Vis full versjon : Gode råd er gratis, og her ligger de i fleng.
Mannen til Ønskemamma
20-03-2005, 10:01
Hei alle sammen!
Her ute på SG sine fantstiske sider florerer det av gode råd om alt mulig. Jeg kom da opp med følgende ide, hvorfor ikke samle opp endel i en tråd.
For å starte kan jeg for eksempel nevne:
Hvor i landet finnes gode akupunktører, fotsoneterapeuter. Råd om vitaminer og mineraler. Skal vi menn bruke boxere som har ligget i frysern for at tempraturen ikke skal være for høy. Når bør vi starte testinga/klarer vi å ha is i magen å vente lengst mulig? Hva gjør vi i den endeløse ventetida? Hva bør vi spise/unngå å spise osv, osv.
Ps! Jeg ser at det er mange som er inne å titter på denne tråden. Når du først er her, legg igjen et godt råd eller to før du logger deg ut igjen. Jeg er sikker på at alle har noe lurt som passer her, så skriv dem ned.
Mannen til Ønskemamma
20-03-2005, 10:33
Jeg har lest ett sted at tomater i alle former, er bra for :spermie: kvaliteten. Tomater som er oppvarmet er bedre enn rå.
Mannen til Ønskemamma
20-03-2005, 14:41
:spermie: Kan leve i kroppen opptil 5 dager. Det betyr i teoriendere at dere kan ha :humpe: på en lørdag og bli gravid på en onsdag.
Mannen til Ønskemamma
20-03-2005, 18:56
Jeg fortsetter jeg, kast dere på.
Her er noen tips mot menssmerter som er helt ufarlig:
Unngå alle former for søtsaker ca. en uke før du skal ha mens.
Ved sterke smerter, ta deg et godt varmt bad, få hjelp til å massere korsryggen etterpå.
Ta et riskorn og fest det med plaster eller tape mellom tommelfinger og pekefinger. Du kjenner punktet ved å klemme lett "kommer en liten smerte"
Ha det på så lenge du pleier å ha smerte.
Drikk kamillete - virker smertestillende og søvndyssende. "bra mot det meste"
Disse rådene har ingen bivirkninger og skal vistnok funke når :tante: kommer på besøk.
Lykke til :lykke:
Lykkeliten
20-03-2005, 19:02
Kostholdsråd mot menssmerter (www.snartgravid.com/plassen/showthread.php?t=4589&highlight=mangan)
Tidl. bruker
21-03-2005, 19:15
Hei alle SG-jenter!
Jeg har lest et sted at man blir lettere gravid i lyse mnd. Tror jeg har lest det under kjerringråd. Vi går inn i lysere tider nå, så :humpe: i vei. :heia:
Uansett skader det ikke å komme seg ut av vinterdvalen og tenke på at det snart blir vår og etterhvert sommer. Å tenke positivt skal visst også være et godt råd.
Dette er egentlig det verste rådet jeg hører, men av og til tror jeg det er lurt å prøve å ikke tenke så mye på det. Feks reise bort en helg sammen med familie eller venner. Prøve å glemme hvilken syklusdag man er på. VELDIG lett å si og jeg kan bli sur hvis andre sier det på et ømt tidspunkt , men jeg tror det kan være sunt for psyken. (Dette rådet passer sikkert ikke for de som er/ har vært igjennom utredning og behandling for ufrivillig barnløshet)
Lykkeliten
22-03-2005, 16:18
Hei alle SG-jenter!
Jeg har lest et sted at man blir lettere gravid i lyse mnd. Tror jeg har lest det under kjerringråd. Vi går inn i lysere tider nå, så :humpe: i vei. :heia:
Uansett skader det ikke å komme seg ut av vinterdvalen og tenke på at det snart blir vår og etterhvert sommer. Å tenke positivt skal visst også være et godt råd.
Grunnen til at det skal være lettere å bli gravid i den tiden av året med sol, er at man fra solen får i seg melatonin.
Dette virker gunstig på fruktbarheten. :snill:
Et råd for guttas :spermie: er å ha laptopen på bordet, ikke i fanget! Det samme gjelder for mobilen; den skal ikke være i lomma nær godsakene!
Et råd for guttas :spermie: er å ha laptopen på bordet, ikke i fanget! Det samme gjelder for mobilen; den skal ikke være i lomma nær godsakene!
Gjelder dette med laptopen for oss jenter også? :shock:
Hvis det, så ligger jeg dårlig ann!!! :rødme:
Får legge om (u-)vanene mine litt kanskje!! :vetikke:
Helenemor
23-03-2005, 23:01
Der ber du om litt mye synes jeg :fnise:
Har i grunnen ikke så mange tips jeg. Unntatt være forsiktige med glidemiddel og enkelte smertestillende som ibux og sånt. Nå har ikke jeg den linken her akkurat nå.
