Vis full versjon : Hva er den beste påskekrimen noensinne sendt?
Blåklokken
27-10-2003, 20:07
For meg er det "Marerittet" Den serien skremmer meg enda, sikkert 15 år etter å ha sett den. Husker dere den? Handlingen var lagt til Nord-Norge et sted, og mange kjente norske var med i den. Hun fra God Bok, og han som heter Jordal til etternavn..Et ungt par tror jeg som mister en sko ned i den lille bygda fra toppen av et fjell, og går ned for å hente den. Men der skjer det mystiske ting. Blant annet er det et skolehus der, som det alltid kommer fin sang utifra. Vi finner ut at skolehuset er tomt, og det eneste der inne er en båndspiller som spiller disse sangene. Så er det et mord, og en gammel dame som er skummel og alltid lusker rundt, og det er omtrent det jeg husker. Husker en scene hvor en person åpnet et skap i gangen, og ut datt en mann med kniv i brystet eller noe sånt..og så snur personen seg, og der står hun skumle gamle damen og kikker inn vinduet.
Andre som husker denne serien? Uff, det skumleste jeg har sett i mitt liv, tror jeg. Hva slags påskekrim husker du best, og hva er den beste, syns du?
Lille Maur
27-10-2003, 20:38
Husker best "Malstrøm" jeg, med den gale dama og alle porselesndukkene :grøss:
Skikkelig ekkel!!!
Marerittet
Uff, ja den påskekrimmen husker jeg faktisk - selv om jeg mest av alt har lyst å glemme den. Helge Jordal heter han som spiller i den. Etter at jeg så ham i denne langfilmen får jeg kregla hver gang jeg ser ham. Husker han satt i en båt med ei jente han holdt hardt rundt håndleddet - :soh: huff så slesk han var.
Det kan ikke ha vært hele 15 år siden de sendte denne på TV, tror heller det er rundt 10 år siden. Uansett, samme ulla det, bare la detgå 10 nye år før de viser den igjen.
Andre påskekrimmer jeg husker er en britisk en som gikk på TV for rundt om 7-8 år siden. Jeg husker ikke så mye av den bortsett fra at den dreide seg om en familie som hadde et lik begravd i hagen, og at alle i familien var mistenkte. I vår familie er det slik at hele gjengen samles i påsketidene og ser krimmen. Dere kan jo tenke dere hvordan vi satt og gjetta oss fram til hvem som var morderen :gal: De siste åra har det dessverre ikke vært aktuelt for meg, men savner de tidene der.
Blåklokken
27-10-2003, 20:47
Ifølge det jeg kan finne om Marerittet, så gikk den i 1988 eller noe sånt. Så det er en god stund siden. Oj, som jeg hadde likt at den kom ut på dvd, men så spørs det da om jeg hadde blitt like skremt idag, som da jeg var liten.
Ifølge det jeg kan finne om Marerittet, så gikk den i 1988 eller noe sånt. Så det er en god stund siden. Oj, som jeg hadde likt at den kom ut på dvd, men så spørs det da om jeg hadde blitt like skremt idag, som da jeg var liten.
Å :grøss: Da var ikke jeg gamle tutta. Et under at jeg har fått lov å sett den i det hele tatt!
Malstrøm er nok den skumleste jeg har sett. Har kanskje noe med at jeg var veldig ung da.... Fantasien løp litt mer løpsk kan du si....
Malstrøm husker jeg veldig godt! :eek: Den var råskummel. Jeg var ganske liten da den gikk, og den gjorde et veldig inntrykk på meg, særlig pga alle de dukkene.
Ingen som husker gode gamle Inspector Dagliesh da? ;)
Da satt vi klistret til skjermen husker jeg, skikkelig god påskekrim. Håper de sender det i en reprise jeg.
Marerittet høres veldig kjent ut, men husker ikke den akkurat nå.
Blåklokken
27-10-2003, 23:23
Det var også en norsk påskekrim fra et høyfjellshotell...tror noen ble drept i badstuen og noe sånt..husker ikke stort mer enn det. Nok en gang med Helge Jordal, tror jeg.
Var det "Rød snø" tro? Den var skikkelig spennende iallfall. Var lita når den gikk, men husker den ennå.
