PDA

Vis full versjon : Smertestillende.....

FridaFølsom
10-10-2003, 09:03
Hei jentene her....!

Jeg tror kanskje jeg er gravid, men er bare i 3.uke. Problemet mitt er at jeg våknet i natt med kjempesmerter i nakken etter masse stress på jobben. Det eneste jeg tenkte var, med disse smertene kommer jeg meg ikke på jobben i morgen, og det MÅ jeg jo! Derfor gikk jeg rett inn på badet og skylte ned 2 Ibux (vanlig type som fås reseptfritt på apoteket).
I det pillene gled ned våknet hodet mitt og jeg kastet meg over bruksanvisningen. Der stod det: Må bare tas i samråd med lege og IKKE de siste 3 mnd av svangerskapet.
Selv om jeg kanskje, kanskje, kanskje bare er i 3.uke ble jeg bekymret!!!!!!!!
Noen som vet noe om Ibux og graviditet???

Klem fra Frida (som bruker altfor mye tid på å tenke)

Villevilde
10-10-2003, 09:14
En sier at IBUX ikke skal taes i svangerskapet... Bruk heller paracet...

Elinblu
10-10-2003, 09:18
Jeg tror du trygt kan slappe helt av. Hvis du bare er i 3. uke (dvs maks en uke etter eggløsning), har et eventuelt befruktet egg knapt rukket å feste seg. Dermed får det heller ikke næring fra livmorslimhinna og har ingen direkte forbindelse med ditt blodomløp enda.

Når det dessuten står at det bare er de 3 siste månedene av svangerskapet man definitivt må holde seg borte fra Ibux, kan det neppe være noen fare. To tabletter er ikke mye; det er nok stort forbruk over tid som evt. kan være skadelig.

vilje
10-10-2003, 11:16
Jeg fant dette på FAQ`en, så det er nok greit å være forsiktig med ibux også i starten av svangerskapet!

"Flere rapporter viser til at såkalte NSAID-midler kan gi såkalt periodisk barnløshet.

NSAID-midlene demper et stoff som heter prostaglandin. Prostaglandin kan gi ubehag, men er også til nytte i kroppen. Man mener at disse medikamentene kan hindre befruktning gjennom flere mekanismer: - Manglende eggløsning. Det modne egget slipper ikke ut av væskeblæren sin i rett tid. Dermed møtes ikke egg og sædcelle, og viktig hormondannelse stopper opp.
- Dersom egget likevel blir befruktet, får det dårlige kår når det skal slå seg ned i livmorslimhinnen. Her skal det normalt bore seg ned, vokse og gro.
- Man mistenker at morkaken ikke dannes som den skal hvis den påvirkes av NSAID."
NSAIDs som selges i Norge (ufullstendig liste, spør lege eller apotekpersonale om det du kjøper er et NSAID): Ibux, Albyl, Dispril, Globoid, Novid, Voltaren, Brufen, Confortid, Indocid, Naproxen, Ledox, Napren, Brexidol, Felden, Pirox.

Elinblu
10-10-2003, 11:21
Takk for informasjonen, Vilje! Det er interessant å vite; da skal jeg være svært forsiktig med Ibuxen heretter. (Dette er det eneste som hjelper mot menssmerter for meg...)

Jeg holder likevel fast ved at det nok skal mer til enn 2 tabletter før det går galt, så vi får håpe det ikke får konsekvenser for FridaFølsom.

vilje
10-10-2003, 11:29
Nei, det skal nok mye til for at det er noen fare, ikke meningen å skremme!
Men det er jo kjekt å vite...

FridaFølsom
10-10-2003, 11:59
Hei igjen!

Tusen takk for fine tilbakemeldinger og info! Jeg har nå vært inne på mozon.no og sjekket litt mer ut. Der stod det masse interessant og man kunne sende spørsmål til spesialist uten at det kostet noe. Kjekt.
Det er en ny forskningsrapport som publiseres i år der 17000 danske gravide kvinner har deltatt. Den studien viste klart at det var større sjanse for abort hvis man brukt slike legemidler (stod ikke noe om dose), men forskerne kunne ikke si noe om det var selve legemiddelet eller bakenforliggende årsaker som forårsaket abortene. Visstnok er det flere barnløse par som får barn etter at hun har sluttet med den typen smertestillende. Studien viste heldigvis ikke noen feil på barnet hos de som brukte smertestillende.
Dette burde flere visst....mange jenter jeg kjenner som bruker Ibux mot mens o.l.

Frida (litt nervøs fortsatt og irritert på meg selv....piller og grav hører ikke sammen!!!!)

optimisten
10-10-2003, 12:50
Hei, Frida Følsom!!

I mitt forrige svangerskap fikk jeg vite av legen min at det ikke var farlig å bruke paracet i ny og ne, men at man burde unngå Ibux. Tror likevel ikke du skal bekymre deg for denne ene gangen!!

Krysser fingrene for to blå for deg!!!
:kidoki: