PDA

Vis full versjon : Gravid når du ikke prøver!

solhøna
08-01-2005, 17:29
Hei, tar et lite besøk fra SnartMamma!

Vi prøvde og prøvde i 6 mnd før vi fant ut at vi måtte ta en liten pause. Det ble for tøft å gå å håpe og håpe måned etter måned. Jeg ble så stressa at jeg ikke fikk sove, og fikk vont i magen. Vi skulle ta en prøve-pause til etter jul.

Faktisk ble jeg gravid ved første mulighet i pausen! (Hadde nok eggløsning på et annet tidspunkt enn jeg trodde jeg hadde)

Jeg vet at det er mange som har gått i lengre tid enn meg uten å bli gravid, og statistisk sett er sjansen for å bli gravid når man treffer eggløsning bare 23%, så bare fortsett og prøve - eller gjør som meg - ikke prøv...

Keira
08-01-2005, 18:06
Takk skal du ha - for at du titter innom oss fra snartmamma. Koselig at noen derfra tenker på oss. Tror nok det er en vanlig grunn til at mange ikke blir gravide.. at de rett og slett ikke treffer eggløsningen. Likevel har jeg et inntrykk av at de fleste her inne vet når de har el. Mange av oss måler tempen eller bruker el-tester for å finne det ut ser du. Tror nok mange her inne har prøvd å ikke tenke så mye på det heller, men det er ikke alle som blir gravide for det om. Men tusen takk likevel for tipset. :-)

Juni76
08-01-2005, 18:53
Takk for tipset ditt! Jeg må også si meg enig med deg. Ble enig med meg selv at nå var det nok og hadde graviditet i vrangstrupen.. men da satt den gitt!

Nå varte det ikke så lenge da.. jeg hadde SA i går var 6+1 uker på veg.

Men jeg vet iallefall at jeg ikke skal la meg påvirke av at alle rundt meg er gravide eller har nettopp fått barn. Det var lettere for meg å prøve å distansere meg fra alt og tenke på andre ting. Jeg tror psyken spiller en stoor rolle enten du vil eller ikke!

hilsen Juni76

linda85
08-01-2005, 23:35
har skrevet det mange plasser jeg ;) det stemmer så sant det..

milie
10-01-2005, 19:18
Vel... det gikk 5 år før vi ble gravide, og hadde gitt opp å prøve de siste tre årene før vi ble det, så det stemmer ikke alltid i hvert fall!

Tidl. bruker
10-01-2005, 19:27
Vel... det gikk 5 år før vi ble gravide, og hadde gitt opp å de siste tre årene før vi ble det, så det stemmer ikke alltid i hvert fall!
Signerer denne! Fint at det kommer inn noen tips, men for å være ærlig, er jeg p...lei av å høre at; ta det med ro, det går det så glatt! Har tatt det med ro lenge nok! Dessuten, mener ikke å virke grinte og jeg tenker ikke på noen her inne når jeg sier det er sånn typisk svar fra de som virkelig ikke har peiling; har dere forsøkt å ikke tenke så mye på det da?

Og, ja, vi har vært usedvanlig rolige, men det er da likevel like stor skuffelse hver måned som for alle andre, right?

milie
10-01-2005, 19:32
Fint at det kommer inn noen tips, men for å være ærlig, er jeg p...lei av å høre at; ta det med ro, det går det så glatt! :jupp: Selv ble jeg (desverre) et eksempel på at "Bare dere starter med adopsjon blir du nok gravid!" Gjett om jeg er lei av å høre det etterpå da!! :spy: Hadde det bare vært så enkelt!! Men for en del kan det sikkert hjelpe å gi litt f***.

Ønsker alle sammen lykke til! :lykke:

Elsie
10-01-2005, 22:52
Jeg tok det med ro i ca 10 år. Starta prøvinga da jeg var 20 og gikk ikke til utredning før jeg var 32. (Så avslappa var jeg) Til tross for dette var jeg 41 før jeg fødte mitt første barn. For den som ikke har noen problemer med fertiliteten el.l, så kan kanskje dette til en viss grad hjelpe, men dessverre har det null effekt på de av oss som må ha hjelp på et eller annet vis. (Tro det eller ei, men jeg stod med diagnosen uforklarlig barnløs helt til jeg var 40, så de hadde ikke engang en knagg å henge barnløsheten på) En ting er sikkert, stress og fokusering var nok ikke mitt problem. Gid det var så vel, for da hadde jeg hatt alle de ungene jeg nå bare kan drømme om.

