Vis full versjon : Gjør deres mann masse husarbeid??
Lurer litt på en sak jeg.... gjør deres samboer/mann masse husarbeid?
min gjør lite innendørs, men han order opp i det som skal utendørs....!
Estrella
21-03-2005, 14:22
Å ja da, han er kjempe flink og gjør veldig mye. :kry: Her deles det likt. :nikker:
vel, masse og masse fru Blom.... vi gjør vel stort sett like mye. har ingenting som må gjøres utendørs, og vi skyr husarbeid som pesten begge to, så vi gjør ikke mer enn strengt tatt nødvendig innendørs heller. Men vi har rutine på at lørdag formiddag da gjør vi rent i kåken, og da slapper ingen av oss av før alt er tatt. Kjekt!
Helenemor
21-03-2005, 14:27
gubbelure gjør sin del ute, og inne. Vi har faste ting vi gjør : feks. han tar oppvaska, jeg lager mat, han vasker gulv, jeg vasker klær o.l.
Vi gjør egentlig de tingene som vi synes er mest morsomt ( i den grad de er morsome)
Han klarer f.eks. bare ikke å bytte sengetøy :himle: Og jeg absolutt hater oppvask.
Vi utfyller hverandre, og vi er nokså lettpåvirkelig begge to at hvis den ene begynner drar man den andre med. :kry:
Skulle tro min hadde gått husmorskolen, så flink er han! Jeg har vært heldig og fått en stueren mann hehe som støvsuger og vasker gulv og klær. Vel, nå er det jo sånn at vi deler på det, men det er allikevl deilig at det ikke bare er jeg som SER hybelkaniner- og GJØR noe med det!
Her er det han som er kjempe ryddig av seg, jeg ikke så flink. Men vi prøver å dele det likt ja!!!!!:glis:
Min manner kjempeflink til å hjelpe til! Også er han mye mer nøye enn meg..Vi bruker å dele slik at jeg tørker støv, mens han støvsuger og vasker gulv. Middagen deler vi på å lage, alt ettersom hvem som kommer først hjem fra jobb. Er det rart jeg ELSKER mannen min???:rødme:
Spiralis
21-03-2005, 15:28
Han er ikke så verst, men han tror kanskje han er litt flinkere enn han faktisk er. Han kunne kanskje komme til å si det samme om meg :fnise:
Vi gjør hver våre ting, stort sett. Han vasker golv, jeg støvsuger sofaer, stoler o.l. Han lager stort sett middag til meg hver dag, og han påstår i alle fall selv at han er flinkere enn meg til å rydde. Han henter og leverer også småen i barnehagen. Men så har han da også fri stort sett hver dag når han ikke er ute på reise, så jeg synes i grunnen jeg bør kunne forvente såpass :nikker: Han har ingen ide om hvordan støvtørking, klesvask og stryking av klær foregår, så det tar jeg meg av.
Så flinke menn dere har da! Jeg kan dessverre ikke skryte av at vi deler likt, og vi har hatt noen diskusjoner på det ja.... :mumle: Men jeg har nå fått litt mer "skikk" på mannen etterhvert, nå vasker han treningstøyet selv (d er det mye av), og det er deilig å slippe å fiske frem gjørmete og svette fotballstrømper fra bagen... :urk: Dessuten er han flink til å brette sammen tøy, og det syns jeg er dødskjedelig.
Utover det tror jeg snaut han vet bak/frem på en mopp :balla: , men han drar nå frem støvsugeren når jeg ber om det. Han er egentlig ganske mye på farten, så når han er hjemme foretrekker jeg heller at vi koser oss sammen.
Når jeg tenker meg om gjør han egentlig det meste når jeg ber om det (bortsett fra å vaske badet, det syns han er ekkelt!!). Det hadde bare vært så deilig om han kunne gjøre ting i huset uten at jeg må spørre han om det først... :vetikke:
Nei, nå høres det ut som om han er helt fryktelig, men han er altså ikke det! :hyper:
:hehehe: Nei, han gjør nok ikke det gitt... :sukk:
Vi bor i blokk, så ingenting å gjøre ute. Men jeg lager middag, mens han hjelper meg litt. Deretter vasker han (eller begge) koppene. Som regel støvsuger han, mens jeg tørker støv. Og vi deler på å vaske huset. Så da er det ganske likt her ja :jupp:
Min gjør ikke mye husarbeid, men det er fordi jeg liker å gjøre det. Jeg er fornøyd når jeg kan pusle rundt med det.
