PDA

Vis full versjon : Kostråd mot menstruasjonsplager

Lykkeliten
28-10-2003, 16:09
Da jeg var hos akupunktør/soneterapeut/homøopat/kosterapeut (+ litt til..)
i går, skrev han ut litt info til meg ang. kosthold.
Tenkte litt av dette kanskje kunne være til hjelp for andre.

Mat som kan lindre mensplager:
yoghurt og kalsiumrik mat
karbohydrater
manganrik mat
soyabønner
andre "østrogen-matvarer"

Mat som kan forverre mensplager:
Koffein
en svært fettfattig kost

Hvis du har mensplager, kan du lindre dem gjennom kostholdet ditt. Forskere har lenge vært klar over at maten kan påvirke det kvinnelige hormonet østrogen, som har innflytelse på mensen, og at karbohydrater har sammenheng med det såkalte premenstruelle syndromet (PMS). Nå gir forskningen overraskende nye indikasjoner på hvordan visse matvarer og næringsstoffer som kalsium, mangan og særlig fett og kolesterol kan påvirke mensen.

Kalsium demper humørsvigningene

Et ekstra glass skummetmelk eller hundre g. grønnkål pr. dag kan bidra til å helbrede og forebygge humørsvigninger og fysiske smerter før eller under menstruasjonsperioden. I følge dr. philos. James G. Penland later det til at hvis du får dobbelt så mye kalsium som den amerikanske gjennomsnittskvinnen får (1300 mg. pr. dag i stedet for 600 mg.), vil det lindre menplagene dine.

Dr. Penland fikk en liten gruppe kvinner med normal menssyklus til å ta enten 600 eller 1300 mg. kalsium pr. dag i 6 mnd. De som fikk den lave dosen, viste avgjort flere tegn på PMS, særlig i uken før mensen. De var utsatt for større humørsvigninger -med irritabilitet,engstelse, gråtetokter og depresjoner.
Arbeidsytelsene og effektiviteten gikk også ned like før og under mensen.
Dessuten hadde de mer hodepine, ryggsmerter, kramper og muskelstivhet under mensen.
Hvorfor det fikk så skadelige konsekvenser å spise mindre kalsium og nøyaktig hvilken rolle kalsium spiller i den innfløkte PMS-gåten, er fortsatt uklart, sa dr. Penland.

Te og toast reduserer blødningene

Er du bekymret over store blødninger? Det kan muligens langt på vei skyldes at du spiser for lite manganrik mat, sier dr. Phyllis Johnson ved det am. landbruksdepartementets forskningssenter i Grand Forks.
Hun gjorde denne oppdagelsen under et studie av 15 unge kvinner på manganfattig diett i 5 1/2 mnd. De spiste bare 1 mg. mangan hver dag- omtrent halvparten av det am. gjennomsnittet.
Til dr. Johnsons overraskelse økte kvinnenes mensblødning med ca. 50 %. Det økte blodtapet skyllet også med seg mellom 50 og 100 % mer jern, sink og mangan.
Hvorfor blødningene ble så mye større, er et mysterium. Men "det er første gang forskningen har vist at kostholdet har noen innflytelse på mensblødningene" sier dr. Johnson.
For å bidra til å forebygge slike unormalt store blodtap under mens, skal du spise mer manganrik mat ,f.eks. frukt (særlig ananas) og grønnsaker, korn, nøtter og frø. "Te inneholder også en god del mangan" tilføyer hun.

*Kids*
28-10-2003, 21:22
Ja den der listen var ikke dum Maia:kidoki:

Skal skrive den ut og henge den på kjøleskapet, og da minner den meg på HVA og NÅR jeg skal spise de forskjellige tingene til de rette tidene..... ehhh... litt rot her da... jeg tror jeg trenger litt vitaminer gitt..:fnis:
og det med kofein har jeg leste flere plasser at det øker brystspenninger og tapper jernet i kroppen...

Lotus
29-10-2003, 08:35
Dette var kjempe interresant :nikker: Skal ta vare på denne ja!
Mon om noen har forsket på hva man må spise for å FÅ mensen :hm: på syklusdag 96 er det jo lov til å lure..