PDA

Vis full versjon : Utsette/hoppe over mens uten å lage krøll

smurfen
31-03-2005, 11:02
Heisann,

Er det noen som vet om muligheter for å "hoppe over" evt utsette mens uten at det lager helt krøll i hele systemet. :???:

Jeg er endelig beg å komme i system etter en sa i julen og planlegger å starte prøving igjen i mai/juni, men forventer må tantebesøk akkurat når jeg skal på tur til Roma med mannen min. Og det er jo skikkelig kjipt. :sur:

Så derfor hadde det vært genialt om jeg kunn "hoppet over eller utsatt den.
Men jeg vil jo at den skal komme tilbake som normalt syklussen etterpå for da nærmer det seg jo start på ny prøverunde. ;)

Spido
31-03-2005, 12:31
Det finnes noen tabletter som kan forskyve mensen. Vet ikke hva de heter, men hør med legen din. Skjønner godt at du ikke vil ha mensen på ferie!

God tur til Roma! Var der i mai i fjor, utrolig flott! Utsikten fra toppen av Peterskirka var formidabel, det anbefales! Og Forum var flott! Ved Fontana di Trevi ligger den fantastiske iskrembutikken San Crispino i Via della Panetteria 42, de har helt utrolig god is!

leonine
31-03-2005, 13:02
Jeg tror tablettene som Spido snakker om heter Primolut (er ikke sikker). De er å få på resept så du må nok snakke med legen din.

Pinki
31-03-2005, 13:05
husker ikke hva de heter jeg heller... minuset med dem at de skal tas 10 dager før forventet mens, og dersom du er i samme klubb som meg og ikke vet når den kommer, kan det selvfølgelig bli et problem... Når mensen kommer igjen etterpå, har den en tendens til å være krftig og med ekstra smerter.. :mumle:

¤Anonyma¤
31-03-2005, 14:20
Primolut-N (http://www.felleskatalogen.no/ecom/StaticPages/NO/EA323682-24A2-42D0-BB92-A96BD162F953/BD8C0A83-17C0-4F5E-A622-702052781BB7/B55DECCC-CFDF-46F8-BF63-D789BEB74C66.asp)

Ved menstruasjonsforskyvning bør pasienten på forhånd ha sikret seg mot å være blitt gravid i siste syklus.

Da graviditet er kontraindisert må ikke-hormonelle prevensjonsmetoder benyttes (ikke kalender- eller temperaturmetode).

Egenskaper: Klassifisering: Progestogen.
Virkningsmekanisme: Substituerer organismens egenproduksjon av progesteron.
Absorpsjon: Maks. plasmakonsentrasjon etter 1½ time.
Halveringstid: Tofasisk: 1-2 timer og ca. 5-13 timer.
Metabolisme: I lever. A-ring reduserte og hydroksylerte metabolitter, samt konjugater av disse er viktige i biotransformasjonen.

Jeg klarer ikke finne ut om det påvirker senere sykluser, jeg har kun skumlest litt :)

For min del har konklusjonen blitt dette: Jeg er generelt skeptisk til å ta medisiner (og da kanskje spesielt hormoner) kun for at det er praktisk. Jeg våger rett å slett ikke å tukle med slikt “kun” for å ha en blødningsfri ferie (og jeg er rimelig sikker på at jeg ikke er gravid). Har av forskjellige grunner fått et inntrykk av et en del leger deler ut piller i hytt og pine, uten helt å informere særlig mye. Så legen min stoler jeg lite på, holder meg mer til min egen dømmekraft og finner ut av ting selv før jeg eventuelt gjør som han sier. Det er godt mulig jeg har hatt uflaks, men jeg gjør ikke samme tabbe to ganger ;)

Lille
01-04-2005, 12:57
Ser at du har fått svar, men jeg sniker meg inn bare for å si at jeg har tatt disse pillene en gang jeg skulle til syden, og de fungerte veldig bra :kidoki: