PDA

Vis full versjon : Hjelp meg!!!!!!!!!!!!!!!!

Uregistrert
10-10-2003, 00:29
Jeg oppdaget noen åpne sår på kjønnsleppene og området mellom vagina og anus. Men det har bare blitt være. Nå er det helt forferdelig. Jeg har ca. 30 sånne åpne sår nå. Jeg har smurt meg inn med salve men vet ikke om dette hjelper. Jeg er redd det bare vil komme fler og flere. Det gjør såååå vondt å vaske meg eller å tisse. Da svir det. Jeg prøver å vaske forsiktig men det gjør så vondt.
Jeg har grått i hele dag og tør ikke å fortelle noen om dette. Jeg vil ikke gå til legen. Det er for flaut. Men det ser ikke bra ut der nede. Det er åpne sår på og rundt hele vagina.
Jeg håper noen her kan hjelpe meg. Hva kan jeg gjøre. Jeg vil ikke til legen for han kjenner meg. Bor på et lite sted hvor alle kjenner alle.
Men det gjør så vondt!!!
Hjelp meg vær så snill!!

Pernille
10-10-2003, 00:34
Her får det ikke hjelpe at det er flaut; OPPSØK LEGE!!!
Legen har taushetsplikt, så det skal ikke komme ut på bygda samma hva det måtte være.

Man skal ikke gå rundt med vonde, åpne sår i underlivet! Basta!

Pernille
10-10-2003, 00:46
Etter et kjapt søk med Google så syns jeg det kan høres ut som herpes... Sjekk disse linkene og se om du "kjenner deg igjen".
http://www.hardefakta.com/herpes/
http://www.helsenett.no/2_19/2_18_2_s6.html

Og OPPSØK LEGE!

Camilla
10-10-2003, 02:53
Ja for guds skyld kjære deg,dra til legen!Du kommer til å føle deg mye bedre etterpå! Med en gang jeg beg å lese tenkte jeg at det hørtes ut som noe ei venninne hadde..det viste seg at det var betennelse,var ett hårstrå som hadde vokst innover eller noe..men siden du har så mange er det nok ikke det!

Ring lege imorgen tidlig.Lykke til!

Tjorven
10-10-2003, 08:36
Enig med Pernille!
Men du kan kontakta privat gynekolog utanför kommunen om det är oöverkomligt att gå till din egen lege! Det kostar mer, men det är nog värt det.

Tania
10-10-2003, 12:19
Også jeg sier meg enig med, Pernille - oppsøk lege! Når du har vært der føler du deg nok mye bedre - husk; legen er vant til å ta seg av "pinlige" konsultasjoner og han/hun har taushetsplikt.
Jeg synes også det høres ut som herpes; og hvis det er dette du har utbrudd av får du medisiner som hjelper veldig fort.
Herpes-utbrudd blir etter det jeg har forstått verre under stress, så oppsøk lege - det går så fint skal du se :)

Klem til deg fra meg

Jannike_79
10-10-2003, 12:25
Sier meg bare enig med alle de andre som har svart her jeg.. Kom deg avgårde til legen med engang!! Det er viktig å finne ut hva det er og ettersom det bare blir verre er det speselt viktig!!

Håper det ordner seg!!

Klemmer

Epp
10-10-2003, 12:55
Det høres ut som et førstegang utbrudd av herpes. Jeg snakker av erfaring.. Du får vanligvis utbrudd i løpet av en til to uker når du er smittet, -og det er en seksuelt overførbar sykdom. Hos legen får du tabletter som heter Valtrex - de hjelper veldig, men er veldig dyre. Det finnes også en salve som heter Zyrtec, den hjelper litt. Av naturlegemiddel har tetre-olje en veldig bra effekt på utbruddet, ved jevnlig pensling går det bort etter ca. tre dager. Det er grusomt, men om det er et førstegangsutbrudd kan du trøste deg med at det vanligvis er ti ganger verre enn de neste.

Jeg ble selv smittet for et par år siden, og har vært gjennom bitterhet og forbannelse etter det.. Tenkte bare "det går aldri vekk", "kan aldri innlede et seksuelt forhold til noen" , "det er flaut" etc. Synes synd i deg om du er smittet av herpes, men det er IKKE verdens undergang! (Tok litt tid før jeg skjønte det!)

Men:

1. Det er ikke DIN skyld at du er blitt smittet - han har informasjonsplikt! Man smitter kun ved utbrudd, og det VET han at han har!
2. Jeg kontrollerer det nå med medisin og livsstil - og det går utmerket! Fra å ha hatt utbrudd hver måned (som regel ifm mensen) kan jeg ikke huske sist!! (Ihvertfall 5 måneder siden!)
3. Jeg snudde skammen til stolthet ved å informere venner og familie og min nye partner om måten jeg så usselt ble smittet på, - og min nye deilige samboer vet at jeg er redd for å smitte han. Det fikser vi sammen nå.

Hvis du vil snakke litt skjermet om det - ta kontakt via private meldinger!