Tidl. bruker
25-03-2005, 18:07
masse gode råd her:heia: noen var heilt nye for meg!
Mannen til Ønskemamma
11-04-2005, 13:50
Her er forslag til en bok for oss som ikke får barn så lett. http://www.sireneforlag.no/
Lykke til.
Nedsatt sædkvalitet hos mannen: C -vit. 1-3 gram & E vit, 100-300IE selen,30mg og zink.30-45mg.Løk eller Hvitløk Daglig. Dette er fra en kjent Akupunktør i Haugesund..Kjenner menn som har fått bedret sin sædkvalitet med dette, derfor har min kjære også tatt dette i noen måneder nå. Skal bli spennende å se om det har hjulpet...
Har et vennepar som har fått det til på egenhånd nå, selv om de egentlig måtte ta ICSI for å bli gravide. Han sier det er på grunn av "Godt for hjertet"-kapslene man kjøper i dagligvaren - han tror soldatene hans ble kraftfulle av de:spermie: :nikker:
Var på Helsekosten i dag, og der anbefalte de faktisk Wild Yam og sink for oss damer..Og folsyre...
Kjempefin tråd dette...:kidoki:
Jeg har hoert at en kombinasjon B6 og progesteron krem (brukes av damer i overgangs alderen) kan hjelpe paa lutealfasen. 50-200 mg B6 daglig og 1/4 teskje progesteron krem paa huden daglig, helst der huden ikke er for tykk. Vet ikke om dette selges i Norge, og jeg vil anbefale aa sjekke med legen foer man proever det med progesteron krem selv
Dette har faktisk sammenheng med at man er mest fruktbare når gjennomsnittstemperaturen ute er mellom 13-19 grader. Dette er helt sant, demografer verden over er velidg bekymret for hva som kommer til å skje med befolokningsveksten dersom jordens gjennomsnittstemperatur øker.
Vannlilje82
18-04-2005, 07:20
Spennende tråd! Jeg har dessverre ingen gode råd selv, men henger meg på her så jeg kan få med meg hva dere andre kommer med:glis:
Hei.
Supert at et mannfolk setter igang sånne tiltak:heia:
Jeg har et råd for mannfolka...
*hold dem unna gode varme bad og boblebad. Lest at et langt varmt bad i badekaret,kan ødelegge kvaliteten :spermie: for flere mnd fram i tid...
For kvinnen:
* Hold beina opp mot veggen i 30 min etter:sex1: (ihverfall når du har EL) ..og ikke gå på do før du gjør dette... (slitsomt,men hva gjør man ikke:glis: for en god sak)
Vanskelig og si om dette funker,men skal man ha en rød tråd må man jo komme med det man har lest og hørt:nikker:
Stå på,og lykke til:kryss:
:klemme: Giz
Dette har faktisk sammenheng med at man er mest fruktbare når gjennomsnittstemperaturen ute er mellom 13-19 grader. Dette er helt sant, demografer verden over er velidg bekymret for hva som kommer til å skje med befolokningsveksten dersom jordens gjennomsnittstemperatur øker.:hake:Er det sant? Her er det i Texas er det de temperaturene mindre enn en uke i aaret. Det er naa veldig mange som faar barn her for det da (bare ikke vi:trist: )
Mannen til Ønskemamma
19-04-2005, 22:48
Må da legge til at den beste tempraturen for pungen og :spermie: er 32 grader, har jeg lest meg til så langt. "Endelig kan vi begynne å tempe også - badevannet?"
:hake:Er det sant? Her er det i Texas er det de temperaturene mindre enn en uke i aaret. Det er naa veldig mange som faar barn her for det da (bare ikke vi:trist: )
Ja, det er helt sant, når du ser på en hel befolkning som helhet. Men gjennomsnittstempraturener jo ikke den som er målt på det varmeste tidspunktet på dagen. Nattetemperaturer må også tas med, og det regnes for hele året. Så vi her i gamlelandet ligger veldig dårlig ann, men det kommer jo barn til verden her og.:jupp: Legger til at det her er snakk om mest fruktbar.
Det er vistnok viktig aa ta ett lite besoek til tannlegen naa, foer vi blir gravide. Det hjelper oss ikke aa bli gravide, men det er jo viktig at det er gjort om vi skulle vaere saa heldige aa bli det :nikker:
When you're getting yourself into baby-making shape, don't forget about your oral health. Mounting evidence suggests that periodontal disease — a bacterial infection that affects the gums and bones supporting the teeth — can lead to premature labor and low-birthweight babies. In fact, one large study found that pregnant women with periodontal disease may be seven times more likely to have a premature baby. And another study shows an association between gum disease and an increased risk of preeclampsia (http://www.babycenter.com/refcap/pregnancy/pregcomplications/257.html) — a pregnancy complication marked by high blood pressure, fluid retention, and protein in the urine.
To make matters worse, hormonal shifts during pregnancy can make you more susceptible to gum disease. Increased progesterone and estrogen levels can cause the gums to react differently to the bacteria in plaque, resulting in swollen, bleeding, tender gums (http://www.babycenter.com/refcap/pregnancy/prenatalhealth/217.html). The good news is that women who take care of their periodontal health before they get pregnant cut down on their chances of experiencing gum complications in pregnancy. See your dentist for a checkup and cleaning now if you haven't done so in the last six months
[QUOTE=NAOMI]Var på Helsekosten i dag, og der anbefalte de faktisk Wild Yam og sink for oss damer..Og folsyre...
Jeg tygger Nattlysolje-kapsler og zink (Nattlysoljen inneholder progesteron). Dette for å hindre livmorslimhinna i å klappe sammen for tidlig = spotting!
Kanskje den kan holde bedre på et egg også...........:meditere: . Er det forresten noen som vet om man skal være forsiktig med denne kombinasjonen ETTER EL og fram mot IKM?
Har vaert aa surfet litt igjen og kom over dette raadet paa netbaby.net:
Et par kaffekopper hver dag er nok til å styrke sædcellenes bevegelighet - og dermed potensielt øke sjansen for graviditet.
Det melder brasilianske forskere ved Sao Paulo-universitetet som har forsket på sammenhengen mellom koffein og fruktbarhet hos menn.
De brasilianske forskerne har også testet om sæd lar seg postitivt påvirke av andre stimulerende stoffer, men tobakk øker faren for ereksjonsproblemer, og cannabis skader spermiene og kan svekke menns evne til å få barn.
Siden det er saa mye om hva vi kvinner kan gjoere fant jeg ut at jeg jo kan legge litt ekstra press paa menna vaare ;)
Fant ogsaa denne paa netbaby.net:
Det mener en gruppe amerikanske forskere som har undersøkt forholdet mellom menns kroppsvekt og DNA-kvaliteten på deres sædceller.
Ifølge biolog William Roudebush og hans forskerkolleger øker sjansen for at DNA i sædcellene er ødelagt dersom en person har høy body mass index (BMI).
Roudebush og hans kolleger spekulerer i at overvektige menn får en slik forhøyet testikkeltemperatur på grunn av mye fett i skrittområdet, som igjen medfører dårlig sædkvalitet
Mannen til Ønskemamma
07-05-2005, 02:24
Ja da ser det ut som om det er slutt på all bruk av deodoranter, hudvann og sminke. Grunnen kan dere lese mer om her (http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=1437) .
Ifølge biolog William Roudebush og hans forskerkolleger øker sjansen for at DNA i sædcellene er ødelagt dersom en person har høy body mass index (BMI).
Roudebush og hans kolleger spekulerer i at overvektige menn får en slik forhøyet testikkeltemperatur på grunn av mye fett i skrittområdet, som igjen medfører dårlig sædkvalitet
Har også hørt at overvektige kvinner øker sjangsene sine for å bli gravide dersom de tar av seg noen kg. For meg passer dette yppelig med bikinisesongen også, selv om jeg aller helst skulle hatt en bul på magen denne sommeren. :blunk:
Ja da ser det ut som om det er slutt på all bruk av deodoranter, hudvann og sminke. Grunnen kan dere lese mer om her (http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=1437) .
Jeg har også til min store skræk opdaget, at en del kosmetikmærker bruger skadelige midler i deres produkter (også dem som har et "økologisk" image).
Til al held har jeg opdaget Dr. Hauschka som ikke bruger parabener - og så er det tilmed et rigtig godt mærke! (dog lidt dyrt i Norge, som alt mulig andet)
Skal man være forsiktig med glidemiddel hvis man prøver å bli gravid?Selv om det ikke er sæddrepende glidemiddel.....?
Gea: Det finnes sædvennlige glidemidler en kan bruke under prøvinga. Ville brukt dette, eller evt rapsolje/rå eggehvite som glidemiddel i og med at de fleste glidemidlene er mer eller mindre sæddrepende.
Fikk et hint om å legge link til medikamenter som skal unngås under prøving/svangerskap (http://www.snartgravid.com/plassen/showthread.php?t=48534) her inne.
Håpende ria
07-06-2005, 21:05
har hørt at bi-dronning gele og ingefær te skal hjelpe på å øke eggets kvalitet....
kommer ikke på flere i farten...