Men hvis jeg ber om hjelp får jeg det da.
Ellers fikser han alt det tekniske og hvis det er noe med bilen min osv.
Men jeg er veldig fornøyd jeg, har valgt det sånn selv.
wildthing
21-03-2005, 16:06
:hehehe:
Det hender han tørker støv av TV og stereoanlegg.
:hehehe:
Det hender han tørker støv av TV og stereoanlegg.
:knegg: Det høres kjent ut!
Min lager all maten og jeg gjør husarbeid, helt greit så lenge begge er fornøyd med det..
:niks: Det er nok jeg som gjør mest, men han gjør det meste jeg ber han om. Men syntes at han kunne se selv hva som skal gjøres, dette har jeg diskutert med han mange ganger. Men snømåking og sånn tar han seg av, så han er jo litt flink da.
Min gjør ca 50%. om ikke mer. jeg er ganske rotete. men det er han og. så når det ser ut som et *********, rydde vi sammen. men da gir jeg meg lenge før han. Jeg blir fornøyd før han blir, for å si det sånn. eller roter han fælt med å slenge fra seg sokker i hele 1.etg... Men jeg kan vel ikke klage egentlig når jeg ser hva andre skriver!!!
Mannen min er veldig flink til å hjelpe til hjemme. Lager middag, vasker klær og gulv. Vi deler ca. likt, han er kanskje litt flinkere enn meg til tider..:rødme: Jeg har vært veldig heldig, og fått den beste mannen noen kan ønske seg!
vel, masse og masse fru Blom.... vi skyr husarbeid som pesten begge to, så vi gjør ikke mer enn strengt tatt nødvendig innendørs heller. Men vi har rutine på at lørdag formiddag da gjør vi rent i kåken, og da slapper ingen av oss av før alt er tatt. Kjekt!Akkurat som hos oss:highfive: Utendoers deler vi paa. Vi driver ogsaa aa pusser opp huset og det deler vi paa som best vi kan (han er nok en del flinkere enn meg)
Vi lager alltid mat sammen og deler på husarbeidet. Begge er ryddige uken igjenom, fredagene pleier jeg å vaske badet og han å tørke støv samt støvsuge. Han er ganske treg når det gjelder klær selvom han har bestemte måte å vaske, tørke og brette klærene sine på. :glis:
Vi har en liten leilighet som er grei å holde ren, vi har ingen barn og vi flyttet sammen da vi var 28 år så vi hadde våre rutiner før vi fant hverandre.
Vi har noen fordelte oppgaver: Jeg tar meg av klesvasken og skifting på seng, ect. Han tar seg av bilen, søppelet og å holde gang i peisen. Ellers deler vi på resten (gjør som regel litt hver, men om én av oss har det travelt tar den andre hovedtyngden). Det hender selvsagt at jeg henter ved/vasker bilen/går ut med søppelen, og at han skifter på senga (han må holde seg unna klesvasken da han klarte å misfarge nesten alle håndklærne våre her en gang, hehe), så vi er ikke så vanskelige sånn. Syns dette fungerer veldig greit hos oss (bortsett fra perioder hvor han jobber mye overtid, og jeg sitter opp til halsen i studiearbeid/arbeid - da hender det at det flyter litt her, men det tar vi så fort vi får tid).
Hos oss er det jeg som gjør mesteparten av husarbeidet inne, men han er flink til å hjelpe til når jeg spør han.
Dessuten er han veldig flink til å lage mat og ordne med ved, snømåking, gressklipping etc. :nikker:
Er egentlig innmari fornøyd med mannen min, jeg.. :fnise:
Er egentlig innmari fornøyd med mannen min, jeg.. :fnise:Jeg er også veldig fornøyd med mannen din!
Haha, vart du skræmt no, Blondiesnuppa? :knegg:
Mannen min er flink til å støvsuge, rydde kjøkkenet, vaske badet og ellers hvis jeg ber han om noe, er det aldri nei i hans munn. Han måker også snø ute, og bilen er det han som styrer med.
Vi har egentlig ei grei arbeidsfordeling syns jeg. Det eneste jeg skulle ønske, var at han var flinkere til å rydde :himle: . Men bevares, jeg er fornøyd med mannen min slik han er :elsker:
Jeg er også veldig fornøyd med mannen din!