Blåklokken
28-10-2003, 00:22
Det tror jeg absolutt kan stemme. Skumle greier. Var også liten da jeg så disse..vet ikke hvorfor jeg fikk lov engang. Fikk aldri se nyhetene osv på den tiden. Men glad jeg fikk, selv om det skremte meg veldig.
Både Malstrøm og Rød snø skremte vettet av meg. Husker glimt av knuste dukkefjes og skumle hus fra Malstrøm og en ung og kjekk (enda så lita jeg var!)Sven Nordin i Rød snø som jeg var livredd det skulle gå galt med.... Må ha vært skummelt når det sitter som klistret enda...
Det var også en norsk påskekrim fra et høyfjellshotell...tror noen ble drept i badstuen og noe sånt..husker ikke stort mer enn det. Nok en gang med Helge Jordal, tror jeg.
og jeg som endelig hadde glemt den.... var liten naar jeg saa den men den er klistra til minnet! huska veldig godt badstu episoden og torr fremdeles ikke sitte alene i en. faktisk ikke aa bo paa hotell alene heller :lol: nei off... kanskje jeg er lett skremt men den serien var helt j.....!!!
Husker såvidt noen scener fra Malstrøm, og den kunne jeg godt tenkt meg å se igjen.
Husker selvsagt alle dukkene, og så husker jeg en scene med ei jente/dame i vinduet.
Ellers syns jeg mange av påskekrimene har vært bra, men husker vel egentlig ingen av de spesiellt.
De senere årene har jeg ikke fått med meg noen.
Tullejenta
28-10-2003, 13:26
Min favoritt er nok Hercule Poirot.
Ikke så skummel, men han er jo helt herlig i den britiske utgaven :)
Malstrøm var driiiitskummel.Jeg husker jeg snudde alle dukkene mine med fjeset vekk fra senga mi da jeg skulle sove.....Vi er alltid på hytta i påsken (laaangt på fjellet)
Da var det også veldig skummelt med radio-påskekrimmen.
En påske handlet det om noe med en politimann som var den virkelige skurken, og husker fortsatt grøsset og hårene som reiste seg på armene, da jeg skjønte det.:grøss:
Må nok si meg enig i den her. Poirot er en absolutt favoritt, men er ganske altetende når det gjelder krim da
Synes også han er festelig. Liker sånne krimserier der man sitter å gjetter og diskuterer hvem morderen er. Likte også den engelske påskekrimmen der han som spilte hovedrollen hadde noen aldeles nydelige blå øyne? :wow:
Husker ikke hva den het.
Tonemor
Skikkelig ekkel!!!
Stemmer for denne jeg også. Var jo ikke gamle tøtta da den gikk, så det hadde vært veldig kjekt å se den opp igjen.
Skikkelig ekkel!!!
Tenk det var den første jeg tenkte på også!! Dobbeltgrøss!
Klem
Blåklokken
15-03-2004, 16:20
Tror ikke jeg så Malstrøm, tror det var før min tid. Men Marerittet, hjelpe og bevare. Hvor ble det av Helge Jordal, han var alltid med i slikt skummelt før.
Skikkelig ekkel!!!
Ja! Grøss! Det og Ånden Bob fra Twin Peaks gir meg fortsatt frysninger på ryggen!!!
Tidl. bruker
16-03-2004, 11:23
Rød snø skremte meg mest da den ble vist første gang. Men jeg liker nok Dalgliesh best! :nikker: Ikke så mye action, mye tankearbeid og ingen opplagt løsning.
Kristin-L
16-03-2004, 18:29
Ha-ha. :skratte:
Litt artig faktisk at denne debatten har holdt seg gående siden 27.10.03.
Men jeg må være med å sier "Malstrøm". Jeg gikk på barneskolen når denne gikk og husker den ganske godt. En venninde og jeg lekte til og med "Malstrøm" i hagen hjemme hos meg. :grøss:
Nå er det snart påske igjen!
Blåklokken
16-03-2004, 22:52
Ja, ble helt overrasket da jeg så at denne diskusjonen ble opplivet igjen.
(noen ganger liker jeg å snike i gamle diskusjoner, som ble startet før jeg meldte meg inn på SG........Noen er jo morsomme å ta opp igjen....)
