Vis full versjon : Hvordan lager Du bakt potet?
Ble inspirert av Tassen i en tråd..
- Biff med bakt potet, stekt paprika. Steker champinjoner og løk (små små biter, bruker aligator "tool") og har på kremfløte, lar det surre leeeeenge. Hvitløksmør og rømme til potetene.
Dette hørtes så godt ut.... :nam:
Men hvordan lager dere Bakt Potet?
Har aldri laget det jeg :sparke:
Tidl. bruker
11-02-2005, 15:11
Hei Egils!
Vi lager bakt potet innimellom. Man tar noen store poteter, vasker dem, skjærer et kryss i poteten og pakker dem inn i aluminiumsfolie. De får stå å steke i god og varm ovn til de er gjennomstekte/bakte. Tiden avhenger av størrelsen på potetene, men ca 45 min- 1 t.
Vi spiser potetene med grillkrydder, smør, revet ost, mais og ananas. Kalus har i tillegg gjerne litt skinke, men jeg spiser ikke kjøtt og nyter potetene med alt det andre tilbehøret.
Noen ganger har vi brune bønner, sølv-løk, oliven, eller hva vi nå har for hånden ved siden av også. Her er det bare fantasien som setter grenser!
Namnam!
Katharina
11-02-2005, 15:14
Vel, en stor potet pakkes i folie. Steker i ovnen (husker ikke temp, men varmt!) til gjennomkokt. Serverer med rømme, smør, skinkebiter og mais.
Dette er sykehusets måte å gjøre det på, jeg lager det sjeldent selv, men sykehuset serverer det annenvher uke. Kjempe mam!
Egils!
Jeg putter de ikke i folie, fordi da blir de kokt. Jeg baker de uten folie og legger folie rundt etterpå. Lærte trikset av en kokk en gang. Begge deler er godt. Men kjøp aldri ferdig bakepoteter med folie i butikken, du vet aldri hvordan de egentlig ser ut under folien. De er i tillegg dyrere pr. kg.
Jeg bruker heller ikke folie. Jeg legger dem i ovnene på salt. Jeg strør altså en saltseng på bakerbrettet og legger potetene oppå der. Husker ikke helt steketid og sånt, men det er vel en ca 200 grader i en times tid.
Vi bruker å ha smårettsbacon, mais, krydder, rømme og smør i. Lager et kryss i poteten og tømmer dette nedi. Noen har også rekesalat i. Har vi biff eller noe annet attåt så har vi selvfølgelig ikke bacon, mais og alt det i potetene;)
Å det er godt!!
Den beste bakte poteten jeg noen gang har spist var på et hotell på ei øy i Norge. Det var ganske enkelt en gedigen potet med masse deilig mørt biffkjøtt, paprika, litt mais og verdens beste fløyelsmye bearnaisesaus. Nam!
Jeg kjøper det som er ferdig pakket i folie i butikken, har aldri hatt noe problem med de. Setter ovnen på 250 i 1,5 time (vi spiser mega STORE poteter da) Skjæres i kryss....Har i Synnøve kryddersmør (den røde), smårettskinke, mais og vanlig dressing. Nam nam :sikler:
Mine bakte poteter blir aldri vellykket. Det virker som uansett hvor lenge de står i ovnene, så har de en hard kjerne i midten.
Hadde vært en ide å halv koke de før jeg puttet dem i ovnen?
Noen som vet?
Jeg prikker potetene med gaffel, gnir de inn med olivenolje og baker de på brett uten folie. Syns også det er bedre med litt små poteter, jeg, så kan jeg heller spise to.....:himle: :mumse:
Mine bakte poteter blir aldri vellykket. Det virker som uansett hvor lenge de står i ovnene, så har de en hard kjerne i midten.
Hadde vært en ide å halv koke de før jeg puttet dem i ovnen?
Noen som vet?
Jeg pleier å halvkoke potetene først, tar ikke så lang tid da. Grunnen til at jeg gjør det er at vi bruker store poteter og de bruker vertfall 1,5 t i ovnen dersom de ikke er forkokte.