Haha, vart du skræmt no, Blondiesnuppa? :knegg:
:geiper:
Han er vel ganske så flink,men han er IKKE flink til å dra frem støvsugeren selv om om man lett ser at det trengs :himle:
Hender jeg jeg drøyer det for å se om han gidder å gjøre noe,og da sier jeg det til han! Du har lov til å støvsuge og sånn du også... og da spretter han opp og tar i ett tak :nemlig:
Min mann tar også sin del av ansvaret med huset; det er stort sett han som lager middag, han er flink å tømme oppvaskmaskin, henger opp klær, støvsuger hele huset, lager frokost i helgene med egg og sånn...Og han gjør det meste med bilen,(jeg vasker den iblant) klipper miniplenen vår, og handler inn mat, pusset opp møblene i stua gjorde han.
Hva blir igjen til meg da?
Men han er en sånn fyr som forstår at husarbeid er noe vi deler på når begge jobber fullt. Jeg bruker å rydde, vaske gulvene, badet og sånn, tørke støv, skifte på senga,brette klær.
Vi pleier ikke krangle mye om husarb, og er flinke til å rose hverandre for det vi gjør; "nei, så fint det er på kjøkkenet nå, har du ryddet du da"? Og hvis ikke den ene ser at den andre har ryddet etc, sier vi;" ser du hva jeg har gjordt, eller?"
Litt barnslig, kanskje, men vi synes det er viktig å vise at vi setter pris på ting som er gjort i huset for fellesskapet! Blir så god stemning atte!
Det her kommer sikkert til å bli vår diskusjonsgrunn nr. 1 livet ut. Vi er begge veldig dårlige på husarbeid, men jeg roter mer enn sambo gjør. Samtidig så ser jeg mer av hva som trengs og klarer å komme i gang med husarbeidet raskere enn hva han gjør. De faste gjøremålene deler vi likt på. Han støvsuger og vasker badet, for det er greit for ham og jeg hater det. Jeg tørker støv og vasker gulvet, for det passer best for meg. Men jeg må dra oss i gang hver dag da, og forsøker hele tiden å få ham til å ta mer initiativ. Matlaging skulle jeg gjerne sett at han gjorde. Jeg har også litt dårlig samvittighet for at jeg synes han burde gjøre like mye som meg da, for han bidrar i mye større grad økonomisk. Men så kommer jo jeg til gjengjeld til å rydde/vaske meg i hjel hvis jeg skal ta alt husarbeid i tillegg til å ha full jobb bare fordi jeg ikke kan kjøpe like mye til huset som han.
Men en ting skal han ha som bare er positivt. Når han først setter i gang, så er sambo myye mer nøyaktig enn meg da. Gir seg ikke før det er skinnende rent. Jeg er litt mer sånn kattevask med et skikkelig skippertak innimellom.
LilleVims
21-03-2005, 22:39
Pent lite....Men han trår til hvis jeg spør. Må jo si at det er han som holder orden på bilene - takk og pris for det. Der er han kjempeflink!
Min gjør "nada" inne :mumle: , men er litt flinkere ute. Rett og slett en forferdelig latsabb som jeg er enormt glad i... :himle:
Mya82mannen er veldig flink til å begynne med å rydde, vaske klær osv, men han glemmer ofte å gjøre seg ferdig! Plutselig er det fotball på tv, noe med dataen eller noe. Skulle ønske at han så hva som trengtes å gjøres også, liker ikke å mase på han..
Jeg må jo legge til at vi er ganske rotete begge to da....:rødme: (jeg har et "påskeforsett" om å være flinkere til å rydde opp etter meg..)
Tidl. bruker
22-03-2005, 00:34
Nå har vi nettopp hatt våropprydning i heimen. Må si vi har fordelt ganske så likt denne gangen. Han har pusset trappa, mens jeg har ryddet og nyst sagflis. Jeg hater å vaske doen, så det har han gjort, mens jeg har stått på hodet i badekaret. Ellers i året tar han faktisk veldig mye, siden han stort sett er hjemme. Må si meg fornøyd. (Kanskje er det fordi han merker hvor sur jeg blir hver gang jeg er nødt å gjøre husarbeid :flau: )
I dag da jeg kom hjem fra jobb, hadde Mya82mannen ryddet både soverommet og badet mens jeg var borte. Og vasket tøy! Såååå flink! Tror det hjalp å skrive innlegget ovenfor... :fnise:
Min mann er ikke så veldig flink, men har gjør husarbeid hvis jeg sier til hva han skal gjøre og da gjør han det bra. :hm:
Tidl. bruker
24-03-2005, 10:20
nei ikke så mye
Solstråle
24-03-2005, 10:24
Husherren her er utrolig flink.