Måne
10-01-2005, 23:07
Er så enig. Er så sinnsykt lei av å høre den leksa der. La meg si det helt klart: DET HJELPER IKKE!!!!!!!

Problemet til en som ikke slapper av er vel stort sett ikke at man ikke har skjønt at det er lurt å slappe av... Det er vel helst at man ikke greier! Og da tror jeg du kan anse det som svært lite sannsynlig at ditt råd om å slappe av, forøvrig nummer 137.... i år....., vil være det som gjør susen

Hilsen sinna-Måne

Løvehjerte
10-01-2005, 23:21
Men det er vel hyggelig å lese at det klaffer for noen? Noen positive tråder er vel bra vel? Kan jo klaffe for hvem som helst, sånn plutselig.

Tipper at det er de som har prøvd leeenge, uten å ha sett :Positiv: , som er litt hårsåre for slike innlegg.
(med fare for å tråkke på noens tær) :sorry:

Måne
11-01-2005, 00:41
Men det er vel hyggelig å lese at det klaffer for noen? Noen positive tråder er vel bra vel? Kan jo klaffe for hvem som helst, sånn plutselig.

Tipper at det er de som har prøvd leeenge, uten å ha sett :Positiv: , som er litt hårsåre for slike innlegg.
(med fare for å tråkke på noens tær) :sorry:Hei, jeg heter Måne, og er skikkelig hårsår for slike inlegg!!!

:rødme:

linda85
11-01-2005, 11:58
Hei, jeg heter Måne, og er skikkelig hårsår for slike inlegg!!!

:rødme:

skriver under på den......

sanna
11-01-2005, 12:11
Er det tomt for bensin på bilen , begynner den ikke plutselig å gå bare fordi jeg slapper av og slutter å TENKE på det !

(Burde jo egentlig overse et slikt naivt innlegg , men MÅ bare få sagt at det er utrolig hva folk klarer å lire av seg i år 2005 ..)

Prøvende
11-01-2005, 12:20
:fy:Så så barn,ta det nå med ro.

Noen syntes det var et fint tips:geni:, og de som har vært her lenge ble provosert:krangel: :koman: og føler seg:au:.
Uansett skjønner vel alle at det bare var godt ment fra hovedinnlegger, så da er det vel ikke så mye å bråke om!:sorry:
:munnkurv:

Blondie
11-01-2005, 12:55
:såså:
Det Måne mente å poengtere her, var vel at disse rådene kommer både titt og ofte IRL og det er lett å bli sinna og såret når det også opptrer på et forum som dette..

Men for all del - koselig at det lykkes for noen!

Tidl. bruker
11-01-2005, 13:07
:såså:
Det Måne mente å poengtere her, var vel at disse rådene kommer både titt og ofte IRL og det er lett å bli sinna og såret når det også opptrer på et forum som dette..

Men for all del - koselig at det lykkes for noen!
Enig! Og en annen grunn til at det er litt sårt, er at det faktisk virker litt nedlatende, akkurat som vi som er her, ikke har sjekket ut generelle tips mot barnløshet før vi begynner med tapptafsing, temping, hostesaft og gud vet hva. Og når en i tillegg får det slengt i trynet at; det fungerte for meg, og jeg "slet" forut i hele 6mnd!!!

Ja, nei, jeg må innrømme at slike "tips" reagerer jeg voldsomt på HER, når det gjerne er slike kommentarer en hører fra en som aldri en gang har vært prøver, IRL.

mirmel
11-01-2005, 18:01

(med fare for å tråkke på noens tær) :sorry:

Klart det er hyggelig å høre at det klaffer for noen! Vi ønsker jo alle maaange graviditeter her på SG.

Når det er sagt, så er det jo ikke sikkert at det er det å "slappe av" som er utslagsgivende for at man blir gravid akkurat den måneden. Det kan like gjerne ha sammenheng med å treffe eggløsning, at egget den måneden er levedyktig (ikke alle egg som er det) og klar for å bli befruktet, at egget deler seg riktig, at forholdene i livmoren ligger bedre til rette for graviditet akkurat den måneden osv. Det er dermed vanskelig å si hvorfor det klaffet akkurat da. Det er bevist at det å "slappe av" ikke har sammenheng med fruktbarheten (irriterende at jeg ikke klarer å finne igjen den artikkelen, altså!)
Jeg er en av de som har holdt på leeenge uten å bli gravid, og ja, jeg blir hårsår av slike innlegg (selv om jeg forstår at det er godt ment). Det er flere grunner til at jeg reagerer negativt på den type råd. Den ene er det Ellinor påpeker, nemlig at det er en nedlatende kommentar. Det andre er at den kommentaren implisitt beskylder meg for å gjøre noe feil, og dermed at det er min egen skyld at jeg ikke får barn. Og det er faktisk ganske sårende når barnløsheten er en stor sorg i livet mitt. Jeg vet at innlegget ikke var ment for å såre, men for å hjelpe. Allikevel synes jeg det er viktig å si ifra hvordan slike råd kan oppleves for oss hårsåre.

Forøvrig: Nei, det kan ikke klaffe for hvem som helst, sånn plutselig. For en del, men ikkefor hvem som helst.

Helene Harefrøken
11-01-2005, 18:09
Men de som det plutselig klaffer for når de ikke prøver er vel kanskje ikke folk som har prøvd i både 1,2 og 3 år... Det gjelder vel kanskje folk som ikke har noen problemer vil jeg tro.. Correct me if I'm wrong!

mirmel
11-01-2005, 18:33
Men de som det plutselig klaffer for når de ikke prøver er vel kanskje ikke folk som har prøvd i både 1,2 og 3 år... Det gjelder vel kanskje folk som ikke har noen problemer vil jeg tro.. Correct me if I'm wrong!

Sikkert sant det, Helene. Det var ikke meningen å være så krass. Det er bare det at jeg blir litt lei meg når dette med å slappe av kommer opp som en løsning både her og der. Om det har sammenheng med å slappe av eller ikke for noen, vet vi jo ikke, men det er sikkert greit å fokusere på andre ting uansett :nikker:

Ekorn
11-01-2005, 18:38
Du får sagt det som det er du, Mirmel. Jeg opplever det likedan.

Katharina
11-01-2005, 19:53
Etter 10 pp var jeg så lei meg over å ikke bli gravid at jeg ga f i det hele. Var lei av folk som sa at hvis du bare slapper av og ikke tenker på det så går du det nok til lille venn.

Jeg kjøpte boka "snarveier til svangerskapet 92 råd til deg som vil bli gravid - med ønskebarnet" leste den og konkluderte med at vi får aldri barn. Det er ingenting i den boka som tilsier at det blir født barn i det hele tatt.

Deprimert og kun :sex1: fire ganger i måneden (12 pp) ble jeg likevell gravid!

Jeg ble også sinna for denne typen innlegg for et halv år siden, men for meg virket det. Men først da jeg ikke hadde noe håp i det hele tatt.

Ønsker dere alle lykke til! Om barna kommer på den eller den andre metoden.
Anbefaler forrsten den boka. Så mye kunnskap hadde jeg ikke fra før!

Tidl. bruker
11-01-2005, 20:28
Jeg er også en av dem som har lyst å :spy: av slike råd. Jada, vet det er velmenende, men "slapp av my ass". Milie: Ble du virkelig gravid når du hadde begynt med adopsjon? Ble litt nysgjerrig jeg nå, hvordan endte historien?

Irbe
11-01-2005, 21:21
:fy:Så så barn,ta det nå med ro.

Noen syntes det var et fint tips:geni:, og de som har vært her lenge ble provosert:krangel: :koman: og føler seg:au:.
Uansett skjønner vel alle at det bare var godt ment fra hovedinnlegger, så da er det vel ikke så mye å bråke om!:sorry:
:munnkurv:
Skriver under på denne jeg!

