Vis full versjon : Sit-ups ved graviditet?
Er det noen som vet om det er skadelig for fosteret å ta sit-ups?
Vil ikke ta noen sjanser i tilfelle :baby: i :magen: ...
Tror ikke det er noe farlig å ta sit-ups. De sier jo at det er best å leve mest mulig normalt. Selv har jeg begynt både å jogge å ta sit-ups, så jeg håper inderlig at det ikke er noen andre som har en annen mening om dette. I tilfelle er jeg også glad for å få rede på det.
Tidl. bruker
10-01-2005, 21:37
Det fins jo mange andre mageøvelser også om du er i tvil. Feks tar vi den fryktede "planken" når jeg er på trening. Den blir anbefalt og skal visstnok være mye mer effektivt enn sit-ups. Men den er slitsom da :angst:
Det er ikke noe farlig å ta sit-ups når man er gravid. Det eneste du skal tenke på, er at de som er vanvittig trent (tenker da magemuskler) ofte har lengre og mere slitsomme fødsler. Jeg har trent mye under begge svangerskap, men har fra 6 mnd kuttet ut alle mageøvelser.
Takk for oppklarende svar :blomst:
Tidl. bruker
10-01-2005, 23:08
Snakket med en fysioterapeut om det en gang. Hun sa at de første 3 mnd var det ingenting i veien med det. Det kunne bidra til at magen ikke ble så slapp etterpå. ;)
Men de neste mnd av svangerskapet frarådet hun det av den enkle grunn at magemusklene da kan bli for stramme under fødselen. Det er hardt nok arbeid om man ikke skal jobbe MOT magemusklene, for å si det sånn! :gal:
MARIT 77
10-01-2005, 23:08
Så lenge det ikke er ubehagelig eller vondt tror jeg det er greit med sit ups. Men mener å ha lest at magemusklene deler seg i 4 mnd,da er det ikkemye vits i sit ups lenger.
Jeg fikk beskjed om at man ikke skulle trene mage musklene under en graviditet.
så lenge du tar dt med ro når du kjenner det gjør vondt..skal det gå bra.... hørte jeg... sånn generelt men ikke direkte på sit-ups...
Det som skjer når magen vokser er at magemusklene deler seg og legger seg på hver sin side av magen. Det er derfor rimelig meningsløst å trene magemusklene etter dette. Men det er ikke skadelig for fosteret på noen som helst måte.
Av samme grunn skal man være forsiktig med å trene magen i tiden etter at man har født, for da har ikke musklene vokset sammen igjen.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.