Eller det er vel godt dressert det er :heia:
Han gjør veldig mye i huset, eller vi deler på det og gjør det sammen.
En gang i uka bretter vi opp armene og så får unna helgevaska sammen.
Han er også veldig flink til å ta kjøkkenet etter matlaging.
Han er bare super duper :heia:
Ceciliec
28-03-2005, 14:39
Her er det ingen som digger husarbeid. :angst:
Derfor tar vi storsjauene sammen med høy musikk.
:glis: Kommer til å prioritere vaskehjelp en gang i uken i nærmeste fremtid.
her i huset har vi akkurat en liten feide gående på oppvask... :himle: han sa for en uke siden selv at han skulle ta oppvasken, men den har han enda ikke rørt!! så jeg demonstrerer kraftig med å kun vakse opp det nødvendigste og la resten stå som irritasjon for han!!! :geiper:
ellers er det nok jeg som vasker mest klær/gulv/oppvask etc og støvsuger +++, mens ute gjør vi 50/50 hver... unntagen når det gjelder hønsehuset da.. der må jeg gjøre absolutt alt selv.. :mumle:
lage mat gjør han når han gidder, men da lager han og god mat!!!
ellers... my job... sukk...:vetikke:
har en latsabb og sofagris av en mann jeg!!! :hm:
Hmm... nekter å sitte her og diskutere min kjære som om han skulle være en veldressert (eller ikke) hund, jeg. :snill:
Hjemme er det stort sett jeg som gjør ting, men det er for det første fordi jeg bodde her alene først og for det andre fordi det er sånn jeg vil ha det. Meg kvinne, rydde og vaske. Du mann, vaske bil og skifte olje. Så får alle likestillingsvesnene mene hva de vil om den saken, det bryr ikke meg. :geiper:
Han hjelper allikevel til innimellom, bare for å ha sagt det også, fordi han nekter å sette seg ned og se på at jeg "stresser" aleine (selv om jeg ber ham sette på Playstationen) - og det er ofte han som lager maten. Veldig flink. :jupp: Når jeg er ferdig på jobb, så har han vært hjemme et par timer allerede (begynner grytidlig om morgenen), så det er mest praktisk sånn når vi stort sett skal ut på trening om kveldene også.
Tror vi gjør omtrent like mye,egentlig... Bortsett fra at jeg vasker her.
Han støvsuger hver dag (golv og sofa), så er det han som lager middag - det er fordi han elsker å lage mat og jeg hater det.
Han tar ut av oppvaskmaskinen, og jeg vasker klær.
Har vel egentlig ikke noen rutiner på det, men det er sånn det passer seg.
Så jeg vil si han er kjempeflink, jeg.
Dessuten kommer jeg hjem fra jobb hver eneste lille julaften hvor han har tatt julevasken i hele huset :kry:
Han støvsuger hver dag (golv og sofa), HVER dag? :shock: Tror vi toppen støvsuger sofaen et par ganger i året - oftest før noen foreldre kommer på besøk... Vi bruker tørrmopp på gulvet når det trengs. Dvs. Spidoman gjør det - han ser at det trengs mye før meg...
Vi er ikke så veldig opptatt av rengjøring, men litt støvtørking blir det av og til. Det er som oftest jeg som vasker klær, men ingen regel. Det som irriterer meg er at han har tendes til bare å legge sammen sine klær og la mine henge...mens jeg legger sammen alt. Han tar oftest initiativ til å rydde. Jeg lager oftest mat (fordi jeg er flinkest), mens han har ansvar for poteter, ris eller pasta til og dekker som oftest på. Begge rydder av og vi deler oppvasken (ingen av oss liker å vaske opp).