Mmmmmm.......dette hørtes veldig godt ut altså...:sikler:
Tidl. bruker
12-02-2005, 12:41
225 grader, litt over en time, IKKE folie, men olje utenpå. Hjemmelaget hvitløkssmør, rømme, mais og rå løk, hvem trenger biff??? (Enig med Hope, ligg laangt unna de ferdigpakkede i butikken. Gubben har kjøpt det et par ganger, men aldri mer! De var IKKE bra!)
jeg har dem i folie, må si at jeg trodde man var nødt til det, får prøve uten neste gang. Har dem i varmluftsovn ca 200 grader i 1-1,5 time alt etter hvor store de er. Triks fra svigermor; på varme sommerdager (og selvfølgelig eller når det passer) og hun ikke gidder å stå med middagen i evigheter legger hun de potetene hun vil bake, uten folie selvfølgelig, i mikrobølgeovnen i 5-15 min på full guffe. Man må følge med potetene i forhold til tid fordi det kommer an på størrelsen (!) på poteten hvor lenge de skal ligge. Stikk med gaffel hull flere steder i poteten på forhånd. Skjekk med kniv når de er ferdig, ligger de for lenge kan de bli litt blaute. Får man dette til (øvelse gjør mester) får man knall gode bakte poteter på 1-2-3, man kan ikke kjenne forskjell på om de er bakt i ovn eller mikro. Legg dem i folie når de er ferdig. Bon appetitt :mumse:
Jeg steker de uten folie. Er de mellomstore får de stå i halvannen time på 200 grader. 2 timer for store bake-poteter. Skallet blir så nydelig og sprøtt, og det er derfor viktig å vaske potetene god på forhånd slik at man kan gnnafse det i seg.
Som tilbehør til feks biff serveres det med herlig hvitløkssmør som jeg lager selv på denne måten:
Mykt smør (kan godt bruke lett variant)
Masse hvitløk (ett fedd pr dl smør ca)
Gressløk (helst fersk, men intet must. Kan også bruke persille)
Smakes til med en god del salt og litt pepper.
Skal det være som egen rett har jeg i tillegg ost, bacon/skinke/kylling, mais og rømme.
Ååååhhh, nå fikk jeg skikkelig lyst på bakt potet! :sikle:
Men har dere forresten smakt "loaded potato skins"?
DET er snadder mat det!
Ta passe store poteter og del de i to. Legg de utover ett stekebrett med skjære flaten ned. Pensle gjerne skallet med litt olje. La de steke en god stund (minst en time) på ca 200 grader.
Ta de ut og skrap ut det meste av innmaten med en skje. La det være ca 0,5-1 cm igjen til du kommer til skallet.
Fyll med ost, bruk den du liker best, eller bland forskjellige oster. Jeg pleier å bruke en smakfull cheddar. Og legg sprøstekt småbacon oppå.
Stek videre til osten er helt smeltet.
Serveres med "sourcream and chives" som lages slik:
Rømme
Gressløk
Kan med fordel ha litt hvitløk og salt oppi også.
Dette er mat for mons, det skal jeg love dere!
snart gravid
12-02-2005, 13:09
her tar vi de i microovnen her.. ca 8 minutter på hver side.. uten aluminium folie og et lite kryss i poteten før du steker de.. fort gjort og alltid perfekt..
Jeg bruker heller ikke folie. Jeg legger dem i ovnene på salt. Jeg strør altså en saltseng på bakerbrettet og legger potetene oppå der. Husker ikke helt steketid og sånt, men det er vel en ca 200 grader i en times tid.
Vi bruker å ha smårettsbacon, mais, krydder, rømme og smør i. Lager et kryss i poteten og tømmer dette nedi. Noen har også rekesalat i. Har vi biff eller noe annet attåt så har vi selvfølgelig ikke bacon, mais og alt det i potetene;)
Å det er godt!!
Jeg får vann i munnen, jeg :sikler: ! Dette skal jeg garantert prøve!!! Takk skal du ha for tipset, Carnita!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.