Helene Harefrøken
12-01-2005, 10:01
Sikkert sant det, Helene. Det var ikke meningen å være så krass. Det er bare det at jeg blir litt lei meg når dette med å slappe av kommer opp som en løsning både her og der. Om det har sammenheng med å slappe av eller ikke for noen, vet vi jo ikke, men det er sikkert greit å fokusere på andre ting uansett :nikker:
Jeg mente ikke at noen var krasse altså. Er ikke enig med hovedinnlegger, mener at ja sikkert for de som ikke har noen problemer så går det kanskje da. Men for de som sliter er det jo ofte grunner til at det er vanskelig å få barn og da hjelper det vel ikke å slappe av aldri så mye. Hvis en mann f.eks har dårlig sæd kvalitet så hjelper det vel kanskje ikke å slappe av å tenke på noe annet. Eller om en har PCO eller andre grunner til at man sliter da hjelper det vel kanskje ikke å slappe av? Derfor blir det litt feil å skrive et sånt råd i et forum hvor det er mange slitere mener jeg da, selv om man må få lov til å gjøre det hvis man ønsker det. Det er jo ytringsfrihet.

Gjorde jeg meg mer forstått nå tro?

:klemme: til alle uansett mening

Sissel
12-01-2005, 11:05
Vi har prøvd å ha pause vi også. Men er jo fortsatt uten baby. Vi har prøvd i snart 2 år.

Næh....tror ikke det hjelper å slappe av for folk som feiler mer enn bare å bomme på EL.

Noen blir gravid av å riste trusa, mens andre aldri får oppleve gleden og velsignelsen det er å bære frem sitt eget barn. Og her i mellom er det mange andre skjebner.

Vær så snill, vær forsiktig med sånne innlegg. Noen blir såret, og jeg skjønner dem godt.

milie
12-01-2005, 13:10
Jeg er også en av dem som har lyst å :spy: av slike råd. Jada, vet det er velmenende, men "slapp av my ass". Milie: Ble du virkelig gravid når du hadde begynt med adopsjon? Ble litt nysgjerrig jeg nå, hvordan endte historien?
Ja, men først etter 1 1/2 år i prossesen. Vi ventet tildeling innen det neste halve året. Resultatet ble at vi måtte legge adopsjonen på is, og nå henger det en liten gutt på 15 måneder i buksebeina mine som roper: Mat! :rørt:

Tilla2
12-01-2005, 15:00
Vi holdt på i 14 mnd før jeg så en positiv test. Kommentarer som "nå må du ikke tenke så mye på det" er ganske håpløse da..... Legen min foreslo det, men han sa også at han skjønte det ikke var så lett. Og så plutselig kom ikke mensen, en ukes tid før jeg hadde time til lap:rørt:

Nå hadde jeg lært, trodde jeg, at det å lage barn er en kunst man skal være dreven for å mestre. Vi skulle begynne prøvingen i god tid så førstemann rakk å få søsken før han begynte på skolen. Men før vi hadde rukket å begynne, så kom ikke mensen lenger.... Sånn kan det gå når man tror at det bare kan klaffe om man :sex1: iløpet av de riktige få TIMENE rundt EL....

Men til pointet: Tillamannen hevder høylytt at det var fordi vi IKKE prøvde, og derfor var helt avslappet i forhold til det å treffe EL og sjekke symptomer osv. Jeg vet ikke hva jeg skal tro, bare at det er helt umulig å IKKE tenke på det når man faktisk driver og prøver!!! Mistet spiren da jeg var 11 uker på vei, så nå prøver vi igjen, første mnd nå. Og nå vet jeg jo ikke hva jeg skal tro: er det lett eller vanskelig å få det til???? Time will show, men inntil videre velger jeg å tenke positivt på det - det er jo ingen grunn til at det IKKE skal gå!!! Og om det klaffer, så får vi ta bekymringene for om den vil bli hos oss eller ikke når den tid kommer!

Lykke til til dere andre også!:sorry:

Prøvekanin
12-01-2005, 17:35
Jeg er også blant dem som ble gravid da vi "ikke prøvde". Likevel blir jeg ganske så ilsk hvis noen prøver å antyde at det var fordi vi slappet av og ikke tenkte på det (hadde akkurat hatt en SA, så det er klart jeg tenkte på det likevel...). Jeg for mitt vedkommende tror heller at det var enormt med flaks og litt skjebnens ironi (siden det passet så dårlig i tidsplanen vår!).