Lest om suksess ved bruk av Klinikkfjeld - akupunktur flere ganger. Den skal vist ligge i Bogstadveien..
Hva med tilbud for oss som bor midt i landet. Har noen hørt om gode akupunktører i Trondheimsområdet som har spesialisert seg innen graviditetsområde??
Har veldig stor tro på alternativ medisin, funket for meg tidligere mot kronisk urinveisinfeksjon, stivnakke og hodepine og depresjon
Hvis man har bakovervendt livmor skal det visstnok hjelpe hvis det går for mannen i "doggy" posisjon... Og man bør ligge/holde seg i den posisjonen (istedet for på ryggen med rumpa i været) en stund etterpå.
Om det er fleip eller fakta vet jeg ikke, men vi prøvde det under EL tider da det satt sist, og jeg vet at jeg har bakovervendt livmor.
Thyresse
16-02-2006, 10:09
Et par kaffekopper hver dag er nok til å styrke sædcellenes bevegelighet - og dermed potensielt øke sjansen for graviditet.
Tyren er ikke noen stor kaffedrikker, men fikk dette tipset og bøttet nedpå kaffe den pp'en vi faktisk ble gravide. Så det kan hende det faktisk fungerer :vetikke: Resultatet er ihvertfall veldig tydelig og jeg har termin i dag :dåne:
Mannen til Ønskemamma
24-02-2006, 21:50
-Spis og drikk rikelig med østers, spinat og melk. Østers inneholder zink som selv på kort sikt hjelper på sed og testosteron nivået hos menn. Dersom du ikke kan utstå østers gir spinat viktig næring til reproduksjonsmekansimene både for kvinner og menn. Melk er full av clsium og d-vitaminer som også er viktig.
-Ikke la mannen bruke trange bukser. For å fungere best mulig skal testiklene ha en litt lavere temperatur enn kroppen forøvrig. Boxer-shorts gir testiklene mulighet til å henge fritt fra kroppen - og dermed kjølig. Av samme grunn så skal menn som ønsker å få barn unngå badekar, saunaer og trange bukser.
-Te (og ikke rødvin) hjelper på reproduksjonsevnen. Ifølge "Kaisers Permanente Study ", vil kvinner som drikke minimum en kopp te om dagen ha dobbelt så stor sjangse til å bli gravid enn en som ikke gjør det. Dette anntas å ha sammenheng med stoffene Polyphenols og Xanthines, som bedrer egg produksjonen. Imidlertid kan årsaken være at de som drikker mye te kanskje har en LITT sunnere livstil enn de som ikke gjør det.....
-Ikke drikk for mye alkohol: En undersøkelse (gjort i Danmark men publisert i British Medical Journal) viser at de som drikker mere enn 5 serveringer med alkohol i uken var mere enn 40% mindre sannsynlig enn andre til å få barn. Noe å tenke på......?
-Unngå sex under vann...? Dersom dette er noe du gjør regelmessig og ønsker barn bør du slutte med en av delene. Vannet gjør at du vasker vekk viktige substanser fra vaginaen og dermed reduserer sjangsen til å bli gravid.
-Ha sex om morgenen. Mannens testosteron nivå er høyest om morgenen. Så enkelt er det.....
-Ha sex med mannen over kvinnen. Misjonærstillingen sies å gi mulighet til den dypeste penetrasjonen og dermed sedløsning nærmest mulig de ventene eggene.
-Bli liggende 20 - 30 minutter etter sedutløsning med en pute plassert under rompen. Selvforklarene eller hva?
-Noen hevder at kaffe øker sedaktiviteten hos enkelte menn. Men dersom han må bøtte nedpå mengder med kaffe før leggetid hver kveld kan kanskje det føre til andre problemer...?
-Be til Gud. Tro det eller ei; et studie gjort av Harvard University viser at nettopp tro øker sjangsen til å bli gravid. Imidlertid sier de også at optimisme og positiv tenkning gjør samme nytten......
PS! Legger til en link med flere tips HER (http://www.morogbarn.com/morogbarn/innhold/gode_r_d_n_r_du_vil_bli_gravid)
siden vi er slitere har vi fått mange anbefalinger på å spare på sæden, gjerne en uke, men nå har jeg lært at det beste er om mannen får utløsning hver 2. eller 3. dag, fordi etter fem dager så blir sæden dårlig... husker ikke hvor jeg fant dette, men hvis eg finner det igjenn så skal eg redigere og sette inn en link.
-Te (og ikke rødvin) hjelper på reproduksjonsevnen. Ifølge "Kaisers Permanente Study ", vil kvinner som drikke minimum en kopp te om dagen ha dobbelt så stor sjangse til å bli gravid enn en som ikke gjør det. Dette anntas å ha sammenheng med stoffene Polyphenols og Xanthines, som bedrer egg produksjonen. Imidlertid kan årsaken være at de som drikker mye te kanskje har en LITT sunnere livstil enn de som ikke gjør det.....
