PDA

Vis full versjon : Det store skrittet...

Almara
12-01-2005, 20:05
Etter 12 pp, hvorav den siste endte i tidlig sa, er jeg snart klar for å undersøke hva det kan skyldes at søskenprosjektet tar så lang tid.

Da vi forsøkte sist, lyktes vi på første forsøk. Jeg har normale sykluser(24-27dager). Jeg tror jeg ganske sikkert har eggløsing (el-tester og rikelig el-slim). Og :sex1: innsatsen skorter det heller ikke på. Vi har ikke brukt hormonprevansjon siden jenta vår ble født.

Hvilke erfaringer har dere med utredning? Hva tester man først? Er gynekologer like imøtekommende ovenfor de som har lyktes før, eller forventes det at det kan ta litt tid. Hva lønner det seg å spørre om? Lang ventetid?

Håper noen har noen erfaringer de kan dele med meg!

Robyn
12-01-2005, 21:14
Har ingen svar til deg, har nettopp bestillt meg time selv.

Men er spent på å se hva du får av svar siden jeg lurer på det samme.

Uansett, lykke til!

Julie
12-01-2005, 21:33
Vi fikk de nødvendige rekvisisjoner av min gynekolog. Eller dvs. min gyn. gjorde en grundig undersøkelse av meg; masse blodprøver, ultralyd osv. mens mannen min fikk henvisning til Andrologisk senter for sædprøve.

Selv om dere har barn fra før kan ting ha skjedd siden da og det er lurt å få sjekket om det er noen spesiell årsak til at befrukningen lar vente på seg. Dersom du har 3 aborter bak deg kvalifiserer dette til en grundig undersøkelse...

Et annet tips dersom dere har god råd og vil spare masse tid på offentlig helsevesen, kan være å oppsøke de private klinikkene. Det gjorde vi tilslutt og fikk super service. Volvat er absolutt å anbefale. Der får du nesten time på dagen.....

Lykke til!

Stefany
12-01-2005, 21:36
Hei!

Har ikke noe rede på dette, men det ville da være diskriminerende hvis de som har fått barn før, ikke skulle få like kjapt hjelp og god oppfølging. Dere har jo det samme ønske ogdet kan jo være like sterkt om man har 10 eller 0 barn fra før. Dessuten kan det jo føre med seg en del bekymringer, om det er noe som har skjedd med en, siden man fikk det til sist liksom...
Kanskje er det også forskjellig fra gynokolog til gynokolog. Alle er ikke like profesjonelle (Noe jeg selv fikk erfare for en stund siden!)

Men som sagt har jeg jo lite greie på dette...var bare noen tanker jeg gjorde meg:rødme:
Vil få ønske dere lykke til videre ihvertfall!

wildthing
12-01-2005, 22:14
Ut fra det jeg leser her på SG får jeg inntrykk av at utredningsprosessen er litt avhengig av den enkelte lege.

Vi gjennomgikk en standard infertilitetsutredning på UNN for ca. 6 år siden. Jeg hadde først gynekologisk undersøkelse med innvendig ultralyd. I de to påfølgende syklusene ble det tatt blodprøver av meg og min mann leverte sædprøve. Man fant at alt var OK, og dermed ble det kontrast-røntgen for å sjekke om egglederne var åpne. Til slutt hadde jeg laparoskopi (det er vel det det heter?). Jeg tror det gikk ca. 4 mndr fra første konsultasjon til alle undersøkelsene var unnagjort.

Jeg synes vi ble møtt på en OK måte - fikk ikke opplevelse av at man ikke tok oss på alvor fordi vi hadde barn fra før. I ettertid tenker jeg imidlertid at oppfølgingen var svært spinkel: Jeg møtte ulike leger ved de forskjellige konsultasjonene, og fikk ingen informasjon om mulig behandling. Den eneste opplysningen vi fikk om dette var at IVF var uaktuelt fordi vi hadde barn fra før (offentlig sykehus). Nå oppdager jeg at det er vanlig at man forsøker hormonbehandlig selv om man ikke finner noe galt på hormonprøvene. Jeg er litt mer enn sur fordi jeg aldri fikk noen informasjon eller tilbud om dette.

Mitt råd: Spør. Be om informasjon. Sørg for at en lege har hovedansvar.

Husk at legene er der for deg!

Lykke til! :kryss:

Lykkemamma
12-01-2005, 23:16
Hei!

Vi har prøvd bare en liten stund lengre enn dere og har kommet igang med utredning. Jeg var også spent om vi ville bli tatt på alvor i og med at vi har et barn fra før! Fastlegen min mente at vi burde prøve et år (!) til, og at det i alle fall ikke var noen vits i å ta sædprøve. Mannen min var jo allerede blitt far. Jeg sa at jeg allikevel ville ha en henvisning til gynekolog for i allefall å få tatt en celleprøve (noen år siden sist). Jeg fikk derfor en henvisning hvor hun opplyste om at jeg hadde mistanker om sekunder infærtilitet og at jeg ville ha GU.
Bare stå på når det gjelder fastlegen! Man skal bli tatt på alvor mht til utredning når man har prøvd i et år!
Gynekologen viste seg å være spesialist i kvinnesykdommer og fertilitet og tok meg dønn seriøst fra første stund. Han tiltalte meg som fru ...(etternavnet mitt) og sa at det var helt naturlig å oppsøke fertilitetshjelp nå. Jeg burde jo ha blitt gravid innen et år hvis alt var ok! En skjønn mann!
Ønsker deg lykke til!

Almara
20-01-2005, 21:25
I dag kom brevet. Jeg har fått time hos spesialist i slutten av februar. Både gruer og gleder meg.

Boe
20-01-2005, 22:06
Flott, Almara! Det kommer til å gå helt fint! Det er så greit å få vite hvorfor man ikke lykkes når man prøver! Ikke vær redd, det kommer til å bli godt for dere. Lykke til:kryss: , og klem fra meg:klemme: