PDA

Vis full versjon : Noen som kan forklare?

Malin
04-01-2005, 14:49
Noen jeg vet hvem er forklarte nylig at de ikke kan få barn, prøvd i 8år, men kroppen hennes frastøter befruktede egg.
Selvom jeg har vært prøver selv i 2år, har jeg ikke hørt om det før. Hørt om at man ikke kan passe sammen på en måte.. men ja..

noen som kan forklare meg mer om dette???

Katharina
04-01-2005, 15:39
Aner ikke hvorfor det er sånn, men enkelte mennesker passer ikke genetisk sammen. Derfor kan de ikke få barn sammen.

Malin
04-01-2005, 21:52
Det har jeg også hørt.. Men hun er nå sammen med ny mann, men hun sier det ikke har noe å si, at hun vil frastøte det uansett.
Og det har jeg aldri hørt om før???
Er det mulig?

Pusa
04-01-2005, 22:05
Kan ikke si mer enn at kroppen støter ofte fra seg fremmedlegemer som piercinger og brystimplantat. Det kan jo være det samme som skjer hos henne (har hørt om det før ja) at kroppen ser på den befrukta cella som et fremmedlegeme og derfor vil fjerne den.

Hørte en gang på radioen om dette og da sa de at hvis man svelger sæden så har man lettere for å bli gravid, dette fordi kroppen da har tatt det til seg på en annen måte.... Det kan jo høres rart ut, men det ligger noe i det.

Malin
04-01-2005, 22:12
Hmm.. takk for svar.:blomst:. Høres utrolig rart ut.. Særlig det med at det hjelper på svelge :spermie: ..:vetikke:
Men men.. sånn er det vel bare da..

Pusa
04-01-2005, 22:32
Hmm.. takk for svar.:blomst:. Høres utrolig rart ut.. Særlig det med at det hjelper på svelge :spermie: ..:vetikke:
Men men.. sånn er det vel bare da..
Hvor vidt det fungerer det vet jeg ikke. (og det nytter ikke bare å svelge, det må inn andre plasser også :lol: )

Malin
04-01-2005, 23:42
Hvor vidt det fungerer det vet jeg ikke. (og det nytter ikke bare å svelge, det må inn andre plasser også :lol: )
hihi.. skjønte det... :glis:

Tidl. bruker
04-01-2005, 23:48
Under utredningen for habituell habort tok jeg en del blodprøver, blant annet for å se om jeg dannet antistoffer mot "fremmedlegemer" slik at kroppen ville støte evt embryo fra seg. Jeg gjorde ikke det, men jeg vet at det er noen som har dette problemet. Hva løsningen er vet jeg ikke, men det er nok langt mer komplisert enn å svelge sæd, er jeg redd. I det store og det hele fant jeg ut at dette er så komplisert i seg selv at jeg nærmest ga opp å forstå det, men svaret på spørsmålet ditt er vel kanskje at jo, noen støter fra seg befruktede egg/ embryo.

Malin
05-01-2005, 11:58
Aha.. så det er sånn det henger sammen.. at noen danner antistoffer, det har jeg vel faktisk hørt om ja, men koblet ikke sammenhengen..
Uff stakkars.. Det høres jo utrolig komplisert ut..
Tror fakta er at hun faktisk aldri kan få selv, hun sa at eneste utvei er å adoptere vistnok.. Men hun er enslig nå så da er jo ikke det så lett heller..

tusen takk for svar og forklaring :blomst:

milie
05-01-2005, 12:32
Men er ikke dette noe av hovedproblemet for mange som driver med IVF også da - at befruktede egg ikke fester seg? Kanskje en del av den samme problemstillingen?!?:vetikke: Det sto noe mer om dette inne på ekspertforumet til FUB (http://www.fub.no/) tror jeg...

Her er en tråd: Egget fester seg ikke (http://www.fub.no/cgi-bin/forum/YaBB.cgi?board=ekspert;action=display;num=1102934206)

Har også hørt om ei som ble frarådet å ta solhatt i prøveperioden, da dette styrket hennes eget imunforsvar og dermed gorde det vanskeligere for et egg (fremmedlegeme) å feste seg.