Vet du om det er samme hvilken type te, eller om det bør være feks grønn te?
Mannen til Ønskemamma
27-02-2006, 21:12
Vet du om det er samme hvilken type te, eller om det bør være feks grønn te?Sto ikke noe om det og jeg har ikke funnet noe svar etter søk på nettet heller. Så en sammenheng mellom Polyphenols og grønn te, men tror nok de mener te generelt.
Du kan jo prøve en kopp av hver
Jeg og mine venner er store te drikkere, og grønn te skal vist være kjempe fy...Husker ikke hvorfor, men skal prøve å finne det ut!!!
Ang mann i badekaret - Hvor lenge er soldatene svekket??? til neste utløsning/en uke/en mnd/ et år:shock: ????
er de helt ødlagte, at de ikke funker i det hele tatt?
ånei...vi som har badekar...:fornærma: litt nervøs nå ja...
Må nok begynne med temping mannen også da ja...hihi
mobilos1
02-03-2006, 17:38
Nedsatt sædkvalitet hos mannen: C -vit. 1-3 gram & E vit, 100-300IE selen,30mg og zink.30-45mg.Løk eller Hvitløk Daglig. Dette er fra en kjent Akupunktør i Haugesund..Kjenner menn som har fått bedret sin sædkvalitet med dette, derfor har min kjære også tatt dette i noen måneder nå. Skal bli spennende å se om det har hjulpet...
Skjønner ikke helt tallene her.
Skal det forstås slik:
c-vitamin 1-3 gram
E-vitamin ?
100-300 IE selen
30 mg zink
eller 30-45 mg zink? og 30 mg selen?
mobilos1:
c-vitamin 1-3 gram
E-vitamin 100-300 IE
selen 30 mg
zink 30-45 mg
Jeg og mine venner er store te drikkere, og grønn te skal vist være kjempe fy...Husker ikke hvorfor, men skal prøve å finne det ut!!!
Fant det selv HER (http://www.mozon.no/kvinnehelse/graviditet/gr_nn_te_skummelt_for_gravide) Er visst ikke så bra hvis man er gravid eller ved unnfangelsen. Med andre ord, grønn te under mensen og vanlig ellers;)
livsnyter80
03-03-2006, 11:45
Veldig mange har blitt gravide etter en besøk hos kiropraktor!
Kjenner en jente som slet i mange år, og etter kun et besøk hos kiropraktor så PANG! Det ble blinksudd!:fnise:
Veldig mange har blitt gravide etter en besøk hos kiropraktor!
Kjenner en jente som slet i mange år, og etter kun et besøk hos kiropraktor så PANG! Det ble blinksudd!:fnise:
Kiropraktor, nå!? Det overrasker meg ikke egentlig. Det sitter kanskje mye spenninger i underliv/korsrygg etc. som er med på å gjøre det vanskeligere for kroppen å unnfange...?
Her sverger jeg til akupunktur. Jeg går til ei utrolig dyktig, omsorgsfull dame som nå, etter min andre MA , sørger for rask heling og bedre "holdefunksjon" til neste lille spire. Hun har også satt nåler på mannen for å bedre sædkvaliteten,- det har de god og lang erfaring med.
Kiropraktor, nå!? Det overrasker meg ikke egentlig. Det sitter kanskje mye spenninger i underliv/korsrygg etc. som er med på å gjøre det vanskeligere for kroppen å unnfange...? Jeg har lest om det annetsteds også, og mener å huske at det hadde sammenheng med at spenninger/blokkeringer kunne redusere blodgjennomstrømmingen i livmoren.
Uansett, hvis kiropraktorbehandling kan gi bedre allmenntilstand, kan det umulig være annet enn positivt.
:hm:Vitaminer og Kosttilskudd:hm:
Hei... Jeg er ei jente på 18 år, jeg og kjæresten min planlegger å få barn. Er det noen som har noen tips å komme med? og er det noen som har hatt negative eller positive erfaringer med Gravitaplex (vitaminer) og Bio-Folin (vitaminer) ?
I Gravitplex inneholder en tablett:
A-vitamin 500mcg
B1 (Thiamin) 1,4mg
B2 (Riboflavin) 1,6mg
B3 (Niacin) 18mg
B6 (Pyridoksin) 2mg
B12 (Kobalamin) 9mcg
Folinsyre 400mcg
C-Vitamin 60mg
D-Vitamin 10mcg
E-Vitamin 10mg
K-Vitamin 70mcg
Jern 27mg
Sink 15mg
Jod 150mcg
Selen 50mcg
:svimmel:
Vi har slitt med å få de to guttene vi har.:nemlig:
Da vi prøvde med nr.2 , ble det etter 10 mnd. sendt inn søknad om prøverør. Da vi fikk papirene, leste jeg at det var vanlig å bruke CRINONE etter at egget var befruktet. Dette for å hjelpe livmoren til å beholde det befruktede egget.
