PDA

Vis full versjon : huskjøp

renate_21
11-01-2005, 02:05
Hei. vi tenker på å gå inn i boligmarkedet, er det noen der ute som har erfaringer når det gjelder startlån, er det lett å få eller??
Alle erfaringer er hjertligst velkommene......:vetikke:

blomstermamma
11-01-2005, 09:52
Vi hadde ingen problemer med å få førstehjemslån. Fikk fullfinansiert hele huset. Jeg jobber, han går på skole, men deltidsjobb ved siden av. Det vi ikke fikk dekket av gebyrer og omkostninger, så vi måtte dekke ca 40 000 selv.

Vi har lån gjennom dnb, ville kanskje lønt seg for oss å ta en lokal sparebank, men siden vi ikke er sikre på om vi kommer til å bo her når sambo får seg jobb, er det greit med en bank som er overalt ellers i landet og, synes vi da :)

Blondie
11-01-2005, 10:06
Jeg fikk lett førstehjemslån - selv om jeg faktisk hadde vært gift med mannen min mens vi bodde i hans eide leilighet og juridisk eide den også..
Erfaringene mine er at en lokal bank oftere vil kunne se på enkeltsituasjonen - ikke bare dra de store linjene fra de rigide sentrale reglene..

Lykke til! :klemmer:

Mor uten barn
11-01-2005, 10:17
Hei. vi tenker på å gå inn i boligmarkedet, er det noen der ute som har erfaringer når det gjelder startlån, er det lett å få eller??
Jeg jobber i bank og kan kanskje hjelpe deg. I DnB og postbanken er det mulig å få 90-100% finansiering, du må ha penger til omkostinger selv, hvis dere velger en andelsleilhet er omkost. lavere enn hvis dere kjøper en selveier. da skal staten ha 2,5% av kjøpesummen ++++

Unge mennesker er noe av det mange banker satser på, men man må vise til en stabil økonomi og gjerne litt sparing feks i bsu.

I dnb og postbanken får man 1 hjemslån fra 18-34 år og hele lånet innenfor 60% pris dvs laveste rente.

Banken trenger lønnslipper, selvangivelse og evt arbeidsavtale hvis man akkurat har startet i jobb.

Håper du ble litt klokere:Positiv: lykke til

Sparky
11-01-2005, 12:34
Jeg anbefaler også en lokal bank. Vi fikk låne nesten hele beløpet i den lokale banken hvor vi har BSU. Jeg stoler rett og slett mer på dem enn på de store upersonlige bankene.

Postbanken skremte fletta av oss, da de prøvde å presse på oss et lån på 1.700 000kr, 200 000kr over beløpet vi hadde behov for. Vi hadde ikke særlig egenkapital en gang (30.000,-). Vi lurte på om de bevisst gikk inn for å gjøre folk til gjeldsslaver. Useriøst synes jeg.

venterpånr2
13-01-2005, 09:26
Vi fikk startlån gjennom kommunen. Dersom begge to eller en av dere, er under 34 år (tror det var den alderen...) og ikke har kjøpt hus/leilighet før kan dere søke om startlån.

De vil da se på inntekten deres nå, og vurdere denne opp mot fremtidige inntekter. Vi fikk innvilget et slikt startlån, og dette lånet gikk som 2.prioritert og som "egenkapital". Vi fikk vel 340 000, som er avdragsfritt i 5 år.

Når vi skulle i banken og låne mer penger var ikke dette noe problem, det lånet gikk som 1.prioritert og siden vi hadde så mye "egenkapital" (startlånet i kommunen) fikk vi lån på dagen selv om vi hadde lite/ingen egenkapital selv.

For å få dette lånet ringte vi til kommunen også hørte hvordan dette funket.
Det spiller ingen rolle om dere kjøper ny eller gammel leilighet/hus, så lenge dere går innenfor kriteriene til kommunen.

Sita
20-01-2005, 22:16
Jeg svarer på denne selv om det er litt sent jeg..

Da vi søkte om lån hadde jeg på forhånd studert økonomien vår i flere mnd, og satte opp et fullstendig budsjett før og etter et evt huskjøp (Tok utgangspunkt i en leilighet vi tenkte var grei for oss). Det viste at vi hadde bare 1000,- mer i utgifter etter huskjøp i stedet for å leie, og det ville vi jo lett klare selv om :bryn: ikke hadde fast jobb på det tidspunktet.

I Postbanken gadd de ikke se på budsjettoversikten engang, men føyset oss fort ut, mens i DNB traff vi en kjempehyggelig dame som tok det med i betraktningen.

Tussi jenta
10-06-2005, 22:42
Vi har lån i lokal sparebank og fikk dekt hele lånet og ekstra lån til oppussing. 90% av lånet er til veldig lav rente og resten er litt høyere.

Vi skal nå flytte igjen og ble lovet at vi denne gangen og skulle få veldig lav rente, selv om vi nå og skal ta opp 100% lån.

Carina83
14-06-2005, 12:25
Vi hadde ingen problemer med å få førstehjemslån. Fikk fullfinansiert hele huset. Jeg jobber, han går på skole, men deltidsjobb ved siden av. Det vi ikke fikk dekket av gebyrer og omkostninger, så vi måtte dekke ca 40 000 selv.

Vi har lån gjennom dnb, ville kanskje lønt seg for oss å ta en lokal sparebank, men siden vi ikke er sikre på om vi kommer til å bo her når sambo får seg jobb, er det greit med en bank som er overalt ellers i landet og, synes vi da :)

Signerer Blomstermamma. Vi har også lån hos Dnb Nor og der var det ikke noe vanskelig å få lån.. Og da hadde jeg deltidsjobb og Carinamannen 100% stilling i tilegg så hadde vi frøkna på 10mnd da vi søkte lån. Ønsker dere lykke til og vil på det varmeste annbefale Dnb Nor:blunke:

Frøken Verpesjuk
14-06-2005, 12:37
Postbanken skremte fletta av oss, da de prøvde å presse på oss et lån på 1.700 000kr, 200 000kr over beløpet vi hadde behov for. Vi hadde ikke særlig egenkapital en gang (30.000,-). Vi lurte på om de bevisst gikk inn for å gjøre folk til gjeldsslaver. Useriøst synes jeg.

Vi fikk fullfinansiert førstehjemslånet vårt hos postbanken. Vi fikk tilbud om å låne opp til 1 900 000, men hadde bare behov for 1,700 000. Det er jo ikke slik at en MÅ bruke hele beløpet banken tilbyr. Det kan være greit å vite at en har litt å gå på når budrunden begynner, men også sette en grense for høyt en er villig til å gå akkurat for den boligen, det er lett å bli litt grepet av spenningen.

Vi fikk faktisk svar på dagen fra postbanken, mens DNBnor brukte over en uke på å behandle søknaden vår og tilbø oss 1 600 000 i lån. Da hadde vi alt kjøpt hus.