Borettslaget har felles ansvar ute, men siden Spidoman er styreleder, blir det han som organiserer dugnader og sånn. Når det gjelder bil, så er det han sin, og derfor også hans ansvar. Synes jeg har en OK fordeling av jobb her heime - mulig Spidoman ikke er helt enig...han skulle vel helst sett at jeg tok i mer.:rødme:
Han gjør ikke så mye ,tømmer oppvaskmaskinen ,vasker klær å henger opp klær.
Han gjør ikke så veldig mye husarbeid nå, men det er fordi vi nå om dagen har to hus, et her i vestfold som vi bor i og et i akershus som vi holder på å bygge om. Eller....som HAN holder på å bygge om :rødme: vi flytter dit til sommeren. Er liksom ikke så mye jeg får gjort på den biten der. Så derfor holder jeg fortet her hjemme, også står han for byggingen av huset. Han tar seg også av vedlikeholdet av bilene. Jeg er nemlig en reser på å grise til bilen, men det er jo ikke så rart når det er min bli som blir brukt til de to små (9 og 4 år) han har nemlig 2 seter. :)
Blåmann er utrolig veloppdragen og kommer fra et uvanlig likestilt hjem, så jeg er heldig der. :flau: Vi gjør omtrent like mye husarbeid. Det eneste som er dumt, er at vi begge hater det og dermed utsetter det i det lengste. Vi må ha et påskudd (les: gjester) for å få ut finger'n, og da kan vi være utrolig effektive når vi først starter. Ellers roter vi veldig begge to, og det er ikke tilfeldig at vi har begynt å omtale oss selv som "white trash". :rødme:
Tidl. bruker
30-03-2005, 12:45
vi har vaskedag av leiligheten på lørdager....då vasker vi i samen 50% hver:glis:
men sånn utenom den vaskedagen så er det nok meg som gjør mesteparten. eg lager middag hver dag i ukene...eg kommer først hjem fra jobb så det er jo greit.heldigvis lager han middagene i helgene som oftest:glis:
når det gjelder klesvask,legge sammen klær og oppvask ...så gjør han det visst eg seie det til han/ masing :hyper:!!sjelden han gjør det på eget iniativ...men det hender!!!!
men alt ialt har eg nok vært heldig:heia: :heia: :heia:
Skulle tro min hadde gått husmorskolen, så flink er han! Jeg har vært heldig og fått en stueren mann hehe som støvsuger og vasker gulv og klær. Vel, nå er det jo sånn at vi deler på det, men det er allikevl deilig at det ikke bare er jeg som SER hybelkaniner- og GJØR noe med det!
Hihi, der er beskrivelsen av Minamannen, jo! Han er mye flinkere enn meg til å jobbe. Men det har vel sin naturlige forklaring... Jeg er minst av fem, og har grei å "weasel my way out" av husarbeide og plikter. Eller ikke helt. Jeg hadde mine oppdrag hjemme hos mamma og pappa. Men det er ikke til å komme unna at jeg er bortskjemt... Minstemann og attpåklatt og sånt. Men Minamannen er midt i en søskenflokk på 7, så han er vandt med å ta i et tak. Dessuten tror jeg han har litt støv på hjernen... Hvis det er masse smuler på bordet, må han børste det vekk og sånt. :himle: Ja, ja. Det er lettere for noen. :D
Tidl. bruker
30-03-2005, 12:49
Min mann tar også sin del av ansvaret med huset; det er stort sett han som lager middag, han er flink å tømme oppvaskmaskin, henger opp klær, støvsuger hele huset, lager frokost i helgene med egg og sånn...Og han gjør det meste med bilen,(jeg vasker den iblant) klipper miniplenen vår, og handler inn mat, pusset opp møblene i stua gjorde han.
Hva blir igjen til meg da?
Men han er en sånn fyr som forstår at husarbeid er noe vi deler på når begge jobber fullt. Jeg bruker å rydde, vaske gulvene, badet og sånn, tørke støv, skifte på senga,brette klær.
Vi pleier ikke krangle mye om husarb, og er flinke til å rose hverandre for det vi gjør; "nei, så fint det er på kjøkkenet nå, har du ryddet du da"? Og hvis ikke den ene ser at den andre har ryddet etc, sier vi;" ser du hva jeg har gjordt, eller?"
Litt barnslig, kanskje, men vi synes det er viktig å vise at vi setter pris på ting som er gjort i huset for fellesskapet! Blir så god stemning atte!
signerer det med å rose hverandre...sånn har me og det:hyper: kozeligt:heia: :heia:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.