Vis full versjon : Keisersnitt?
Minimaja
09-01-2005, 15:15
Hei!
Samboeren min og jeg planlegger å få barn. Det eneste jeg gruer meg til er fødselen! Jeg vet ikke hvorfor, men den står der som en svart skygge over det som skal være en begivenhet. Vet i grunnen veldig lite om fødsler og keisersnitt. Kan man velge mellom å føde på vanlig måte og å ta kisersnitt??
Hilsen ei som er redd for å føde. :vetikke:
Vanligvis kan man ikke velge om man vil ha keisersnitt, spesielt ikke om man aldri har født før. Om du skulle bli gravid vil jeg anbefale deg å prate med jordmor/lege og fortelle om redselen din slik at h*n kan legge opp fødselen på en slik måte at du får bra med smertestillende.
Et keisersnitt er en ganske omfattende operasjon, med dype operasjonssår som skal gro. Ingen operasjoner er frie for risiko, og nettopp derfor anbefaler legene at keisersnitt kun brukes som en siste utvei (eller om det ligger spesielle årsaker til grunne for det). For å ikke snakke om at et barn får mange fordeler ved å bli født vaginalt (bedre immunsystem, ect).
Nei, du kan ikke bare velge å ta keisersnitt her til lands. Det du bør gjøre om du blir gravid, er å snakke med jordmor om angsten din. Hun vil hjelpe deg videre.
Ønsker deg lykke til!
Det Teeny og Sparky skriver stemmer, men har du voldsom fødselsangst, kan det godt hende du får innvilget keisersnitt. Du kan snakke med legen din og be om en samtale med lege/jordmor på sykehuset du hører til.
Jeg måtte ta hastekeisersnitt da forrigemann kom, det gikk veldig fint :)
Håper du snart blir gravid og at du får en fødsel du blir fornøyd med!
:klemmer:
Nei, man kan ikke velge her i Norge - men som de andre skriver så kan du få hjelp under svangerskapet til å bearbeide redselen din. Så lenge sykehuset vet at du har fødselsangst, tror jeg også de gir deg tilbud om tidlig smertestillende.
Jeg var ganske nervøs selv under svangerskapet, men han lå på tvers og kunne ikke snues, så det ble keisersnitt allikevel. Hvis jeg opplever å bli gravid en gang til, har jeg lyst til å føde normalt.
Keisersnitt-fødselen min var veldig fin, men jeg hadde mye vondt etterpå. Da jeg dro fra sykehuset 6 dager etter fødselen, så jeg hvor spreke de som hadde født på vanlig måte var i forhold til meg....bare så jeg har sagt det!
Jeg tror det er en mye bedre løsning å prate med fagpersonell om dette.. som Teeny sier, så er keisersnitt en operasjon -med alt det medfører.
Det tar også lenger tid å komme seg etter et keisersnitt, enn etter en vaginal fødsel..
Lykke til!
:klemmer:
Vanligvis kan man ikke velge om man vil ha keisersnitt, spesielt ikke om man aldri har født før. Om du skulle bli gravid vil jeg anbefale deg å prate med jordmor/lege og fortelle om redselen din slik at h*n kan legge opp fødselen på en slik måte at du får bra med smertestillende.
Et keisersnitt er en ganske omfattende operasjon, med dype operasjonssår som skal gro. Ingen operasjoner er frie for risiko, og nettopp derfor anbefaler legene at keisersnitt kun brukes som en siste utvei (eller om det ligger spesielle årsaker til grunne for det). For å ikke snakke om at et barn får mange fordeler ved å bli født vaginalt (bedre immunsystem, ect).
Teeny skriver mye fornuftig. :nikker:
Thyresse
10-01-2005, 00:27
Jeg tror det er noe som heter Gaia-jormor man kan snakke med om man har fødselsangst. Du er ikke den eneste som er redd for å føde, så de har taklet dette mange ganger før. Lykke til uansett :lykke:
Jeg hadde en svært dramtisk fødsel da eldstemann kom til verden, og fikk angst bare ved tanken på å føde igjen.... De tre første mnd`ene av svangerskapet med nr.2 gikk jeg bare å grudde meg. Jeg fortalte dette til fastlegen og jordmor, og fikk en KJEMPE oppfølging. De tok angsten min på alvor, og jeg var blant annet på besøk på fødeavdelingen m.m før fødselen. Jeg fikk velge, men de anbefalte meg å føde vaginalt. Jeg ble lovet smertestillende og en fin fødsel. Fødselen ble fantastisk, og det beste av alt, jeg trengte ikke smertestillende for jeg var så trygg i den situasjonen jeg befant meg i. Så derfor snakk med legen og jordmoren du..
Hvis du virkelig har fødselsangst er det ingen som kan "tvinge" deg til å føde normalt heller. Etter endel samtaler med leger og jordmødre har du rett til å få innvilget planlagt keisersnitt.
Ei venninne av meg fikk gjennomført dette. Jeg syns dette var veldig rart og snakket med moren til ei annen venninne av meg som har jobbet på fødeavdelingen på et annet sykehus i mange år. Fra henne fikk jeg svaret jeg skrev ovenfor :)
Hvis du virkelig har fødselsangst er det ingen som kan "tvinge" deg til å føde normalt heller. Etter endel samtaler med leger og jordmødre har du rett til å få innvilget planlagt keisersnitt.
Ei venninne av meg fikk gjennomført dette. Jeg syns dette var veldig rart og snakket med moren til ei annen venninne av meg som har jobbet på fødeavdelingen på et annet sykehus i mange år. Fra henne fikk jeg svaret jeg skrev ovenfor :)
Det stemmer. De vil trolig prøve å overtale deg til å føre vaginalt, men jeg tror faktisk du er den som bestemmer - til syvende og sist.
Tussi jenta
12-01-2005, 17:15
Jeg hadde en svært dramtisk fødsel da eldstemann kom til verden, og fikk angst bare ved tanken på å føde igjen.... De tre første mnd`ene av svangerskapet med nr.2 gikk jeg bare å grudde meg. Jeg fortalte dette til fastlegen og jordmor, og fikk en KJEMPE oppfølging. De tok angsten min på alvor, og jeg var blant annet på besøk på fødeavdelingen m.m før fødselen. Jeg fikk velge, men de anbefalte meg å føde vaginalt. Jeg ble lovet smertestillende og en fin fødsel. Fødselen ble fantastisk, og det beste av alt, jeg trengte ikke smertestillende for jeg var så trygg i den situasjonen jeg befant meg i. Så derfor snakk med legen og jordmoren du..
Så godt og lese det her, har selv hatt en jævlig fødsel, og er livredd for og føde. Og tanken på keisersnitt har vært der mange ganger, men jeg har jo egentlig ikke lyst til det heller. så det er godt og høre at det går an og få hjelp og at fødselen kan bli en fin opplevelse.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.