Selv om ikke det er vanlig utenom prøverørsbehandling å gi ut resept på Crinone, fikk jeg likevel prøve dette en syklus.
14 dager før vi skulle til forsamtale på fertilitysklinikken, testet jeg positivt.
Om det var pga. Crinonen eller om det var for at vi da slappet mere av, er usikkert.
Har tro på Crinonen jeg. :jupp:
solstrålen85
16-03-2006, 18:06
:hm:Vitaminer og Kosttilskudd:hm:
Hei... Jeg er ei jente på 18 år, jeg og kjæresten min planlegger å få barn. Er det noen som har noen tips å komme med? og er det noen som har hatt negative eller positive erfaringer med Gravitaplex (vitaminer) og Bio-Folin (vitaminer) ?
I Gravitplex inneholder en tablett:
A-vitamin 500mcg
B1 (Thiamin) 1,4mg
B2 (Riboflavin) 1,6mg
B3 (Niacin) 18mg
B6 (Pyridoksin) 2mg
B12 (Kobalamin) 9mcg
Folinsyre 400mcg
C-Vitamin 60mg
D-Vitamin 10mcg
E-Vitamin 10mg
K-Vitamin 70mcg
Jern 27mg
Sink 15mg
Jod 150mcg
Selen 50mcg
:svimmel:
Disse tablettene inneholder jo det antallet folat som er viktig å få i seg før en blir, og når en er gravid. I tillegg inneholder de andre viktige vitaminer som er viktlig for deg, og kanskje også for det voksende barnet.
Selv tar jeg bare folat tilskudd og vanlige vitaminer frem til jeg tester positivt. det er tross alt ganske dyrt å kjøpe disse "gravidvitaminene" i lengden..Har hørt at gravitiamin også er bra.
Du skal ikke ta folat-tilskudd i tillegg til vitaminer som inneholder 400 mcg folinsyre. Da får du for mye.
Uansett så er det viktigste å spise sunt og variert, og prøve å styre unna mye alkohol og tobakk.
Disse tablettene inneholder jo det antallet folat som er viktig å få i seg før en blir, og når en er gravid. I tillegg inneholder de andre viktige vitaminer som er viktlig for deg, og kanskje også for det voksende barnet.
Selv tar jeg bare folat tilskudd og vanlige vitaminer frem til jeg tester positivt. det er tross alt ganske dyrt å kjøpe disse "gravidvitaminene" i lengden..Har hørt at gravitiamin også er bra.
Du skal ikke ta folat-tilskudd i tillegg til vitaminer som inneholder 400 mcg folinsyre. Da får du for mye.
Uansett så er det viktigste å spise sunt og variert, og prøve å styre unna mye alkohol og tobakk.
Hun damen som var på helsekosten sa til meg at det var viktig for meg å bruke begge deler! (Forvirra!!! :rabla:)
solstrålen85
16-03-2006, 21:42
her kan du lese litt om folat (http://www.lommelegen.no/art/art1803.asp)
og her (http://www.lommelegen.no/art/art1852.asp)
Jeg må nok rette meg selv; det er ikke bevist at for mye folat er skadelig. Men man TRENGER ikke mer enn 0,4 mg dersom alt er normalt.
her kan du lese litt om folat (http://www.lommelegen.no/art/art1803.asp)
og her (http://www.lommelegen.no/art/art1852.asp)
Jeg må nok rette meg selv; det er ikke bevist at for mye folat er skadelig. Men man TRENGER ikke mer enn 0,4 mg dersom alt er normalt.
Oj, da har dama på helsekosten tatt feil!:tullerdu: Da tar jeg ikke de ekstra tablettene hun sa jeg trengte, for de 400mcg'ene er jo i gravitex pakken!
solstrålen85
17-03-2006, 08:02
Oj, da har dama på helsekosten tatt feil!:tullerdu: Da tar jeg ikke de ekstra tablettene hun sa jeg trengte, for de 400mcg'ene er jo i gravitex pakken!
:nemlig: helt rett..Men uansett er det godt å ha folat når du går tom for gravitex..for folaten er viktig å få i seg både før og i svangerskapet:klemme:
Jeg har lest ett sted at tomater i alle former, er bra for :spermie: kvaliteten. Tomater som er oppvarmet er bedre enn rå.
