått ganske god kontroll føler jeg... Litt arbeid er det - men det er faktisk ganske interessant også!
Lykke til! Du kan lese mer om temping og sånn på Pernille sine sider (http://www.pernille.info/).
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.