Jeg har større tro på den alternative forklaringen du kommer med, at det var statistisk sannsynlighet for at dere ville fått det til med tiden likevel, siden dere ikke hadde noen fertilitetsproblemer. Men jeg skjønner at innlegget ditt var godt ment! :blomst:

Når det gjelder å være hårsår og reagere på slike velmente innlegg (noe jeg selv har gjort her inne tildigere), så kan det ha flere funksjoner: 1. som en nevnte, å informere om at slike råd kan virke sårende på folk, slik at man ikke plumper ut med dem til venner og bekjente IRL, og 2. bygge opp støtte for hverandre som sliter, og 3. aktivt forsvare seg mot noe som føles vanskelig og sårende i en tøff periode i livet. Jeg skjønner at det kan virke litt hissig for en som prøver å være hyggelig og hjelpe, men vi som har fått det til (og kan være glad til!!) tåler da såppass når vi ferdes her inne på SG.

student31
13-01-2005, 00:36
Noen blir gravid av å riste trusa
:fnis: DET har jeg ikke prøvd... :fnis:

Føniks
14-01-2005, 10:45
Må bare svare på dette. Jeg har prøvd i et år nå. Har et barn fra før som satt 1 måned etter bryllupet da jeg var 23 år. En skilsmisse og et nytt ekteskap senere fungerete det ikke på samme måte.

Å gud hvor mange ganger har jeg ikke fått høre at det er fordi jeg er stressa, prøver for hardt, tenker på mye på det m.m. Når jeg da etter 6 månder sender mannen til utredning fordi jeg har en følelse av at noe ikke er som det skal anses jeg som "hysterisk". Så viser det seg at noe er galt(kvinnelig intuisjon:himle:) og han har skutt med løskrutt hele tiden. Ja da hadde avslapping med mer hjulpet veldig mye, ja da ja da.

Det er sikkert hyggelig ment, men man må av og til tenke litt lengre før man kommer med slike uttalelser. Jeg regner med at de fleste som har prøvd en stund og enda en stund er rimlig klar over alle disse tingene, og trenger ikke alle velmenende råd. Sorry hvis dere med gode råd blir støtt nå, men det er litt "besserwisser" tendenser og fortelle folk som har prøvd i årevis hva det bør gjøre.

For all del det er fint at dere får det til ved å slappe av, men det hjelper andre så lite å vite når det rådet allerede er godt utprøvd. Husk at hvis du har prøvd i et år eller mer så blir det naturlig nok flere sykluser hvor du av ulike årsaker slapper mer av.

Sparky
14-01-2005, 14:17
Noen blir gravid av å riste trusa Endelig et tips jeg ikke har prøvd før. Hermed skal trusene ristes hver morgen. :jupp:

PS! Må mannen være til stede under selve ristingen? :undrer:

Hera
14-01-2005, 14:32
Endelig et tips jeg ikke har prøvd før. Hermed skal trusene ristes hver morgen. :jupp:

PS! Må mannen være til stede under selve ristingen? :undrer:
I grunnen burde vel mannen være den som ristet, for du må jo huske å SLAPPE AV, vet du!! Og egentlig burde han vel la være å fortelle at han ristet dem, for da kunne du jo komme til å TENKE på at det var barn dere prøvde å lage!! :fy:

Kims
14-01-2005, 14:57
Jeg er enig i at stress kan gjøre det vanskeligere å bli gravid,

men kun fordi at stress kan reduserere sexlysten, og at det kan føre til at man ikke har
sex ofte nok, og at man da kan være uheldig og ikke treffe på de riktige dagene!!

Dessuten kan det rett og slett være så enkelt som at man ikke har EL når man
TROR man har El i syklusen sin, slik at når man prøver, "jobbes" det rett og slett
på feil dager, og at når man da "ikke prøver" treffer når det faktisk er EL!

Men jeg tror de som er prøvere er klar over dette,
så lei av å høre at man ikke skal stresse når man prøver, det blir man!