Hei hei, nå skal jeg ramse opp de rådene jeg har! Har fortsatt ikke blitt gravid, så har ingen garanti, men allikevel:
1) Slappe av (vet det ikke er lett!).
2) Sundt kosthold.
3) Unngå store mengder av røyk, alkohol og kaffe.
4) La det være sædceller i egglederne når eggløsningen skjer.
5) Fint å finne ut når eggløsningen er, slik at man kan ha samleie både før og etter den har funnet sted. Bra å måle temperaturen for å finne ut når den er.
6) Ligge i ro i minst en halv time etter samleie, slik at sædcellene får svømt innover. Gjerne med pute under setet, evt bena opp eller hele hofta opp for å utnytte tyngdekraften.
7) Ta slimløsende hostesaft for å gjøre det lettere for sædcellene å svømme. Dette før eggløsning. Ikke etter, da det da kan være vanskelig for det befruktede egget å feste seg.
8) Ta en rensekur, da kan det muligens være lettere å bli gravid.
9) Jobbe mot en normal vekt.
10) Være positiv:)
11) Hvile nok.
12) Østers skal være bra for sædkvaliteten (eller var det sædmengden?)
13) Ha samleie bakfra, da sædcellene komme rett ned i sekretet.
14) Ikke ha samleie de siste to dagene før fruktbar periode, for å øke sædmengden.
15) At kvinnen soler seg naken, skal visstnok øke sjansene for å bli gravid. Dette har kanskje sammenheng med at solen generest øker sjansene og at det er lettere å bli gravid i lyse måneder.
16) Ikke tenke på det (et råd som det er vanskelig å følge!)
Jeg tror at man får barn når det er meningen at det skal skje. Vi kan legge forholdene til rett, så er resten opp til universet:) Det siste rådet om å ikke tenke på det synes jeg er nesten umulig å følge. For det er jo dette man tenker på. Og uansett, det er mange som blir gravide når de tenker på det også.
Som sagt, dette er bare råd som jeg har hørt og lest :)
Ha en fin dag! :) Og lykke til med å snart blir foredre alle sammen!:Popcorn:
Jeg tror at man får barn når det er meningen at det skal skje. Vi kan legge forholdene til rett, så er resten opp til universet:) Det tror ikke jeg! Jeg nekter å være med å at det skal være "meningen" at noen må slite i årevis før de får det til, eller at noen aldri får det til i det hele tatt. :niks:
Men bortsett fra det var det en fin tips-liste du hadde. :nikker:
Sommertid
30-07-2006, 18:12
Har fått høre av en akupunktør som også har behandlet flere som har strevd med å bli gravide at mannen bør kutte ned på antall kaffekopper, max 3 pr dag. Har man mistanke om at spiren ikke vil feste seg , så kan det være at det er for "seigt/glatt" der den skal bosette seg. Dette skal visstnok være pga Hvetemelet man får i seg i brød, kaker, sauser osv. Se for deg hvordan man lager lim, du vet slik som man lager med vann og hvetemel.....blir sleipt og glatt av det.
Så da skal man unngå hvetemel i kosten. Spise brød med rug eller spelt. Dette skal visstnok være bra for mannen også, og hans svømmere.
mobilos1
31-07-2006, 09:41
Dette skal visstnok være pga Hvetemelet man får i seg i brød, kaker, sauser osv. Se for deg hvordan man lager lim, du vet slik som man lager med vann og hvetemel.....blir sleipt og glatt av det.
Så da skal man unngå hvetemel i kosten. Spise brød med rug eller spelt. Dette skal visstnok være bra for mannen også, og hans svømmere.
Føler meg helt skyldig nå. Jeg spiser ristet groft toastbrød minst annenhver dag....gulp. Da kaster jeg det til fuglene!
Hva med surmelksprodukter som yoghurt naturell osv?
sakkoline
02-08-2006, 15:16
Helt enig med Mistral - det kan da virkelig ikke være "meningen" at noen skal slite i mange år, og kanskje ikke få det til. Men det er noe jeg alltid har sagt; det er forskjell på folk :sukk: Ingen er like.
"Det finnes sædvennlige glidemidler en kan bruke under prøvinga. Ville brukt dette, eller evt rapsolje/rå eggehvite som glidemiddel i og med at de fleste glidemidlene er mer eller mindre sæddrepende."
Vet du/dere noe om hvilke glidemidler som er sædvennlige? Tror ikke mannen min vil forsøke eggehvite....:blafre:
Vet du/dere noe om hvilke glidemidler som er sædvennlige? Tror ikke mannen min vil forsøke eggehvite....:blafre:PreSeed (http://www.preseed.com/). Har tenkt å prøve det selv i neste pp (ikke at jeg trenger glidemiddel, men jeg har for surt EL-slim), men venter med å bestille til mensen kommer. Optimist jeg ja! :p
Når man leser om alle disse kostrådene, så ser man jo at det går igjennom hele tiden, karbohydrater er fy fy. Har også lest at man kan bli lettere gravid om både mannen og kvinnen spiser en karbofattig kost.