:klem:

Klem

Uregistrert
11-10-2003, 14:59
Jeg har nå kontaktet legen og fikk time på tirsdag.
Men det har faktisk blitt litt bedre nå.
Jeg har hatt fast partner i 5 år. Jeg vet at vi begge har vært trofaste. Så jeg skjønner ikke at jeg kan ha fått herpes, hvis jeg har det.
Jeg tok alt mulig slags tester for kjønnssykdommer for 1 år siden da jeg var gravid. (Men jeg spontanaborterte i 11. uke)

Da ville vel prøvene vist noe?? Jeg skjønner det bare ikke. Har aldri hatt noe problemer der nede før nå.
Jeg snakket med mannen min igår og han ville gjerne ta noen tester for å bevise at han ikke hadde noen sykdommer.
Vi har begge gjort dette sammen for 5 år siden da vi ble sammen.

Jeg håper virkelig at det er en allergi eller noe. For dette er helt forferdelig. Jeg klarer ikke sov i mer en 1 time av gangen for jeg våkner hele tiden av at det gjør så vondt. Det klør og det svir.

Tusen takk for all støtte. Dere er gode å ha i slike sammenhenger.
Jeg kommer tilbake og forteller når jeg har vært hos legen!

Missy
13-10-2003, 12:07
Hei på deg!

Jeg slutter meg til resten av gjengen her og sier desverre; herpes, ja! Jeg er selv en av de som er blitt smittet og plages med utbrudd. Hadde utbrudd senest for en uke siden. Det er som det sies over her, det første utbruddet som er mest smertefult, de påfølgende utbruddene er bare barnemat i forhold. Men til legen bør du absolutt gå, ved å få medisiner vil det forhindre viruset til å spre seg til friskt vev og det vil korte ned utbruddene dine.

Herpes er et veldig vanlig virus, det er MANGE som har det, men kun ett fåtall som får utbrudd. Veldig mange går med viruset i kroppen fra de er smittet og ut livet uten å være klar over det. Så dette er ikke noe å skamme seg over, du er bare en av oss som har vært uheldige å få utbrudd. Når det gjelder når det smitter og ikke, tror jeg det er en del delte meninger om det, noen sier "hele tiden" og andre sier "kun under utbrudd".
Da kan det være greit å tenke seg litt om og etter; hvor behagelig er det å ha sex under herpesutbrudd?? Det er IKKE godt. Så personlig og etter å ha snakket med lege og lest endel om det, så tror jeg ikke det smitter kun ved utbrudd men ellers også.

I tillegg til de andre medisinene som er nevnt over her kan jeg føye til Zovirax. De er veldig effektive. koster ca. 300,- for 25 stk, 200 mg.

Håper du ble litt "klokere".

Ønsker deg lykke til videre!!!!

Uregistrert
13-10-2003, 14:12
øhh, bare et spørsmål om herpes... hvis man har det og man får utbrudd - vil det da hjelpe å smøre på Canesten salve? Eller er det da et enkelt sopputbrudd?
(jeg fikk et slags sår som klør og svir en kveld, men sto opp og smørte på salve. Neste morgen var det helt fint, men jeg liker det ikke)

Beklager at jeg blander meg inn i denne tråden med mine greier...

Missy
13-10-2003, 14:42
Da tipper jeg du har hatt ett sopputbrudd, for Canesten hjelper ikke mot herpes.

øhh, bare et spørsmål om herpes... hvis man har det og man får utbrudd - vil det da hjelpe å smøre på Canesten salve? Eller er det da et enkelt sopputbrudd?
(jeg fikk et slags sår som klør og svir en kveld, men sto opp og smørte på salve. Neste morgen var det helt fint, men jeg liker det ikke)

Beklager at jeg blander meg inn i denne tråden med mine greier...

Uregistrert
13-10-2003, 16:45
takk missy, da kan jeg puste lettet ut og ikke drive å bekymre meg for noe jeg bare innbiller meg likevel...

Uregistrert
18-10-2003, 12:37
Kan man ha herpes i mange år uten å få utbrudd?

Beklager at jeg henger meg på denne tråden, men det stod så mye om det her at jeg tenkte dette var en fin plass å fortsette. Har noen "bobler" som kommer hver gang jeg har mensen, men de kom først etter jeg fikk barn. Har i grunnen trodd det var sopp, men jeg er ikke sikker. Det jeg har hatt har forsvunnet etter en 3-4 dager med canesten. Hvor lenge varer et herpes utbrudd?

Babe
18-10-2003, 12:47
Her (http://www.gsk.no/herpes/herpes-kjonnsorganer-faq/) står masse nyttig info om herpes.

Hope
21-10-2003, 21:42
Viruset kan ha ligget i dvale i kroppen i årevis uten å ha gitt symptomer. Derfor kan enten du eller din samboer ha blitt smittet før dere ble sammen....Det virker som du har hatt et førstegangsutbrudd av herpes nå....

vinter
21-10-2003, 22:38
jeg har ingen erfaring på dette området, men slutter meg til de andre jentene om et aldri så lite legebesøk.

synes det er fint at dette forumet bidrar til trygghet på flere områder, der en kan få råd og erfaringer fra hverandre.

hilsen

Indra
27-10-2003, 15:44
Jeg har nå kontaktet legen og fikk time på tirsdag.
Men det har faktisk blitt litt bedre nå.

Jeg kommer tilbake og forteller når jeg har vært hos legen!

Hvordan gikk det hos legen?