Leste nå at du har en mistanke om at akkurat dette
med EL på et annet tidspunkt gjelder deg solhøna!:-)

student31
14-01-2005, 22:55
PS! Må mannen være til stede under selve ristingen? :undrer:Det er MEGET viktig at mannen deltar i ristingen. Det bør legges til at mannen skal stå på venstre side når dere rister. :himle:

Ellers signerer jeg innlegget til Kims. Godt sagt! :nikker:

linda85
14-01-2005, 23:47
risting av trusen??? forstår liksom ikke helt hva dere mener med den jeg da... :rødme: noen som orker å forklare? :sorry:

Kims
14-01-2005, 23:57
Les fra og med innlegg 25 du! :nikker:

Elsie
15-01-2005, 00:03
I grunnen burde vel mannen være den som ristet, for du må jo huske å SLAPPE AV, vet du!! Og egentlig burde han vel la være å fortelle at han ristet dem, for da kunne du jo komme til å TENKE på at det var barn dere prøvde å lage!! :fy:

Ler så jeg rister. :moahaha:

abraxas
18-01-2005, 01:21

Du får virkelig sagt det, Hera!

harmony
18-01-2005, 21:28
Kanskje mannen burde riste sine egne truser over deg, mens du ligger og bare tar det med ro? Har hørt at man blir lettere gravid hvis man ikke stresser, og dessuten har venninna mi det sånn at hun kan ikke vaske trusene sine sammen med mannen sine før hun blir gravid, så da er kanskje DETTE veien å gå for å bli gravid???? :jupp:

Keira
19-01-2005, 16:58
Ser at det er mange her inne som irriterer seg veldig over dette (helt sikkert) velmenende innlegget. Men hvorfor gidder vi å bruke så mye tid og krefter på å irritere oss? Jeg har oså vært slik lenge.. særlig i real life. Allle slike råd og kommentarer har gjort at jeg har blitt dritt sur. (Blir det seff av og til enda..) Men nå prøver jeg å telle 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10.. før jeg hisser meg opp, og så prøver jeg i stedet å tenke at det var godt ment. Til syvende og sist er det bare meg selv det går utover om jeg blir irritert. Irritasjonen blir sittende i meg, og så må jeg gå og tenke på det, og ofte bli enda surere og mer irritabel. Dette kan igjen gå utover mannen. Viss jeg derimot velger å bare ignorere det, så glemmer jeg det etter litt, og så går det så mye bedre.

Men jeg er enig i at slike kommentarer kan være sårende. Men så er det litt opp til oss selv også å prøve å presse frem de positive tankene fremfor de negative. Jeg har også vært prøver i 17 måneder nå, og ikke sett en eneste positiv test. Jeg VET at jeg har truffet el hver gang, og jeg prøver for det meste å ikke tenke for mye på å bli gravid. Jeg vet derfor at dette tipset ikke funker for alle, men for noen kan det nok være en oppmuntring.. og for noen kan det nok stemme også.

linda85
19-01-2005, 23:50
Les fra og med innlegg 25 du! :nikker:
hehe,har lest alle flere ganger.. jeg forstår fremdeles ikke :vetikke: kanskje det er meningen at jeg ikke skal forstå denne :glis: eller at jeg må forstå at jeg egentlig var blond før fødselen!!!! :glis:

Kims
20-01-2005, 00:08
hehe,har lest alle flere ganger.. jeg forstår fremdeles ikke :vetikke: kanskje det er meningen at jeg ikke skal forstå denne :glis: eller at jeg må forstå at jeg egentlig var blond før fødselen!!!! :glis:
En kan si innleggene er en smule ironiske...
Det var en liten overdrivelse for å beskrive hvor lett det er for noen å bli gravide...

SuzyQ
31-01-2005, 01:10
Hei vet ikke om man blir mer gravid av å ikke stresse, men det hjelper iallfall psykisk om man klarer det.
Selv om jeg har PCOS ble jeg gravid, hadde ikke tenkt så mye på det. Så overraskelsen var stor. Desverre mistet jeg.. Men nå som vi vet at det har klaffet før, er jeg mer utålmodig. Og det skjer ikke stort. Tror ikke jeg blir mer gravid av å ikke tenke, men det hadde vært deilig å slippe den store tankevirksomheten....!