Av andre skumle ting på tv (ikke akkurat påske, da, men) husker jeg godt at jeg bare var en liten en når jeg fikk lov til å sitte oppe og se på "V", den med øglemenneskenne som ville overta jorden og spise mennesker.... Husker at jeg og mamma liksom måtte ha en liten prat etter hver episode, slik at jeg var sikker på at det var tv og effekter, og ikke virkelig... Har i ettertid luirt på hvorfor jeg fikk lov å se det. husker ikke helt når det gikk, men jeg var ikke stor.
Jeg fikk ikke lov til å se "V" jeg :niks: .
Men jeg sneik meg til de fleste episodene hos en venninne :knegg:
Hadde nok ikke helt godt av det.........Var litt for ung til å se øgler rive av seg menneskemasker..........(husker en scene med akkurat dette fortsatt.....)
Jeg fikk ikke lov til å se "V" jeg :niks: .
Men jeg sneik meg til de fleste episodene hos en venninne :knegg:
Hadde nok ikke helt godt av det.........Var litt for ung til å se øgler rive av seg menneskemasker..........(husker en scene med akkurat dette fortsatt.....)
Jepp. Den scenen husker jeg og. tror det var den første gangen vi fikk vite at de var øgler og ikke mennesker. Andre minneverdige øyeblikk var når en av de tok ut øynene sine, og avslørte spaltede reptiløyne under, og en dame som fikk barn med en av øglene, og den nyfødte lille jenta viftet med en spaltet tunge i steden for å skrike... Grøss og gru, det tok en stund å få de bildene ut av hodet når jeg var liten husker jeg...
Jepp. Den scenen husker jeg og. tror det var den første gangen vi fikk vite at de var øgler og ikke mennesker. Andre minneverdige øyeblikk var når en av de tok ut øynene sine, og avslørte spaltede reptiløyne under, og en dame som fikk barn med en av øglene, og den nyfødte lille jenta viftet med en spaltet tunge i steden for å skrike... Grøss og gru, det tok en stund å få de bildene ut av hodet når jeg var liten husker jeg...
:lol:Ja,Ja....det husker jeg også, men trengte bare en påminnelse :klapp:
Tror vi fortsatt har vanskelig til å få bildene ut av hodet jeg, Måne.....:lol:
:lol:Ja,Ja....det husker jeg også, men trengte bare en påminnelse :klapp:
Tror vi fortsatt har vanskelig til å få bildene ut av hodet jeg, Måne.....:lol:
Jo, ja, det høres jo sånn ut... Får vel nevne det for muttter'n ved leilighet...
Vi får starte en klubb for V-skadede.... :skratte:
Kanskje vi skal spørre Pernille om å lage et nytt forum : anonyme "V" skadde :lol:
A.V.S.........:skratte:
Kanskje vi skal spørre Pernille om å lage et nytt forum : anonyme "V" skadde :lol:
A.V.S.........:skratte:
:skratte: :skratte: :klapp: :klapp:
Det er faktisk Malström jeg husker best også. Skikkelig uhyggelig gal dame! (den var vel egentlig svensk, men tror en del av det ble spilt inn på Vestlandet faktisk- hvis jeg ikke husker helt feil) Hvor lenge er det siden den gikk da?
Var Rød Snø påskekrim også? Husker den veldig godt, Sven Nordin og Kjersti Holmen. Tenkte på den når jeg gikk på jakt i hvit kamuflasje her vinter faktisk. Jaktet på grensa mellom Norge og Sverige så det var faktisk litt "reality"....
Måtte bare ta opp denne tråden igjen for å fortelle at jeg lånte "V" på DVD av en kompis, og har nå sett den igjen! Grøss og gru. Måtte ringe mamma med en gang og si at det var utrolig uansvarlig å la en 10-åring se sånt....:skratte:
Og da sa hun at jeg maste så jævlig at hun lot meg se det for å få fred...? :vetikke: :undrer: :???:
Jeg???
Mase???
Når jeg var 10???
Det kan jeg ikke forstå :vetikke:
:skratte: :skratte: :skratte:
Ønskekvisten
04-04-2004, 12:49
Hercule Poirot er stilig. Selv om en kanskje har sett den før - så er jo en klassiker verd å få med seg. :nikker:
Er visst litt ung jeg - husker ingen av de påskekrimmene som er nevnt her jeg.... eneste skumle greiene jeg husker fra jeg var liten-pie er Twin-Peaks! Og DET var skummelt det! Vi driver å ser serien i sin helhet omigjen sammen med et vennepar vå nå...grøss og gru, synes den er skummel fortsatt jeg altså....
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.