Og med ekstra tilskudd av proteiner så skal spiren sitte.
Man kan bruke sånt proteinpulver.
Ellers så har jeg også fått med meg at det har blitt gjort en undersøkelse med menn og folat. Og resultatene ble at den gruppen med menn som spiste folat fikk økt sædcelleantallet med ganske mange prosent.
Så et råd til mennene, gå på apoteket, kjøp et glass med multivitamin. Der får dere alt som man trenger av dagsbehov både av folat, sink, selen, c vitamin, pluss alt det andre. Det er enklere, enn å ta femten forskjellige piller hver dag. Man trenger ikke å overdrive.
Og kvinnene: mere trim, mindre karbo, mere protein.
Vet du om det er samme hvilken type te, eller om det bør være feks grønn te?
De anbefalingene som går igjen, er salvie-te og ingefærte. Noen steder står det også at man kan koke opp fersk ingefær, la det trekke og så drikke det. Kan oppbevares et døgn i kjøleskap.
Når man leser om alle disse kostrådene, så ser man jo at det går igjennom hele tiden, karbohydrater er fy fy. Har også lest at man kan bli lettere gravid om både mannen og kvinnen spiser en karbofattig kost.
Og med ekstra tilskudd av proteiner så skal spiren sitte.
Man kan bruke sånt proteinpulver.
Og kvinnene: mere trim, mindre karbo, mere protein.
Her har jeg hørt nøyaktig omvendt av deg, nemlig at karbohydratfattige dietter som f.eks. Atkins eller Fedon Lindberg kan hindre kvinner i å bli gravide.
Er jaggu ikke lett å orientere seg i jungelen av råd.... :rabla:
Kommentar til lavkarbo dietter: det sies at man ikke skal gå på noen dietter når man er i prøvefasen, men når det gjelder lavkarbo tror jeg det er svært gunstig for overvektige kvinner, spesielt dem med PCO(S).
Jeg tok gravidvitamin hver dag og ekstra tilskudd av vit-B (fikk dårligere negler og mistet mye hår under stimuleringen), drakk mye væske, sørget for ro og hvile i uken etter en evt befruktning, akupunktur en til to ganger i uken (tror selv dette er en avgjørende faktor), varmeflaske på magen i dagene etter en evt befruktning, tilskudd av Omega 3 (den med kalsium tilskudd), roet ned sukker inntak og koffein inntaket, og sluttet å røyke (ja, tok noen trekk av og til men ikke hele eller halve sigaretter).
Akupunktur begynte jeg med rett etter at stimuleringen var i gang. Fikk først behandling på å åpne energibanene i kroppen, stimulering av punkter som skulle modne egg og klargjøre livmor, åpnet energibanen til livmor, og tilslutt behandling slik at livmor skulle holde på det som evt var kommet inn der (sistenevnte skal jeg fortsette med resten av svangerskapet). Merket etter noen behandlinger at jeg følte en større indre ro, fikk bedre hvile og søvn.
LilleMy-67
30-08-2008, 15:06
Jeg fortsetter jeg, kast dere på.
Her er noen tips mot menssmerter som er helt ufarlig:
Ved sterke smerter, ta deg et godt varmt bad, få hjelp til å massere korsryggen etterpå.
Ta et riskorn og fest det med plaster eller tape mellom tommelfinger og pekefinger. Du kjenner punktet ved å klemme lett "kommer en liten smerte"
Ha det på så lenge du pleier å ha smerte.
Drikk kamillete - virker smertestillende og søvndyssende. "bra mot det meste"
Disse rådene har ingen bivirkninger og skal vistnok funke når :tante: kommer på besøk.
Lykke til :lykke:
For å redusere menssmerter skal man spise/ta e-vitamin-gjerne en tablett morgen og kveld. Det er vitenskapelig bevist at det reduserer smertene. Verdt å prøve hvertfall:jupp:
PreSeed (http://www.preseed.com/). Har tenkt å prøve det selv i neste pp (ikke at jeg trenger glidemiddel, men jeg har for surt EL-slim), men venter med å bestille til mensen kommer. Optimist jeg ja! :p
Vi bruker pre seed hver gang. Det er litt dyrt, 189 kr for 6 pakker, men det er verd det. Vi kan jo ikke bruke sæddrepende glid heller, så nå som vi har bestemt oss for å få barn så bruker vi det hver gang:jupp:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.